2019-03-13, 16:56
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Testar brodern för att sätta press på föräldrarna/far-/morföräldrar att vittna mot ytterligare en son till någon av dem, som själv inte längre är i livet?

Om GM är död kan de inte pressa honom. Men de kan pressa personer som möjligen vet något att berätta vad de vet.

I sinom tid så kan de ju hoppas på att någon föredrar att berätta framför att bli hämtad av nationella insatsstyrkan eller att rykten o.a. knackar på dörren. Det är väl inte heller otroligt att vissa i vissa positioner skulle ha föredragit att fortsätta tiga ihjäl det hela, men kan nå en punkt där de bedömer det som bättre att berätta (exv om GM nu är död).

Jag skulle ju gissa att man ännu är ganska långt från GM rent släktskapsmässigt, men att det inte alls är otroligt att man förr eller senare hittar fram. Och all hjälp på vägen för att hoppa över några led kommer ju att tas emot med tacksamhet av polisen. Likaså GM:s erkännande förstås, även om det lär betyda fängelse.

Jag gjorde överslaget (som ingen emotsagt) att de trettio träffarna borde motsvara en samling människor på i runda tal 30.000 nutida individer (lite grovt förstås) med ”liknande dna”, och det blir ju en del släktskap att traggla igenom. Men polisen skulle väl å andra sidan inte ge sig på att börja topsa om man inte via några former av praktiska inskränkningar kunde hopas hålla nere en sådan siffra till något mer kontrollerbart.

Det beror kanske också på hur de tänkt sig att arbeta. Vill de hitta en anfader först, så kan de ju strunta i de 30.000 så länge, och arbeta sig bakåt. Med lite tur så hittar de någon med femton överlevande barn i någon norrlandsby på tidigt 1700-tal, och så lite ingiften på det, och då kan man stanna och gå framåt. Eller hur de nu bär sig åt.

Nån som kan räkna ränta på ränta eller demografisk utveckling under modern historia kanske kan ge sig på att klura ut hur många barn i hur många generationer det krävs för att komma upp i 30.000 individer (om den siffran är godtagbar). Jag fick den genom att multiplicera med andelen av befolkningen som begår grova brott (och kan antas finnas i registret), dvs en promille.

Men det finns ju en del okända variabler i beräkningarna förstås, bl.a. antalet avkomma per generation som når vuxen ålder, vilket varierar med annat än historisk period.

Möjligen kan man efter ett antal topsningar få en bild av hur många generationer bakåt anfadern kan tänkas finnas, men det kan jag inte svara på.

Sen vill då polisen förstås hålla somligt för sig själva, så att man själv sitter i förarsätet och inte någon annan går händelserna i förväg och skriver manus till en dokumentär i ngn kabelkanal. Eller hämnas eller gör ngt annat tokigt utan riktig grund för det. Som folk gör mest alltså.
Citera
2019-03-13, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag undrar vad som händer om kvinnan har haft en bror till, och han är avliden och kremerad.

Skulle kunna bli ett fall där PKU används.
Citera
2019-03-13, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
I sinom tid så kan de ju hoppas på att någon föredrar att berätta framför att bli hämtad av nationella insatsstyrkan eller att rykten o.a. knackar på dörren. Det är väl inte heller otroligt att vissa i vissa positioner skulle ha föredragit att fortsätta tiga ihjäl det hela, men kan nå en punkt där de bedömer det som bättre att berätta (exv om GM nu är död).

Jag skulle ju gissa att man ännu är ganska långt från GM rent släktskapsmässigt, men att det inte alls är otroligt att man förr eller senare hittar fram. Och all hjälp på vägen för att hoppa över några led kommer ju att tas emot med tacksamhet av polisen. Likaså GM:s erkännande förstås, även om det lär betyda fängelse.

Jag gjorde överslaget (som ingen emotsagt) att de trettio träffarna borde motsvara en samling människor på i runda tal 30.000 nutida individer (lite grovt förstås) med ”liknande dna”, och det blir ju en del släktskap att traggla igenom. Men polisen skulle väl å andra sidan inte ge sig på att börja topsa om man inte via några former av praktiska inskränkningar kunde hopas hålla nere en sådan siffra till något mer kontrollerbart.

