2019-03-15, 18:38
Medlem
Utdodochforkastads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Person.Persson
Är det en strobelampa inne i moskén också då? :/
Hur menar du nu? Klart att skenet lyser upp inne i moskén?. ^^
Citera
2019-03-15, 18:39
Medlem
Erik Östs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
Du har aldrig sett flimmer i kamerna? Freqvensen på lampan givetvis. Jävla nötter här inne alltså

Ok du verkar kunnig , visste inte att det kan bli en stroboskopeffekt.
Tack för upplysningen men jag känner mig inte som ett nöt bara okunnig , tänk på det när du kommenterar om du känner dig så j-la smart i just det ämnet!

ont.
Nu vill jag ha seriösa bevis på att moskèn var en rekryteringscentral för Is ist ?!
Citera
2019-03-15, 18:39
Medlem
-Mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Här är låtarna som Brenton Tarrant spelade inne i bilen, både före och efter dådet.

Soundtrack from the movie.

-Erradicacion-Humana-Bacteriofago
-1777 Uk The British Grenadiers fife and drum
-Fire - The Crazy World Of Arthur Brown
-Manuel - Gas Gas Gas

Du glömde dessa två:

https://www.youtube.com/watch?v=TLXsFqSvy0M

https://www.youtube.com/watch?v=FIcxqVRLEWI
Citera
2019-03-15, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Jag minns inte att terrordåd riktade mot västerlänningar utförda av islamister har kallats rasistiska, men jag kan minnas fel. Någon?

Eller är det skillnad ?

Winiarski på DN:

https://www.dn.se/nyheter/varlden/michael-winiarski-motivet-ar-uppenbarligen-invandringsfientlighet/

För övrigt anser jag att detta som utförts i NZ idag är fullständigt idiotiskt, och fruktansvärt.
Jag håller med på alla punkterna! Mycket bra summering! (Om det nu inte var en ÄKTA rekryterade moské.)

När och var är närmaste handhjärtademonstration, för GM?
Citera
2019-03-15, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utdodochforkastad
Hur menar du nu? Klart att skenet lyser upp inne i moskén?. ^^
Kolla 07.30 in i videon. Geväret pekar upp men en lampa rakt fram blinkar.
Citera
2019-03-15, 18:43
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av srail
Ja dagsljus är det ju men man kan komma in i ett mörkare rum eller bara dåligt belyst rum utan fönster och då blir det effektivt med strobefunktion
Strobefunktion som GM använde är oerhört effektivt rent psykologiskt.

Vad jag kan se trots den dåliga upplösningen, så använde GM en strobeficklampa av bra kvalite.
Detta är mycket effektivt och används dagligen av både militär och polis.

För att förtydliga vad ”strobe” är, det är en stark ficklampa som blinkar i mycket snabb takt.
Vapenlampor av kvalite har den mycket användbara funktionen.
Citera
2019-03-15, 18:43
Medlem
kangaroozzicknesss avatar
Har läst i media nu att det ska kunna inspirera copycats. Bör man vara extra försiktig kommande veckor? Finns det några belägg för att så ska vara fallet? Statistik? Kommer inte gå på stan med hörlurar på, på ett bra tag iaf.
Citera
2019-03-15, 18:44
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CSHamilton
Jag har militär utbildning och jag anser inte att han hade särskilt mycket erfarenhet från strid. Det man ser är t.ex. att han har god vapenhantering generellt, men efter att han börjar skjuta och adrenalinet börjar pumpa så släpper han jägarmagasinet (dubbla-tejpade-magasin) istället för att vända på det och nyttja det andra. Sen förstår han vad han gjort och börjar plocka upp magasinen som fortfarande har 50% kulor kvar.

Att gå till bilen och byta vapen kan jag bara förklara som så att han brände av fyra magasin under kort tid och kanske tänkte att det kunde bli eldavbrott då pipan blir för varm. Men det torde mer logiskt att med stridserfarenhet ha sitt sekundära gevär på ryggen och ett alternativ på benet, typ pistol för situationer som den när han nästan blev påhoppad i hallen av någon som försökte attackera honom.

Slutsats, säkerligen militärutbildad men aldrig verkat skarpt, eller ytterst lite.

/C

Ja fast man ser även "positiva" aspekter från en rent militär synvinkel. Hur han scannar rummet efter potentiella hot med huvudet utan att rikta pipan åt annat håll än där hans nuvarande mål befinner sig. Så ja, knappast Spetznaz eller Navy Seals men någon form av taktisk träning har han rimligen haft, eller skaffat sig.

Å andra sidan, hur svårt kan det vara att gå in mot obeväpnade civila och slakta dem om man har halvautomatiska vapen. Spärren för det sitter nog främst i huvudet på de allra flesta av oss.
Citera
2019-03-15, 18:46
Medlem
Airwave92s avatar
Finns det videos av attackerna i båda moskeerna? eller bara den ena? För i videon jag såg var det alltså bara en av moskeerna
Citera
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HPTMx2
På GM’s karbin (är det en M4A1?)
Står det både ”Kebab Remover” samt ”Ebba Åkerlund”.
En sjuk människa som gått alldeles för långt, som att hela utspelet skulle vara en akt på något vis.

Nej, däremot en ar15 typ av gevär
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luciiifer
Nr2. Minn uppfattning ör att de här är extremt korkat om man är emot en grupp. Våldsspiralen kommer bara öka till fullskaligt krig för att nån ska vinna på det.

Det är ju detta mannen ifråga önskar. Han tror att väst står inför sin förintelse, det kanske tar 100 år enligt honom, men om man tittar på demografin och hur den utvecklas, så kommer, om trenden håller i sig, "muslimer" och "invandrare" vara fler än de "etniska" folkslagen.

Attentatsmannens förhoppningar är förmodligen något i stil med att om man lyckas utlösa ett äkta krig i väst, har "väst" fortfarande det numerära och tekniska övertaget, ett kraftigt maktövertag, här på hemarenan (mot "Islam"). Om det går 100 år finns det ingen chans. Det vi kallar "väst" kommer för alltid vara ett minne blott i historiens annaler.

Jag vill påpeka att jag fördömer dådet, och tror att det är det mest kontraproduktiva man kan göra om man söker stöd för en nationalistisk sak. Fruktansvärt och djupt tragiskt, oavsett motiv eller vem det är riktat mot.
Citera
2019-03-15, 18:47
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Öst
Ok du verkar kunnig , visste inte att det kan bli en stroboskopeffekt.
Tack för upplysningen men jag känner mig inte som ett nöt bara okunnig , tänk på det när du kommenterar om du känner dig så j-la smart i just det ämnet!

ont.
Nu vill jag ha seriösa bevis på att moskèn var en rekryteringscentral för Is ist ?!

Hittar bara en av tre artiklar jag sett. Tror dock det handlar om samma moské, fast i AUS. Samma ägare antar jag.

Citat:
I labelled hotspots in Sydney and Melbourne: the now defunct al-Furqan Bookstore, Preston Mosque, Lakemba Mosque, al-Noor Mosque. In my previous reporting on terrorism, I hadearned about Islam and especially the language (the specific English translations of Arabic) that radicals used. Using the wrong terms could see my cover blown.

https://www.smh.com.au/national/my-year-undercover-with-australias-islamic-radicals-20160615-gpjtoi.html

Kolla in Mattias Albinsson på Twitter.
Senast redigerad av Helge.Palmcrantz 2019-03-15 kl. 18:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in