2019-03-14, 05:27
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Det fanns män som oförtjänt fick cred för saker som kvinnor hade uppfunnit.
Det här hade kunnat bli en intressant diskussion som fortsättning till de tiotusentals vi redan skrivit om den här sortens resonemang, men de påståenden du slänger fram styrker du med en HuffPo-artikel med topp 11 uppfinningar av kvinnor.
Få publikationer har fått lika mycket kritik för sina vinklingar som HuffPo, men för att låta idén utvecklas lite ändå. Ska vi sätta dessa kvinnliga uppfinningar i en jämförelse med manliga uppfinningar, eller skulle en sån jämförelse halta en smula?
Det här, "att ta äran åt sig för andras arbete" är så vanlig att den beskrivs i personlighetstyp-beskrivningar. Så, den drabbar inte bara kvinnor.
Det vessleord jag gillade minst, var ditt påstående om att kvinnor inte skulle få äga uppfinningar styrker du inte alls.
Du nämner exempel som är flera decennier efter Marie Curies Nobelpriser.
Citera
2019-03-14, 05:53
Medlem
Fittheligeandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, det är de inte. Däremot får kvinnor oftare än män axla det ansvaret.

Det blir så automatiskt eftersom ni biologiskt sätt är menade att ta det största ansvaret. Vet du inte ens din roll i naturen kvinna!
Citera
2019-03-14, 05:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Jag har betydligt bättre koll än vad du har, inom precis allt. Du vet ju inte ens vad en halmgubbe är för något och svänger dig med retoriska termer du inte förstår innebörden av. Som lärare borde du dessutom kunna skriva korrekt grammatik (det heter, detta inlägg eller det här inlägget, inte "detta inlägget", din åsna).

Att skolan och det moderna samhället i stort är mansfientligt, det är ett obestridligt faktum. Frågan är snarare hur länge det kan fortsätta så här innan män överlag får nog och startar en revolution.

Kvinnor har för övrigt lägre IQ än män också (genomsnitt ca 5 IQ poäng lägre än män), så att kvinnor helt plötsligt har blivit högre utbildade än män, beror inte på att de har blivit smartare, mer kapabla och kompetenta än män, utan snarare på att skolsystemet stjälper tonårskillar pga feminism och andra mansfientliga ideologier, och ger tonårstjejer bättre betyg än vad de hade fått om de presterade exakt likadant fast hade en snopp mellan benen.

Sedan att du enligt egen utsago är lärare, det är bara ännu ett skäl att avfärda allt du säger. Få yrkesgrupper är så hjärntvättade som lärare.

Ja, det är absolut obestridligt. Det vet också de flesta kvinnor om, men de har sådan övertro på oss män och vår överlägsenhet till att både skydda dem (ändå) och att kunna ta orättvisorna.

Citat:
Ursprungligen postat av Lovesight
Bara det faktum att det finns kvinnor som på fullaste allvar tror att kvinnor är bättre än män på i princip något alls, visar hur korkade dessa varelser faktiskt är.

Det gör de inte. De vet om att de är underlägsna män men fakta är inte viktigt för kvinnor. Utfall till deras favör är prio ett. ..det handlar egentligen om penisavund.
Citera
2019-03-14, 06:46
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Jag har betydligt bättre koll än vad du har, inom precis allt. Du vet ju inte ens vad en halmgubbe är för något och svänger dig med retoriska termer du inte förstår innebörden av. Som lärare borde du dessutom kunna skriva korrekt grammatik (det heter, detta inlägg eller det här inlägget, inte "detta inlägget", din åsna).

Att skolan och det moderna samhället i stort är mansfientligt, det är ett obestridligt faktum. Frågan är snarare hur länge det kan fortsätta så här innan män överlag får nog och startar en revolution.

Kvinnor har för övrigt lägre IQ än män också (genomsnitt ca 5 IQ poäng lägre än män), så att kvinnor helt plötsligt har blivit högre utbildade än män, beror inte på att de har blivit smartare, mer kapabla och kompetenta än män, utan snarare på att skolsystemet stjälper tonårskillar pga feminism och andra mansfientliga ideologier, och ger tonårstjejer bättre betyg än vad de hade fått om de presterade exakt likadant fast hade en snopp mellan benen.

