2019-03-14, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Har läst tråden men inte kommenterat, förrän nu.

En sammanvägning av dom data som är tillgängliga tycker jag börjar peka mot att den utlösande faktorn ändå är handhavandefel. Min teori nuläget blir att ett för kraftigt gaspådraget / accelerationen triggat igång den onda cirkeln. Planet har då tenderat att överstegra (stall), autosystemet går in och trycker ner nosen. Piloten bibehåller gaspådraget för ta höjd, proceduren upprepas och med 150 m till marken så finns det inga marginaler.

Jag kan inte se att planet vid något tillfälle haft en högre höjd, relativt marknivå, än ca 150-200 meter?! Med så små marginaler är det inte svårt föreställa sig stressnivån i kabinen.

https://pbs.twimg.com/media/D1VM9AhWoAE-L1-?format=jpg&name=large

Allt talar för pilotfel i båda fallen. Varför har annars inga plan trillat ner i västvärlden. Boeings aktie står fortfarande högre än för ett år sedan. Den här stormen har snart blåst över och de tusentals planen i order fortsätter att levereras som planerat.
Citera
2019-03-14, 16:58
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Till att börja med så är det naturligtvis vansinne att ha ett opålitligt system som kan leda till att piloterna tappar kontrollen över planet (såvida man inte fått extrautbildning/gått igenom nödchecklistan och stängt av det i en redan panikartad situation), men kan man verkligen utesluta att det kanske inte gick att stänga av systemet? Vi pratar ju om nyutvecklade datasystem.
Det är elektrisk och automatisk trimning som man stänger av.
Ja, vi kan vara HELT säkra på att det.
B737 är så gammalmodigt att det är den enda airlinern i världen idag som har ett manuellt trimhjul monterat i cockpit. I den extremt osannolika händelsen att själva den elektriska brytaren dessutom skulle vara trasig, säger checklistan att man ska ta tag i trimhjulet och hålla emot med handkraft.
När andra nya flygplan är datoriserade och har fly-by-wire, har 737 en ålderdomlig design med stålvajrar kopplade direkt mellan reglagen och roderytorna.
Jag är personligen inte så förtjust i att man inte hänger med i utvecklingen, men i ibland kan det ha sina fördelar.

Citat:
Om det är som du skriver att piloterna måste ha känt till problemet med MCAS så borde de ju ha hunnit stänga av planet eftersom det inte tvärstörtade.
Ja, såvida de inte fått fullständig blackout. Kanske har de stängt av trimmen och därefter till slut tappat kontrollen?

Vi vet ifrån tidigare historik att det finns många fall där piloterna tappat kontrollen helt över sin fullt fungerande 737.
Som här:
https://en.wikipedia.org/wiki/Ethiopian_Airlines_Flight_409
Notera vilket bolag det var.

Rapporten den gången landade i: "This report states that the crew's flight control inputs were inconsistent and these resulted in the loss of control of the aircraft. Further, it states that the crew failed to abide by Crew Resource Management principles of mutual support and verbalizing deviations and this prevented any timely intervention and correction of the aircraft's flight path and maneuvers".
Dåligt tränad besättning och dålig samarbetskultur. Precis det som en kapten som flugit där berättade om, som jag postade tidigare i tråden.

Här är ytterligare några exempel på där de tappat kontrollen över en 737, detta helt utan att MCAS varit inblandat.
https://en.wikipedia.org/wiki/Flydubai_Flight_981
https://en.wikipedia.org/wiki/Flash_Airlines_Flight_604
https://en.wikipedia.org/wiki/Kenya_Airways_Flight_507

Jag vänder mig alltså mot den här överfixeringen vid MCAS.
Även om det skulle visa sig vara en länk i felkedjan, har i så fall även långt mycket fler saker fallerat.

Citat:
Eller har man bara underskattat hur panikartad och svår situationen kan bli och överskattat piloternas förmåga att agera rätt i en svår situation?
Det går inte att överskatta hur pressad man blir när man blir totalt överbelastad och "hamnar bakom" flygplanet.
Givet att styrmannen snarare varit en belastning, kan vi lugnt utgå från att kaptenen haft det fruktansvärt jobbigt - oavsett vad som hände.
Senast redigerad av ksv 2019-03-14 kl. 17:08.
Citera
2019-03-14, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Det går inte att underskatta hur pressad man blir när man blir totalt överbelastad och "hamnar bakom" flygplanet.
Givet att styrmannen snarare varit en belastning, kan vi lugnt utgå från att kaptenen haft det fruktansvärt jobbigt - oavsett vad som hände.

Du menar väl överskatta?
Citera
2019-03-14, 17:08
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Du menar väl överskatta?
Såklart.
Har korrigerat det nu. Tack!
Citera
2019-03-14, 17:10
Moderator
OYs avatar
Citat:
Det är elektrisk och automatisk trimning som man stänger av.
Ja, vi kan vara HELT säkra på att det.
B737 är så gammalmodigt att det är den enda airlinern i världen idag som har ett manuellt trimhjul monterat i cockpit. I den extremt osannolika händelsen att själva den elektriska brytaren dessutom skulle vara trasig, säger checklistan att man ska ta tag i trimhjulet och hålla emot med handkraft.
När andra nya flygplan är datoriserade och har fly-by-wire, har 737 en ålderdomlig design med stålvajrar kopplade direkt mellan reglagen och roderytorna.
Jag är personligen inte så förtjust i att man inte hänger med i utvecklingen, men i ibland kan det ha sina fördelar.

