2019-03-13, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
De strypta/kvävda låg redan i sina sängar; en hade fått i sig en större mängd lugnande läkemedel i samband med den nyligen avslutade middagen; fömådde sedan ändå agera och utkämpa sin sista strid under kraftfullt motstånd. - Ett par persiennlinor skars av, en hängningssnara säkrades i trappräcket, köksbordet anpassades till trappan, en ask tabletter hälldes ut på ena bordshalvan; på den andra låg dokument avsedda för eftervärlden. Biffbultaren hämtades från diskbänken, och strax hade en handfull finpuvriserade små korn svepts ned i ett vattenglas. Bordet bestegs, en sista knäböjning över glaset, positionering i snaran, giftbägaren tömdes; rätt ögonblick att fota undan bordet inväntades.

Detta skedde på Hanna-dagen tillika Twelfth Night, eller vad ni vill - men helt enligt regelboken.

Hur det en var, det är så fruktansvärd och så brutal. Jag är rädd att man inte ens väntade tills barnen sov. Burna till sina sånger? Kamp i köket? På Hs namnsdag. Varför???
Citera
2019-03-13, 19:24
Medlem
Har någon fått mer info angående FUP?
Citera
2019-03-13, 19:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Tack för tipsen. Jag ska fundera på det där med vävning och att stoppa upp fåglar. Vid sidan om engagemanget här i tråden, så klart.
Bra! Lite döda fåglar kan kanske avleda dig från dina impulser att slänga ut de du inte gillar från tråden. Döda ting är mycket lättare att kontrollera än levande, något som även makarna erfor.

Maktlöshet är en jobbig känsla, för vissa outhärdlig. Var det maktlöshet som drev föräldrarna till sitt vansinnesbrott? Maktlöshet över barnens sjukdomar, maktlöshet över sitt liv, Var det här ett par som innan sjukdomar tog grepp om familjen (cancer, MEx2) alltid hade känt att de kontrollerade sina liv och att allt gick på räls? Att de hade full makt över sin tillvaro? I så fall måste sjukdomar så svåra hos två barn att de inte kunde gå till skolan, ha fritidsintressen elle kamrater varit väldigt jobbigt, kanske outhärdligt. Att få en sjukdom som omvittnat ger en så stark maktlöshetskänsla pga av dess knepiga symtomatologi, okunskap inom medicinen och osäkra prognos, måste vara mycket utmanande för någon som inte lärt sig att hantera faktorer som man inte kan kontrollera.

Jag tror att det är viktigt att vi tidigt lär oss att vi inte är gudar i vår egen värld, att saker runt oss har helt egna liv, önskemål och vilja.

Förutom uppstoppade fåglar förstås.
Citera
2019-03-13, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Hur det en var, det är så fruktansvärd och så brutal. Jag är rädd att man inte ens väntade tills barnen sov. Burna till sina sånger? Kamp i köket? På Hs namnsdag. Varför???

Jag tänker att "konstig klädsel" som Undrande87 antydde om, kan tyda på att de är burna till sängarna. Om klädseln var jeans och tjock tröja t.ex. istället för pyjamas/nattlinne.

Jag undrar om föräldrarnas sovrum var på nedervåningen eller om det också var på ovanvåningen egentligen.
Hanna låg väl i extrarummet där nere, pianorummet? Inte i deras vanliga sovrum?

Såg förresten en bild från köket nu och fick rysningar. På diskbänken en slarvigt ihopknycklad kökshandduk på en skärbräda. I ett hörn 4 temuggar med en kanna och staplade småtallrikar på en bricka. På bordet en kopp och anteckningsblock och papper. På diskbänken en...mortel?

Jo jag vet, det där är kanske en hyfsat normal homestyling (förutom den slarviga kökshandduken) inför försäljning, men det var ändå obehagligt att se.
Citera
2019-03-13, 19:36
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Jag tror inte att den uppgiften fanns tidigare i tråden (tidigare än debra skrev, men orkar inte att leta genom). Att det var yngsta dottern som var kvävd och strypning av mor och den äldsta dottern. Detta är för likt det polisen har sagt och det som också Blonay skrev mycket senare med annan källa. Jag tror den är uppgiften har polisen som källa. Hur mycket av det andra som debra skrev stämmer vet jag inte. Men det här är allt för specifik för att kunna gissa sig till.
Dreba påstod också via sina spekulationer och hypoteser att det inte fanns nåt avskedsbrev.
Vederbörande skrev ett sista inlägg den 17:e.
Den 19:e kom uppgiften om avskedsbrev via pressmeddelande polis. Det verkar ha blivit spiken i kistan för skribenten då denne dröp iväg och inte återkom mer:
Citat:
Det fanns ett avskedsbrev från föräldraparet som berättade att man varit överens om beslutet att avsluta sina och sina döttrars liv.
Dreba skrev först att alla var strypta. Sen blev det strypning eller kvävning.