Det beror kanske också på hur de tänkt sig att arbeta. Vill de hitta en anfader först, så kan de ju strunta i de 30.000 så länge, och arbeta sig bakåt. Med lite tur så hittar de någon med femton överlevande barn i någon norrlandsby på tidigt 1700-tal, och så lite ingiften på det, och då kan man stanna och gå framåt. Eller hur de nu bär sig åt.

Nån som kan räkna ränta på ränta eller demografisk utveckling under modern historia kanske kan ge sig på att klura ut hur många barn i hur många generationer det krävs för att komma upp i 30.000 individer (om den siffran är godtagbar). Jag fick den genom att multiplicera med andelen av befolkningen som begår grova brott (och kan antas finnas i registret), dvs en promille.

Men det finns ju en del okända variabler i beräkningarna förstås, bl.a. antalet avkomma per generation som når vuxen ålder, vilket varierar med annat än historisk period.

Möjligen kan man efter ett antal topsningar få en bild av hur många generationer bakåt anfadern kan tänkas finnas, men det kan jag inte svara på.

Sen vill då polisen förstås hålla somligt för sig själva, så att man själv sitter i förarsätet och inte någon annan går händelserna i förväg och skriver manus till en dokumentär i ngn kabelkanal. Eller hämnas eller gör ngt annat tokigt utan riktig grund för det. Som folk gör mest alltså.

Användare Megaforce skrev såhär så frågan är vem som har rätt du eller han.

"Totalt får man nog ett tusental träffar men som är så små att de inte är mening att utreda (de handlar då om personer som har en anfader typ 10 generationer bakåt. De som går att utreda relativt enkelt är de som delar anfader på max 6-7 generationer bakåt. Vid 15 generationer så har alla svenskar minst en gemensam anfader men så långt bakåt kan man inte enkelt se i DNA-tester. För närvarande finns ungefär en av 75 svenskar i polisens DNA-register. Det betyder att om man har 30 intressanta namn så ingår de i en blodssläkt på runt 2000 nu levande personer."

En väsentlig skillnad på 2.000 eller 30.000 personer.....

(FB) Polisens nya metod: Familjesökning på DNA
Senast redigerad av KalleCb 2019-03-13 kl. 17:06.
Citera
2019-03-13, 17:24
Medlem
"Helsyskon har i snitt 50 % gemensamt autosomalt DNA, totalt sett, men en del av det överlappar vartannat, s.k. helidentiska partier (syskonen har matchning mot varandra på både kromosomen från fadern och den från modern på de partierna) och helidentiska partier räknas inte dubbelt i matchningssammanhang."

http://gronastubben.se/wordpress/?p=140
Citera
2019-03-13, 17:34
Medlem
JackFoleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
Skulle kunna bli ett fall där PKU används.
Jag har för mig att Biobankslagen har täppt till åklagarnas möjligheter att hämta prover ur sådana biobanker. Tidigare var det ju närmast ett hål i lagstiftningen, att en åklagare bara kunde säga till en biobank: "Lämna ut det ni har om X annars kommer vi och gör husrannsakan med polis."
Citera
2019-03-13, 17:36
Medlem
JackFoleys avatar
Citat:
Tycker det känns konstigt att mannen ska topsas ”nästa vecka”. Har man träff på systern så har man en DNA-profil som är jävligt lik mördarens och man förstår att man är inom nära familj.
Instämmer!
Citat:
Topsningen borde kunna utföras redan i eftermiddag under förutsättning att människan är i livet?
Instämmer verkligen. Är polisen så nära är det enormt korkat att glappa om det, då skickar man heller inte några kallelser utan man hämtar folk för topsning för att undvika självmord eller flykt. Om polisen säger att man identifierat en tänkbar syster så spelar det väl ingen roll om det inte är säkert, man håller väl då tyst och hämtar till topsning.
Citat:
Kan människan redan sitta häktad eller är polisen skyldig att delge sådan information till media?
Nej inte häktad eftersom häktningsbeslut är offentliga, däremot anhållen. Då är det hemligt men med tanke på hur mycket polisen glappar i det här fallet så har jag svårt att tänka mig att åklagare anhållit någon.
Senast redigerad av JackFoley 2019-03-13 kl. 17:39.
Citera
2019-03-13, 17:38
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Mindre sannolikt, men brodern kan vara utomlands/på sjön och väntas hem nästa vecka.
Citera
2019-03-13, 17:40
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleCb
Användare Megaforce skrev såhär så frågan är vem som har rätt du eller han.

