2019-03-14, 20:13
Medlem
BullensKorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmmyGbrg
Schizofreni kommer med största sannolikhet i framtiden inte visa sig ha något med sjukdomar eller signalsubstanser att göra. Psykoser är ett ofullständigt och partiellt sammanbrott hos "självet". När ett sådan sammanbrott istället sker fullständigt och balanserat, kallas det andlighet eller upplysning. Det är därför den andliga resan tar sån tid och möda att genomföra. Ingen vill hamna i ingemanslandet och lösas in för tidigt. Men dom flesta psykoser kommer nog i framtiden visa sig gå att bota. Kärlek löser allt!

Min teori är att människan mår bäst i ett halvpsykotiskt tillstånd, därav att det så lätt kan gå överstyr ibland. Med mår bäst menar jag att de kan ge sig hän på ett för fortlevnaden bättre vis. Bara begreppet psykisk sjukdom är en stämpel ingen förtjänar att få hur vrickad man än kan vara. Avvikande personligheter är väl på sin höjd ett epitet som känns någorlunda acceptabelt. Oavsett om man hör helt galna saker eller ser dito.
Citera
2019-03-14, 20:27
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BullensKorv
Min teori är att människan mår bäst i ett halvpsykotiskt tillstånd, därav att det så lätt kan gå överstyr ibland. Med mår bäst menar jag att de kan ge sig hän på ett för fortlevnaden bättre vis. Bara begreppet psykisk sjukdom är en stämpel ingen förtjänar att få hur vrickad man än kan vara. Avvikande personligheter är väl på sin höjd ett epitet som känns någorlunda acceptabelt. Oavsett om man hör helt galna saker eller ser dito.
Den faktiska eller reella världen är inte samma som den imaginära världen som kan bestå av bl.a chimärer.

Det märkliga i den upplevda sanningen om gud och påståendet om ens innerliga relation med guds närvaro , är bara att denna närvaron aldrig är lika sann när samme gudshävdare hanterar sina bankärenden, hanterar olyckshändelser, hanterar elförsörjningen eller sina fastighetsaffärer eller hyror och så vidare... det blir lite märkligt och lite svårt att dels förstå, men också att försöka likställa "gudsrelationen" att verkligen vara så förankrad som apologeter påstår : att gud är så sann och har inget med sinnesnärvaro resp, sinnesfrånvaro att göra.

I beslutsfattanden t.ex , hur resonerar gudshävdaren då, varför hävdas inte att gudsaspekten i form av variabler och parametrar ur andlighetens styrka omfång och omfattning räknat i tid, i så fall behöver räknas in, dras av eller ges tillägg?

Det är överlag märkligt att säga sig ha en övernaturlig maktfaktor helt "närvarande i sitt liv" som andra stunden är helt borta och absolut inte kan inberäknas, t.ex om du råkar ut för en allvarlig olycka där ditt liv står på spel, eller när du ska rätt summa pengar på kontot, att rätt avdrag och tillägg görs.. var är gud i de livsmoment där pengarna kan vara avgörande för din möjlighet att öht leva värdigt?

Alla människor på jorden är materielister, "gud" är kuriosa, emå. En sofistikerad parentes att ha i sin ägo.. om man har ett husdjur att tillskriva egenskaper eller en gud, är nästintill samma sak, man kan skapa vilka värden omkring sin vovve som helst, den kan lyssna.. den kan tala (så bara jag eller bara-vi-förstår) , samma med gud ; en tilläggsattiralj på det mentala planet som kan kännas skönt, och behöver väl inte vara sjukt.

Dock är schizofreni-tillståndet ett riktigt lidande för den som lever med perceptuella störningar, tro det eller inte.. de njuter inte direkt öht utan lider av tvångsföreställningar. Vilket vissa djupt insnärjda gudstroende också kan göra, dvs lida i sin tro och fastna alltför "djupt" än vad som är hälsosamt, OM man nu ser eller förstår den mänskliga varelsen att födas i världen för att interagera någorlunda smidigt utan osynliga krafter spöken och allt vad det heter på fikonspråket.
Citera
2019-03-14, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bevisareligon
Jag har länge varit en stark ateist och har alltid försökt att göra mitt yttersta för att verkligen förstå mig på folket som tror på en Gud. Det här är er chans att bevisa att en Gud faktiskt existerar.

Jag kommer inte acceptera:

Jag vill inte ha några inlägg om Hinduism eller någon annan religion utan bara kristendomen.

Något stycke eller citat från Bibeln.

