2019-03-15, 14:53
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Tack för att du förklarar en gång till. Alla vill inte förstå att det inte är åklagarens beslut att be bedömandegruppen om hjälp.

Om du ska kritisera åklagaren kan du väl i alla fall hålla dig till sådant som hon kan påverka. Om reglerna för bedömandegruppen inte passar din smak så kan du inte anklaga åklagaren för det.

Vad åklagaren anser eller inte anser samt vad hon enligt dig är ointresserad av kan inte ändra på reglerna.

Vi är rätt många som har försökt förklara för dig många gånger utan att du har förstått.

Det tycks vara SDsektens senaste strategi; att få SD avskriven som misstänkt för att kunna få hjälp av bedömandegruppen.
Men är det säkert att det är en bra strategi? Tänk om bedömandegruppen kommer fram till samma slutsats; att SD är skyldig?
Citera
2019-03-15, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Det här med vad som ev kan betecknas som "rättsvidrigt" i detta ärende, fick mig att minnas tillbaka till v 1, den som startade i o m att LW mördades den 14 maj.

Det jag tänker på är hur det gick till när SD trots att han tilläts kliva på planet till USA ute på Arlanda, sedan vid ankomsten inte släpptes in. Min tes, och som jag skrivit om här, det är att nån i Örebro polishus kan ha ringt ett "rättsvidrigt" samtal till typ 'US Immigration Office' och bett dem inte släppa in honom. Ett samtal som alltså inte ens varit sanktionerat av åkl.
Går det där att än en gång tas upp till diskussion? Minns inte att jag skulle ha blivit fullkomligt krossad av överväldigande motargumentation.
Jag hade också då en teori om att det kanske kunde ha varit polis PS som varit så initiativ-och uppfinningsrik och att det kunde ha funnits med som en delorsak till att han och hans chef kort därefter "fick andra arbetsuppgifter"..

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Så här fick USA reda på saken.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/e14xQR

Citat:
Citat:
Efter att mannen släpptes på fri fot för drygt två veckor sedan reste han och kvinnan som på pappret fortfarande är hans hustru på en planerad resa till USA.

Men de kom aldrig så långt. Svenska polisen såg till att de fick inreseförbud i landet och de återvände hem.

Under tiden beslagtog polisen mannens bil som stod parkerad på långtidsparkeringen på Arlanda flygplats. Redan de första dagarna efter Lena Wesströms försvinnande gjorde polisen en husrannsakan hos honom och den stora villan bara några hundra meter från Lenas hus spärrades av.
Citera
2019-03-15, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Handlr
Tror du LW's son har en uppfattning om hur SD är som "person".
Samt vad anser du om LW's befogade rädsla om att faktiskt anmäla det som har hänt.
Varifrån kommer rädslan ifrån ?
Inte ifrån det gulliga leendet han kan få på JG iallafall.
Är SD farlig ? Tror det.

Vad menar du med befogade rädsla?

Du syftar inte på hennes misshandelsanmälan då, antar jag.
Vill minnas att hon va ute å joggade med paret D inte så lång tid efter den.
Citera
2019-03-15, 15:30
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Det tycks vara SDsektens senaste strategi; att få SD avskriven som misstänkt för att kunna få hjälp av bedömandegruppen.
Men är det säkert att det är en bra strategi? Tänk om bedömandegruppen kommer fram till samma slutsats; att SD är skyldig?

Det är ju bra att de lyckades binda honom till mordet, hade jag tänkt.
Jag önskar bara att utredningen kunde komma vidare till ett åtal, om inte nuvarande polis lyckas så kanske de andra kan?
Vill du att SD ska vara bara misstänkt i åratal utan att kunna bli åtalad?
Citera
2019-03-15, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife

Det vore väl perfekt om dom p.g.a. sin större vana vid mordutredningar
kan hitta något hållbart som räcker till häktning och åtal, i stället för
det läget som nu råder.
Citera
2019-03-15, 15:39
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Det vore väl perfekt om dom p.g.a. sin större vana vid mordutredningar
kan hitta något hållbart som räcker till häktning och åtal, i stället för
det läget som nu råder.

Ja, exakt. Att avskriva SD nu innebär ju inte att han blir immun mot åtal senare. Om de lyckas hitta bindande bevisning kommer de kunna åtala honom.
Citera
2019-03-15, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Fast det funkar inte så. Om en person är misstänkt och den bevisningen kvarstår så fortsätter denne att vara misstänkt. Då måste isåfall åklagaren göra en brottslig gärning och se till att bevisen försvinner men det är nog omöjligt ändå. Bevisningen består säkert av både vittnesuppgifter och digitala medel.

Edit: bevisningen kan också försvagas efter hand om det framkommer nytt material som är motstridigt mot den befintliga bevisningen.

Vid den tidpunkten som TR godkände skälig misstanke för andra gången så väntade ÅK in
en massa provsvar från NFC.
Om dom svaren inte visade på förväntat resultat så kanske det skulle ge
stöd för en avskrivning, eller?
Citera
2019-03-15, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja, exakt. Att avskriva SD nu innebär ju inte att han blir immun mot åtal senare. Om de lyckas hitta bindande bevisning kommer de kunna åtala honom.

Precis, skulle det dyka upp något så är det ju bara å börja om igen.
Citera
2019-03-15, 16:11
Medlem
Handlrs avatar
Citat:

Ja det var misshandelsanmälan jag tänkte på.
Okej tack, då vet jag det.
Citera
2019-03-15, 17:57
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:

Bilden är tagen precis en månad efter misshandelsanmälan. 12 feb 2017 Så det är åter ett lögnaktigt påstående av knäppskallarna som så innerligt gärna vill döma sin förutbestämda önskemördare. Har man slut på både argument och logiskt tänkande fabulerar man ihop något.

handr till rakning denna gång..

https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/f87cd804-9a48-498e-9703-839c7d34449f_l.jpg

Nu skriver kanske, som sig bör, Katten, Honan eller gloriuslife att SD tvingat fram leendet med en kniv tryckt mot LWs nacke?
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-03-15 kl. 18:10.
Citera
2019-03-15, 18:14
Medlem
Citat:

Jag hade sett det som betydligt mer intressant om BO varit ute och joggat enbart med herr D. Tror inte att BO förväntade sig något våld från fru D.
Citera
2019-03-15, 18:21
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Jag hade sett det som betydligt mer intressant om BO varit ute och joggat enbart med herr D. Tror inte att BO förväntade sig något våld från fru D.

Hon sprang dock efter honom i skogen så sent som den 13 april 2018. Och då var trots allt inte HD med.

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in