Citat:
Ursprungligen postat av
Lonnrot
Du är nåt på spåren. Föräldrarna har säkert tyckt att det är deras ensak. Och dragit exekutiv kraft ur det. Vanäran av det skulle då vara betydligt mindre än av att fortsätta leva. Till och med kollegerna tycks ha förståelse för det. Men jag är ingen expert där. En annan gång kanske.
Men braaa du förstår vad jag försöker säga.
Det är fan inte lätt att skriva sakfakta - när man ska beskriva att det är skeva samtidigt.
Ja, jag återkopplar till de där fyra förvrängda dygderna likaväl som de andra faktorerna som sägs krävas innan man gullar med döden..
Perceived burdensomeness:
Skuldbeläggande via att uppleva sig som misslyckad i sin föräldraroll. Kan inte skydda barnet, kan inte eliminera lidande och kan inte finna bot mot sjukdom.
Hopelessness:
“I often feel helpless in dealing with the problems of life”
Föräldrarnas jakt med ljus och lykta som de stora beskyddarna misslyckas.
Thwarted belongingness:
Social isolering, stänger ute omgivningen; föräldrarna allierar sig med varandra. Relationen fördjupas på ett förvridet sätt.
Varav det slutliga krävs för att göra slut på sig:
Acquired Capability for Suicide; to overcome the basic instinct of survival.
Det är detta jag sen menar med tillvänjning, påverkan exponering - att vara mer dödsliberal - om det så är via läsning, diskussioner, forum som är positivt inställda till döden som problemösning.
Sen grottar de in sig i sitt eget lilla forum och diskuterar skevare än skevt.
Sen kan man förvränga morden - de perverterade dygderna så det blir en plikt och rent heroiskt, altrustiskt och så där. Kanske en riktigt schysst handling om man perverterar mord till eutanasihållet?
*ironisk*