2019-03-15, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det finns ett mycket bra skäl: I de fall där GM (en eller flera) kan man inte genomföra en rättegång, av självklara skäl. Bland annat finns ingen att åtala och ingen för rättsväsendet att döma.

Då gäller den vedertagna processen där en FU är sekretessbelagd tills åtal väcks. Det finns bra skäl att det skall vara så, det går ju (i alla fall teoretiskt i detta fall) att tänka sig att förundersökningen skall återupptas om nya fakta kommer fram.

Att polisen ger basfakta runt händelsen är naturligtvis ganska rimligt, ungefär som man berättar valda delar ur FU vid presskonferenser vid andra brott. Däremot lär man sekretessbelägga den absoluta huvuddelen, och, det gör man alldeles rätt i.

I detta fall, och andra med avlidna gärningsmän, skulle det ju falla - hehe - på sin egen orimlighet. De är ju döda!
Jag vet inte vad du har för grund till din åsikt är det i detta fall är alldeles rätt att sekretessbelägga huvuddelen. Jag håller inte med. Det finns orimligt många frågetecken, som kanske är helt klarlagda om man släpper på sekretessen.

Om sekretess och maskning kan sättas lite på "känn" kanske beroende på dagsform hos beslutsfattare så omöjliggör det att säkerställa att en granskning polisens arbete generellt ska kunna göras om ingen får insyn.
Citera
2019-03-15, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Åh en ren njutning att läsa.

Tack för detta inhopp.

Polisen gick ut redan samma kväll och uttalade att resten av utredningen skulle ske med stor hänsyn till de efterlevande.

Men det kan inte vara polisens uppdrag att särskilt värna om enskilda individer i en brottsutredning.

Precis. Att vara sunt skeptisk till information är bara bra. Det är väl de flesta då det gäller nyheter och annat som kablas ut? Så varför inte till info från polisen också? De ljuger inte i den info vi fick iom pressträffen, men alltför mycket förblev däremot osagt. Man är inte konspiratorisk för att man inte sväljer allt.

I Lisa Holm-fallet (och de flesta andra fall) fick allmänheten veta t.o.m det mest intima om LH och i detalj hur hon mördades. Ok, hennes mördare lever och det gör inte bjärredbarnens. Kan inte begripa varför det ska vara så hemligt för att skydda just dessa barns öde och göra dem osynliga.

Framförallt behöver det komma fram info med hänsyn till att man kanske kan förhindra att liknande händer i framtiden.
Citera
2019-03-15, 16:24
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Precis. Att vara sunt skeptisk till information är bara bra. Det är väl de flesta då det gäller nyheter och annat som kablas ut? Så varför inte till info från polisen också? De ljuger inte i den info vi fick iom pressträffen, men alltför mycket förblev däremot osagt. Man är inte konspiratorisk för att man inte sväljer allt.

I Lisa Holm-fallet (och de flesta andra fall) fick allmänheten veta t.o.m det mest intima om LH och i detalj hur hon mördades. Ok, hennes mördare lever och det gör inte bjärredbarnens. Kan inte begripa varför det ska vara så hemligt för att skydda just dessa barns öde och göra dem osynliga.

Framförallt behöver det komma fram info med hänsyn till att man kanske kan förhindra att liknande händer i framtiden.
Det var väl bra att du tankade hem dig mellan andetagen då detta är en nedlagd Fu.

Om du inbillar dig att den som kräver ut en Fu är mer sunt skeptisk så har du nog noll koll på befintlig lagstiftning. Att misstro och skena ut i det blå är inte ett tecken på sund skepticism.
Okunskap är första parametern som ställer till det.
Senast redigerad av develi 2019-03-15 kl. 16:27.
Citera
2019-03-15, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko

Så enig, det är det jag är ute efter i mina senaste inlägg.
Citera
2019-03-15, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frenchstyle
Bra ide! Kanske någon som är bra på att skriva en sådan som vi som inte är så bra kan kopiera? Har aldrig gjort någon överklagan nånsin.

Jag har inte begärt ut uppgifter ur förundersökningen så jag vet inte vad som lämnats ut. Det kanske har lämnats ut så pass mycket att ett antal viktiga frågor kan få svar.

Men sannolikt är det mycket som fortfarande är mörklagt. Därför lämnar jag här lite generell info om hur man kan gå tillväga för att överklaga.

