2019-03-12, 11:58
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jacobsstege
Tror nog han avser de gamla kärrorna. Du har ju allt från Boeing 727 till 757 med en mittgång. Dessa har alla funnits hos bland annat charter operatörer.

Ok men jag kan inte se dessa i deras flotta:
https://www.tuifly.be/en/our-fleet

EDIT: här fanns de... antar att TUI inte skyltar med de få gamla de har kvar...
https://www.planespotters.net/airline/TUI-Airways
Senast redigerad av kato85 2019-03-12 kl. 12:02.
Citera
2019-03-12, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
Med vettiga piloter bakom spakarna så förstår jag inte problemet!?

Exakt så är det. Problemet är att ingen vet vilken pilot som är vettig innan det blir skarpt läge. Simulator i all ära men verkligt tillbud är en annan sak. Vi hade en grym operatör på min arbetsplats, klart bäst av oss alla under simulerade förhållanden. När det blev skarpt läge efter flera års träning så svimmade han av pressen..
Citera
2019-03-12, 12:02
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pe11e
Jag tycker den här artikeln tex är ganska nyanserad:
https://edition.cnn.com/2019/03/10/investing/boeing-737-crash/index.html

Ja den artikeln är nyanserad, dock ett frågetecken, citat;

Southwest Airlines (LUV) has the largest fleet of 737 MAX airplanes, followed by RyanAir (RYAAY) and FlyDubai, according to Boeing.

Hävdas att enligt Boeing så flyger Ryan med MAX, det stämmer inte.
Citera
2019-03-12, 12:13
Medlem
loisloiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Att MCAS har med den senaste olyckan att göra har du inga som helst bevis för. Du skapar en trådsanning.

Jag är insatt i hur MCAS fungerar, återgå till ditt dagis.
kolla själv vspeed enligt FR24 och fråga sig hur kan det vara möjligt vid takeoff??
https://pbs.twimg.com/media/D1SXk_kWoAAqEII.png
Citera
2019-03-12, 12:17
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Utdrag från Flightradar24 med höjd, fart mm för olycksplanet.

https://www.flightradar24.com/blog/flightradar24-data-regarding-the-crash-of-ethiopian-airlines-flight-302/

FLightRadar se inte allt...
Notera att FLightRadar har dålig täckning i området.

ET 302 lyfter (05:38:18 UTC)
Planet lyfter vid ca 8°58'40"N, 38°48'10"E, 2326 möh.
(Enligt FlightRadar 8.97388, 38.78884, dvs. 8°58'26"N 38° 47' 20" E)
1' motsvarar ca 1852 meter.
1" motsvarar ca 30 meter.

Sista punkten där FlightRadar ser ET 302 (05:41:02 UTC)
9.01602, 38.98415, dvs. 9°0'58"N, 38°59'3"E, 8600 fot, 2621 möh, dvs. 134 m över marken som är 2487 möh på platsen.

Nedslagsplatsen, där ET 302 gjorde ett hål i marken (ca 05:43:51 UTC)
8.877222, 39.251111, dvs. 8°52'38.0"N 39°15'04.0"E, 2399 möh.

Avstånd, fågelvägen

Planet lyfter – Sista punkt på FlightRadar: 20,4 km.

Sista punkt på FlightRadar – Crash Site: 33,1 km.

Om hastigheten var 380 knop (704 kmh) de sista 33,1 kilometrarna så tog den sträckan ca 2m 49s och ET 302 krashade 05:43:51 UTC.

Start, sista punkt på FlightRadar och krashsite på karta/sat-view
https://ibb.co/M2jYcyN

Citera
2019-03-12, 12:43
Medlem
qwerty-66s avatar
Om man nu skulle skylla på pilotfel hos Lion air, Ethiopian Air mm så borde de väl störta andra flygplan med? 737 Max är nytt och inte många flygtimmar ännu jämfört med alla andra modeller. Faktum är att inte en enda krasch med dödlig utgång för Airbus 2017-2019 i hela världen medan ett nytt ovanligt flyg från Boeing lyckas störta 2 gånger. Känns väldigt osannolikt att det skulle vara slump. Ska bli intressant om vi får veta vad som ligger bakom. Boeinggate?
Citera
2019-03-12, 12:56
Avslutad
Citat:
Ja den artikeln är nyanserad, dock ett frågetecken, citat;

Southwest Airlines (LUV) has the largest fleet of 737 MAX airplanes, followed by RyanAir (RYAAY) and FlyDubai, according to Boeing.

