2019-03-13, 19:51
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Har man svårt sjuka barn brukar man ha rätt till åtminstone kurator utan att det kostar något.
Så de borde fått erbjudande om samtalskontakt för att hantera sorgen, oron mm kring barnens sjukdomar, men kanske var den otillräcklig eller att de inte var mottagliga.

Får magkänslan att föräldrarna inte var mottagliga för att ta emot en sån hjälp.

Det finns ju uppenbarligen bra hjälp att ta emot om något inte står rätt till... Men en del har svårt att ta emot, det blir ett slags nederlag....
Citera
2019-03-13, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Ja, det gör det. Och jag undrar fortfarande hur barnen kunde vara så utlämnade. Vilka kontakter hade de, vilka vuxna fanns runt omkring dem, vad regerade dessa vuxna på, vad reagerade de inte på, varför gjordes ingen orosanmälan (nej, jag vet - ingen garanti för någonting ens med en rosanmälan), vem såg vad...Dessa frågor är betydligt viktigare än hur de två föräldrarna agerade under mordnatten - för då var ju ändå allting för sent... Vad hade kunnat upptäckas under den ödesdigra höstterminen 2017, om någon hade lyckats "se" med andra ögon...

Tack för att du gång på gång upprepa dina viktiga frågor och att du inte tröttna att ställa dessa.
Jag hoppas att någon kommer att utreda just detta. Även om jag är lite redd att verken skola eller kommunen har ett intresse att bli utredd. Men fallet måste anmälas enligt lex Bobby. Så kan man jo hoppas på att någon vill gå till botten med det och sprider lärdomen man kan dra.

Kanske någon med kontakter måste ändå mobilisera någon journalist - efter FUP ha släppts (om den nu kommer).
Citera
2019-03-13, 19:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
Ja, det är otroligt dåligt att det inte ingår i högkostnadskortet... Håller med....katastrofalt att inte ta till vara den hjälp som finns i samhället... särskilt när man har råd.
Du kan bli remitterad till psykolog med vårdavtal av en läkare om du besöker VC. Antingen kort behandling (10 ggr) eller lång (20 ggr). Besöken kostar 200 kr och högkostnadskydd gäller.
Senast redigerad av Gullgulligullan 2019-03-13 kl. 20:17.
Citera
2019-03-13, 20:06
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Du kan bli remitterad till psykolog med vårdavtal av en läkare om du besöker VC. Antingen kort behandling (10 ggr) eller lång (25 ggr). Besöken kostar 200 kr och högkostnadskydd gäller.

Okej, tio gånger visste jag, men inte att det fanns möjlighet till tjugo gånger....det var ju bra👍
Citera
2019-03-13, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Tack snälla, för slutakten.

Det har varit lite tradigt att ständigt - hela tiden - läsa om samma föreställning, samma repertoar "Marionetteatern ger".... Den hängivna, datorbundna publiken har dock genom ansträngningar - hållit uppe teatern. Gott så.
Nu väntar "vi" på FUP - För att kunna fastställa tre mord och ett självmord.
Det kommer att stå samma sak som polisen sa på sin presskonferens där man redogjorde för sina slutsatser om två misstänkta gärningspersoner och en längre planering. Du vet, det är polisen som skriver fup;en....
Citera
2019-03-13, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
De strypta/kvävda låg redan i sina sängar; en hade fått i sig en större mängd lugnande läkemedel i samband med den nyligen avslutade middagen; fömådde sedan ändå agera och utkämpa sin sista strid under kraftfullt motstånd. - Ett par persiennlinor skars av, en hängningssnara säkrades i trappräcket, köksbordet anpassades till trappan, en ask tabletter hälldes ut på ena bordshalvan; på den andra låg dokument avsedda för eftervärlden. Biffbultaren hämtades från diskbänken, och strax hade en handfull finpuvriserade små korn svepts ned i ett vattenglas. Bordet bestegs, en sista knäböjning över glaset, positionering i snaran, giftbägaren tömdes; rätt ögonblick att fota undan bordet inväntades.

Detta skedde på Hanna-dagen tillika Twelfth Night, eller vad ni vill - men helt enligt regelboken.
En persiennlina är mycket effektiv, stoppar blodflödet till hjärnan på nolltid eftersom den tränger in djupt i vävnaden. En bogserlina hade kvävt sakta genom att bara blockera luftvägarna. Men missans insider sa väl att det var en hammare?
Citera
2019-03-13, 20:17
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det kommer att stå samma sak som polisen sa på sin presskonferens där man redogjorde för sina slutsatser om två misstänkta gärningspersoner och en längre planering. Du vet, det är polisen som skriver fup;en....
En fup kommer förhoppningsvis säga lite mer än en femminuters kommentar från SS. Ge lite mer detaljer och därmed större förståelse. Men vi kanske inte ens får en fup. Då får man överklaga om man pallar med det.
Citera
2019-03-13, 20:20
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Hur det en var, det är så fruktansvärd och så brutal. Jag är rädd att man inte ens väntade tills barnen sov. Burna till sina sånger? Kamp i köket? På Hs namnsdag. Varför???
För att vara ett beslut som planerats och man varit överens om, ser det rätt illa ut. - Att t.ex. ladda ned en testamentsmall från nätet men inte se och redigera bort felen; ej heller bekymra sig om fullständiga födelsedata för alla, talar för brådska och förvirring. Ett par dagar förflöt efter testamentsskrivningen. - Barnen hade trots detta inget sömngivande i kroppen vilket även det talar för att den sista tiden; de sista timmarna, kan ha varit mer eller mindre kaosartade; att något inte blivit som planerats men ändå genomdrivits, som om man varit rädd för att tiden skulle rinna ut. - Om man sedan också tänker sig att ME-diagnoserna utgjort bevekelsegrund så bir det om möjligt än svårare att få det hela att gå ihop. - Då lutar det mer åt det håll afKnollentott i ett inlägg med sådan träffsäkerhet sammanfattat fallet:
(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)
...och detta trots - eller ska vi säga inklusive? - underskrifterna. - Vad i övrigt är, utgör oredovisat "stöd".
Citera
2019-03-13, 20:31
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
En persiennlina är mycket effektiv, stoppar blodflödet till hjärnan på nolltid eftersom den tränger in djupt i vävnaden. En bogserlina hade kvävt sakta genom att bara blockera luftvägarna. Men missans insider sa väl att det var en hammare?
Man kan ju använda en hammare som köttbult också. - En annan möjlighet är att hammaren använts till annat (knackat loss persiennlinor, eller spika fast en träbit avsedd att säkra fästet för snaran, el. likn.).- Fick dock uppfattningen att hammaren kunde kopplas till tablettkross, t.ex. att tablettrester fanns kvar på hammaren, alt. där hammaren placerats.
Citera
2019-03-13, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det hade varit intressant att veta hur aktiv hon var, hur tongångarna gått i forumet. AÖ var ju en inspirationskälla för upphovsmannen och hans ME-sjuka fru enligt hans blogg då de hyllades på ett arrangemang för ME i maj i fjol.
https://newsaboutdisease.com/2018/05/14/4-nodvandiga-atgarder-for-me-sjuka/

