2019-03-14, 16:01
Medlem
De är ju vackrare åtminstone.
Citera
2019-03-14, 17:07
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Men-Snabb
Mig lurar du inte

..jag vet att du skulle vilja vara man och få vår förmåga om du bara fick välja.

Hah, aldrig tänkt tanken faktiskt. Trivs ypperligt med min kvinnlighet tack. Verkar enormt tråkigt att vara man tycker jag.
Och jobbigt.
Citera
2019-03-14, 19:03
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickfotograf
Det här hade kunnat bli en intressant diskussion som fortsättning till de tiotusentals vi redan skrivit om den här sortens resonemang, men de påståenden du slänger fram styrker du med en HuffPo-artikel med topp 11 uppfinningar av kvinnor.
Få publikationer har fått lika mycket kritik för sina vinklingar som HuffPo, men för att låta idén utvecklas lite ändå. Ska vi sätta dessa kvinnliga uppfinningar i en jämförelse med manliga uppfinningar, eller skulle en sån jämförelse halta en smula?
Det här, "att ta äran åt sig för andras arbete" är så vanlig att den beskrivs i personlighetstyp-beskrivningar. Så, den drabbar inte bara kvinnor.
Det vessleord jag gillade minst, var ditt påstående om att kvinnor inte skulle få äga uppfinningar styrker du inte alls.
Du nämner exempel som är flera decennier efter Marie Curies Nobelpriser.

Det fanns massor av uppfinnande kvinnor före Marie Curies tid som nobelpristagare, några av dem kan du läsa om här:

• Sarah Jerome (anordningar för att såga timmer, 1630-talet)
• Sybilla Masters (kornkvarn, 1715)
• Ann Pike (salva mot klåda, 1760)
• Betsey Metcalf (förbättrad metod för stråflätning i tillverkningen av stråhattar, 1798)
• Mary Dixon Kies (process för att väva strån för hattar, 1809)
• Tabitha Babbitt (cirkelsåg runt, 1810)
• Nancy Johnson (glassmaskin, 1843)
• Anne Pauline Crepin (bandsåg, 1846)
• Sarah Mather (världens första undervattensteleskop, 1864)
• Henrietta Vansittart (förbättrad skruvpropeller för skepp, 1868)
• Margaret (Martha) Knight (papperspåsen med flat botten, 1870)
• Amanda Theodosia Jones (vakuummetod för konservering, 1873)
• Emeline Hart (kommersiell ugn, 1876)
• Margaret Plunkett Colvin (roterande tvättmaskinen Triumph, 1876)
• Emily Tassey (ny typ av apparat för att höja sjunkna kärl, 1876)
• Henriette Tuyssuzian (annat utförande av bandsåg, 1881).
• Josephine Cochrane (diskmaskin, 1886)
• Ellen Eglin (mekanisk tvätturvridare, före 1890)

och så vidare.

Sen finns det naturligtvis fler uppfinningsrika damer. T ex Harriet Tracy (minst 27 uppfinningar mellan 1868 och 1915 inklusive sex patent för hissar och 17 för symaskiner) och Maria Beasley (uppfann räddningsflotten 1880, hennes uppfinning användes bl a på Titanic).

Jag höll på att glömma att nämna driftiga svenskor från en svunnen tid. Men här är ett litet axplock av dem:

• Maria Christina Bruhn (1732-1808, uppfann ett säkert sätt att förvara krut vilket gjorde henne till Sveriges första kvinnliga patentinnehavare),
• Eva Ekeblad De la Gardie (1724-1786, uppfann en metod att göra brännvin av potatis),
• Erika Aittamaa (1866-1952, den första Lovikkavanten).

Det fanns ett stort antal driftiga och kreativa kvinnor i historien som kommit på innovationer. Framförallt var det kvinnor som arbetade i hemmen. I syfte att förenkla sitt vardagliga slit utformade de bättre hushållsredskap, kom på olika sätt att bevara mat (t ex, saltning, torkning), de spann, vävde och färgade tyg för att tillverka kläder. Sådana innovationer blev aldrig patenterade. Men de var oerhört viktiga för mänsklighetens överlevnad.

