2019-03-14, 16:21
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Jag tror att alla i ME-lobbare var säkra på att detta skulle läggas till handlingarna som assisterat självmord, något att använda i kampen för mer stöd till ME-kliniker, hemtjänst, hemskolning med mera.

Jag är mest intresserad av hur och var barnen fick sina diagnoser. Gick föräldrarna med ett tidningsklipp till en "skånsk läkare", som lyssnade på föräldrarna och sen var plötsligt barnen sjuka för all framtid? Om lilla Moa då kände sig starkare en dag, så sa föräldrarna "hushåll med din energi"?

Har du läst?

https://svenska.yle.fi/artikel/2018/12/23/i-april-berattade-vi-om-28-ariga-anton-med-den-gatfulla-sjukdomen-kroniskt

Citat:
I Spotlight nämndes också familjetragedin i Bjärred i Skåne. I januari 2018 valde föräldrarna till två flickor att ta hela familjens liv. Nyligen bekräftade polisen att motivet var att de två döttrarna i skolåldern båda led av ME/CFS. Hur tänkte ni anhöriga efter den nyheten?

- Vi kan förstå att de anhöriga såg det hopplösa i situationen. Det var en välutbildad familj som var aktiv i patientföreningen. Jag tror att det var en väckarklocka för myndigheterna i Sverige och gradvis leder till förändrade attityder inom vården. Jag hoppas vi inte behöver liknande extrema händelser för att bryta nuvarande attityder bland våra myndigheter, säger Lars Hassel.

Även

https://svenska.yle.fi/artikel/2018/04/22/mystiska-trotthetssyndromet-mecfs-knackte-anton-28-efter-en-vanlig-influensa
Senast redigerad av harperlee 2019-03-14 kl. 16:33.
Citera
2019-03-14, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Till den det berör

Vilka otroligt besynnerliga människor.

Ja, man studsar! Hur gick diskussionerna med rektorn egentligen? "Problem inne i familjen"... ju mer som sipprar ut, desto mer förstår man att rektorn inte gjorde vad hon borde, kanske vågade hon inte?
Citera
2019-03-14, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Ja vi kommer nog inte bli så mycket klokare av det som lämnas ut, tyvärr. Men så är det ju ett mycket ovanligt och egentligen helt "sjukt" fall. Mailkonversationen vore intressant om den kommer med.

Usch ja iskallt, "Till den det berör". Fy fan.

Eller så blir man klokare... man fryser till is, ja, för varje galenskap som sipprar ut. Och allt detta tror jag att rektorn kunnat notera under åren som gått. Men hon gjorde inget, hon vågade antagligen inte. Vem skulle ha trott henne? En "änglalik" jurist med hög status och en rektor som påstår att fadern inte är som han ska? Rektorn skulle inte ha vunnit den diskussionen med kommunen kanske...
Citera
2019-03-14, 16:23
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Inte alls. De skriver till den som hittar det. Det finns ju annat som riktades till efterlevande.

De hade intagit en stor mängd lugnande preparat. Var säkerligen påverkade av det.
Citera
2019-03-14, 16:25
Medlem
Solglittrets avatar
Usch vilken slarvig mediartikel i ExpressenJvällsposren.
Sod det verkligen att varken föräldrarna eller barnen skulle ha ett framtida liv. Var inte formuleringen på PT ”ingen av oss” och ubdertecknat av föräldrarna?
Inte heller hittades Hanna på övervåningen och inte hade hon tagit sitt liv heller.
Och det är rena dumheter att skriva att det pga avsaknad av utomståendes fingeravtryck måste gått till sim i brevet. Såväl O sim H kan ju fabricerat brevet..
Citera
2019-03-14, 16:26
Medlem
Citat:
Till den det berör

Vilka otroligt besynnerliga människor.

Kan sådant föklaras??? Helt känslokall till anhöriga??? Galenskap???
Citera
2019-03-14, 16:27
Medlem
develis avatar
Citat:
Har du läst?

https://svenska.yle.fi/artikel/2018/12/23/i-april-berattade-vi-om-28-ariga-anton-med-den-gatfulla-sjukdomen-kroniskt

[/url]
Länken funkar inte. Är det Bjärredfamiljen som menas som aktiva?
Citat:
- Vi kan förstå att de anhöriga såg det hopplösa i situationen. Det var en välutbildad familj som var aktiv i patientföreningen.
Citera
2019-03-14, 16:27
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
De hade intagit en stor mängd lugnande preparat. Var säkerligen påverkade av det.
Bara formell kanslisvenska. Det sitter i ryggmärgen. Inget konstigt.
Citera
2019-03-14, 16:30
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi

Japp ! Skall rätta till om det går.
Citera
2019-03-14, 16:30
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Vad pratar du om? Straffsatser är inte vad jag menar.
Jag ställde frågan vad som skiljer sig i synsätt från att två föräldrar dödar två ME-sjuka barn från att en gubbe i Kramfors dödar sin ME-sjuka fru?
Det som skiljer är att barnen inte samtycker och att sistnämnda gubbe överlever.
Det som förenar är att avsluta lidande vid sjukdom. Man har uppenbart samma inställning om att döden är en bra lösning.

När det kommer till självmord så finns det en biologisk inbyggd spärr som gör att folk inte dör hur som helst och undviker döden. Vid tankar på självmord så bryts detta ner och det beror på tillvänjning, exponering eller upprepade tankar eller självmordsförsök.

Om man redan är pro eutanasi så lär man tycka att det är ok med självmord - assisterat eller aktiv dödshjälp.

Därför undrar jag om en sådan mer dödsliberal tanke kan ha funnits hos föräldrarna. Ju mer man exponeras (läser om det or what ever) i positiva termer så lär det påverka vissa personeri den riktningen.

Jag skriver inte om att lämna in barn till Schweiz. Jag pratar om hur föräldrarnas inställning kan ha varit och om de typ leker schweiziska assistenter som gubben i Kramfors - men med en i grunden egen självmordsdrift för att de högst troligt vad deprimerade och skeva i skallen.
Det blir då ett slags självrättfärdigande. Att de tror sig göra en god gärning; perverted. En plikt, ett föräldraansvar. Det lär väl han i Kramfors ha tyckt också?
I grunden lär de anse att det är ett ok sätt att lösa problem på med tanke på att de dödar andra människor.

Du är nåt på spåren. Föräldrarna har säkert tyckt att det är deras ensak. Och dragit exekutiv kraft ur det. Vanäran av det skulle då vara betydligt mindre än av att fortsätta leva. Till och med kollegerna tycks ha förståelse för det. Men jag är ingen expert där. En annan gång kanske.
Citera
2019-03-14, 16:31
Bannlyst
Citat:

Citera
2019-03-14, 16:32
Medlem
Intressant, tack för länkarna! "...de sociala förmåner, den uppmärksamhet och omsorg som ME/CFS-patienterna får, kan bidra till att upprätthålla symtomen."

Hur kan man som förälder inte vilja testa något för att barnet ska stiga upp ur sängen och kasta ögonbindeln? Obegripligt...

Citat:
Har du läst?

Även

https://svenska.yle.fi/artikel/2018/04/22/mystiska-trotthetssyndromet-mecfs-knackte-anton-28-efter-en-vanlig-influensa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in