Att det gissa att den äldsta dottern är strypt är knappast överkvalificerat med tanke på motstånd och kroppsstorlek versus det yngre barnet och det spekulerades redan innan om kvävning och kuddar.

Undrar hur länge Dreba har varit inspirationskälla? Erirnar mig att ihopslingrande och vara i samma säng har åberopats innan av solglittret som om det vore ett signifikant tecken.
Dreba:
"Om mamman vore förövare så borde hon rimligen ha legat med sina barn."
Citera
2019-03-13, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Finns viktiga diskussioner som fortfarande återstår och är intressanta/relevanta att lyfta i ett sådant unikt fall som detta.

Ja, det gör det. Och jag undrar fortfarande hur barnen kunde vara så utlämnade. Vilka kontakter hade de, vilka vuxna fanns runt omkring dem, vad regerade dessa vuxna på, vad reagerade de inte på, varför gjordes ingen orosanmälan (nej, jag vet - ingen garanti för någonting ens med en rosanmälan), vem såg vad...Dessa frågor är betydligt viktigare än hur de två föräldrarna agerade under mordnatten - för då var ju ändå allting för sent... Vad hade kunnat upptäckas under den ödesdigra höstterminen 2017, om någon hade lyckats "se" med andra ögon...
Citera
2019-03-13, 19:39
Medlem
Angående avskedsbrev så har polisen egentligen sagt avskedsbrev/förklaringsbrev men visst det är kanske ungefär detsamma.
Citera
2019-03-13, 19:41
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Ja, tyvärr ingår det inte i högkostnadskortet.

Kanske hade familjen i Bjärred haft råd, eftersom de var högavlönade. Men av någon anledning blev det inte så. Jag förringar inte alls deras lidande, men deras beslut blev katastrofalt.

Men de flesta har inte alls råd med terapeuter/psykologer.

Ja, det är otroligt dåligt att det inte ingår i högkostnadskortet... Håller med....katastrofalt att inte ta till vara den hjälp som finns i samhället... särskilt när man har råd.
Citera
2019-03-13, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Jag tänker att "konstig klädsel" som Undrande87 antydde om, kan tyda på att de är burna till sängarna. Om klädseln var jeans och tjock tröja t.ex. istället för pyjamas/nattlinne.

Jag undrar om föräldrarnas sovrum var på nedervåningen eller om det också var på ovanvåningen egentligen.
Hanna låg väl i extrarummet där nere, pianorummet? Inte i deras vanliga sovrum?

Såg förresten en bild från köket nu och fick rysningar. På diskbänken en slarvigt ihopknycklad kökshandduk på en skärbräda. I ett hörn 4 temuggar med en kanna och staplade småtallrikar på en bricka. På bordet en kopp och anteckningsblock och papper. På diskbänken en...mortel?

Jo jag vet, det där är kanske en hyfsat normal homestyling (förutom den slarviga kökshandduken) inför försäljning, men det var ändå obehagligt att se.
Att man lägger handduken slarvigt och även plädar är precis så det ska se ut nuförtiden i i redning, husförsäljningar mm. Det ska se ut som någon håller på med något.
Att skriva att det finns liv i huset stämmer dock inte i detta fall
Citera
2019-03-13, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
Ja, det är otroligt dåligt att det inte ingår i högkostnadskortet... Håller med....katastrofalt att inte ta till vara den hjälp som finns i samhället... särskilt när man har råd.

Har man svårt sjuka barn brukar man ha rätt till åtminstone kurator utan att det kostar något.
Så de borde fått erbjudande om samtalskontakt för att hantera sorgen, oron mm kring barnens sjukdomar, men kanske var den otillräcklig eller att de inte var mottagliga.
Citera
2019-03-13, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frenchstyle
Att man lägger handduken slarvigt och även plädar är precis så det ska se ut nuförtiden i i redning, husförsäljningar mm. Det ska se ut som någon håller på med något.
Att skriva att det finns liv i huset stämmer dock inte i detta fall

Ok jag tänkte innan på en pläd som låg lite slarvigt också. Men det är säkert så det ska se ut nuförtiden, som du säger.
Sen var en adventsljusstake bara ställd i ett hörn i ett av flickrummet tidigare, kudden på sned på pianostolen, det var såna småsaker som gjorde ont i hjärtat på något sätt.
Citera
2019-03-13, 19:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Angående avskedsbrev så har polisen egentligen sagt avskedsbrev/förklaringsbrev men visst det är kanske ungefär detsamma.
Jag kan tycka att förklaringsbrev har en mer intellektuell prägel än avskedsbrev. Ett brev som mer sakligt beskriver vad som hänt och varför det hänt och mindre av känslor och relationellt material.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in