Sedan att du enligt egen utsago är lärare, det är bara ännu ett skäl att avfärda allt du säger. Få yrkesgrupper är så hjärntvättade som lärare.

Citat:
Ursprungligen postat av Lovesight
Bara det faktum att det finns kvinnor som på fullaste allvar tror att kvinnor är bättre än män på i princip något alls, visar hur korkade dessa varelser faktiskt är.

Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Men-Snabb
Ja, det är absolut obestridligt. Det vet också de flesta kvinnor om, men de har sådan övertro på oss män och vår överlägsenhet till att både skydda dem (ändå) och att kunna ta orättvisorna.

Det gör de inte. De vet om att de är underlägsna män men fakta är inte viktigt för kvinnor. Utfall till deras favör är prio ett. ..det handlar egentligen om penisavund.

Åh ni små lättkränkta satar. Era patetiska försök till argument är inte värda att kommentera. Det blir för korkade konversationer för att en ska kunna delta.
Ni är dock en skam för den svenska manligheten.

En sak förresten, att du EC tror att IQskillnaden i genomsnitt skulle göra såna enorma skillnader för män och kvinnor, flickor och pojkar som grupp, är huvudlöst korkat.

Så, bättre på allt?
Tänk nu efter, ni klarar inte ens av den mest grundläggande roll ni blivit givna, alltså rollen att vara en och uppföra sig som en man.
Citera
2019-03-14, 08:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Åh ni små lättkränkta satar. Era patetiska försök till argument är inte värda att kommentera. Det blir för korkade konversationer för att en ska kunna delta.
Ni är dock en skam för den svenska manligheten.
Mkay, ändå så kommenterar du.. Och inte ett enda argument utan bara emotionellt dravel.

Citat:
En sak förresten, att du EC tror att IQskillnaden i genomsnitt skulle göra såna enorma skillnader för män och kvinnor, flickor och pojkar som grupp, är huvudlöst korkat.
Män är 'smartare' än kvinnor därför att vi klarar att separera känslor från resonemang. Simple as that. Vi är också mindre beroende av bekräftan av omgivningen än vad kvinnor är. Vårt fokus på en sak 'in absurdum' gör oss också till bättre tänkare/uppfinnare än kvinnor.

Citat:
Så, bättre på allt?
Tänk nu efter, ni klarar inte ens av den mest grundläggande roll ni blivit givna, alltså rollen att vara en och uppföra sig som en man.

Nej, vi klarar den alldeles utmärkt. Vi är faktiskt riktigt jävla bra på att vara drivna, tävlingsinriktade och erövrare. Precis som en man ska vara. Det du beskriver är din uppfattning om vad det innebär att vara man, inte vår.
Citera
2019-03-14, 08:39
Medlem
awoke11s avatar
Yes, faktiskt är kvinnor oftast mycket mer socialt intelligenta och förstår sociala spel på en högre grad än män, manipulera osv. Men resterande saker är oftast män mer drivna och bättre på
Citera
2019-03-14, 08:44
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
När du inte har några vettiga argument bygger du halmgubbar och tramsar.
Det är du som är FBs egen halmgumma. Du har tagit halmgumme-konsten en dimension högre än jag någonsin sett tidigare. Någonstans.
Citera
2019-03-14, 08:52
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Halmbygge igen. Du förefaller inte skarp precis. Jag märker att du gör såhär när du inte kan argumentera längre. Du har ingen chans här och du vet det.

Noterar att jag gjorde sex påståenden om dig, inte ett enda kränkande och alla sanna och generande för dig eller vem som helst (ignorerar forskning osv). Det är bara att läsa dina 5 senaste inlägg. Men du bemöter inte ett enda. Jag tar mig friheten att liksom du ta denna anekdot som fakta "kvinnor kan inte diskutera på FB". Fast enligt lupacs världsbild så kan du. Du vill bara inte. Men det har funnits 11 kvinnor i Polen som minsann kunde. På 1950-talet dominerade kvinnorna internet.
Senast redigerad av Paris24 2019-03-14 kl. 08:55.
Citera
2019-03-14, 12:04
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlinkochFardig
Då tittar vi på WIPO: https://www.wipo.int/edocs/pubdocs/en/wipo_pub_901_2017.pdf

På s. 39 står att ca 30 procent av ansökningarna innehöll åtminstone en kvinna. 70 procent är alltså en eller flera män och en del av de övriga 30 procenten innehöll också män.

