Citat:
Ursprungligen postat av
Frenchstyle
Bra ide! Kanske någon som är bra på att skriva en sådan som vi som inte är så bra kan kopiera? Har aldrig gjort någon överklagan nånsin.
Jag har inte begärt ut uppgifter ur förundersökningen så jag vet inte vad som lämnats ut. Det kanske har lämnats ut så pass mycket att ett antal viktiga frågor kan få svar.
Men sannolikt är det mycket som fortfarande är mörklagt. Därför lämnar jag här lite generell info om hur man kan gå tillväga för att överklaga.
Jag vet alltså inte hur polisens beslut ser ut och vilka uppgifter som lämnats ut.
Jag tycker dock att det är viktigt att denna fråga prövas i domstol. Själv har jag inte tid att ta mig an saken på grund av ett mycket omfattande arbete som jag åtagit mig och som upptar större delen av min tid.
Det ska framgå av polismyndighetens beslut hur du går tillväga när du överklagar, dvs. till vilken domstol som du ställer ditt överklagande och vart du skickar det (troligtvis till polisen som sen skickar det vidare).
När det sen gäller innehållet i ditt överklagande så preciserar du helt enkelt vilka av de uppgifter som sekretessbelagts i FU-materialet som du vill ha utlämnade. Det är oftast lättare att få domstolen att undanröja sekretessbeslut på specifika uppgifter. En begäran om att få ut en FU i sin helhet kommer sannolikt domstolen att avslå utan vidare spisning (min gissning).
T.ex. kan du begära att få ut uppgiften från NFC om A respektive M hade DNA från OH eller GB under naglarna. Eller begära att få ut uppgiften om polisens slutsats av vem av OH respektive HB som strypt/kvävt barnen.
Ett annat exempel kan vara att du begär att få ut utskriften av förhöret med paret H som bevittnade testamentet. Och att få ut uppgiften om när de faktiskt bevittnade testamentet. Och om både OH och HB var med hos paret.
Uppgiften om namnet på den läkare som ställt diagnoserna på barnen kan också vara ett exempel.
När det gäller dina skäl till att du överklagar polisens sekretessbeslut så har du ett fantastiskt uppslag i HusvagnSvenssons inlägg i tråden. Där finns många bra skäl som du kan åberopa. T.ex. hänvisa till att det är ett allvarligt brott att mörda sina barn. Att det är nödvändigt/viktigt för offren att ett sådant brott inte mörkläggs.