Erinrar mig att han reagerade väldigt kraftigt i media då diagnoserna bekräftades via pressträffen och tog avstånd.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bK1z65/helt-oforsvarligt-att-man-dodar-sina-barn

Hm Mats Lindström såg jag Tv 4 nyhetsmorgon för flera år sedan som pratade om sin fru som efyer flera år fått diagnosen kronisk borrelia? Hör ME och Borrelia ihop på något vis...Då bör man ju kunna finna svaret.Många hävdar ju att Borrelian ligger latent och kan blomma upp vid minsta infektion och ge så kallade CO infektioner.Det sista jag hörde var studie från USA där man hittat Ebsteinbarrvirus hos alla bprreliapatienter de tagit prover på.Nu tänker jag på postaren som skrev att A hade haft positiva svar på prover och hon måste ju ha menat borrelian då.
Citera
2019-03-13, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
B]11]Men snälla nån. Du skriver att du tycker illa om förakt men pissar på en skribent?
Sluta gnäll, du kan betydligt bättre än att ramla in i offerstuket.[/b][/b]

För att återkoppla till ämnet vill jag därmed ställa en fråga då du förfasades om planering.

Om man utgår från självmord, assisterat eller inte bryr jag mig inte om, så undrar jag hur du ser på föräldrarna och deras planering - den är nämligen inte enbart en mordplan.
Ordvalet från polis är planerat men det är garanterat mer komplext än så.

Självmord föregås av ett ältande, det är forskningen rörande överens om - det är ofta planerat i andemeningen att det handlar om att komma till en viss punkt - ett beslut. Kalla det tillvänjning, exponering eller su-tankar som upprepat återkommer.
I självmord kan det dock finnas impulsivitet där nåt fungerar som en trigger. Blir man mer depressiv av alkohol så säger det sig självt att det är en högriskfaktor te.x.

Vägen in i detta lidande handlar om barnen och sjukdom (fokus på barn, hårt ansatta, djup kris). Insjuknade Agnes ett par år innan diagnos rör det som en tidsspegel på på runt fem år där krisen successivt fördjupas iom att Agnes lider och snarare blir sämre. Sen får Moa diagnos vilket jag ser som ett slags cut-off då det rör sig om samma tidsaspekt (hösten 2017).

Beträffande de högst troligt deprimerade föräldrarna så tänker de ta barnen med sig in i döden. De har således en makaber problemlösning gällande att eliminera lidande.
I detta kan det vara tvåstegs: ett primärt lidande för barnen som ger ångest, oro, depression för föräldrarna som känner sig otillräckliga och ett sekundärt lidande när det kommer till sorg efter föräldrarnas frånfälle (ledsna, föräldralösa barn).
Troligtvis är det ingen annan som duger som vårdnadshavare heller, barns lidande kommer bestå eller eskalera (deras erfarenhet och farhågor) och ingen utanför bubblan har kunnat hjälpa den äldsta dottern. I deras dystra värld tolkas troligen Moa via Agnes.

Ser du en planering i det här som är flera månader med en komplex innebörd eller vad är innebörden av planering för din del?

Fetade 1; Du har rätt därvidlag - jag har låtit känslorna styra för mycket kanske alltför ofta ibland, men samtidgt känner jag ju så. Kanske jag borde ha hållit käften (Mitt liv är fullt av situationer där jag borde ha gjort det).

Har stor tilltro till dina kunskaper och det vet du sen förr. Även här och nu. Men om någon påstår att morden dels var planerade sen månader tillbaks (vilket jag inte alls ifrågasätter) men samtidigt sägs att det inte var en impulshandling - då blir jag ännu mer förskräckt - om det skulle vara på det viset.

För inte planerar man i månader att mörda sina barn genom strypning. Känner mig säker på att det var en impulshandling. Planerat, ja. Men inte att det skulle ske just då och på det sättet.

Vad som är triggern vet vi ännu inte. Men det finns nåt dramaturgiliknande i det hela som ger mig kalla kårar.
Senast redigerad av zilvereko 2019-03-13 kl. 20:37.
Citera
2019-03-13, 20:35
Medlem
[quote=Gullgulligullan|66995969]
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09

Kan denna livskris ha satt sig i huvudet till den milda grad att det tillslut ( växande såklart) har påverkat hela familjen. Kan detta ha varit starten?

Kan det ju absolut vara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in