2019-03-14, 15:37
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Med all respekt för ditt kunnande - men det är enbart här, av dig, jag hittar dessa grafer? På andra forum pratas det inte om att man skulle ha susat fram på 80 meters höjd i 3 minuter... ergo: kan du ha tänkt fel? Planet flukturerar ju i höjdled - men alltså inte med än ner till 80 meter? Vad är högsta höjd? Om ett plan inte orkar lyfta mer än 80 meter så är det troligen för tungt lastat.

FlightRadar
FlightRadar tar transponderdata. Det kan vara felaktigt, men brukar generellt sett stämma bra.
Jag beklagar att media publicerat grafer som är svårtolkade eller direkt felaktiga.
Det märkliga är att de flesta jag har sett är dåliga på likartade sätt. Kanske har någon enda stor nyhetsbyrå tolkat data på ett bristfälligt sätt och sedan sålt sin tolkning till sina kunder.
Jag rekommenderar att du laddar ner data från FlightRadar och kollar själv.
Flightdatas egna grafer är korrekta, men eftersom höjdskalan börjar på 0 för ett plan som startar på 7600 fots höjd så ser man inte det man vill se.
Här kan du hämta data.
https://www.flightradar24.com/blog/flightradar24-data-regarding-the-crash-of-ethiopian-airlines-flight-302/
Där har du siffror som du kan läsa ut. Jämför sedan siffrorna med mina och andra grafer.
Jag är tacksam om du gör detta och rapporterar tillbaka.
Jag har använt Matlab för beräkningar och grafer och Haversine för att beräkna avståndet mellan datapunkter utgående från latitud och longitud.
Därigenom kan jag ha avstånd som x-axel. Andra grafer har tiden som x-axel.
Jag har uppskattat färdvägen efter sista transponderdatapunkten genom att uppskatta en rimlig bankning och svängradie. Jag har också tagit hänsyn till uppgiften att planet försvann från radar 08:44 lokal tid.
Jag har inte gjort det ännu, men kan validera hastighet mot position och tid från data. Mest då för att kolla FlightRadar...

Tacksam för feedback!

Edit: Förtydligande om avstånd. Jag har beräknat avståndet, punkt för punkt, så att det blir nära tillryggalagt avstånd och inte avståndet från takeoff.

Senast redigerad av lasternassumma 2019-03-14 kl. 16:19. Anledning: Edit om avstånd.
Citera
2019-03-14, 15:49
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silver78
Pratade med en kompis som är pilot som dock kör Airbus. Han trodde utgången skulle varit svår oavsett hur många flygtimmar man än har med den modellen med tanke på hur snabbt allting gick. Rekommendationer, checklista är en sak men i akuta situationer där man flyger helt manuellt blir svårare ju mer avancerat ett flygplan blir. Man blir lätt van med alla hjälpmedel och glömmer bort "stick and rudder". Det var viktigare förr. Nu är det en kostnadspost man gärna sparar in på. Generellt är vi bättre på det i väst fortfarande men är något som blir sämre i takt med de automatiska systemen blir bättre. Själv är jag ingen pilot så om jag blandar ihop något så är det mitt fel
Vi som flyger Boeing är dock inte lika bortskämda med automatik som de som flyger Airbus.
Men han har absolut rätt i att den ökade automationen överlag lett till att piloter blivit sämre på manuell flygning. Det såg vi om inte annat på Air France Flight 447.

Jag har själv över 3000 timmar på B737 NG (som i stora drag är samma maskin som MAX) och har dessutom gjort tekniska kursen för MAX.
Men utgångspunkt från det, har jag inga större problem att sätta mig in i händelseförloppet och inse att det har varit en pressad situation. Åtminstone för Lion, där vi vet vad som hände.
Men återigen, det är en situation som varje pilot ska ha tränats att kunna hantera. Har inte det skett, finns brister som måste åtgärdas.
Faktum är att de som utförde flygningen innan Lion-kraschen hade exakt samma problem. De deklarerade inte ens nödläge. De upplevde inte problemet ens så jobbigt att de återvände för reparation, utan valde att fortsätta flygningen till destinationen som vanligt.

Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
PPRUNE tråden är så massiv att har man inte varit med sen start är det kört att hänga med. Det vore av intresse om det nu stämmer att han bara har 70 flygtimmar och 130 timmar simulator
vilken sim han kört på. Det finns inte så många 737M simulatorer globalt.
Vi pratar inte ens om low-timer här, utan rätt och slätt om en flygelev.
Där jag jobbar har vi ett minimikrav på 1000 timmar när vi anställer styrmän.