Ja, såvida de inte fått fullständig blackout. Kanske har de stängt av trimmen och därefter till slut tappat kontrollen?

Vi vet ifrån tidigare historik att det finns många fall där piloterna tappat kontrollen helt över sin fullt fungerande 737.
Som här:
https://en.wikipedia.org/wiki/Ethiopian_Airlines_Flight_409
Notera vilket bolag det var.

Rapporten den gången landade i: "This report states that the crew's flight control inputs were inconsistent and these resulted in the loss of control of the aircraft. Further, it states that the crew failed to abide by Crew Resource Management principles of mutual support and verbalizing deviations and this prevented any timely intervention and correction of the aircraft's flight path and maneuvers".
Dåligt tränad besättning och dålig samarbetskultur. Precis det som en kapten som flugit där berättade om, som jag postade tidigare i tråden.

Här är ytterligare några exempel på där de tappat kontrollen över en 737, detta helt utan att MCAS varit inblandat.
https://en.wikipedia.org/wiki/Flydubai_Flight_981
https://en.wikipedia.org/wiki/Flash_Airlines_Flight_604
https://en.wikipedia.org/wiki/Kenya_Airways_Flight_507

Jag vänder mig alltså mot den här överfixeringen vid MCAS.
Även om det skulle visa sig vara en länk i felkedjan, har i så fall även långt mycket fler saker fallerat.

Det går inte att underskatta hur pressad man blir när man blir totalt överbelastad och "hamnar bakom" flygplanet.

Mycket bra att du förklarar för alla lekmän, jag är en av dem.

Du nämnde att du har genomgått utbildning för MAX och MCAS, kan du berätta lite om hur den genomförs, scenario i simulator, och gärna lite om vilka höjder och faser i flygningen som simuleringarna bygger på.

EDIT;

Jag har även noterat att AoA sensorerna sitter längre fram på MAX än på övriga 737, skulle aerodynamik kunna påverka sensorernas uppfattning om AoA?
Senast redigerad av OY 2019-03-14 kl. 17:13.
Citera
2019-03-14, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImamReinfeldt
Man kan börja undra om västvärldens sjunkande matematikkunskaper spelar roll i misslyckandet?

737 MAX = Matematik

I USA ser jag allt fler östasiater i ledande tekniska jobb; vi klarar oss inte längre utan dom. Men utlänningar kan inte utan vidare få jobb på Boeing?

USA's högskolesystem klarar inte av att fånga upp tillräckligt med begåvningar; det är framförallt republikanernas fel.

Fel. USA har väldigt många duktiga (vita) programmerare och ingenjörer, dock är nästan alla dessa positioner nu tagna av Indier, eftersom dessa är billigare i drift.

Man får dock vad man betalar för. Samma sak sker på Google, IBM o.s.v. Sjunkande skepp allihopa. Alla som anställt och arbetat med IT tekniker från Indien vet att de är skit och inte gör sina jobb. Här talar jag även av personlig erfarenhet.
Citera
2019-03-14, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Allt talar för pilotfel i båda fallen. Varför har annars inga plan trillat ner i västvärlden. Boeings aktie står fortfarande högre än för ett år sedan. Den här stormen har snart blåst över och de tusentals planen i order fortsätter att levereras som planerat.

Det vet du ingenting om, pilotfel eller inte.

Vi invandringskritiker bör ta en paus från rasismen innan vi faktiskt vet vad som har hänt.
Citera
2019-03-14, 17:31
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berenpxx
Kan någon av piloterna här i tråden förklara vad CAAC (Civil Aviation Administration of China) menar med följande:

"From what we have learnt, the current problem with MCAS is very difficult to resolve without autopilot, as it would be too late to engage autopilot after the MCAS is activated.

“While there are solutions being proposed, the inability to engage in autopilot or disengage the MCAS without decimating the original protection feature make the situation very complex.”

Det är ett lösryckt citat översatt från Mandarin så det kanske inte är begripligt.
Jo, jag tror jag förstår.

MCAS är bara armerat vid manuell flygning och inaktiveras när autopiloten slås på.
Vi vet att MCAS kan aktiveras av:
  • Approach to stall
  • Felaktivt aktiveras om AoA-givaren är trasig
Dessa situationer vill kineserna alltså lösa med att försöka slå på autopiloten!!
På 737 går autopiloten bara att slå på om flygplanet ligger i en stabil flygning och man i princip inte rör spaken. Att fippla med med autopilot i ett stall-läge vore vansinne.
Att slå på autopiloten i ett läge där AoA och fartmätarna visar fel, vore ännu mer stolligt.

