2019-03-15, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Du har absolut noll koll hur många sidor eller stenar du pratar om. De här uppgifterna kan inte du googla rätt på. Det här är för övrigt ingen vanlig mordutredning. Närstående finns det alltid och varför skulle dessa undantas. Värre där GM lever och skall komma ut i samhället efter avtjänat straff.
Nej jag har inte googlat...denna information kommer från nära vän till anh.Jo jag vet att det varit en ytterst noggrann undersökning...Nej som jag skrev 500-1000 sidor så hundra koll har varken hon el jag.Men jag vill lova dig att den består av mer en 19 sidor...
Citera
2019-03-15, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Jag skulle anta att underskrifterna är maskade av anonymitetsskäl.

Polisen kan ju inte ta hänsyn till att det ändå går att hitta namnen på Flashback.

Brevet är väldigt långt. De måste ha känt ett stort behov av att förklara sig.

Klart du kan ha rätt. Som alltid. Efter alla skriverier tror svenska folket att alla ”föräldrar” i Bjärred” inte tänker som vanliga människor.
Citera
2019-03-15, 13:22
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Nej jag har inte googlat...denna information kommer från nära vän till anh.Jo jag vet att det varit en ytterst noggrann undersökning...Nej som jag skrev 500-1000 sidor så hundra koll har varken hon el jag.Men jag vill lova dig att den består av mer en 19 sidor...
Som A-C A skrev till mig att hon "beslutar vilka FÅ sidor som skall släppas". Nästan hela fupen är ju urlyft, och det är hennes rätt att avgöra vad vi får. Det är hennes jobb. Och som anhörig hade jag själv varit tacksam att inte kreti och pleti skulle in och dregla på mina barns och barnbarns död. Man får försöka sätta sig in i deras sits. Det är några stycken här som inte har förmåga till det.
Citera
2019-03-15, 13:25
Medlem
Citat:

Ja, 25 sidor plus bilagor.
Citera
2019-03-15, 13:35
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Men det fanns väl slutna kuvert också?

Det är nog mycket troligt.
Citera
2019-03-15, 13:38
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Bra reflektion versus JAG vill veta. Det kräver ett fungerande överjag enligt Freud.

Ja, det är ett etiskt dilemma här som berör maskning och personerna är döda och kan inte försvara sig.
Det finns egentligen inte något försvar av en sån här gärning, men begriper vad du menar. Hade nån av föräldrarna överlevt hade det gått till åtal, och den nästan totalmaskade fupen hade blivit liiite maskad, men troligen fullt läsbar. Och dessutom hade det kletat ner de anhöriga som skulle få sitt liv ännu mer förstört än nu (går det överhuvudtaget?). Nu finns det möjlighet att skydda dom.

Och då är frågan. Vilket är viktigast? Att allmänheten får veta exakt vad som hänt och varför, eller att de anhöriga får lugn och ro, samt slipper den uppmärksamhet en omaskad fup skulle innebära.
Citera
2019-03-15, 13:48
Bannlyst
Citat:
Men det fanns väl slutna kuvert också?

Exakt, och det låter rimligt.
Hanna & Oskar visste ju såklart inte vem som personligen skulle ha brevet där dom erkänner och berättar vad dom har gjort.
Därför tror jag att det startar med "Till den det berör" (i detta fall Stefan) följt av ett klart och tydligt erkännande och varför dom gjorde detta.
Där fick polisen sin gund och uppenbarligen så har det även kunnats styrkas digitalt.

Sen kan jag absolut tänka mig att det har funnits en hög med "personliga brev" i kuvert som är riktade till vissa anhöriga och vissa vänner.
Dom breven har kanske inte innehållit nån direkt fakta som "intresserar polisen direkt" (självklart har polisen läst dom om dom finns) men dom kan jag tänka mig är handskrivna och är nog skrivna med mer "känsla"
Typ ett förlåt för vad vi gjort, men vi kände att...

Eftersom dom "personliga breven" inte har intresserat polisen i utredningen, så har dom heller inte nämnts. Förmodligen så låg dom nog inte ens på köks/vardagsrumsbordet, utan fanns på nån annan plats, då köks/vardagsrumsbordet var ämnat för erkännande "Till den det berör"

En tanke bara.
Citera
2019-03-15, 13:49
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Det finns egentligen inte något försvar av en sån här gärning, men begriper vad du menar. Hade nån av föräldrarna överlevt hade det gått till åtal, och den nästan totalmaskade fupen hade blivit liiite maskad, men troligen fullt läsbar. Och dessutom hade det kletat ner de anhöriga som skulle få sitt liv ännu mer förstört än nu (går det överhuvudtaget?). Nu finns det möjlighet att skydda dom.