Du bör nog sopa rent framför din egen dörr innan du anklagar mig för att länka till HuffPo som du påstår gör vinklingar. I ditt inlägg länkar du till Infowars, en ökänd sajt som drar till sig paranoida högertokar som stinkande skit attraherar flugor. Alex Jones sajt sprider fejkade nyheter, konspirationsteorier, faktoider och annat vinklat trams.

Vet du förresten att HuffPo är grundad av Arianna Huffington tillsammans med tre män, Kenneth Lerer, Jonah Peretti och den mer namnkunniga Andrew Breitbart?

In July 2012, The Huffington Post was ranked No. 1 on the 15 Most Popular Political Sites list by eBizMBA Rank, which bases its list on each site's Alexa Global Traffic Rank and U.S. Traffic Rank from both Compete and Quantcast.[12] In 2012, The Huffington Post became the first commercially run United States digital media enterprise to win a Pulitzer Prize.[13]källa)

Så värst kritiserad är inte HuffPo. Det är inte vilken blaska som helst som förtjänar att vinna Pulitzerpriset, den mest prestigefyllda nationella utmärkelsen i USA.
Citera
2019-03-14, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Siffrorna 70 % och 30 % av ansökningarna som du tog upp var ett genomsnitt för samtliga undersökta länder. Ta nu en titt på båda figurerna på sida 39. I den första figuren A22 ser du att såväl andelen patentansökningar med kvinnliga uppfinnare som antalet patentansökningar med kvinnliga uppfinnare har stigit kraftigt sedan 2002. Figur A23 visar topp-20 länder med störst andel patentansökningar med kvinnliga uppfinnare (2016). Sydkorea och Kina ligger i topp.

Gå nu till sida 40 och ta en titt på figur A24 så ser du hur andelen patentansökningar med kvinnliga uppfinnare fördelas inom olika teknologifält. Bioteknologi och läkemedel ligger i toppen med 58,4 % respektive 56,4 %. Det är inte alls konstigt med tanke på att en relativt stor andel kvinnor utbildar sig inom bioteknologi, kemi och farmakologi.

I din andra länkade sida 12 ser vi att andelen patentansökningar med kvinnliga uppfinnare stigit till nästan det dubbla under perioden 1995-2015, från ca 17 % till knappt 30 %. Antalet kvinnliga uppfinnare i patentansökningar har stigit från endast 7780 till 81 316 under samma tidsperiod. Mer än tiodubbling. Om ökningen står sig kommer det att bli en betydligt jämnare könsfördelning om kanske 30-40 år. I vilket fall som helst före århundradets slut.

Följande orsaker till kvinnlig underrepresentation bland patentansökningarna är att knappt en av fem kvinnor har utbildning inom STEM, t ex en liten andel kvinnliga civilingenjörer i flertalet länder, samt att manliga uppfinnare oftast har större professionella nätverk och lättare att få finansiering av sina innovationer beviljad.

Vad sägs om att bläddra bak till sida 16 och kika lite på tabellen till vänster i figur 8? Där ser du att inom akademi-sektorn är andelen patentansökningar med kvinnliga uppfinnare ca 45 % 2015 (som mest snäppet under 50 % 2013). Jämför med ca 27 % inom företagssektorn.

Stapeldiagrammet på sida 17 väcker också mitt intresse. Särskilt Kina där andelen patentansökningar med kvinnliga uppfinnare är 71,6 % inom akademisektorn och 50,9 % inom företagssektorn.

Vet du att den mest produktiva uppfinnaren i IBM:s historia råkar vara en kvinna - Lisa Seacat DeLuca? Med ca 600 patent! Hon ligger minsann inte på latsidan.