Därefter kan vi titta på följande länk: https://www.wipo.int/edocs/pubdocs/en/wipo_pub_941_2016-chapter1.pdf

Här kan vi se hur stor andel av uppfinnarna totalt som är kvinnor. 455 624 var män medan 81 316 var kvinnor, vilket innebär att ca 15 procent av uppfinnarna var kvinnor.

Uppfinningsrikedom är en mänsklig egenskap ja, men 85 procent av världens uppfinnare (som söker patent åtminstone) är män.

www.flinkochfardig.com

Siffrorna 70 % och 30 % av ansökningarna som du tog upp var ett genomsnitt för samtliga undersökta länder. Ta nu en titt på båda figurerna på sida 39. I den första figuren A22 ser du att såväl andelen patentansökningar med kvinnliga uppfinnare som antalet patentansökningar med kvinnliga uppfinnare har stigit kraftigt sedan 2002. Figur A23 visar topp-20 länder med störst andel patentansökningar med kvinnliga uppfinnare (2016). Sydkorea och Kina ligger i topp.

Gå nu till sida 40 och ta en titt på figur A24 så ser du hur andelen patentansökningar med kvinnliga uppfinnare fördelas inom olika teknologifält. Bioteknologi och läkemedel ligger i toppen med 58,4 % respektive 56,4 %. Det är inte alls konstigt med tanke på att en relativt stor andel kvinnor utbildar sig inom bioteknologi, kemi och farmakologi.

I din andra länkade sida 12 ser vi att andelen patentansökningar med kvinnliga uppfinnare stigit till nästan det dubbla under perioden 1995-2015, från ca 17 % till knappt 30 %. Antalet kvinnliga uppfinnare i patentansökningar har stigit från endast 7780 till 81 316 under samma tidsperiod. Mer än tiodubbling. Om ökningen står sig kommer det att bli en betydligt jämnare könsfördelning om kanske 30-40 år. I vilket fall som helst före århundradets slut.

Följande orsaker till kvinnlig underrepresentation bland patentansökningarna är att knappt en av fem kvinnor har utbildning inom STEM, t ex en liten andel kvinnliga civilingenjörer i flertalet länder, samt att manliga uppfinnare oftast har större professionella nätverk och lättare att få finansiering av sina innovationer beviljad.

Vad sägs om att bläddra bak till sida 16 och kika lite på tabellen till vänster i figur 8? Där ser du att inom akademi-sektorn är andelen patentansökningar med kvinnliga uppfinnare ca 45 % 2015 (som mest snäppet under 50 % 2013). Jämför med ca 27 % inom företagssektorn.

Stapeldiagrammet på sida 17 väcker också mitt intresse. Särskilt Kina där andelen patentansökningar med kvinnliga uppfinnare är 71,6 % inom akademisektorn och 50,9 % inom företagssektorn.

Vet du att den mest produktiva uppfinnaren i IBM:s historia råkar vara en kvinna - Lisa Seacat DeLuca? Med ca 600 patent! Hon ligger minsann inte på latsidan.

Korta fakta om kvinnliga uppfinnare i USA:

Today, hundreds of thousands of women apply for and receive a patent every year. So the real answer to the question "how many women inventors are there?" is more than you can count and growing. About 20% of all inventors are currently female and that number should quickly rise to 50% over the next generation.” (källa)

Lite historia:

Sedan jordbrukssamhällets intåg var de flesta kvinnor begränsade i sina roller vars främsta uppgift var skötsel av hem och barn. Det är mycket svårt att att uppfinna om man inte har en utbildning och inte kan vare sig läsa eller skriva. Hur ska kvinnor kunna ha både tid och ork att forska, uppfinna eller skapa när de är fullt upptagna med att föda barn, laga mat, servera måltider, städa och passa upp sina män?