Citat:
Ursprungligen postat av Neida
Hur är kaptenen en gröngöling med 8000 flygtimmar och 20 år erfarenhet (sannolikt en stor andel i en 737)? Alla är gröngölingar på MAX då den lanserades i våras.
Han ska bara ha varit 28 år och ska ha varit den yngste kaptenen i bolaget. Han ska också bara ha varit kapten i drygt ett år.

En fråga till övriga piloter i tråden:
28 år och 8000 timmar?

Det är visserligen teoretiskt möjligt, men i så fall måste man undra hur det ligger till med fatigue.
I EU ligger den absoluta övre gränsen på 900 blocktimmar per år. Kanske har Etiopien något annat regelverk?
Citera
2019-03-14, 15:52
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Cirkus 700 km/h ger 194 m/s... gånger 3 minuter ger 34 km som planet skulle ha svept fram på 80 meters höjd... fan tro't

Titta på grafen så kan du se hur höjden varierat genom den del av flygningen där det finns transponderdata.

(FB) Ethiopian Airlines på väg till Nairobi har störtat 10/3-19

ET302 var uppe på högre höjd både senare och tidigare under flygningen, men mellan ca 12 och 18 km efter takeoff låg det på ca 7700 fot, ca 500 fot över takeoff i stigande terräng.

Som jag skrev tidigare i tråden.
Inte sedan 2001-09-11 har en airliner setts fara fram med 700 km/t på ca 100 meters höjd långt från en flygplats...

Om man inte räknar Sully, men det gick nog långsammare.

Helt klart var det inte avsiktligt som det flög så lågt.

Edit:
Tänk en 737 MAX som startar söderut från Arlanda 19R för att gå ner över station i Upplands Väsby med 700 km/t till knappt 100 meters höjd. För att sedan fortsätta på höjd mot Sollentuna och i höjd med Rotebro börja stiga igen. Scary...

Senast redigerad av lasternassumma 2019-03-14 kl. 16:07. Anledning: Edit: Läste fel först...
Citera
2019-03-14, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
En till artikel som beskriver Boeings problem... Går ju inte att åtgärda grundproblemet med en "mjukvarufix" så vad kommer hända? Hur många kommer säga upp sina orders eller förhandla fram ett nytt mycket lägre pris?

"The engineers who were performing all of these miracles of rejuvenation knew full well that they were making compromises they never would have tolerated in a newer model. The consequences of that corner-cutting may now be revealing themselves."

http://www.spiegel.de/international/europe/what-s-wrong-with-the-boeing-737-max-8-a-1257608.html

Förhandla om ett lägre pris? Om kärran visar sig vara dubiös så kommer ingen att vilja ha den gratis ens.

Det är inget fel i princip på att modifiera ett gammalt pålitligt system. Gör man det oskickligt, så har man minst lika stor chans att vara oskicklig om man bygger ett helt nytt system. Det är lätt att vara efterklok.
Senast redigerad av ImamReinfeldt 2019-03-14 kl. 16:06.
Citera
2019-03-14, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImamReinfeldt
Förhandla om ett lägre pris? Om kärran visar sig vara dubiös så kommer ingen att vilja ha den gratis ens.

Det är inget fel i princip på att modifiera ett gammalt pålitligt system. Gör man det oskickligt, så har man minst lika stor chans att vara oskicklig om man bygger ett helt nytt system.

Hade man konstruerat ett helt nytt flyg då hade man byggt det med större landningsställ och högre markfrigång och då hade man kunnat få plats med större motorer utan att planet fick en inbyggd instabilitet och då hade man inte behövt kompensera med elektroniska och instabila nödlösningar. Så nej, där har du nog fel.
Citera
2019-03-14, 16:14
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Vi som flyger Boeing är dock inte lika bortskämda med automatik som de som flyger Airbus.
Men han har absolut rätt i att den ökade automationen överlag lett till att piloter blivit sämre på manuell flygning. Det såg vi om inte annat på Air France Flight 447.

Jag har själv över 3000 timmar på B737 NG (som i stora drag är samma maskin som MAX) och har dessutom gjort tekniska kursen för MAX.
Men utgångspunkt från det, har jag inga större problem att sätta mig in i händelseförloppet och inse att det har varit en pressad situation. Åtminstone för Lion, där vi vet vad som hände.
Men återigen, det är en situation som varje pilot ska ha tränats att kunna hantera. Har inte det skett, finns brister som måste åtgärdas.
Faktum är att de som utförde flygningen innan Lion-kraschen hade exakt samma problem. De deklarerade inte ens nödläge. De upplevde inte problemet ens så jobbigt att de återvände för reparation, utan valde att fortsätta flygningen till destinationen som vanligt.

