2019-03-14, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImamReinfeldt
Det vet du ingenting om, pilotfel eller inte.

Vi invandringskritiker bör ta en paus från rasismen innan vi faktiskt vet vad som har hänt.

Nej och det gör inte du eller någon annan i tråden heller.
Vi vet vad som har hänt men inte varför.
Citera
2019-03-14, 17:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Nu pratar vi alltså om Lion.
MCAS trimmar nose-down med 0,27 % / sek i 10 sekunder. Efter 5 sekunder nollställs systemet och MCAS börjar om, ifall hög anfallsvinkel fortfarande detekteras. Detta kan avbrytas om man ger motsatt trim manuellt.
Detta gjorde kaptenen varje gång han kände att trimmen drog iväg. Han trimmade bort lika mycket som MCAS trimmat fel.
Så höll det på i 6 minuter - utan att de kom på göra att QRH för "runaway stabilazer".

Kontrollen skiftades därefter över till styrmannen, men han duttade bara med trimmen och kompenserade inte tillräckligt för MCAS.
Det hela förvärrades av att efter varje dutt, så ska systemet ha resettats så att MCAS började om direkt (om jag uppfattat det rätt).
Till slut gick trimmen mot ändläget och det blev svårt att kontrollera flygplanet.
Titta på sidan 23: https://reports.aviation-safety.net/2018/20181029-0_B38M_PK-LQP_PRELIMINARY.pdf

Aha, då pratar vi om AoA-visare som tillval.
Ja men jag läste också någonstans att man kunde välja till någon form av indikering att MCAS var i aktiverat, men jag kan ha fel men hittar jag det ska jag messa
Citera
2019-03-14, 18:34
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:

En fråga till övriga piloter i tråden:
28 år och 8000 timmar?

Det är visserligen teoretiskt möjligt, men i så fall måste man undra hur det ligger till med fatigue.
I EU ligger den absoluta övre gränsen på 900 blocktimmar per år. Kanske har Etiopien något annat regelverk?

Oavsett regelverket borde det vara svårt att få ihop?

28-åringen borde rimligen ha utbildat sig till pilot någon gång, och samtidigt bör han ha läst till sig ATPL-teorin. Om han började på artonårsdagen och det rimligen tar två år att läsa in ATPL-teorin samt få ett MPL/CPL,med 200h, MCC och sedan anställning och typkurs på maskinen han började på, vilket borde ta ett halvår innan line training?
Då började han vid 20 1/2. Flyger man sen 1000h/år så är det alltså möjligt, men man kan undra om det riktigt stämmer. Det är ioffsg Afrika, så. Har hört lite historier om hur flygtid räknas på en del ställen

Inte så säkert att han var så ruttis som det verkar...
Citera
2019-03-14, 18:44
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Jag vänder mig alltså mot den här överfixeringen vid MCAS.
Även om det skulle visa sig vara en länk i felkedjan, har i så fall även långt mycket fler saker fallerat.

Det går inte att överskatta hur pressad man blir när man blir totalt överbelastad och "hamnar bakom" flygplanet.
Givet att styrmannen snarare varit en belastning, kan vi lugnt utgå från att kaptenen haft det fruktansvärt jobbigt - oavsett vad som hände.

Japp!

Och

Japp!
Citera
2019-03-14, 18:46
Moderator
OYs avatar
En av lådorna har visats nu, illa tilltygad, hoppas att inte allt är förstört.

Bild på lådan: https://edition.cnn.com/world/live-news/boeing-737-max-8-ethiopian-airlines-crash-intl/index.html
Citera
2019-03-14, 18:48
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jacobsstege
Nej. 200 timmar var hans totalt loggade tid airborne. Ni kan vara övertygade om att haverirapporten kommer att resultera i handhavande fel. Vilket inte förvånar mig ett dugg. Så gåre när nepotism och mutor skall råda i nigger länder och annorstädes. Haverirapporten kommer definitivt att landa i handhavande fel. Piloterna flög kärran rakt i backen med andra ord.

Nope.

Enligt det jag läst, pilot på annar forum( på Ethiopian...) har beskrivit det som 200TT, varav 130 i simulator. Det vill säga, 70h faktisk flygning.
Citera
2019-03-14, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
En av lådorna har visats nu, illa tilltygad, hoppas att inte allt är förstört.

Bild på lådan: https://edition.cnn.com/world/live-news/boeing-737-max-8-ethiopian-airlines-crash-intl/index.html
Antar att data ligger i den röda dosan som ser intakt ut. Det övriga är väl bara lådan med anslutningar?
Citera
2019-03-14, 19:08
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Antar att data ligger i den röda dosan som ser intakt ut. Det övriga är väl bara lådan med anslutningar?

Ja så är det, dock kan information vara förlorad trots att skyddet är intakt, finns inga garantier för att allt finns kvar, såvitt jag har förstått.
Citera
2019-03-14, 19:08
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Jag har skrivit lite om det i den här tråden.

För mig som flög 737-800 bestod kursen endast i en internetbaserad kurs man gjorde hemifrån. Det hela var avklarat på ett par halvdagar och därefter förväntades man gå till jobbet och flyga MAX med passagerare.

Detta var i mitt tycke för lite, med tanke på att skärmarna och presentation man har framför sig ser annorlunda ut. Jag hade gärna sett att man kunnat bekanta sig med den nya layouten i lugn och ro.

