2019-03-14, 18:01
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AXKYA131313
Vad är en ”halvgud” och hur går de tillsammans?
Definiera gärna ”allsmäktig” och ”oändligt antal”..
Tror du att det behövs?
Det kan bara den som inser det sanna i halvagudssanningen förstå.
Citera
2019-03-14, 18:30
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Det kan bara den som inser det sanna i halvagudssanningen förstå.
Du kan alltså inte ens försöka förklara?
Jävlar vad kompetent du är....
Törs du ge dig på att definiera orden du använder då?
Senast redigerad av AXKYA131313 2019-03-14 kl. 19:07.
Citera
2019-03-14, 18:37
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jag vet inte vad en halvgud är.
”Allsmäktig” är något som många ser sin Gud som, men det kan menas lite olika saker.
Så mycket makt och kraft som är logiskt möjligt, brukar vara vanligaste definitionen.
Du räknade ju ”halvgudar”.. vad tror du att en ”halvgud” är då?
Va? ”Logiskt möjligt”... skulle alltså en allsmäktig gud vara begränsad till den av människan definierade ”logiken”?

Utveckla gärna hela resonemanget, jag förstår nog inte så mycket av vad du vill säga..
Du svarade inte på vad du tror om Jesus..
Du ville istället svara på frågan ställd till Conny?
Citera
2019-03-14, 18:44
Medlem
Citat:
Du räknade ju ”halvgudar”.. vad tror du att en ”halvgud” är då?
Va? ”Logiskt möjligt”... skulle alltså en allsmäktig gud vara begränsad till den av människan definierade ”logiken”?

Utveckla gärna hela resonemanget, jag förstår nog inte så mycket av vad du vill säga..
Du svarade inte på vad du tror om Jesus..
Du ville istället svara på frågan ställd till Conny?
Ja, om det finns något som är halvgudar så räknar jag nog med dessa.

Ingen aning om Gud är begränsad av logiken (kan Gud göra en sten så tung att han inte orkar lyfta den, kan Gud göra en trekantig kvadrat, o.s.v.). Jag bara sade vad de vanligaste svaren är när troende förklarar allsmäktig.

Jesus kanske man (lite skämtsamt) kan kalla halvgud.
Citera
2019-03-14, 18:55
Medlem
EmmyGbrgs avatar
Citat:

Du själv är en halvgud, potentiellt. Men då får du plantera fröet först, vattna plantan några gånger i veckan och rå om den, innan den växer.
Citera
2019-03-14, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmmyGbrg
Du själv är en halvgud, potentiellt. Men då får du plantera fröet först, vattna plantan några gånger i veckan och rå om den, innan den växer.
Vilket betyder?
Citera
2019-03-14, 19:00
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:

Ingen aning om Gud är begränsad av logiken (kan Gud göra en sten så tung att han inte orkar lyfta den, kan Gud göra en trekantig kvadrat, o.s.v.). Jag bara sade vad de vanligaste svaren är när troende förklarar allsmäktig.

Jesus kanske man (lite skämtsamt) kan kalla halvgud.
Räkna då med mig.

Har du några egenfunna idéer alls eller förlitar du dig endast på vad andra säger?
Dina frågeställningar och formuleringar Bevisar att du är både oförmögen och okunnig.
Du behöver faktiskt inte ens svara, då svaret redan är övertydligt.
Citera
2019-03-14, 19:08
Medlem
Citat:
Räkna då med mig.

Har du några egenfunna idéer alls eller förlitar du dig endast på vad andra säger?
Dina frågeställningar och formuleringar Bevisar att du är både oförmögen och okunnig.
Du behöver faktiskt inte ens svara, då svaret redan är övertydligt.
När det kommer till Gud låter jag de som tror definiera denne.
Citera
2019-03-14, 19:16
Medlem
EmmyGbrgs avatar
Citat:
När det kommer till Gud låter jag de som tror definiera denne.

Man ska inte tro på gudar, man ska själv söka och erfara dom. Men till definitionen, du kan se guden som ett ansikte, med en tyst stilla blick som vakar över allt, och en dånande röst som ljuder över årtusenden. Båda av kärlek.

Även människan besitter dessa kvaliteter, men i mindre format. Vi kallar det då insikter och tal. Det första är mer hemlighetsfullt och tar tid, det andra festligare och uppstår i stunden, lika plötsligt som nån tänder ett tomtebloss.
Citera
2019-03-14, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmmyGbrg
Man ska inte tro på gudar, man ska själv söka och erfara dom. Men till definitionen, du kan se guden som ett ansikte, med en tyst stilla blick som vakar över allt, och en dånande röst som ljuder över årtusenden. Båda av kärlek.

Även människan besitter dessa kvaliteter, men i mindre format. Vi kallar det då insikter och tal. Det första är mer hemlighetsfullt och tar tid, det andra festligare och uppstår i stunden, lika plötsligt som nån tänder ett tomtebloss.
Låter som du förklarar ingenting.
Citera
2019-03-14, 19:25
Medlem
Magnituds avatar
Här är mitt bevis:

Och jag har lika mycket bevis för att alla människor skulle höra precis samma saker, nån säger kanske groda så hör nån annan penis och vi får aldrig veta.

Det har bevisats att schizophreni inte gör att hjärnan tar en annan form eller skulle vara skadad på något sätt, istället spekulerar man om signalsubstanser i hjärnan vilket då skulle få oss att höra olika saker och uppleva världen olika... grejjen är bara den att alla har olika nivåer av alla substanser... de substanser som bygger upp hela verkligheten
Senast redigerad av Magnitud 2019-03-14 kl. 19:30.
Citera
2019-03-14, 19:35
Medlem
EmmyGbrgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnitud
Här är mitt bevis:

Och jag har lika mycket bevis för att alla människor skulle höra precis samma saker, nån säger kanske groda så hör nån annan penis och vi får aldrig veta.

Det har bevisats att schizophreni inte gör att hjärnan tar en annan form eller skulle vara skadad på något sätt, istället spekulerar man om signalsubstanser i hjärnan vilket då skulle få oss att höra olika saker och uppleva världen olika... grejjen är bara den att alla har olika nivåer av alla substanser... de substanser som bygger upp hela verkligheten

Schizofreni kommer med största sannolikhet i framtiden inte visa sig ha något med sjukdomar eller signalsubstanser att göra. Psykoser är ett ofullständigt och partiellt sammanbrott hos "självet". När ett sådan sammanbrott istället sker fullständigt och balanserat, kallas det andlighet eller upplysning. Det är därför den andliga resan tar sån tid och möda att genomföra. Ingen vill hamna i ingemanslandet och lösas in för tidigt. Men dom flesta psykoser kommer nog i framtiden visa sig gå att bota. Kärlek löser allt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in