Citat:
Ursprungligen postat av
priz
Suck, ja du har i teorin rätt. Men de måste fortfarande ANMÄLAS till skatteverket och något slags bevis måste framställas, oftast födelsebevis. Jag vet detta då min dotter föddes i asien under semester. Det var inte bara knalla in i flygplatsen, utan besök till svenska konsulat samt telefonkontaktet samt emailande till Svenska ambassaden i Thailand.
Tror du inte varenda batiktant helt plötsligt hade blivit "mamma" till en bunt 25-åriga 14-åriga afhaner om det var så lätt som du beskriver det.
Ber dock om ursäkt att jag kallade dig godhetskrigare då du inte är det. Det var i affekt.
Ja, det har du rätt i, ungjävlarna måste ju komma in i systemet på något sätt, ursäkta att jag inte var tydlig med det, du har rätt.
Ja, jo, det scenariot du beskriver om batikhäxorna, var inte riktigt det scenariot jag tänkte mig, att VEM som helst kan få medborgarskap, bara man hävdar att man har en svensk mamma, t.ex., utan snarare som du beskrev att du fick göra, men att denna process lika gärna kunde göras i Sverige.
Typ: Statens representanter flyger ner och hämtar ungarna, de vet vilka mamma och pappa är, då det är ett "special case", det är inte varje dag staten ställs inför att plocka hit vita barn från Syrien, mormor är närmast anhörig och svensk medborgare, ungarna registreras hos skatteverket utan problem, ges skyddade identiteter, och får växa upp med IS-propaganda.
Det skulle inte förvåna mig om de får denna specialbehandling. Fy fan.
Ursäkta att jag inte var tydlig nog i mitt förra inlägg om detta heller.