Korta fakta om kvinnliga uppfinnare i USA:

Today, hundreds of thousands of women apply for and receive a patent every year. So the real answer to the question "how many women inventors are there?" is more than you can count and growing. About 20% of all inventors are currently female and that number should quickly rise to 50% over the next generation.” (källa)

Lite historia:

Sedan jordbrukssamhällets intåg var de flesta kvinnor begränsade i sina roller vars främsta uppgift var skötsel av hem och barn. Det är mycket svårt att att uppfinna om man inte har en utbildning och inte kan vare sig läsa eller skriva. Hur ska kvinnor kunna ha både tid och ork att forska, uppfinna eller skapa när de är fullt upptagna med att föda barn, laga mat, servera måltider, städa och passa upp sina män?

Under hela historien har män nekat kvinnor utbildning, ägande av egendom, självbestämmande och fri rörlighet. Och i åtskilliga fall då kvinnor har uppfunnit någonting banbrytande har män tagit åt sig äran för deras prestationer.

Juridiska rättigheter för gifta kvinnor i början av 1800-talet var praktiskt taget obefintliga. De hade bortsett från röstförbud inte samma rättigheter som män när det gällde egendomsägande. Patent är en form av immateriella rättigheter, och därför patenterade många kvinnor sina uppfinningar under sina mäns eller fäders namn.

Ett mycket tidigt exempel är Sybilla Masters, den första historiskt kända kvinnliga uppfinnaren, vars patent utfärdades i maken Thomas namn. Kvinnor och minoriteter hade på den tiden ingen rätt att äga patent.

Enligt historien var 75% av patenten som utfärdats till kvinnor under perioden 1895 - 1900 lönsamma.

Det har funnits massor av driftiga och kreativa kvinnor i historien som kommit på innovationer. Framförallt var det kvinnor som arbetade i hemmen. I syfte att förenkla sitt vardagliga slit utformade de bättre hushållsredskap, kom på olika sätt att bevara mat (t ex, saltning, torkning), de spann, vävde och färgade tyg för att tillverka kläder. Sådana innovationer blev aldrig patenterade. Men de var oerhört viktiga för mänsklighetens överlevnad.

Det är klart att det finns, och har funnits, kvinnliga uppfinnare och att den kvinnliga gruppen har haft del i den teknologiska utvecklingen. Erich Neumann har t.ex. beskrivit hur keramik, former av örtmedicin, fermentering, förvaringskärl o.s.v. uppstod i den kvinnliga gruppen och hur olika former av religiösa kulter och riter uppstod som en konsekvens av detta kvinnans arbete (The Great Mother, 1955). Det är även så att mycket av detta inte patenterades, men detsamma gäller förstås saker som uppfanns i den manliga gruppen.

När det gäller siffrorna är jag osäker på om du riktigt förstår vad de betyder. Det står att det har gått från 17% till 30%, men detta avser ansökningar där det finns en kvinnlig medansökande. Till dessa siffror räknas alltså grupper av uppfinnare bestående av exempelvis 10 män och 1 kvinna som gör en gemensam ansökan. Du förstår varför det är missvisande hoppas jag?

Därför tog jag fram en mer rättvisande siffra. 15% av de ansökande är kvinnor, en siffra som är väldigt liten. Det är förstås trevligt att det har skett en tiodubbling av kvinnliga uppfinnare, men 15% är inte en särskilt hög andel.

Men även denna siffra är missvisande, ty vi kan inte avgöra vilket bidrag dessa kvinnor har gjort till själva patentet. Med andra ord, även om det skett en tiodubbling av kvinnliga uppfinnare har vi ingen aning om hur de har bidragit till uppfinningarna de deltagit i att ta fram (inte minst eftersom en grupp som sagt kan bestå av 10 män och 1 kvinna). Därmed bör vi dessutom se om vi kan hitta en siffra på hur hög andel av patenten som endast har kvinnor som ansökande (en eller flera). En artikel som använder den data vi har tittat på här kommer fram till att 4,3% av ansökningarna hade uteslutande kvinnliga ansökanden (s. 8): https://www.wipo.int/edocs/pubdocs/en/wipo_pub_econstat_wp_33.pdf.