Hävdas att enligt Boeing så flyger Ryan med MAX, det stämmer inte.

Det verkar vara lite rörigt i rapporteringen med vem som har och hur många.
Ryanair har beställt 135 st som ska börja levereras i år och ersätta äldre plan.
Citera
2019-03-12, 12:59
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Det påstås i media att det finns många likheter med Lion Air olyckan.

Kan någon räkna upp tre likheter förutom nedanstående?

Några likheter som nämns är att det hände kort efter start. Piloten begärde att få återvända till flygplatsen. Båda var 737 MAX 8.

Det är inte ovanligt att något fel upptäcks efter start, inte heller att piloten begär att få återvända och landa. Sånt händer dagligdags, även med 737.

Så vad får folk att tro eller ens misstänka att olycksorsaken är densamma?

Citat:
Ursprungligen postat av loislois
I både katastrofer med Boeing 737 Max 8 var ett nytt anti-stall MCAS system inblandad.
MCAS aktiveras per automatik och sänker flygplans nos när den tror att det finns risk för stalling. Problemet är att MCAS systemet kan få falska uppgifter från pitotrör, då saknas algoritm för att kasta bort falska uppgifter.
Här finns bra beskrivning hur MCAS fungerar

https://theaircurrent.com/wp-content/uploads/2018/11/mcas-737-max-diagram-2.jpg

Jag lägger till:
-Oväntade höjdändringar.
-Oväntat hög hastighet i den aktuella fasen (iofs inte helt oberoende av ovan)
-Flugit rakt ner i backen (talar mot en hel del andra orsaker om än inte alla).

Ffa så säger Occams's razor att "MCAS-hypotesen" är den som bör undersökas och bekräftas eller förkastas först eftersom (nästan) inga nya antaganden behöver göras. Nu kommer vi här förstås inte vara de som kan bekräfta eller förkasta hypotesen men jag är övertygad om att det är det första man kommer undersöka.

Även om man bara säger att den har t ex 20% sannolikhet att vara den rätta så är det den som ger störst chans till "träff på första skottet". Att börja skjuta på måfå ger en mycket liten chans att träffa rätt tidigt.

Därför kommer de flesta som har en allmän nyfikenhet och gillar att sätta sig in saker att fokusera på just den i nuläget enskilt bästa hypotesen.

De som hellre helt förutsättnignslöst säger "Det finns tusen möjliga förklaringar" kan ju stöta och blöta den allmänna hypotesen. Jag skulle säga att "ja så är det ju onekligen" och sen skulle jag inte ha så mycket att tillägga. Har någon annan det?
Citera
TorkelSnorkels avatar

Moderatormeddelande

Postat av TorkelSnorkel 2019-03-12, 13:08
Medlem
Flygsäkerhet i största allmänhet är off topic för denna tråd. Liksom statistik över olycksfrekvens för andra flygplanstyper och liknande saker.

I (FB) Flyg: allmänt finns ett antal trådar om flygsäkerhet, flygrädsla mm. Använd gärna dom!

Gnabb medlemmar emellan tas i PM och inte i tråden.
Låt oss hålla en fortsatt hög nivå på diskussionen!

/Moderator
Senast redigerad av W.Irving 2019-03-17 kl. 21:52.
2019-03-12, 13:10
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Jag lägger till:
-Oväntade höjdändringar.
-Oväntat hög hastighet i den aktuella fasen (iofs inte helt oberoende av ovan)
-Flugit rakt ner i backen (talar mot en hel del andra orsaker om än inte alla).

Ffa så säger Occams's razor att "MCAS-hypotesen" är den som bör undersökas och bekräftas eller förkastas först eftersom (nästan) inga nya antaganden behöver göras. Nu kommer vi här förstås inte vara de som kan bekräfta eller förkasta hypotesen men jag är övertygad om att det är det första man kommer undersöka.