"Totalt får man nog ett tusental träffar men som är så små att de inte är mening att utreda (de handlar då om personer som har en anfader typ 10 generationer bakåt. De som går att utreda relativt enkelt är de som delar anfader på max 6-7 generationer bakåt. Vid 15 generationer så har alla svenskar minst en gemensam anfader men så långt bakåt kan man inte enkelt se i DNA-tester. För närvarande finns ungefär en av 75 svenskar i polisens DNA-register. Det betyder att om man har 30 intressanta namn så ingår de i en blodssläkt på runt 2000 nu levande personer."

En väsentlig skillnad på 2.000 eller 30.000 personer.....

(FB) Polisens nya metod: Familjesökning på DNA

Perfekt, tack! Jag hade missat det inlägget. Låter vederhäftigt.

Siffran blir 2.250 pers räknat på 10 miljoner. Jag skulle gissa att beräkningen ändå är lite idealiserad och verkligheten borde kunna slå åt olika håll, men det är en bra mycket mer arbetsbar siffra än 30k, ja.

En osäkerhetsfaktor borde fortfarande vara antalet barn per generation, en annan om härstamning kan hänvisas till någon särskild landsända (med stor Amerika-emigration), en annan om grov brottslighet över tid kan anses möjligt att knyta till vissa historiska demografiska omständigheter (alltså exv relativt mer brottslighet i stora barnkullar från enklare förhållanden i typisk avfolkningsbygd o.a.) etc etc. Därtill det unika generationella historiska utseendet på just detta släktskap då. Och intervallen i generationerna. Somligt kanske jämnar ut sig dock.

Att träffarna kunnat hittas i förefintligt register är väl då ändå en indikation på att det finns något som går att räkna på här. Sen om det i realiteten motsvarar 500 eller 5.000 personer kanske spelar mindre roll, eller behöver kanske inte spela roll. Och det vet man ju inte förrän man tittat efter. Men det är förstås klart att ett släktskap på 2.250 personer fortfarande är en hel del folk att hålla rätt på.

6-7 generationer, det blir väl början—mitten på 1800-talet, det är säkert att föredra, men det var fortfarande mycket som man kunde råka ut för förstås. Somliga mer än andra.

Tillägg: jag ser att megaforce vill halvera populationen direkt till c:a tusen, men där får hen gärna utveckla sig. Jag utgick ifrån att grova brott begås åtm till väl över 75 proc av män, eller till ett tal som i beräkningen närmar sig 1 (dvs 100).

Tillägg 2: megaforces mer precisa slutsatser kring förlopp och utgång är jag nog inte så benägen att kasta mig uppå heller. Jag tror det är för tidigt att säga. Men jag tror för all del inte heller att polisen fiskar i helt grumliga vatten. Det lär ju fr.a. finnas rejält med expertis att konsultera också.
Senast redigerad av Lonnrot 2019-03-13 kl. 17:51.
Citera
2019-03-13, 17:43
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
En osäkerhetsfaktor borde fortfarande vara antalet barn per generation, en annan om härstamning kan hänvisas till någon särskild landsända (med stor Amerika-emigration), en annan om grov brottslighet över tid kan anses möjligt att knyta till vissa historiska demografiska omständigheter (alltså exv relativt mer brottslighet i stora barnkullar från enklare förhållanden i typisk avfolkningsbygd o.a.) etc etc.

Antisociala män får väl avkomma över genomsnittet, antisociala kvinnor under genomsnittet. Och så har vi flaskhalsen "tvångssteriliseringarna", som sannolikt(?) påverkade antisocialas barnalstring.

