2019-03-13, 17:52
Medlem
JackFoleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Det tog tre veckor från begäran tills Johanna Möllers mans grav öppnades.
Aha. Men där kanske det fanns en motpart som bestred? Oavsett vilket så påverkar inte den tiden något eftersom polisen fortsätter DNA-topsa andra i väntan på att få öppna en grav.
Senast redigerad av JackFoley 2019-03-13 kl. 17:55.
Citera
2019-03-13, 17:52
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Antisociala män får väl avkomma över genomsnittet, antisociala kvinnor under genomsnittet. Och så har vi flaskhalsen "tvångssteriliseringarna", som sannolikt(?) påverkade antisocialas barnalstring.

Hur det slår i slutändan är svårt att veta.

Ändå slank det en igenom...?
Citera
2019-03-13, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
I sinom tid så kan de ju hoppas på att någon föredrar att berätta framför att bli hämtad av nationella insatsstyrkan eller att rykten o.a. knackar på dörren. Det är väl inte heller otroligt att vissa i vissa positioner skulle ha föredragit att fortsätta tiga ihjäl det hela, men kan nå en punkt där de bedömer det som bättre att berätta (exv om GM nu är död).

Jag skulle ju gissa att man ännu är ganska långt från GM rent släktskapsmässigt, men att det inte alls är otroligt att man förr eller senare hittar fram. Och all hjälp på vägen för att hoppa över några led kommer ju att tas emot med tacksamhet av polisen. Likaså GM:s erkännande förstås, även om det lär betyda fängelse.

Jag gjorde överslaget (som ingen emotsagt) att de trettio träffarna borde motsvara en samling människor på i runda tal 30.000 nutida individer (lite grovt förstås) med ”liknande dna”, och det blir ju en del släktskap att traggla igenom. Men polisen skulle väl å andra sidan inte ge sig på att börja topsa om man inte via några former av praktiska inskränkningar kunde hopas hålla nere en sådan siffra till något mer kontrollerbart.

Det beror kanske också på hur de tänkt sig att arbeta. Vill de hitta en anfader först, så kan de ju strunta i de 30.000 så länge, och arbeta sig bakåt. Med lite tur så hittar de någon med femton överlevande barn i någon norrlandsby på tidigt 1700-tal, och så lite ingiften på det, och då kan man stanna och gå framåt. Eller hur de nu bär sig åt.

Nån som kan räkna ränta på ränta eller demografisk utveckling under modern historia kanske kan ge sig på att klura ut hur många barn i hur många generationer det krävs för att komma upp i 30.000 individer (om den siffran är godtagbar). Jag fick den genom att multiplicera med andelen av befolkningen som begår grova brott (och kan antas finnas i registret), dvs en promille.

Men det finns ju en del okända variabler i beräkningarna förstås, bl.a. antalet avkomma per generation som når vuxen ålder, vilket varierar med annat än historisk period.

Möjligen kan man efter ett antal topsningar få en bild av hur många generationer bakåt anfadern kan tänkas finnas, men det kan jag inte svara på.

Sen vill då polisen förstås hålla somligt för sig själva, så att man själv sitter i förarsätet och inte någon annan går händelserna i förväg och skriver manus till en dokumentär i ngn kabelkanal. Eller hämnas eller gör ngt annat tokigt utan riktig grund för det. Som folk gör mest alltså.
Tror denna uppgift är knepigare än den först låter. Mest eftersom man inte vet vilka träffar som är "äkta" då de är så långt bort. Å andra sidan borde faktumet att gärningsmannen är "samtida" med träffarna begränsa en del.

Jag tänkte att om GM har lika många "släktingar" i hela befolkningen som bland de i brottsregistret (vilket är rimligt) så borde det bli 30 personer/160000 personer*9000000 personer ~= 1700 personer. Men detta är ointressant tror jag.

Jag tror att enda rimliga möjligheten är att utgå från den starkaste träffen och anta att det är en äkta träff. Sedan topsa åt "höger och vänster" om denna person och se om det blev bättre eller sämre matchning med gärningsmannen. Att förhöra träffarna lär inte ge något.
Citera
2019-03-13, 18:01
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackFoley
Aha. Men där kanske det fanns en motpart som bestred? Oavsett vilket så påverkar inte den tiden något eftersom polisen fortsätter DNA-topsa andra i väntan på att få öppna en grav.