Jag vill inte ha några spam inlägg som "Gud skapade allt det finns ingen annan förklaring" eller "Evolutionen är en bluff"

Käre artfrände, den fråga du ställer dig är av samma karaktär som den tro kring vilka exempel på biologiskt avvikande Hono sapiens du söker klarhet kring. Det ologiska skall ej förstås. I de fall där vår logiska förmåga ej äro tillräckligt tenderar vår art att fylla de luckorna med en falsk logik, en logik sprungen ur en felaktigt brukande av vår förmåga att fantaseri. Artfränder av en högre logiska förmåga lär vid något tillfälle insett att dessa luckor kan fyllas med historier vars syfter är att kontrollera oss Homo sapiens för att överge våra biologiska drifter, överge våra biologiskt programmerade flock beteende och istället bli biologiskt förtryckta arbetsmyror i den myrstack urbaniseringen och de moderna nationerna skapat. Förstår du dig själv utifrån din biologisla programmering, förstår du hur evolution och det Naturliga urvalets funktion, då förstår du också din Sanna natur och kan släppa behovet av att skapa logik av vad som inte är menar att förstå. Rationalisera min vän, svaret är av din inneboende logik speungen.
Citera
2019-03-14, 20:40
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
När det kommer till Gud låter jag de som tror definiera denne.
Precis som du alltid gjort: låtit andra komma med idéer och själv bara dömt.
Du kommer aldrig att se något annat än det du tror att andra talar om. Du förstår som bäst inte inget.
Förståelse och Insikt är långt ifrån samma sak som avvisande eller acceptans.
Citera
2019-03-14, 20:45
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leo.Galli
Käre artfrände, den fråga du ställer dig är av samma karaktär som den tro kring vilka exempel på biologiskt avvikande Hono sapiens du söker klarhet kring. Det ologiska skall ej förstås. I de fall där vår logiska förmåga ej äro tillräckligt tenderar vår art att fylla de luckorna med en falsk logik, en logik sprungen ur en felaktigt brukande av vår förmåga att fantaseri. Artfränder av en högre logiska förmåga lär vid något tillfälle insett att dessa luckor kan fyllas med historier vars syfter är att kontrollera oss Homo sapiens för att överge våra biologiska drifter, överge våra biologiskt programmerade flock beteende och istället bli biologiskt förtryckta arbetsmyror i den myrstack urbaniseringen och de moderna nationerna skapat. Förstår du dig själv utifrån din biologisla programmering, förstår du hur evolution och det Naturliga urvalets funktion, då förstår du också din Sanna natur och kan släppa behovet av att skapa logik av vad som inte är menar att förstå. Rationalisera min vän, svaret är av din inneboende logik speungen.
Alla människor har ett logos som sträcker sig långt utöver logiken.
Vad är logiskt med kvantmekanik?
Vad är logiskt med Liv?
Vad är fullständigt logiskt i Naturen alls?

Logik är regler människan bestämt.

Du förstår en del, men insikterna verkar saknas.
Varför tror du?
Senast redigerad av AXKYA131313 2019-03-14 kl. 20:51.
Citera
2019-03-14, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AXKYA131313
Precis som du alltid gjort: låtit andra komma med idéer och själv bara dömt.
Du kommer aldrig att se något annat än det du tror att andra talar om. Du förstår som bäst inte inget.
Förståelse och Insikt är långt ifrån samma sak som avvisande eller acceptans.
Det vore ganska dumt om jag talade om för folk vad deras Gud är.
Det gör de nog bäst själva. Det har inget med ideer eller dömande att göra.
Citera
2019-03-14, 20:49
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
Det vore ganska dumt om jag talade om för folk vad deras Gud är.
Det gör de nog bäst själva. Det har inget med ideer eller dömande att göra.
Det är det väl ingen som bett dig om heller?
Jag har bett dig försöka skapa idéer istället för att endast bedöma andras.
Det är ett bra tips du får för att jag bryr mig om dig.
Ett annat bra tips är att du bör lära dig läsa!
Citera
2019-03-14, 20:52
Medlem
BullensKorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Den faktiska eller reella världen är inte samma som den imaginära världen som kan bestå av bl.a chimärer.

Det märkliga i den upplevda sanningen om gud och påståendet om ens innerliga relation med guds närvaro , är bara att denna närvaron aldrig är lika sann när samme gudshävdare hanterar sina bankärenden, hanterar olyckshändelser, hanterar elförsörjningen eller sina fastighetsaffärer eller hyror och så vidare... det blir lite märkligt och lite svårt att dels förstå, men också att försöka likställa "gudsrelationen" att verkligen vara så förankrad som apologeter påstår : att gud är så sann och har inget med sinnesnärvaro resp, sinnesfrånvaro att göra.