Således, utan att förringa kvinnors bidrag är och förblir detta främst ett manligt område.

www.flinkochfardig.com
Citera
2019-03-14, 21:16
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Jag vet inte hur du läser men vad jag gjorde var att ifrågasätta säkerheten kring debattartikeln samt rapporten utifrån att jag vet hur systemet fungerar. Du å andra sidan vet ingenting om det eftersom du inte arbetar i det. Så, jag skulle nog vilja säga att jag bemötte det som var värt att bemöta.
Att du kallar mig okunnig och allt annat du skrev är ganska så skitsamma, ellerhur?
Det är inte mig vi ska diskutera här. Du verkar ha svårt att hålla dig till sak.
Jag håller mig till fakta. Det är du som inte håller dig till fakta. Jag har aldrig kallat dig okunnig. Jag har kallat lärare som inte känner till eller ens reflekterar över att de ger bubbel-betyg okunniga. Du får själv avgöra om du är i den kategorin eller inte. Dina senaste inlägg är inte särskilt reflekterande. Antagligen är du mitt uppe i smeten som skolanställd och har tunnelseende eller vanlig svensk jag-har-inte-gjort-något-fel-attityd.
Citera
2019-03-14, 21:21
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlinkochFardig
Därför tog jag fram en mer rättvisande siffra. 15% av de ansökande är kvinnor, en siffra som är väldigt liten. Det är förstås trevligt att det har skett en tiodubbling av kvinnliga uppfinnare, men 15% är inte en särskilt hög andel.
[/url]
Man kan notera "15%" som en ganska återkommande siffra när det gäller kvinnor i mandominerade områden. T.ex antalet miljonärer, antalet kvinnliga regissörer, antalet kvinnor som skriver wiki-artiklar osv. Jag har sett den siffran så ofta nu att jag räknar den som en naturlag, även om jag inte sett den dokumenterad. Den kan sannolikt verifieras vetenskapligt, t.ex att ca 15% av alla kvinnor har någon viss gen eller någon viss del av hjärnan eller annan utvecklad på ett mer manligt sätt. Det finns inte exempel på ett enda område någonsin där kvinnor kommit upp i 50% av "experterna/eliten", trots att västvärlden varit någorlunda jämställd i åtminstone 50 år. Jämställd på det sättet att kvinnor får studera vad de vill, göra vilka filmer de vill osv. Det är inge slump. Det är en naturlag. Eftersom ingen namngett denna naturlag ännu kan jag kalla den Paris24s lag.
Senast redigerad av Paris24 2019-03-14 kl. 21:25.
Citera
2019-03-14, 21:45
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Jag håller mig till fakta. Det är du som inte håller dig till fakta. Jag har aldrig kallat dig okunnig. Jag har kallat lärare som inte känner till eller ens reflekterar över att de ger bubbel-betyg okunniga. Du får själv avgöra om du är i den kategorin eller inte. Dina senaste inlägg är inte särskilt reflekterande. Antagligen är du mitt uppe i smeten som skolanställd och har tunnelseende eller vanlig svensk jag-har-inte-gjort-något-fel-attityd.

Är du så bakom flötet att du inte förstår att all "fakta" som presenteras i media inte alltid överensstämmer med verkligheten?
Jag har redan talat om att jag inte tillhör den kategorin så bara lägg ner för Guds skull. Hur gammal är du egentligen? Du uppför dig som ett trotsigt barn när du debatterar här.
Citera
2019-03-14, 21:47
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Man kan notera "15%" som en ganska återkommande siffra när det gäller kvinnor i mandominerade områden. T.ex antalet miljonärer, antalet kvinnliga regissörer, antalet kvinnor som skriver wiki-artiklar osv. Jag har sett den siffran så ofta nu att jag räknar den som en naturlag, även om jag inte sett den dokumenterad. Den kan sannolikt verifieras vetenskapligt, t.ex att ca 15% av alla kvinnor har någon viss gen eller någon viss del av hjärnan eller annan utvecklad på ett mer manligt sätt. Det finns inte exempel på ett enda område någonsin där kvinnor kommit upp i 50% av "experterna/eliten", trots att västvärlden varit någorlunda jämställd i åtminstone 50 år. Jämställd på det sättet att kvinnor får studera vad de vill, göra vilka filmer de vill osv. Det är inge slump. Det är en naturlag. Eftersom ingen namngett denna naturlag ännu kan jag kalla den Paris24s lag.

