Citat:
Ursprungligen postat av
lasternassumma
Tack för bra bidrag i tråden!
Ett par observationer.
UtbildningUtdrag ur ACN: 1593021, ASRS
«This was the first flight on a Max for both pilots. Unfamiliarity with flight deck displays led to confusion about display annunciations and switch function. The Flight Manual does not address at least one annunciation, or the controls for the display—or if it does, neither pilot could find the explanation. I have spent literally days looking for an explanation, could not find one, and that is why I wrote this report. It shouldn't be this hard to figure out what I'm looking at.»
https://www.theatlantic.com/notes/2019/03/heres-what-was-on-the-record-about-problems-with-the-737-max/584791/
Låter inte det väldigt märkligt? Hur mycket har Boeing och hur mycket har flygbolaget ansvar för detta?
Det var väl lite det jag kritiserade ovan. I mitt kursmaterial fanns iofs bra beskrivningar.
Manualerna är rimligtvis Boeings ansvar, även om de säkert måste godkännas av berörda myndigheter.
Jag upplever överlag att pilotmanualerna blivit tunnare med åren för alla flygplanstyper. Man verkar ha gjort någon form av val där man anser att piloterna inte behöver kunna alla tekniska detaljer, utan istället ska fokusera på hur flygplanet ska opereras.
Till det kommer att tidigare fylliga kurser på åtskilliga veckor där man hade duktiga instruktörer att fråga, allt mer har ersatts av internetbaserade självstudier.
Intressant artikel du länkade till, för övrigt.
Jag noterar att en av rapportskrivarna där inkluderat tänkbara problem med MCAS i sin take off briefing, för att båda skulle ha maximal handlingberedskap. Det låter professionellt hanterat, antagligen i ett bolag med god säkerhetskultur och goda rutiner.
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Instrumentering
Det har skrivits en del om att ett par bolag fått tilläggsinstrumentering till sina 737 MAX, bl.a. Southwest, efter JT610. Hur ska man se detta? Field test av Boeing på något som alla ska få? Eftergift efter påtryckningar från vissa bolag? Normala förbättringar?
https://theaircurrent.com/aviation-safety/southwest-airlines-is-adding-new-angle-of-attack-indicators-to-its-737-max-fleet/
Det finns ett stort antal bra tillägg som man måste betala extra för och som ekonomer i bolagsledningar ofta väljer att snåla in på.
Få ekonomer kan se någon anledning att betala extra för nåt som har ett så konstigt namn som AoA eller IAN approach.
Det senare är ett hjälpmedel som gör det enklare att göra instrumentinflygningar när det saknas ILS.
Huruvida det är bra att ha AoA-indikator eller inte, beror på om man fått träning i att använda den. För mycket information på en redan plottrig skärm är inte heller bra.
Vad jag förstår på OmedelSvensson, har piloter med militär bakgrund en helt annan rutin att inkludera den informationen än vad t.ex. jag skulle ha.
Citat:
Väder
Som jag förstått har både JT610 och ET302 gått ner i fint väder. Är inte det en viktig faktor när man försöker förklara hur dom kunde gå ner? Borde inte det minska risken för pilotfel? JT610 var väl IOFS på natten, vilket försvårar att se orienteringen, men när ET302 startade var solen uppe. Möjligen i ögonen på piloterna, men annars närmast ideala omständigheter?
Jag tror att även JT610 skedde dagtid lokal tid.
Det underlättar förstås att ha helt visuella förhållanden när man förlorar viktig information från instrumenten.
Tyvärr vet vi från tidigare olyckor att inte ens det ger något skydd mot att förlora kontrollen på en fullt funktionsduglig maskin.
Citat:
Hur mycket lyft förlorar man vid start från en fält på 7600 fots höjd? Borde väl inte vara ett problem på en bana som är 3800 m lång?–
Jag har ingen egen erfarenhet av att starta på så hög höjd, men skillnaden är nog betydande.
Banlängden räcker utan vidare till, detta har man försäkrat sig om genom prestandaberäkningar.