2019-03-14, 16:32
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Japp ! Skall rätta till om det går.
Tack, det var då intressanta uppgifter må jag säga nu när jag diskuterar Hannas medlemskap i den där ME-gruppen samt funderar hur tongångarna gått kring etuanasibegreppet.
Citera
2019-03-14, 16:33
Medlem
Nu svarar du Develi, men jag tror inte att föräldrarna tyckte att detta var deras ensak. De formulerade pamfletter, deras avskedsbrev verkar rikta sig till omgivningen, valfri som skulle tycka synd om familjen.

"Till den det berör".

Det var inga ord till nära och kära bara...

Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Du är nåt på spåren. Föräldrarna har säkert tyckt att det är deras ensak. Och dragit exekutiv kraft ur det. Vanäran av det skulle då vara betydligt mindre än av att fortsätta leva. Till och med kollegerna tycks ha förståelse för det. Men jag är ingen expert där. En annan gång kanske.
Citera
2019-03-14, 16:34
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Tack, det var då intressanta uppgifter må jag säga nu när jag diskuterar Hannas medlemskap i den där ME-gruppen samt funderar hur tongångarna gått kring etuanasibegreppet.

Jag visste inte heller att de hade varit aktiva i patientföreningen faktiskt.
Citera
2019-03-14, 16:36
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Bara formell kanslisvenska. Det sitter i ryggmärgen. Inget konstigt.

Jag förstår. Jag tror även att de befann sej i ett visst känslomässigt tillstånd för att kunna genomföra detta. Avskärmade.
Citera
2019-03-14, 16:38
Bannlyst
Citat:

Det har framgått tidigare i tråden flera gånger men det drunknade i de som tyckte att det var viktigt att sida upp och sida ner hävda att flickorna inte hade diagnosen.
Citera
2019-03-14, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Usch vilken slarvig mediartikel i ExpressenJvällsposren.
Sod det verkligen att varken föräldrarna eller barnen skulle ha ett framtida liv. Var inte formuleringen på PT ”ingen av oss” och ubdertecknat av föräldrarna?
Inte heller hittades Hanna på övervåningen och inte hade hon tagit sitt liv heller.
Och det är rena dumheter att skriva att det pga avsaknad av utomståendes fingeravtryck måste gått till sim i brevet. Såväl O sim H kan ju fabricerat brevet..

Mm, slarvig artikel. Ett rätt var dock att man i slutet av artikeln lagt ut de länkar och uppmaningar om att söka hjälp vid självmordstankar som man vanligtvis brukar lägga in i artiklar om självmord. Jag vet inte/tror inte att man gjort så tidigare i det här fallet. Tänker att det i alla fall lite tar uppmärksamheten från flickornas sjukdom som orsak till morden och pekar på att föräldrarna var suicidala.
Citera
2019-03-14, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Nej såklart, en gigant som du har ju allt under kontroll, såväl tankar som känslor. Det har du ju visat i den här tråden...

Jag känner mig smickrad över att du tror att jag gör 60 mil på 10 blankt till parkernas stad, men tyvärr får jag göra dig besviken. Jag låter en annan göra smutsgörat åt mig. Hen tar hand om det så tar jag hand om skiten i tråden. Det gäller att fördela på sysslorna lika och varför ha en nevö om man inte kan köra med han ibland?

Men ska jag vara helt ärlig så måste jag säga att det är lite spännande om vi får någon info och vad den i så fall innehåller. Allra minst spännande är hur intelligensreserven i tråden kommer reagera på den. Det vet vi redan efter att erfarit hur de reagerade efter pressmeddelandet och pressträffen. Huvudet i sanden och rakt in i fantasivärlden. Varför skulle det bli annorlunda nu? Nä, det här blir tredje gången gillt!

Har du sett ”bilderna” av avskedsbrevet som polisens intelligensreserv tagit med sina lådkameror? Inte undra på att Malmöpolisen haft sån otur senaste åren.
Citera
2019-03-14, 16:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Mm, slarvig artikel. Ett rätt var dock att man i slutet av artikeln lagt ut de länkar och uppmaningar om att söka hjälp vid självmordstankar som man vanligtvis brukar lägga in i artiklar om självmord. Jag vet inte/tror inte att man gjort så tidigare i det här fallet. Tänker att det i alla fall lite tar uppmärksamheten från flickornas sjukdom som orsak till morden och pekar på att föräldrarna var suicidala.

Jo, det har man flera gånger tidigare gjort. Både faktarutor om ME och suicidprevention.
Citera
2019-03-14, 16:41
Medlem
Citat:

Det stod ganska tidigt i tråden att H var medlem i en ME-grupp tror jag. Därför har jag varit envis kring det där om "ME-lobbyn", särskilt som AÖ tog livet av sig nästan samtidigt som familjen i Bjärred.

Det kan ha varit ett bra tillfälle för O att dra ut kontakten om han nu led av tvångstankar till exempel. Han verkar ju ha jobbat under lång tid med att gradvis släcka ned familjen, alternativt "rädda" den. I det läge familjen var i så stod hans karriär och vägde samt att flickorna kanske skulle tillbaka gradvis till skolan. Båda dessa "möjligheter" var inget för O, och hans fru (eventuellt).
Senast redigerad av rappytt 2019-03-14 kl. 16:43.
Citera
2019-03-14, 16:42
Medlem
Avskedsbrevet låg tydligen på bordet i det välstädade vardagsrummet.
Citera
2019-03-14, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Ja och det som lämnats ut är som förväntat, för mig i alla fall.https://www.expressen.se/kvallsposten/utredningen-visar-darfor-dodade-foraldrarna-sina-barn/

Ja, exakt vad polisen redan delgivit allmänheten. Bortsett då från att dokumenten låg prydligt på bordet i vardagsrummet snarare än köksbordet (som jag antagit).
Citera
2019-03-14, 16:43
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Du är nåt på spåren. Föräldrarna har säkert tyckt att det är deras ensak. Och dragit exekutiv kraft ur det. Vanäran av det skulle då vara betydligt mindre än av att fortsätta leva. Till och med kollegerna tycks ha förståelse för det. Men jag är ingen expert där. En annan gång kanske.
Men braaa du förstår vad jag försöker säga.
Det är fan inte lätt att skriva sakfakta - när man ska beskriva att det är skeva samtidigt.

Ja, jag återkopplar till de där fyra förvrängda dygderna likaväl som de andra faktorerna som sägs krävas innan man gullar med döden..

Perceived burdensomeness:
Skuldbeläggande via att uppleva sig som misslyckad i sin föräldraroll. Kan inte skydda barnet, kan inte eliminera lidande och kan inte finna bot mot sjukdom.

Hopelessness:
“I often feel helpless in dealing with the problems of life”

Föräldrarnas jakt med ljus och lykta som de stora beskyddarna misslyckas.

Thwarted belongingness:
Social isolering, stänger ute omgivningen; föräldrarna allierar sig med varandra. Relationen fördjupas på ett förvridet sätt.

Varav det slutliga krävs för att göra slut på sig:
Acquired Capability for Suicide; to overcome the basic instinct of survival.

Det är detta jag sen menar med tillvänjning, påverkan exponering - att vara mer dödsliberal - om det så är via läsning, diskussioner, forum som är positivt inställda till döden som problemösning.
Sen grottar de in sig i sitt eget lilla forum och diskuterar skevare än skevt.

Sen kan man förvränga morden - de perverterade dygderna så det blir en plikt och rent heroiskt, altrustiskt och så där. Kanske en riktigt schysst handling om man perverterar mord till eutanasihållet?
*ironisk*
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in