Man måste ju spärra av och vill väl avvakta tills ingen annan aktivitet är inbokad på kyrkogården. Och teamet i vita overaller är ledigt.

I Möller-fallet tror jag alla-helgons-dag kom emellan.
Citera
2019-03-13, 18:06
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleCb
Vad är din uppfattning då? Kommer man hitta GM?

Se mina vackra tillägg.
För att börja i en ände: det är nog det klart bästa spåret den här utredningen nånsin sett. Dessutom finns det alla chanser att intressera en massa människor. Jo, till sist så.

Det ligger i sakens natur att utomstående inte kan avgöra hur snabbt polisen kan tänkas komma i mål. (Därtill måste man förstås fråga sig om de fokar på rätt saker här på jorden, men det är en stor fråga.)

Det kommer nog ta ett litet tag ändå, men det beror väl lite på. Och risken är förstås betydande att GM är död, emigrerad eller sitter inne ngnstans. Utöver risken för självmord när snaran dras åt.

Jag tror inte andra än GM bör sitta och hålla andan.
Citera
2019-03-13, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JackFoley
Instämmer!
Instämmer verkligen. Är polisen så nära är det enormt korkat att glappa om det, då skickar man heller inte några kallelser utan man hämtar folk för topsning för att undvika självmord eller flykt. Om polisen säger att man identifierat en tänkbar syster så spelar det väl ingen roll om det inte är säkert, man håller väl då tyst och hämtar till topsning.
Nej inte häktad eftersom häktningsbeslut är offentliga, däremot anhållen. Då är det hemligt men med tanke på hur mycket polisen glappar i det här fallet så har jag svårt att tänka mig att åklagare anhållit någon.

Glappandet börjar bli svårbegripligt. När det började glappas häromveckan om ”30 träffar” trodde jag det var en medveten strategi för att sätta eld i baken på människor som sitter på information.

Men nu vet jag inte längre. Kan inte se någon rimlig förklaring till dagens glappande.
Citera
2019-03-13, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bajsbuske
"Utredarna har via så kallad familjesökning hittat en person vars syster har en dna-profil snarlik mördarens. Kriminalinspektör Henry Jansén påpekar för radiokanalen att det inte är säkert att det rör sig om gärningsmannen.
Det behöver inte alls vara rätt person, men hans systers dna är likt mördarens, säger han."

Källa:
https://www.vt.se/nyheter/forsta-dna-topsning-i-linkopingsmordet-om5876309.aspx
Om GM:s DNA-profil är likt en viss mans systers kan GM vara halvbror till mannen.
Citera
2019-03-13, 18:11
Medlem
Diversifierats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleCb
Snacka om rävsax GM sitter i nu om han är i livet!
Han vet att snaran dras åt om inte nu så iaf inom kort

Det är dock märkligt att Polisen går ut med dylik info. Risken är väl överhängande att MGM drar åt snaran själv innan Polisen hinner fram, så att säga.
Citera
2019-03-13, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diversifierat
Det är dock märkligt att Polisen går ut med dylik info. Risken är väl överhängande att MGM drar åt snaran själv innan Polisen hinner fram, så att säga.
Att polisen läcker måste betyda att man fått träff.
Citera
2019-03-13, 18:21
Medlem
Diversifierats avatar
Alla ni som spekulerar kring detta med hur många procent av befolkningen som finns i DNAregistret osv. Jag har en fråga:

Vet man att de 163 000 som ingår i registret är vid livet? Tas man bort ur registret om man dör?
Citera
2019-03-13, 18:22
Medlem
Diversifierats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet
Att polisen läcker måste betyda att man fått träff.

Polisen säger ju att topsning ska ske först under nästa vecka? Ingen träff än således.
Citera
2019-03-13, 18:24
Medlem
Att man väntar med topsning , kan det vara att personen bor en bra bit från Sverige , och varför gör han det isåfall ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in