2019-03-15, 16:43
Medlem
Mittpunkts avatar
Det här helt jävla sjukt det som har hänt. Man mår illa när man ser klippet om och om igen när han kliver in i moskén och bara matar kulor och innan han drar så blåser han skallen av en som ligger på golvet och blodet bara skvätter ur skallen på honom.

Jag kan samtidigt förstå dessa herrar som Anders Behring Breivik och han som sköt ihjäl muslimer nere på Nya Zeeland. De dem gör ger en ganska bra effekt. Dem skapar debatt i samhället kring invandringen. Istället för att som vi många gör, klagar på internet i skrift så går dem istället och göra verkan av det som vi skriver för att få en förändring. Dem är helt enkelt trötta på den invandring som finns. Jag förstår dem, helt ut men samtidigt är det vedervärdigt det dem har gjort och det är ingenting jag sympatiserar med. Som jag skrev ovan, det är inga idioter som gör det här utan dem är smarta istället för att som fega Klas Svensson eller Martin Persson kommentera artiklar om hur dålig invandringen är så går dessa herrar man ur huset och skjuter ihjäl dem istället för att visa politikerna vad som är fel. Politikerna gör ingenting. Se bara på Sverige. Inget parti samarbetar med SD och kommer inte invandringen till Sverige att minska så kommer det inom en snar tid att ske ett till dåd tror jag, eller tror, det är nog ganska uppenbart att folk snart tröttnar på att politikerna inte gör någonting. Nästa gång det sker i Sverige så kanske inte en handfull människor dör utan ett femtiotal om vi har otur.
Citera
Medlem
.archys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Vaknade precis under en sten.
Vilka kulturella eller spel-referenser kan man dra från de klottrade vapnen?
Förekommer dessa i någon känd film eller ett spel?

Vet att man kan ha name tags sina vapen på spelet Counterstrike:Global Offensive.

I övrigt;Vet ej.

//A
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luzur
Eh, rekylen från en 5.56 är inte så hård, jag sköt rejält mycket AK5 i lumpen för att komma ihåg det, visst fick du hålla i men det var inte nå våldsamma ryck rakt upp i luften direkt.
Hyfsad skillnad på ak4 o ak5
Nästan ingen rekyl på 5.56, men tar bra. Hög hastighet på kulorna 🤔
Citera
Medlem
Aramidhearts avatar
Kan inte säga att jag är särskilt förvånad.
Mer förvånad över att det tog så lång tid innan någon breivik fanboy tog våldet och terrorn till andra lagets spelhalva.

Hemskt det som hänt, mycket hemskt.
Citera
2019-03-15, 16:46
Medlem
Vintergrisens avatar
Puh...

Ja, det här var inte riktigt vad man väntade sig när man stack upp huvudet i morse. Själva filmen känns nästan surrealistisk och ett aningen udda ställe för händelsen. Hur ser vapenlagarna ut i NZ? Jag trodde, kanske felaktigt att NZ var ganska strikta med sådant. Stackars Pewdiepie för övrigt...
Citera
2019-03-15, 16:47
Medlem
En väldigt dålig sak är potentiell förlust av moralisk överhöghet. Detta är väl egentligen ett av det första riktiga allvarliga terrordåden mot muslimer?

Sen kommer många säga "även vita begår terrorbrott mot muslimer". Det gör det svårare att föra en debatt...

Att sen många fler vita dött av islamistisk terror spelar ingen roll. De har nu denna fördel...

I media kommer det kanske pratas om högerextrem och islamistisk terror som om det vore lika vanligt förekommande.

Är det att göra motståndare till islamistisk terrorism en tjänst eller björntjänst?
Citera
Medlem
Habblibabblis avatar
Skjuter och dödar flertalet människor i och utanför en moské-- men är noggrann med att använda blinkers på bilen på väg därifrån...
Citera
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eroticon6
Självklart var du tvungen att påpeka att han är värre än Is vilka begått folkmord med sexlaveri. Nyligen hittade man man tusentals sexslavar i massgravar och dessa Is återvändare vill du dalta med eftersom de är bruna.
Har jag sagt att jag vill "dalta" med IS-terrorister?
Jag menar mest att IS iaf är mer koordinerade och besitter ofantligt mycket mer makt.

