2019-03-15, 14:36
Medlem
Månsans avatar
Är det inte lite konstigt att så många sägs vara skadade? Lika många som döda, dvs ett 50-tal.

På den galna skjutfilmen avrättar han ju alla ytterst omsorgsfullt, minsta lilla nervryckning och han ger dom en salva till. Kan inte finnas många överlevande bland dem.

Det måste ha gått helt annorlunda till under moskéattacken som vi inte sett på film, typ folk som springer i panik och skjutning på flyende mål varvid några klarat livhanken trots att de träffats.
Citera
2019-03-15, 14:37
Medlem
Ballcancers avatar
Var kan man läsa hans manifesto?
Citera
2019-03-15, 14:37
Medlem
Vad vet vi om de gripna? Har hört rykten om 4-5st gripna. Vad har de andra i så fall spelat för roll i det här attentatet?

På filmen ser man en moske, stämmer det att han fortsatte till flera andra sen? Hur många, och hur gick gripandet till?

Fan vad dåligt svensk media rapporterar om det här.
Citera
2019-03-15, 14:38
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Under den sekvensen tycker jag det framgår att han är helt snurrig av allt: skjuter genom framrutan, fumlar med vapnet, skjuter genom sidorutan (ist för att veva ner först) och kör sedan som om det inte fanns en morgondag...

Håller med. Tror mig se en skillnad i hans beteende så fort han lämnar moskén, precis innan han skjuter kvinnan. Han andas tyngre och troligtvis är det adrenalinrus till max.
Citera
2019-03-15, 14:38
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Är det inte lite konstigt att så många sägs vara skadade? Lika många som döda, dvs ett 50-tal.

Folk kan skadas när de flyr också.
Citera
2019-03-15, 14:39
Medlem
panzertaxs avatar
Arkiv från hans twitter med bilder på utrustningen. Om datumen stämmer så har han postat det där redan i tisdags.

https://archive.fo/Zbw1j
Citera
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infiltrant
Någon som vet vilka vapen det rör sig om? Inga gissningar, utan bekräftade endast.
ett AR15 sett av tweet i morse citat: .07pm An AR15 rifle is believed to have been used in the attack. It is the same type of rifle used in the Las Vegas shootings two years ago and at Sandy Hook.

Pumpen var antagligen Benelli eller Browning 12gage
Senast redigerad av Bluebeast72 2019-03-15 kl. 14:41.
Citera
Medlem
flashblakks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Under den sekvensen tycker jag det framgår att han är helt snurrig av allt: skjuter genom framrutan, fumlar med vapnet, skjuter genom sidorutan (ist för att veva ner först) och kör sedan som om det inte fanns en morgondag...

vart hittar man denna andra sekvens?
Citera
2019-03-15, 14:40
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Håller med. Tror mig se en skillnad i hans beteende så fort han lämnar moskén, precis innan han skjuter kvinnan. Han andas tyngre och troligtvis är det adrenalinrus till max.
Jo, vilket man såklart kan förstå. För mig var det allt annat än tydligt vart han var på väg efter skjutningen och varför det slutandes filma helt plötsligt. Tror inte det var när han rammades. Undrar om det finns mer filmat...

Edit: Jag tror även att han körde med bakluckan öppen.
Senast redigerad av intermittentexplosivitet 2019-03-15 kl. 14:42.
Citera
2019-03-15, 14:41
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashblakk
vart hittar man denna andra sekvens?
Jag vet inte, jag har bara sett 16-minutaren, "Kiwi", i förmiddags.
Citera
2019-03-15, 14:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan

På den galna skjutfilmen avrättar han ju alla ytterst omsorgsfullt, minsta lilla nervryckning och han ger dom en salva till. Kan inte finnas många överlevande bland dem.

Det måste ha gått helt annorlunda till under moskéattacken som vi inte sett på film, typ folk som springer i panik och skjutning på flyende mål varvid några klarat livhanken trots att de träffats.

Så noga var han ej, om du tittar ordentligt i videon så finns det typ 3 st stora "folkhögar" där han första gången pepprar ordentligt, säkert har hälften dött och hälften skadade, därav far han dit en gång till och pepprar dom, men på distans igen... tror även att några i hallen spelar döda.

Men siffran 50 är för hög, men vet nån eg. vad som hänt på moske nr2?
Citera
2019-03-15, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av infiltrant
Någon som vet vilka vapen det rör sig om? Inga gissningar, utan bekräftade endast.

Assault Rifle model grov, med 5.56mm ammunition.
Snackats om Koch (HK 433 kanske) och Moddad AR-15. Kolla videon och avgör själv? Finns massor av bilder på vapnen i media också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in