50 år är ju en oerhört lång tid av historien...
Du briljerar som vanligt.
Citera
2019-03-15, 00:42
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ja, det är absolut obestridligt. Det vet också de flesta kvinnor om, men de har sådan övertro på oss män och vår överlägsenhet till att både skydda dem (ändå) och att kunna ta orättvisorna.
Frågan är om de förtjänar att bli skyddade? Kvinnor genuint hatar män, så varför allt detta white knight trams? Dagens feministhäxor bara hatar män och ger ingen kärlek till män, så varför ska vi toffla efter dem? Tacka konservativa kvinnor vet jag; de är inte helt förstörda av feminismen, men de är få och blir allt ovanligare i dagens samhälle. Bra kvinnor växer liksom inte på träd.

Citat:
Det gör de inte. De vet om att de är underlägsna män men fakta är inte viktigt för kvinnor. Utfall till deras favör är prio ett. ..det handlar egentligen om penisavund.
Självklart handlar det om penisavund. Något feminister inte har förstått, är att kvinnor inte är män, och bör inte bete sig som män (t.ex. klippa håret kort, fy helvete vad fult det är på kvinnor, men det är feminismens ideologiska favoritfrisyr på kvinnor, eftersom feminismen vill göra kvinnor så oattraktiva som möjligt).

Citat:
Åh ni små lättkränkta satar.
Vi är inte lättkränkta, däremot är det ganska uppenbart att du är en mental dvärg

Citat:
Era patetiska försök till argument är inte värda att kommentera. Det blir för korkade konversationer för att en ska kunna delta.
Ni är dock en skam för den svenska manligheten.
Vad snackar du om? Våra argument är ju hur bra som helst, och du vet själv om att det vi säger är sant. Snarare är det du som är oförmögen att posta motargument, och framförallt giltiga sådana, alltså argument baserade på logik, fakta och vetenskap.

Citat:
En sak förresten, att du EC tror att IQskillnaden i genomsnitt skulle göra såna enorma skillnader för män och kvinnor, flickor och pojkar som grupp, är huvudlöst korkat.
Jo, IQ gör skillnad. IQ är varför Japan är ett av världens mest avancerade och högteknologiska länder, medan Somalia är... Somalia .

Nu är ju vita kvinnor inte somalier så sett, men att ni skulle vara intelligentare än män, haha. Kvinnor är inte bara det fysiskt svagare könet, utan även det psykiskt och kognitivt svagare könet, bara så du förstår Och du kan leva i förnekelse kring detta bäst du vill, men så är det.

Citat:
Så, bättre på allt?
Tänk nu efter, ni klarar inte ens av den mest grundläggande roll ni blivit givna, alltså rollen att vara en och uppföra sig som en man.
Jasså, och vad får dig att tro att du klarar av att vara en kvinna? Lite självrannsakan kanske vore på sin plats? Du sitter ju och försöker tävla mot män i yrkeslivet och göra karriär på någon sketen skola, istället för att vara en riktig kvinna, alltså föda barn och ta hand om din man, om du nu har någon. Career-girl är inte särskilt kvinnligt. Lycka till och ha så kul senare i livet när du befinner dig mitt i menopausen och ensam och utan familj som alla andra feministhäxor, och du har precis kommit till insikten om att du pga ett mindervärdeskomplex slösade dina bästa år på någon skola där du trodde dig vara bättre än män; snacka om att vara delusional.

