2019-03-09, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Ja, det är profiler som är släkt på långt håll men som är rimliga att utgå ifrån om man vill bygga ett släktträd. Totalt får man nog ett tusental träffar men som är så små att de inte är mening att utreda (de handlar då om personer som har en anfader typ 10 generationer bakåt. De som går att utreda relativt enkelt är de som delar anfader på max 6-7 generationer bakåt. Vid 15 generationer så har alla svenskar minst en gemensam anfader men så långt bakåt kan man inte enkelt se i DNA-tester. För närvarande finns ungefär en av 75 svenskar i polisens DNA-register. Det betyder att om man har 30 intressanta namn så ingår de i en blodssläkt på runt 2000 nu levande personer. Eftersom man vet könet på gärningsmannen så kan man sålla bort hälften direkt. Det är då ungefär 1000 personer som skall granskas lite närmare. Man börjar sannolikt med den gren där man fått närmast och bäst DNA-träff och kikar på de personer som geografiskt passar bäst. När man väl fått några namn som bott på platsen under den aktuella tiden så begär man topsning av dem. Resultatet från dessa prover visar då antingen direktträff, eller om personen är närmare släkt än de andra. Är denne lika avlägset släkt som de andra profilerna så prioriterar man med den grenen och granskar en annan istället.

Man kommer garanterat att hitta rätt person, men det är främst frågan om hur lång tid och hur mycket arbete man lägger ner. Ju fler topsningar man gör samtidigt, desto snabbare går det, men kostar också mer. Jag tror det räcker med 10-15 topsningar om man har gott om tid och väntar på resultatet för varje (vilkt man inte gör här utan topsar fler samtidigt). Man kommer nog att få göra ett 100-tal topsningar innan man träffar rätt och det tar nog ca 2 månader totalt så om en månad borde man fått rätt person. (det kan dröja lite om personen håller sig undan eller inte är anträffbar).

Om uppgiften på 30 personer istället är de blodssläktingar som ligger nära den närmaste dna-träffen så är det en helt annan femma. Då behövs inte många topsningar för att fastställa rätt person.

Linköpingspolisen har möte med NFC den 15/3 ang hur man ska strukturera upp arbetet kring släktforskningssidorna. Man har fått godkänt och blir först ut i landet att testa detta.
Men du tror alltså inte att det är nödvnigt att använda sig av dessa också för att hitta GM i Linköping?
Man kommer hitta honom genom den nyss gjorda familjesökningen ?

Och du tror tom innan sommaren?
Citera
2019-03-09, 21:41
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleCb
Linköpingspolisen har möte med NFC den 15/3 ang hur man ska strukturera upp arbetet kring släktforskningssidorna. Man har fått godkänt och blir först ut i landet att testa detta.
Men du tror alltså inte att det är nödvnigt att använda sig av dessa också för att hitta GM i Linköping?
Man kommer hitta honom genom den nyss gjorda familjesökningen ?

Och du tror tom innan sommaren?

Det är inte nödvändigt att använda släktforskningssajterna, men man sparar tid och pengar. Dels har mycket att jobbet gjorts av andra redan, dels så kan man jämföra med fler DNA-prov även om dessa är enklare. Man slipper alltså testa en del i onödan eftersom det kan finnas DNA-prov som visar att specifika grupper inte är så prioriterade att testa.

Är personen av svensk härkomst så hittas han väldigt snart. Men om han är av afrikansk härkomst (t.ex.) så tar det längre tid eftersom många fler prover måste tas.
Citera
2019-03-10, 10:55
Medlem
KarenSiscos avatar
Citat:
Ja, det är profiler som är släkt på långt håll men som är rimliga att utgå ifrån om man vill bygga ett släktträd. Totalt får man nog ett tusental träffar men som är så små att de inte är mening att utreda (de handlar då om personer som har en anfader typ 10 generationer bakåt. De som går att utreda relativt enkelt är de som delar anfader på max 6-7 generationer bakåt. Vid 15 generationer så har alla svenskar minst en gemensam anfader men så långt bakåt kan man inte enkelt se i DNA-tester. För närvarande finns ungefär en av 75 svenskar i polisens DNA-register. Det betyder att om man har 30 intressanta namn så ingår de i en blodssläkt på runt 2000 nu levande personer. Eftersom man vet könet på gärningsmannen så kan man sålla bort hälften direkt. Det är då ungefär 1000 personer som skall granskas lite närmare. Man börjar sannolikt med den gren där man fått närmast och bäst DNA-träff och kikar på de personer som geografiskt passar bäst. När man väl fått några namn som bott på platsen under den aktuella tiden så begär man topsning av dem. Resultatet från dessa prover visar då antingen direktträff, eller om personen är närmare släkt än de andra. Är denne lika avlägset släkt som de andra profilerna så prioriterar man med den grenen och granskar en annan istället.

Man kommer garanterat att hitta rätt person, men det är främst frågan om hur lång tid och hur mycket arbete man lägger ner. Ju fler topsningar man gör samtidigt, desto snabbare går det, men kostar också mer. Jag tror det räcker med 10-15 topsningar om man har gott om tid och väntar på resultatet för varje (vilkt man inte gör här utan topsar fler samtidigt). Man kommer nog att få göra ett 100-tal topsningar innan man träffar rätt och det tar nog ca 2 månader totalt så om en månad borde man fått rätt person. (det kan dröja lite om personen håller sig undan eller inte är anträffbar).

