Citat:
Ursprungligen postat av
Silver78
Pratade med en kompis som är pilot som dock kör Airbus. Han trodde utgången skulle varit svår oavsett hur många flygtimmar man än har med den modellen med tanke på hur snabbt allting gick. Rekommendationer, checklista är en sak men i akuta situationer där man flyger helt manuellt blir svårare ju mer avancerat ett flygplan blir. Man blir lätt van med alla hjälpmedel och glömmer bort "stick and rudder". Det var viktigare förr. Nu är det en kostnadspost man gärna sparar in på. Generellt är vi bättre på det i väst fortfarande men är något som blir sämre i takt med de automatiska systemen blir bättre. Själv är jag ingen pilot så om jag blandar ihop något så är det mitt fel

Vi som flyger Boeing är dock inte lika bortskämda med automatik som de som flyger Airbus.
Men han har absolut rätt i att den ökade automationen överlag lett till att piloter blivit sämre på manuell flygning. Det såg vi om inte annat på Air France Flight 447.
Jag har själv över 3000 timmar på B737 NG (som i stora drag är samma maskin som MAX) och har dessutom gjort tekniska kursen för MAX.
Men utgångspunkt från det, har jag inga större problem att sätta mig in i händelseförloppet och inse att det har varit en pressad situation. Åtminstone för Lion, där vi vet vad som hände.
Men återigen, det är en situation som varje pilot ska ha tränats att kunna hantera. Har inte det skett, finns brister som måste åtgärdas.
Faktum är att de som utförde flygningen innan Lion-kraschen hade exakt samma problem. De deklarerade inte ens nödläge. De upplevde inte problemet ens så jobbigt att de återvände för reparation, utan valde att fortsätta flygningen till destinationen som vanligt.
Citat:
Ursprungligen postat av
george.sthlm
PPRUNE tråden är så massiv att har man inte varit med sen start är det kört att hänga med. Det vore av intresse om det nu stämmer att han bara har 70 flygtimmar och 130 timmar simulator
vilken sim han kört på. Det finns inte så många 737M simulatorer globalt.
Vi pratar inte ens om low-timer här, utan rätt och slätt om en flygelev.
Där jag jobbar har vi ett minimikrav på 1000 timmar när vi anställer styrmän.
Citat:
Ursprungligen postat av
Neida
Hur är kaptenen en gröngöling med 8000 flygtimmar och 20 år erfarenhet (sannolikt en stor andel i en 737)? Alla är gröngölingar på MAX då den lanserades i våras.
Han ska bara ha varit 28 år och ska ha varit den yngste kaptenen i bolaget. Han ska också bara ha varit kapten i drygt ett år.
En fråga till övriga piloter i tråden:
28 år och 8000 timmar?
Det är visserligen teoretiskt möjligt, men i så fall måste man undra hur det ligger till med fatigue.
I EU ligger den absoluta övre gränsen på 900 blocktimmar per år. Kanske har Etiopien något annat regelverk?