I beslutsfattanden t.ex , hur resonerar gudshävdaren då, varför hävdas inte att gudsaspekten i form av variabler och parametrar ur andlighetens styrka omfång och omfattning räknat i tid, i så fall behöver räknas in, dras av eller ges tillägg?

Det är överlag märkligt att säga sig ha en övernaturlig maktfaktor helt "närvarande i sitt liv" som andra stunden är helt borta och absolut inte kan inberäknas, t.ex om du råkar ut för en allvarlig olycka där ditt liv står på spel, eller när du ska rätt summa pengar på kontot, att rätt avdrag och tillägg görs.. var är gud i de livsmoment där pengarna kan vara avgörande för din möjlighet att öht leva värdigt?

Alla människor på jorden är materielister, "gud" är kuriosa, emå. En sofistikerad parentes att ha i sin ägo.. om man har ett husdjur att tillskriva egenskaper eller en gud, är nästintill samma sak, man kan skapa vilka värden omkring sin vovve som helst, den kan lyssna.. den kan tala (så bara jag eller bara-vi-förstår) , samma med gud ; en tilläggsattiralj på det mentala planet som kan kännas skönt, och behöver väl inte vara sjukt.

Dock är schizofreni-tillståndet ett riktigt lidande för den som lever med perceptuella störningar, tro det eller inte.. de njuter inte direkt öht utan lider av tvångsföreställningar. Vilket vissa djupt insnärjda gudstroende också kan göra, dvs lida i sin tro och fastna alltför "djupt" än vad som är hälsosamt, OM man nu ser eller förstår den mänskliga varelsen att födas i världen för att interagera någorlunda smidigt utan osynliga krafter spöken och allt vad det heter på fikonspråket.

En rejäl genomgång värdigt som mer fakta än spekulation, vilket förtjänar medhåll. Det enda jag är osäker på är om gudstro ens har någon korrelation med psykosaxeln egentligen. Svårmätt och kontrollerat som så mycket annat.
Citera
2019-03-14, 20:53
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue

Vad har du för gudsbild egentligen?
Är du ännu en bokstavsTroende bibeltolkare månne?
Senast redigerad av AXKYA131313 2019-03-14 kl. 20:56.
Citera
2019-03-14, 21:11
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmmyGbrg
Schizofreni kommer med största sannolikhet i framtiden inte visa sig ha något med sjukdomar eller signalsubstanser att göra. Psykoser är ett ofullständigt och partiellt sammanbrott hos "självet". När ett sådan sammanbrott istället sker fullständigt och balanserat, kallas det andlighet eller upplysning. Det är därför den andliga resan tar sån tid och möda att genomföra. Ingen vill hamna i ingemanslandet och lösas in för tidigt. Men dom flesta psykoser kommer nog i framtiden visa sig gå att bota. Kärlek löser allt!

Citat:
Ursprungligen postat av BullensKorv

Alltså.. Jag vet att detta är upprepningar, men -ni två verkar ha många totalt överensstämmande uppfattningar av Sanningen (”gud”) som mig.
Vill bre smör på kärleksmoset och åter förklara er som upplysta.

Människans medvetande (jag1/själv1) är givetvis mer än intellekt och hennes ”5 sinnen”.
Jag har erfarit och bevittnat vad som känns som det mesta möjliga på just personlighetspunkten.
Men vi fortsätter Alltid att förvånas här i livet. Än har vi inte insett vidare mycket mer än alls ingenting.
Senast redigerad av AXKYA131313 2019-03-14 kl. 21:15.
Citera
2019-03-14, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AXKYA131313
Det är det väl ingen som bett dig om heller?
Jag har bett dig försöka skapa idéer istället för att endast bedöma andras.
Det är ett bra tips du får för att jag bryr mig om dig.
Ett annat bra tips är att du bör lära dig läsa!
Varför ska jag sitta och skapa ideer i en tråd som handlar om att bevisa Gud?
Sköt du ditt så sköter jag mitt.
Citera
2019-03-14, 21:15
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
Varför ska jag sitta och skapa ideer i en tråd som handlar om att bevisa Gud?
Sköt du ditt så sköter jag mitt.
Vad gör du här alls egentligen?
Visst var det du som började ”sköta mig”?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in