Jag vet alltså inte hur polisens beslut ser ut och vilka uppgifter som lämnats ut.

Jag tycker dock att det är viktigt att denna fråga prövas i domstol. Själv har jag inte tid att ta mig an saken på grund av ett mycket omfattande arbete som jag åtagit mig och som upptar större delen av min tid.

Det ska framgå av polismyndighetens beslut hur du går tillväga när du överklagar, dvs. till vilken domstol som du ställer ditt överklagande och vart du skickar det (troligtvis till polisen som sen skickar det vidare).

När det sen gäller innehållet i ditt överklagande så preciserar du helt enkelt vilka av de uppgifter som sekretessbelagts i FU-materialet som du vill ha utlämnade. Det är oftast lättare att få domstolen att undanröja sekretessbeslut på specifika uppgifter. En begäran om att få ut en FU i sin helhet kommer sannolikt domstolen att avslå utan vidare spisning (min gissning).

T.ex. kan du begära att få ut uppgiften från NFC om A respektive M hade DNA från OH eller GB under naglarna. Eller begära att få ut uppgiften om polisens slutsats av vem av OH respektive HB som strypt/kvävt barnen.

Ett annat exempel kan vara att du begär att få ut utskriften av förhöret med paret H som bevittnade testamentet. Och att få ut uppgiften om när de faktiskt bevittnade testamentet. Och om både OH och HB var med hos paret.

Uppgiften om namnet på den läkare som ställt diagnoserna på barnen kan också vara ett exempel.

När det gäller dina skäl till att du överklagar polisens sekretessbeslut så har du ett fantastiskt uppslag i HusvagnSvenssons inlägg i tråden. Där finns många bra skäl som du kan åberopa. T.ex. hänvisa till att det är ett allvarligt brott att mörda sina barn. Att det är nödvändigt/viktigt för offren att ett sådant brott inte mörkläggs.
Senast redigerad av Clarabesched 2019-03-15 kl. 16:31.
Citera
2019-03-15, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det var väl bra att du tankade hem dig mellan andetagen då detta är en nedlagd Fu.

Det är där jag går på pumpen. VAR regleras det att en nedlagd FU automatiskt är sekretessbelagd?
Citera
2019-03-15, 16:31
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
Det är där jag går på pumpen. VAR regleras det att en nedlagd FU automatiskt är sekretessbelagd?
Den enskilde skydd vs allmänheten är starkt. Sekretess är en bedömning och inte per automatik. BrB.
Såtillvida du inte via partinsyn behöver material för försäkringsfråga då finns det relativt ny sådan lagstiftning och gör det mer tillgängligt.

Önskar er alla lycka till.
Senast redigerad av develi 2019-03-15 kl. 16:37.
Citera
2019-03-15, 16:32
Bannlyst
Citat:
Eftersom det är extremt viktigt att tro på allt polisen säger så är det förstås ingen här som är så dum att de tror att tre dokument innefattar ett antal hittills okända privata brev till släkten. Utan det finns: förklaringsbrevet (vi har sett en hårt maskad kopia), testamentet (vi har sett det i sin helhet) och ett dokument med instruktioner som måste vara på usb-minnet som nämnts av poliserna först på plats.

Såvida inte Hanna känner till någon metod att karva in brev i usb-minnen och därtill var en regelbunden utövare av denna onekligen udda kommunikationsform så kan vi alltså konstatera att det finns inga andra brev.

Polisen ljuger nämligen aldrig eller utelämnar viktig information.
Oj, skönjer jag lite ironi och humor här efter så lång tid utan de båda?
Polisen ljög inte. De var väldigt tydliga med att de låtit sig bli påverkade av de anhöriga inför PT. Sannolikt eftersom de släppte mer information än vad lagen kanske tillåter. Just uppgiften om de personliga breven kunde de nog låta bero, de hade ju trots allt så många texter att bjuda på. Dessutom var det nog inte särskilt viktigt ur bevissynpunkt att makarna sa farväl till sina anhöriga.
Citat:
Nja, monstret är väl den sympatiska karaktären i den historien. Det är Frankenstein själv som är en egenkär, gnällig, feg och på alla sätt outhärdlig människa.
Här kan jag dock inte annat än att hålla med dig till punkt och pricka! Jag skulle dock vilja göra några tillägg men eftersom jag helst undviker personangrepp behåller jag dem för mig själv. Men vi kan i alla fall konstatera att vi båda två talar om vad som kommer ut ur universums rövhål!
Citat:
Varför inte Besserwisser Brottsutredarbyrå? Jag gillar alliteration.
Inte alls illa! Det är bra att veta mera när man förväntas göra stordåd. Förresten gillar jag också aliens.
Citera
2019-03-15, 16:36
Medlem
Jag har endast följt tråden sporadiskt till och från.. Blev lite nyfiken på att se testamentent som jag såg ska finnas i tråden om jag förstod det rätt.. Har försökt leta lite själv, men kanske finns det någon som kan hänvisa till vart jag finner detta?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det finns ett mycket bra skäl: I de fall där GM (en eller flera) kan man inte genomföra en rättegång, av självklara skäl. Bland annat finns ingen att åtala och ingen för rättsväsendet att döma.