Vi pratar inte ens om low-timer här, utan rätt och slätt om en flygelev.
Där jag jobbar har vi ett minimikrav på 1000 timmar när vi anställer styrmän.

Han ska bara ha varit 28 år och ska ha varit den yngste kaptenen i bolaget. Han ska också bara ha varit kapten i drygt ett år.

En fråga till övriga piloter i tråden:
28 år och 8000 timmar?

Det är visserligen teoretiskt möjligt, men i så fall måste man undra hur det ligger till med fatigue.
I EU ligger den absoluta övre gränsen på 900 blocktimmar per år. Kanske har Etiopien något annat regelverk?

Du är en tillgång i den här och liknande trådar, uppskattas.

Ja, förklara 8000h den som kan.

Om 28 år och 8000h stämmer så kan även utmattning vara en faktor att räkna med.

Lätt att skylla på maskinen och Boeing, lite svårare för somliga att acceptera möjligheten att olycksorsaken kan härledas till besättning och dess förutsättning att reda ut problem med flygplanet.
Citera
2019-03-14, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neida
Hade man konstruerat ett helt nytt flyg då hade man byggt det med större landningsställ och högre markfrigång och då hade man kunnat få plats med större motorer utan att planet fick en inbyggd instabilitet och då hade man inte behövt kompensera med elektroniska och instabila nödlösningar. Så nej, där har du nog fel.

Precis, man gjorde det oskickligt. Du förstår inte vad jag skrev.
Citera
2019-03-14, 16:36
Medlem
Man kan börja undra om västvärldens sjunkande matematikkunskaper spelar roll i misslyckandet?

737 MAX = Matematik

I USA ser jag allt fler östasiater i ledande tekniska jobb; vi klarar oss inte längre utan dom. Men utlänningar kan inte utan vidare få jobb på Boeing?

USA's högskolesystem klarar inte av att fånga upp tillräckligt med begåvningar; det är framförallt republikanernas fel.
Senast redigerad av ImamReinfeldt 2019-03-14 kl. 16:49.
Citera
2019-03-14, 16:37
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
28 år och 8000 timmar?

Låter extremt märkligt. 28 år då är man ju ändå ganska rookie. Om man kollar t.ex Marc Dubois från Flight 447 så hade han ca 11000 timmar och hade jobbat i 21 år.

Men alltså en 28 årig kapten och en vid sidan som hade ynka 200 timmar. Tror inte den kombon skulle kunna gå vid något europeiskt bolag åtminstone. Med det sagt vi vi vet vad som gick galet här. De gjorde kanske allt de kunde men det var kärran som strulade och det hade kvittat vilka piloter det än varit.
Citera
2019-03-14, 16:40
Medlem
LeeVans avatar
Har läst tråden men inte kommenterat, förrän nu.

En sammanvägning av dom data som är tillgängliga tycker jag börjar peka mot att den utlösande faktorn ändå är handhavandefel. Min teori nuläget blir att ett för kraftigt gaspådraget / accelerationen triggat igång den onda cirkeln. Planet har då tenderat att överstegra (stall), autosystemet (MCAS) går in och trycker ner nosen. Piloten bibehåller gaspådraget för att ta höjd, proceduren upprepas och med 150 m till marken så finns det inga marginaler.

Jag kan inte se att planet vid något tillfälle haft en högre höjd, relativt marknivå, än ca 150-200 meter?! Med så små marginaler är det inte svårt föreställa sig stressnivån i kabinen.

https://pbs.twimg.com/media/D1VM9AhWoAE-L1-?format=jpg&name=large
Senast redigerad av LeeVan 2019-03-14 kl. 16:55.
Citera
2019-03-14, 16:49
Medlem
berenpxxs avatar
Kan någon av piloterna här i tråden förklara vad CAAC (Civil Aviation Administration of China) menar med följande:

"From what we have learnt, the current problem with MCAS is very difficult to resolve without autopilot, as it would be too late to engage autopilot after the MCAS is activated.

“While there are solutions being proposed, the inability to engage in autopilot or disengage the MCAS without decimating the original protection feature make the situation very complex.”

Det är ett lösryckt citat översatt från Mandarin så det kanske inte är begripligt.
Senast redigerad av berenpxx 2019-03-14 kl. 16:57.
Citera
2019-03-14, 16:50
Medlem
qwerty-66s avatar
Flygbolag börjar tveka och många orders kan vara i fara för Boeing.

https://www.ccn.com/?p=169614
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in