Men det många missar, är att detta flygplan inte är speciellt nytt. Systemmässigt är det samma gamla häck som tidigare, fast med några små uppgraderingar. Lite som att man tar en Volvo Amazon från 60-talet och monterar på katalysator, elhissar på dörrarna och kanske en cd-växlare i bagaget.
I ljuset av detta, är groundingen ännu märkligare.

Kursen gjorde jag för över ett år sedan och MCAS var sannolikt inte inkluderat då. Inte vad jag minns iaf.

Vet ej.

Tack för bra bidrag i tråden!

Ett par observationer.

Utbildning
Utdrag ur ACN: 1593021, ASRS
«This was the first flight on a Max for both pilots. Unfamiliarity with flight deck displays led to confusion about display annunciations and switch function. The Flight Manual does not address at least one annunciation, or the controls for the display—or if it does, neither pilot could find the explanation. I have spent literally days looking for an explanation, could not find one, and that is why I wrote this report. It shouldn't be this hard to figure out what I'm looking at.»
https://www.theatlantic.com/notes/2019/03/heres-what-was-on-the-record-about-problems-with-the-737-max/584791/
Låter inte det väldigt märkligt? Hur mycket har Boeing och hur mycket har flygbolaget ansvar för detta?

Instrumentering
Det har skrivits en del om att ett par bolag fått tilläggsinstrumentering till sina 737 MAX, bl.a. Southwest, efter JT610. Hur ska man se detta? Field test av Boeing på något som alla ska få? Eftergift efter påtryckningar från vissa bolag? Normala förbättringar?

https://theaircurrent.com/aviation-safety/southwest-airlines-is-adding-new-angle-of-attack-indicators-to-its-737-max-fleet/

Väder
Som jag förstått har både JT610 och ET302 gått ner i fint väder. Är inte det en viktig faktor när man försöker förklara hur dom kunde gå ner? Borde inte det minska risken för pilotfel? JT610 var väl IOFS på natten, vilket försvårar att se orienteringen, men när ET302 startade var solen uppe. Möjligen i ögonen på piloterna, men annars närmast ideala omständigheter? Hur mycket lyft förlorar man vid start från en fält på 7600 fots höjd? Borde väl inte vara ett problem på en bana som är 3800 m lång?

Senast redigerad av lasternassumma 2019-03-14 kl. 19:20.
Citera
2019-03-14, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Att detta inte är en "expert" som media släpat fram, utan faktiskt en riktig expert på flygsäkerhet..

Tror du att alla ingenjörer och programmerare som bygger/konstruerar planen är piloter - eller kan man vara duktig på det ändå?

Nej det tror jag inte att dom är.
Men nu handlar det om Hans Kjäll som uppenbarligen inte riktigt har koll på vad han pratar om.
Men du får gärna vara ett fan av honom om du vill....
Citera
2019-03-14, 19:20
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Jag har skrivit lite om det i den här tråden.

För mig som flög 737-800 bestod kursen endast i en internetbaserad kurs man gjorde hemifrån. Det hela var avklarat på ett par halvdagar och därefter förväntades man gå till jobbet och flyga MAX med passagerare.

Detta var i mitt tycke för lite, med tanke på att skärmarna och presentation man har framför sig ser annorlunda ut. Jag hade gärna sett att man kunnat bekanta sig med den nya layouten i lugn och ro.

Men det många missar, är att detta flygplan inte är speciellt nytt. Systemmässigt är det samma gamla häck som tidigare, fast med några små uppgraderingar. Lite som att man tar en Volvo Amazon från 60-talet och monterar på katalysator, elhissar på dörrarna och kanske en cd-växlare i bagaget.
I ljuset av detta, är groundingen ännu märkligare.

Kursen gjorde jag för över ett år sedan och MCAS var sannolikt inte inkluderat då. Inte vad jag minns iaf.

Vet ej.

Och det du missar är att berätta varför Boeing väljer att uppgradera ett så gammalt system som 737:an är.

Boeing har redan fått in mer än 5000 beställningar på denna 737 Max. Boeing hade aldrig fått in så många beställningar om de istället skapat ett helt nytt flygplan. Varför då, då? Jo för att ett helt nytt flygplan kräver så mycket mer av flygbolagen, så som typcertifieringar av alla piloter som ska flyga detta nya flygplan. Genom att istället bygga vidare på Boeing 737 Max så kan alla flygbolag spara pengar genom att mer eller mindre direkt sätta tidigare 737-piloter på denna modell och ja, nu är vi där vi är.
Citera
2019-03-14, 19:27
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Och det du missar är att berätta varför Boeing väljer att uppgradera ett så gammalt system som 737:an är.

Boeing har redan fått in mer än 5000 beställningar på denna 737 Max. Boeing hade aldrig fått in så många beställningar om de istället skapat ett helt nytt flygplan. Varför då, då? Jo för att ett helt nytt flygplan kräver så mycket mer av flygbolagen, så som typcertifieringar av alla piloter som ska flyga detta nya flygplan. Genom att istället bygga vidare på Boeing 737 Max så kan alla flygbolag spara pengar genom att mer eller mindre direkt sätta tidigare 737-piloter på denna modell och ja, nu är vi där vi är.

Ethiopian och Lion vill ha billiga och säkra lösningar, det är inte fel av Boeing att leverera enligt efterfrågan.

Vi har fortfarande inte fått svaret på om säkerheten har brustit på grund av vinst, så lugna dig tills haveriutredaren kommer med mer information.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in