Hur det slår i slutändan är svårt att veta.
Citera
2019-03-13, 17:46
Medlem
Citat:
Perfekt, tack! Jag hade missat det inlägget. Låter vederhäftigt.

Siffran blir 2.250 pers räknat på 10 miljoner. Jag skulle gissa att beräkningen ändå är lite idealiserad och verkligheten borde kunna slå åt olika håll, men det är en bra mycket mer arbetsbar siffra än 30k, ja.

En osäkerhetsfaktor borde fortfarande vara antalet barn per generation, en annan om härstamning kan hänvisas till någon särskild landsända (med stor Amerika-emigration), en annan om grov brottslighet över tid kan anses möjligt att knyta till vissa historiska demografiska omständigheter (alltså exv relativt mer brottslighet i stora barnkullar från enklare förhållanden i typisk avfolkningsbygd o.a.) etc etc. Därtill det unika generationella historiska utseendet på just detta släktskap då. Och intervallen i generationerna. Somligt kanske jämnar ut sig dock.

Att träffarna kunnat hittas i förefintligt register är väl då ändå en indikation på att det finns något som går att räkna på här. Sen om det i realiteten motsvarar 500 eller 5.000 personer kanske spelar mindre roll, eller behöver kanske inte spela roll. Och det vet man ju inte förrän man tittat efter. Men det är förstås klart att ett släktskap på 2.250 personer fortfarande är en hel del folk att hålla rätt på.

6-7 generationer, det blir väl början—mitten på 1800-talet, det är säkert att föredra, men det var fortfarande mycket som man kunde råka ut för förstås. Somliga mer än andra.

Vad är din uppfattning då? Kommer man hitta GM?
Citera
2019-03-13, 17:48
Medlem
JackFoleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Hur lång tid tar formalia innan en grav kan öppnas? Kan den öppnas nästa vecka?
Det är en rätt enkel juridisk procedur, jag vet inte om åklagare har ensam behörighet att besluta om det. Annars är åklagares rätt att besluta om husrannsakan i princip obegränsad, finns inte många ställen de inte får besluta om intrång i. Dock i fall som gäller tex tidningsredaktioner och gravar så brukar åklagare vända sig till domstol för att få beslut på det. Kan tänka mig att åklagaren ansöker hos domstol om att få öppna graven och en sådan ansökan och beslut är förmodligen klart på mindre än en dag. Är inte en stor rättegång eller något utan bara en skriftlig begäran från åklagaren till domstolen och det behövs ingen överläggning, en enskild domare kan handlägga. Jag vet i alla fall inte ett enda fall där åklagare ensam fattat beslutet men däremot vet jag flera fall där åklagare ansökt hos domstol.
Citat:
Ursprungligen postat av KalleCb
Vad är din uppfattning då? Kommer man hitta GM?
Jag tror man kommer hitta GM men däremot är jag väldigt tveksam till att han kommer kunna ställas inför rätta. Han kan vara död (men jag tror han lever) men det är troligt att han var under 21 år när morden förövades och då preskriberas brottet i oktober i år. Jag är tveksam till att polisen hinner haffa honom innan oktober. Sommaren går dessutom polisen på lågvarv. Men det är väldigt svårbedömt, polisen kan ha tur och plötsligt topsa någon som är väldigt nära släkt med gm.
Senast redigerad av JackFoley 2019-03-13 kl. 17:52.
Citera
2019-03-13, 17:50
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackFoley
Det är en rätt enkel juridisk procedur, jag vet inte om åklagare har behörighet att besluta om det. Annars är åklagares rätt att besluta om husrannsakan i princip obegränsad, finns inte många ställen de inte får besluta om intrång i. Dock i fall som gäller tex tidningsredaktioner och gravar så brukar åklagare vända sig till domstol för att få beslut på det. Kan tänka mig att åklagaren ansöker hos domstol om att få öppna graven och en sådan ansökan och beslut är förmodligen klart på mindre än en dag. Är inte en stor rättegång eller något utan bara en skriftlig begäran från åklagaren till domstolen och det behövs ingen överläggning, en enskild domare kan handlägga.

Det tog tre veckor från begäran tills Johanna Möllers mans grav öppnades.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in