Om jag helt galet fick bestämma var det nog arkebusering direkt för dem som vill skuldbelägga andra för sina egna brister.
Det vill säga alla människor. Vi kanske är bättre döda än levande..? Men jag skulle aldrig göra slag i saken utan säker kunskap.
Att radera dem kräk som misshandlar andra människor så pass grovt, och endast på grund av sin vanföreställning(!),
det känns dock mer rimligt. Vad tror du?
Om en människas ideologi säger att vissa människor förtjänar att dö, då bör denne själv raderas.

Jag var "tvungen" att nämna IS-terrorister för att göra en liknelse mördande fundamentalister emellan.
Men beskriv gärna hur dum du är istället för att följa trådens ämne, det är underhållning bättre än massmord.
Senast redigerad av AXKYA131313 2019-03-15 kl. 16:52.
Citera
2019-03-15, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Datornkrabbar
Det enda adrenalinpåslag jag kan relatera till under skytte är jaktliga situationer. Men det har aldrig varit något problem, öht. Tvärt om, då man inte tänker. Det sker på reflex. Mina första rådjur sköt jag dubblé med hagel, och dom kom riktigt snabbt, och då var jag bra nervös eftersom jag såg dom komma på långt håll.

På nära håll med en automatkarbin mot obeväpnade civilister som inte kommer ut ur rummet.. knappast svårt att träffa. Säkert under drogpåverkan också. Det jag reagerade på är att när han sitter i bilen och kör därifrån, sträcker han upp vänsterhanden och trycker på GPS-displayen, och jag ser inte att handen skakar alls. Det känns som att vid det laget borde han vara bra skakis. Dock flippar han ju ur och skjuter sönder rutorna på bilen..
Jag håller med, och kan relatera till din tidiga jaktupplevelse allt för väl...😅
Tror dock att detta är annorlunda. Han vet att "this is it".
Livet blir aldrig det samma, det är liksom slutet.

Kan givetvis vara så att han drogat sig innan.
Han verkar som sagt rätt lugn och sansad.

Hade förväntat mig att han skulle ha svårt med magasinbytena och skaka etc, men det gick bra om än något fumligt.
Citera
2019-03-15, 16:48
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Habblibabbli
Skjuter och dödar flertalet människor i och utanför en moské-- men är noggrann med att använda blinkers på bilen på väg därifrån...
Vissa värderar storebror och dennes regler över sig själv och andra människor. Det finns många skräckslagna idioter.
Citera
2019-03-15, 16:49
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
De kanske utökar sin verksamhet pga detta? Hursomhelst kommer islamistiska terrordåd knappast gå ner i antal pga detta...

Just att dådet gjorts i väst i en religiös byggnad, innebär att kyrkor kanske blir farliga platser att visats i under en tid framöver...

Attacken är inte gjord av en kristen mot muslimer. Den är gjord av en person som tillhör den västerländska kulturen. Det stora hotet mot islam är västerländsk kultur och vetenskap. Fler och fler muslimer överger fundamentalismen och inför detta hot vill fundamentalisterna stoppa utvecklingen, som dock inte kan stoppas mer än momentant.

Därför är attacker på människor på stan eller ekonomiska mål av större intresse.
Citera
2019-03-15, 16:50
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luzur
Eh, rekylen från en 5.56 är inte så hård, jag sköt rejält mycket AK5 i lumpen för att komma ihåg det, visst fick du hålla i men det var inte nå våldsamma ryck rakt upp i luften direkt.

Rekylen är ca. lika kraftig som genomslaget av mitt sarkastiska inlägg... Det var visst att kasta ut pärlorna med mjölken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in