Och då är frågan. Vilket är viktigast? Att allmänheten får veta exakt vad som hänt och varför, eller att de anhöriga får lugn och ro, samt slipper den uppmärksamhet en omaskad fup skulle innebära.
Nej, det är som du skriver inte ett försvar av gärningspersonerna men det finns lagar som styr ända bortom döden - och det relaterar även till anhöriga.
Obduktionsprotokoll kan man räkna som maskat nästitill rakt av, verkar blir av den varan nu för tiden. Även bilder krim.protokoll och viss text som sammanfaller med obduktion. Barnen hade troligen varit nästintill oläsbart.
Förhör hade för min del varit intressant, givetvis maskat för sekretess men som ändå kunnat ge en bredare bild kring deras beteende. Det är nämligen inte alltid så att folk inser att det är varningstecken de beskriver. Alltså nyfiken för prevention, inte att nån missat nåt för att förhindra. Här rör dig sig garanterat om finlir om det ens finns nåt.
Citera
2019-03-15, 14:24
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Nej, det är som du skriver inte ett försvar av gärningspersonerna men det finns lagar som styr ända bortom döden - och det relaterar även till anhöriga.
Obduktionsprotokoll kan man räkna som maskat nästitill rakt av, verkar blir av den varan nu för tiden. Även bilder krim.protokoll och viss text som sammanfaller med obduktion. Barnen hade troligen varit nästintill oläsbart.
Förhör hade för min del varit intressant, givetvis maskat för sekretess men som ändå kunnat ge en bredare bild kring deras beteende. Det är nämligen inte alltid så att folk inser att det är varningstecken de beskriver. Alltså nyfiken för prevention, inte att nån missat nåt för att förhindra. Här rör dig sig garanterat om finlir om det ens finns nåt.

Skillnader i sekretess, privatliv etc mellan Sverige och andra länder är principiellt intressanta saker, men jag vet alltför lite själv. Dock kan man lätt notera att det är en oönskad situation om till gärningen helt oskyldiga personer drabbas sekundärt av en medieexponering som styrs av helt andra faktorer än (allvaret i) gärningen som sådan. Exv. om grupptillhörighet eller uppfattad klasstillhörighet (el politisk åsikt) hos GM exploateras i media i opnions- och vinstsyfte, och vad man kan komma på. En GM:s (begränsade eller större) kändisskap eller utseende eller detaljer i brottets utförande (som exv inte i sig är försvårande) borde inte som så behöva drabba GM:s anhöriga och deras fortsatta existens. Sen kan man ju förmoda att delar av media redan är inne och trampar där det går, men moderation måste ju vara riktmärket. En snedvriden verklighetsbild i media lär inte heller bidra till att folk ser rakt när de behöver se rakt — även om det förstås är var och ens eget ansvar vilka tidningar man läser.
Citera
2019-03-15, 14:29
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Det är väl ofta så att när man har facit, och står relativt nära en gärningsman, så kan man efteråt mer eller mindre ta sig för pannan att man inte reagerade. Men i stunden - innan händelsen - var man ju inte uppmärksam på tecknen. För tecken har nog funnits.
Citera
2019-03-15, 14:29
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Jag vill bara förtydliga en sak ang FUP, då jag sett att några har missuppfattat.

Den offeentliga FUP som skickas ut till några av oss är maskad och endast på 19 sidor.

Den "riktiga" FUP som Polisen besitter och som kommer arkiveras med total sekretess, innehåller (skulle jag gissa) strax över 600 sidor. Exempelvis så är Hannas rapport från rättsmedicin på sidan 312, och avskedsbrevet ligger på sidan 367. Det är lätt att missa.

Så bara för att nån inte skall gå runt och tro att resultatet av över ett års utredning resulterade i ett 19 sidigt Förundersökningsprotokoll.
Det där är ju värt att citera med tanke på diskussionerna om maskat och fjuttigt material.
Det är som sagt mordutredning och inte ett förtalsbrott i klass med "25 sidor och ett par bilagor"...
Enbart förhören hade gett 1-3 sidor per person och det är fyra döda sett till obduktion och krim.prot.
Citera
2019-03-15, 14:38
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Det är väl ofta så att när man har facit, och står relativt nära en gärningsman, så kan man efteråt mer eller mindre ta sig för pannan att man inte reagerade. Men i stunden - innan händelsen - var man ju inte uppmärksam på tecknen. För tecken har nog funnits.
De här hade det troligen inte gått att göra nåt åt, välorganiserat som om det vore en dödsresa till Schweiz som sagt men dit kan man ju inte boka barnbiljett och friska föräldrar göre sig icke besvär.
Jag tror de här var väldigt överens och därför blev det en oigenomtränglig bubbla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in