Under hela historien har män nekat kvinnor utbildning, ägande av egendom, självbestämmande och fri rörlighet. Och i åtskilliga fall då kvinnor har uppfunnit någonting banbrytande har män tagit åt sig äran för deras prestationer.

Juridiska rättigheter för gifta kvinnor i början av 1800-talet var praktiskt taget obefintliga. De hade bortsett från röstförbud inte samma rättigheter som män när det gällde egendomsägande. Patent är en form av immateriella rättigheter, och därför patenterade många kvinnor sina uppfinningar under sina mäns eller fäders namn.

Ett mycket tidigt exempel är Sybilla Masters, den första historiskt kända kvinnliga uppfinnaren, vars patent utfärdades i maken Thomas namn. Kvinnor och minoriteter hade på den tiden ingen rätt att äga patent.

Enligt historien var 75% av patenten som utfärdats till kvinnor under perioden 1895 - 1900 lönsamma.

Det har funnits massor av driftiga och kreativa kvinnor i historien som kommit på innovationer. Framförallt var det kvinnor som arbetade i hemmen. I syfte att förenkla sitt vardagliga slit utformade de bättre hushållsredskap, kom på olika sätt att bevara mat (t ex, saltning, torkning), de spann, vävde och färgade tyg för att tillverka kläder. Sådana innovationer blev aldrig patenterade. Men de var oerhört viktiga för mänsklighetens överlevnad.
Citera
2019-03-14, 14:18
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Men-Snabb
Mkay, ändå så kommenterar du.. Och inte ett enda argument utan bara emotionellt dravel.

Män är 'smartare' än kvinnor därför att vi klarar att separera känslor från resonemang. Simple as that. Vi är också mindre beroende av bekräftan av omgivningen än vad kvinnor är. Vårt fokus på en sak 'in absurdum' gör oss också till bättre tänkare/uppfinnare än kvinnor.

Nej, vi klarar den alldeles utmärkt. Vi är faktiskt riktigt jävla bra på att vara drivna, tävlingsinriktade och erövrare. Precis som en man ska vara. Det du beskriver är din uppfattning om vad det innebär att vara man, inte vår.
Tycker att ni verkar vara i ett extremt behov av bekräftelse. Långt mycket större behov än kvinnor faktiskt.
Och nä det är ingen ide att bemöta känslobabbel med innehåll "män är sååå braa".
Påtal om bekräftelse..
Citera
2019-03-14, 14:21
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Noterar att jag gjorde sex påståenden om dig, inte ett enda kränkande och alla sanna och generande för dig eller vem som helst (ignorerar forskning osv). Det är bara att läsa dina 5 senaste inlägg. Men du bemöter inte ett enda. Jag tar mig friheten att liksom du ta denna anekdot som fakta "kvinnor kan inte diskutera på FB". Fast enligt lupacs världsbild så kan du. Du vill bara inte. Men det har funnits 11 kvinnor i Polen som minsann kunde. På 1950-talet dominerade kvinnorna internet.

Jag vet inte hur du läser men vad jag gjorde var att ifrågasätta säkerheten kring debattartikeln samt rapporten utifrån att jag vet hur systemet fungerar. Du å andra sidan vet ingenting om det eftersom du inte arbetar i det. Så, jag skulle nog vilja säga att jag bemötte det som var värt att bemöta.
Att du kallar mig okunnig och allt annat du skrev är ganska så skitsamma, ellerhur?
Det är inte mig vi ska diskutera här. Du verkar ha svårt att hålla dig till sak.
Citera
2019-03-14, 14:22
Avslutad
Citat:
Tycker att ni verkar vara i ett extremt behov av bekräftelse. Långt mycket större behov än kvinnor faktiskt.
Och nä det är ingen ide att bemöta känslobabbel med innehåll "män är sååå braa".
Påtal om bekräftelse..

Mig lurar du inte

..jag vet att du skulle vilja vara man och få vår förmåga om du bara fick välja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in