Men jag är inte förvånad.
En del asiatiska bolag har fått för sig att man kan förhindra "pilotfel" genom att ha som regel att piloterna alltid måste flyga på autopilot. Det leder förstås ganska snart till att de blir ringrostiga och rent ut sagt dåliga på manuell flygning.
Ni minns säkert den här: https://en.wikipedia.org/wiki/Asiana_Airlines_Flight_214
Inflygningssystemet var avstängt för reparation och i det fina vädret var det visuell inflygning som gällde.
Piloterna blev så perplexa över att tvingas göra en manuell och visuell inflygning att de glömde flyga flygplanet och kraschade istället.

Det här f.ö. ytterligare ett exempel på att en dåligt/felaktigt tränad besättning kan förlora kontrollen över ett fullt funktionsdugligt flygplan - även om de har många flygtimmar.
De var tre i cockpit och kapten och instruktören hade 10000 resp. 12000 timmar vardera.
Senast redigerad av ksv 2019-03-14 kl. 18:11.
Citera
2019-03-14, 17:43
Medlem
Citat:
Nu pratar vi alltså om Lion.
MCAS trimmar nose-down med 0,27 % / sek i 10 sekunder. Efter 5 sekunder nollställs systemet och MCAS börjar om, ifall hög anfallsvinkel fortfarande detekteras. Detta kan avbrytas om man ger motsatt trim manuellt.
Detta gjorde kaptenen varje gång han kände att trimmen drog iväg. Han trimmade bort lika mycket som MCAS trimmat fel.
Så höll det på i 6 minuter - utan att de kom på göra att QRH för "runaway stabilazer".

Kontrollen skiftades därefter över till styrmannen, men han duttade bara med trimmen och kompenserade inte tillräckligt för MCAS.
Det hela förvärrades av att efter varje dutt, så ska systemet ha resettats så att MCAS började om direkt (om jag uppfattat det rätt).
Till slut gick trimmen mot ändläget och det blev svårt att kontrollera flygplanet.
Titta på sidan 23: https://reports.aviation-safety.net/2018/20181029-0_B38M_PK-LQP_PRELIMINARY.pdf

Aha, då pratar vi om AoA-visare som tillval.
Helt jävla galet att de ens behövde utsättas för detta idiotiska påfund.
Citera
2019-03-14, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av libertay
Fel. USA har väldigt många duktiga (vita) programmerare och ingenjörer, dock är nästan alla dessa positioner nu tagna av Indier, eftersom dessa är billigare i drift.

Man får dock vad man betalar för. Samma sak sker på Google, IBM o.s.v. Sjunkande skepp allihopa. Alla som anställt och arbetat med IT tekniker från Indien vet att de är skit och inte gör sina jobb. Här talar jag även av personlig erfarenhet.

Du menar alltså att det går skickliga vita programmerare arbetslösa i USA 2019? Du hör själv hur dumt det låter. Det går inte att få tag i folk.

Vi söker just nu en programmerare, har haft några vita kandidater intervjuade som visade sig okunniga; varje amerikanskt CV ska man alltid dividera med ungefär fyra. Det närmaste vi kommit är en asiatisk tjej. Den som lämnade positionen var en överkvalificerad sydkorean.
Citera
2019-03-14, 17:46
Moderator
OYs avatar
För alla som är intresserade av tillgänglig data och grafer.

https://graphics.reuters.com/ETHIOPIA-AIRPLANE/0100911Q1DX/index.html

Skrolla längst ner, kurvor jämför 610 och 302, skrämmande lika förlopp, även tidsmässigt direkt efter start.

Här kan vi också se tidigare avgångar på samma linje, färdvägen skiljer sig markant.
Citera
2019-03-14, 17:46
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Mycket bra att du förklarar för alla lekmän, jag är en av dem.

Du nämnde att du har genomgått utbildning för MAX och MCAS, kan du berätta lite om hur den genomförs, scenario i simulator, och gärna lite om vilka höjder och faser i flygningen som simuleringarna bygger på.
Jag har skrivit lite om det i den här tråden.

För mig som flög 737-800 bestod kursen endast i en internetbaserad kurs man gjorde hemifrån. Det hela var avklarat på ett par halvdagar och därefter förväntades man gå till jobbet och flyga MAX med passagerare.

Detta var i mitt tycke för lite, med tanke på att skärmarna och presentation man har framför sig ser annorlunda ut. Jag hade gärna sett att man kunnat bekanta sig med den nya layouten i lugn och ro.

Men det många missar, är att detta flygplan inte är speciellt nytt. Systemmässigt är det samma gamla häck som tidigare, fast med några små uppgraderingar. Lite som att man tar en Volvo Amazon från 60-talet och monterar på katalysator, elhissar på dörrarna och kanske en cd-växlare i bagaget.
I ljuset av detta, är groundingen ännu märkligare.

Kursen gjorde jag för över ett år sedan och MCAS var sannolikt inte inkluderat då. Inte vad jag minns iaf.

Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag har även noterat att AoA sensorerna sitter längre fram på MAX än på övriga 737, skulle aerodynamik kunna påverka sensorernas uppfattning om AoA?
Vet ej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in