Även om man bara säger att den har t ex 20% sannolikhet att vara den rätta så är det den som ger störst chans till "träff på första skottet". Att börja skjuta på måfå ger en mycket liten chans att träffa rätt tidigt.

Därför kommer de flesta som har en allmän nyfikenhet och gillar att sätta sig in saker att fokusera på just den i nuläget enskilt bästa hypotesen.

De som hellre helt förutsättnignslöst säger "Det finns tusen möjliga förklaringar" kan ju stöta och blöta den allmänna hypotesen. Jag skulle säga att "ja så är det ju onekligen" och sen skulle jag inte ha så mycket att tillägga. Har någon annan det?

Om det var MCAS som styrde flygplanet, varför kopplade piloterna inte ifrån systemet istället för att kämpa emot?

Det fanns tid för detta och MCAS var högst aktuellt, inget talar för att piloterna inte kände till olyckan med Lion Air.

Och varför har det inte inträffat tidigare, andra bolag har fler MAX, använt dem längre, men inga rapporter om tillbud.

Min slutsats, pilotfel eller annan orsak. För jag tror i nuläget inte på att MCAS i sig självt utgör olycksorsaken. Systemet går att koppla bort, det fanns tid.
Citera
2019-03-12, 13:14
Medlem
loisloiss avatar
Vilka länder/flygbolag som ställde in flygningar med Boeing MAX

Governments and regulators
==========
Singapore's Civil Aviation Authority - suspends operation of all Boeing 737 Max models flying into and out of Singapore
China's Civil Aviation Authority - ordered domestic airlines to suspend Boeing 737 Max 8 flights
Indonesia - grounded 737 Max 8 jets ahead of inspections
US Federal Aviation Administration - issued a "continued airworthiness notification" for the 737 Max 8, telling airlines it was safe to fly

Airlines that have grounded the 737 Max 8
=========
Shenzhen Airlines
China Eastern Airlines
Air China
Okay Airways
Kunming Airlines
Ethiopian Airlines
Cayman Airways
Garuda Indonesia
Lion Air
Comair
Gol Airways
Aeromexico
Aerolineas Argentinas
SilkAir

Airlines continuing to operate the aircraft
==============
Norwegian Air shuttle - "in close dialogue with Boeing"
Flydubai - "monitoring"
TUI Group - "close contact with manufacturer"
Air Italy - "in constant dialogue with the authorities"
Icelandair - "we will... follow any developments closely"
S7 - "constantly keeping in touch with the manufacturer"
Southwest Airlines - "in contact with Boeing"
Fiji Airways - "training... meets highest safety standards"
WestJet - "monitoring the situation closely"
LOT Polish Airlines - "closely monitoring the situation"
American Airlines - "full confidence in the aircraft... will closely monitor the investigation"

Other airlines that use the 737 Max 8
===========
SpiceJet - no immediate comment
Jet Airways - no immediate comment
Corendon Airlines
Mauritania Airlines
Malindo Air
Sunwing Airlines
Aviation Capital Group
Gecas Travel Services
Oman Air also uses the aircraft but their delivery date has not been confirmed by Boeing.

https://www.bbc.com/news/business-47523468

Trevlig att Transportstyrelsen bland dessa “other” 😇
Senast redigerad av loislois 2019-03-12 kl. 13:23.
Citera
2019-03-12, 13:15
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Det påstås i media att det finns många likheter med Lion Air olyckan.

Kan någon räkna upp tre likheter förutom nedanstående?

Några likheter som nämns är att det hände kort efter start. Piloten begärde att få återvända till flygplatsen. Båda var 737 MAX 8.

Det är inte ovanligt att något fel upptäcks efter start, inte heller att piloten begär att få återvända och landa. Sånt händer dagligdags, även med 737.

Så vad får folk att tro eller ens misstänka att olycksorsaken är densamma?
En sannolik länk i felkedjan i Lion-olyckan var att piloterna inte kände till MCAS-systemet.
Det hade inte ingått i typutbildningen, vilket sannolikt bidrog till viss förvirring och att de inte i tid stängde av den automatiska trimningen.

Det är helt uteslutet att piloterna i den här olyckan inte kände till MCAS. Därmed faller den likheten av naturliga skäl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in