Då gäller den vedertagna processen där en FU är sekretessbelagd tills åtal väcks. Det finns bra skäl att det skall vara så, det går ju (i alla fall teoretiskt i detta fall) att tänka sig att förundersökningen skall återupptas om nya fakta kommer fram.

Att polisen ger basfakta runt händelsen är naturligtvis ganska rimligt, ungefär som man berättar valda delar ur FU vid presskonferenser vid andra brott. Däremot lär man sekretessbelägga den absoluta huvuddelen, och, det gör man alldeles rätt i.

Det känns gott när objektiva och kunniga personer uttalar sig i tråden! Det blir så lätt en kamp om hur man skulle vilja att världen såg ut annars, oavsett om det handlar om vad som hänt i ett gemensamt familiecide eller om det handlar om lagstiftning kring FUP där bägge GM är döda.
Citera
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clarabesched
Jag har inte begärt ut uppgifter ur förundersökningen så jag vet inte vad som lämnats ut. Det kanske har lämnats ut så pass mycket att ett antal viktiga frågor kan få svar.

Men sannolikt är det mycket som fortfarande är mörklagt. Därför lämnar jag här lite generell info om hur man kan gå tillväga för att överklaga.

Jag vet alltså inte hur polisens beslut ser ut och vilka uppgifter som lämnats ut.

Jag tycker dock att det är viktigt att denna fråga prövas i domstol. Själv har jag inte tid att ta mig an saken på grund av ett mycket omfattande arbete som jag åtagit mig och som upptar större delen av min tid.

Det ska framgå av polismyndighetens beslut hur du går tillväga när du överklagar, dvs. till vilken domstol som du ställer ditt överklagande och vart du skickar det (troligtvis till polisen som sen skickar det vidare).

När det sen gäller innehållet i ditt överklagande så preciserar du helt enkelt vilka av de uppgifter som sekretessbelagts i FU-materialet som du vill ha utlämnade. Det är oftast lättare att få domstolen att undanröja sekretessbeslut på specifika uppgifter. En begäran om att få ut en FU i sin helhet kommer sannolikt domstolen att avslå utan vidare spisning (min gissning).

T.ex. kan du begära att få ut uppgiften från NFC om A respektive M hade DNA från OH eller GB under naglarna. Eller begära att få ut uppgiften om polisens slutsats av vem av OH respektive HB som strypt/kvävt barnen.

Ett annat exempel kan vara att du begär att få ut utskriften av förhöret med paret H som bevittnade testamentet. Och att få ut uppgiften om när de faktiskt bevittnade testamentet. Och om både OH och HB var med hos paret.

Uppgiften om namnet på den läkare som ställt diagnoserna på barnen kan också vara ett exempel.

När det gäller dina skäl till att du överklagar polisens sekretessbeslut så har du ett fantastiskt uppslag i HusvagnSvenssons inlägg i tråden. Där finns många bra skäl som du kan åberopa. T.ex. hänvisa till att det är ett allvarligt brott att mörda sina barn. Att det är nödvändigt/viktigt för offren att ett sådant brott inte mörkläggs.

Men se där, du har väl i princip täckt in hela FUP nu, lycka till med ett överklagande om nu någon skulle följa dina anvisningar och råd.
Citera
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clarabesched

Tack för informationen. Den var allt lite annorlunda än den, som vissa inpiskare vill göra gällande. Mörka - mörka - mörka. Man kan ju tro att medlemmar i katolska kyrkan härjar i tråden emellanåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in