Det är typiskt er feministfittor att sitta och klanka ner på mäns manlighet, som om ni själva vore värsta frumaterial och alla mäns drömkvinna osv. What's next, ska du berätta för oss att du har haft ett förhållande med någon zoomalier nu också, och hur detta är något alla kvinnor borde pröva? Ja, det är ju väldigt kvinnligt att ligga med somalier; alla män vill ha dig efter det
Senast redigerad av EliasAlucard 2019-03-15 kl. 00:48.
Citera
2019-03-15, 00:47
Medlem
MartinDahlinsMammas avatar
Föda barn. Dock om det hade varit möjligt för killar att göra det så hade vi ju givetvis varit bättre på det också.
Citera
2019-03-15, 07:19
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Frågan är om de förtjänar att bli skyddade? Kvinnor genuint hatar män, så varför allt detta white knight trams? Dagens feministhäxor bara hatar män och ger ingen kärlek till män, så varför ska vi toffla efter dem? Tacka konservativa kvinnor vet jag; de är inte helt förstörda av feminismen, men de är få och blir allt ovanligare i dagens samhälle. Bra kvinnor växer liksom inte på träd.

Självklart handlar det om penisavund. Något feminister inte har förstått, är att kvinnor inte är män, och bör inte bete sig som män (t.ex. klippa håret kort, fy helvete vad fult det är på kvinnor, men det är feminismens ideologiska favoritfrisyr på kvinnor, eftersom feminismen vill göra kvinnor så oattraktiva som möjligt).

Vi är inte lättkränkta, däremot är det ganska uppenbart att du är en mental dvärg

Vad snackar du om? Våra argument är ju hur bra som helst, och du vet själv om att det vi säger är sant. Snarare är det du som är oförmögen att posta motargument, och framförallt giltiga sådana, alltså argument baserade på logik, fakta och vetenskap.

Jo, IQ gör skillnad. IQ är varför Japan är ett av världens mest avancerade och högteknologiska länder, medan Somalia är... Somalia .

Nu är ju vita kvinnor inte somalier så sett, men att ni skulle vara intelligentare än män, haha. Kvinnor är inte bara det fysiskt svagare könet, utan även det psykiskt och kognitivt svagare könet, bara så du förstår Och du kan leva i förnekelse kring detta bäst du vill, men så är det.

Jasså, och vad får dig att tro att du klarar av att vara en kvinna? Lite självrannsakan kanske vore på sin plats? Du sitter ju och försöker tävla mot män i yrkeslivet och göra karriär på någon sketen skola, istället för att vara en riktig kvinna, alltså föda barn och ta hand om din man, om du nu har någon. Career-girl är inte särskilt kvinnligt. Lycka till och ha så kul senare i livet när du befinner dig mitt i menopausen och ensam och utan familj som alla andra feministhäxor, och du har precis kommit till insikten om att du pga ett mindervärdeskomplex slösade dina bästa år på någon skola där du trodde dig vara bättre än män; snacka om att vara delusional.

Det är typiskt er feministfittor att sitta och klanka ner på mäns manlighet, som om ni själva vore värsta frumaterial och alla mäns drömkvinna osv. What's next, ska du berätta för oss att du har haft ett förhållande med någon zoomalier nu också, och hur detta är något alla kvinnor borde pröva? Ja, det är ju väldigt kvinnligt att ligga med somalier; alla män vill ha dig efter det

Tala gärna om för mig hur man gör karriär i svenska skolan inom offentlig sektor?
Du förstår människor behöver en försörjning om de inte vill leva på bidrag. Men du kanske inte visste något annat än det och om fallet är sådant så är du upplyst nu iallafall. Hade du varit en framgångsrik självförsörjande man med förmåga att attrahera en kvinna hade du ju inte suttit här och varit bitter.
Gällande IQ ligger män i toppen och botten och fler kvinnor är placerade i mittenskiktet. Sen kan du fundera över hur stor skillnad det gör med 5 mer eller mindre i realiteten, alltså ute i verkliga livet. Om du har ett sånt d.v.s.

Å där kom somalierna också ja. Alltså skärp dig.
Senast redigerad av Moment22x22 2019-03-15 kl. 07:26.
Citera
2019-03-15, 07:32
Medlem
KlappMungons avatar
Kvinnor kan stå några stycken runt en bil och bara prata utan att regelbundet sparka lite på däcken.

Jag tror inte att män någonsin kommer klara det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in