Om uppgiften på 30 personer istället är de blodssläktingar som ligger nära den närmaste dna-träffen så är det en helt annan femma. Då behövs inte många topsningar för att fastställa rätt person.
Väldigt intressant analys du gör, jag kan inte kontrollera att det du påstår stämmer men det verkar rimligt. I så fall borde man hinna klara upp Linköpingsmorden innan oktober i år.
Citera
2019-03-11, 09:22
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarenSisco
Väldigt intressant analys du gör, jag kan inte kontrollera att det du påstår stämmer men det verkar rimligt. I så fall borde man hinna klara upp Linköpingsmorden innan oktober i år.

Det är inga exakta siffror, men det är den arbetsmetod som går relativt enkelt att göra. Det beror lite på vilka verktyg man har till hands eftersom det är ganska mycket data att hålla reda på. Även om man har ett svagt DNA-träff på en mycket avlägsen släkting så är det ändå ett spår som är möjligt att följa. Rent statistiskt borde man få minst två närmare träffar som det går att bygga släktträd utifrån utan större problem.
Citera
2019-03-11, 11:56
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Det är inga exakta siffror, men det är den arbetsmetod som går relativt enkelt att göra. Det beror lite på vilka verktyg man har till hands eftersom det är ganska mycket data att hålla reda på. Även om man har ett svagt DNA-träff på en mycket avlägsen släkting så är det ändå ett spår som är möjligt att följa. Rent statistiskt borde man få minst två närmare träffar som det går att bygga släktträd utifrån utan större problem.

Glömde nämna att om gärningsmannen är avliden så kan det kanske vara svårare att få fram dennes DNA om det inte finns bevarat. Finns närstående släktingar som föräldrar, syskon och barn så kan man med uteslutningsmetoden i alla fall peka ut gärningsmannen som enda möjliga förövare. I värsta fall kan det kanske vara flera syskon som avlidit och då kan man kanske inte fastställa vem av dem som var skyldig, men man kan ändå fastställa att det inte finns någon levande person att lagföra.
Citera
2019-03-11, 14:45
Medlem
Hur undviker de att kriminella försöker sätta dit oskyldiga?
Citera
2019-03-11, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johqn
Hur undviker de att kriminella försöker sätta dit oskyldiga?
Hur skall det gå till tänker du? Har du hittat ett hål i metoden att göra familjesökning på DNA?
Citera
2019-03-11, 19:19
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArthurMorgan
Dock så finns inte invandrare lika detaljerat i folkbokföringen, har man invandrat som anhöriginvandrare så står man naturligtvis antecknat som släkting som tagit en till Sverige men är man tex kusiner eller mer avlägset släkt så finns det inget i svensk folkbokföring som utvisar det. Så den här nya tekniken träffar svenskar hårdare än invandrare.

Å andra sidan: Om analysen tyder på att GM är (exempelvis) somalier så blir det ju lättare än om han är svensk. I en medelstor stad bor det kanske några hundra somalier med rätt kön och rimlig ålder, och det blir ju lättare ta DNA från dessa än alla infödda svenskar.
Citera
2019-03-11, 19:24
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarenSisco
Spädbarnsmordet i Kungsängen 21 december 2002

Borde väl rimligen gå att klara upp.
Citera
2019-03-11, 22:05
Medlem
Med tanke på hur ofta utomäktenskapliga barn registreras på en bedragen äkta mans familj så kommer familjesökning och släktregisteranalys att bli mer av en parodi och eller familjetragedi.

Jag har suttit och registrerat "kyrkoböcker" till Svenskt Riksarkivs register, måste göras manuellt, och blev häpen över hur uppenbart bonden/husfar hade barn med pigor som registrerades som "äkta" med hustrun, för att inte tala om prästernas pigor.

Ättlingar som begår brott kan komma att knytas till biologiska släktingar i en helt annan familjs släkt som har oturen att någon i släkten skickat in sitt DNA till en släktsite.

Men det kommer nog att lösa en del brott och har ju redan gjort så.

Sen är ju flera av sådana företag registrerade i Israel eller ägda av mormoner pga av deras intresse för släktforskning och ett slags överdrivet behov av att tillhöra en viss släktlinje vad än DNA visar. Oberoende test är att rekommendera men då talar vi om privata institut och tiotusentals kronor och inte i Sverige.
Citera
2019-03-11, 22:32
Medlem
0.999...s avatar
Hur länge sparar polisen DNA från topsningar? Är det skillnad om man blir fälld eller friad? Har blivit det två ggr. och första gången var det för någon skitsak bara.

Jag som är ganska trög bla. trendmässigt har redan mitt DNA hos bla. myheritage och har även laddat ner det i deras standardiserade format. Själv tror jag det bara är en tidsfråga innan vi kommer behöva använda oss av dna istället för vanliga lösenord, tvåfaktorsautentisering et cetra et cetra. Inte mig emot men då vill jag vara säker på att staten vill mig väl och inte som idag raka motsatsen.
Citera
2019-03-11, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0.999...
Hur länge sparar polisen DNA från topsningar? Är det skillnad om man blir fälld eller friad? Har blivit det två ggr. och första gången var det för någon skitsak bara.

Jag som är ganska trög bla. trendmässigt har redan mitt DNA hos bla. myheritage och har även laddat ner det i deras standardiserade format. Själv tror jag det bara är en tidsfråga innan vi kommer behöva använda oss av dna istället för vanliga lösenord, tvåfaktorsautentisering et cetra et cetra. Inte mig emot men då vill jag vara säker på att staten vill mig väl och inte som idag raka motsatsen.

Vet inte men lite svar får du i den här artikeln.

Dna ett allt skarpare vapen för polisen

https://www.dn.se/nyheter/sverige/dna-ett-allt-skarpare-vapen-for-polisen/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in