Citat:
Ursprungligen postat av
hoppsann
Var det för jobbigt att läsa hela sidan?
Du missade den väsentliga meningen:
"Nationella bedömandegruppen aktiveras om en misstänkt inte har hittats senast trettio dagar efter att ett våldsbrott med dödlig utgång har ägt rum."
Det finns alltså ingen orsak för dem att blanda sig i eftersom det har funnits en misstänkt väldigt tidigt i utredningen. Det är konstigt om du har missat det eftersom mycket av dina inlägg handlar om att du inte kan förstå att SD fortfarande är misstänkt.
Om bedömandegruppen ska kallas in eller inte har ingenting med åklagarens funderingar att göra.
Läs sidan en gång till så kanske du förstår lite bättre.
(längst ned)
Tack för ditt, säkert välmenande(?), tips om att försöka öka min läsförståelse!
Men.
Det är dumt att genom impulsivitet göra bort sig. Kan bli lite som ett exempel på det gamla kära talesättet: '
hoppsann' i galen tunna..
OnT: Om du tittar på två av mina inlägg idag, det ena från 10:17, det andra från 12:56, så kan du se att redan på morgonen jag var fullt medveten om sakernas tillstånd vad gäller den s k Bedömandegruppen och vad som reglerar dess/deras verksamhet.
Min önskan är alltså att man inte stelbent eller slaviskt följer en princip som verkar hindrande för en mordutrednings möjlighet att komma framåt. Det tycks mig som att jag inte är ensam om den uppfattningen här i tråden. Fler har postat inlägg med den hållningen.
OffT: Du kan väl läsa bakåt i tråden och först därefter replikera, vad tror du om det?
Och snälla?! Anmäl inte reflexmässigt mina inlägg för trams/off topic som du brukar göra. Det visar bara att du inte klarar av att debattera.
Edit: Glömde kommentera det där om att jag inte skulle förstå att SD fortfarande är misstänkt.
Du hittar inte ett enda inlägg från mig som kunde indikera att jag skulle ha den uppfattningen!
Alltså: Inte ett enda!

Vill du veta varför jag aldrig skrivit nåt i den vägen? -Jo, för
jag har full förståelse för att Örebropolisen har honom som misstänkt!
Det innebär däremot inte att jag tycker att själva ärendet hanteras korrekt, men det är en helt annan sak! Vidare: Att jag protesterar mot oskicket att utpeka SD, en odömd privatperson, som mördare betyder inte att jag anser mig ha kunskap att avgöra hans skuld/oskuld.
För den kunskapen har jag inte.