2019-03-13, 13:23
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Nej, verkligen inte. Jag reser mycket till och inom Afrika och har åkt max 2 ggr på 10 år.
Båda gångerna inrikes Etiopien.
KLM, Sabena, Airfrance, Lufthansa, Emirates, Qatar täcker 90 % av huvudorterna.

Ethiopian, Royal air maroc, Egyptair, Kenya airways är alla bolag som inte har samma krav på
utbildning eller träning. Har du pappa på rättplats i regeringen eller militären kan vemsomhelst bli pilot.
Enda Afrikanska flygbolag som håller europeisk standard är SAA.

Jag tror att utredningen kommer att visa att det är så enkelt att piloten helt enkelt inte kunde/visste
hur han stänger av ett automatiskt system.
Styrman är styrman i en hierkisk cockpit. Han gör inget på egen hand.

Japp en pilot med 8000 flygtimmar kan inte det. En pilot så dålig hade inte klarat en timme ens.
Citera
2019-03-13, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills

USA är på väg ner som nation. De här krascherna är början på nedgången.

Nästan alla länder har förbjudit max 8, men inte usa, för boeing är ett amerikanskt bolag. Vilket hyckleri.

Många piloter har innan varnat om max 8, och boeing visste om problemen men valde att låta max 8 va i bruk till dess att att de kommer med en uppdatering på mjulvaran. Illa illa.

Motorn på max 8 är ändrad sen de tidigare modellerna vilket gör att center of gravity är ändrad så att planet har lättare att stalla och är mer svårmanövrerat manuellt, och detta auto macs system skulle göra planet mer lättstyrt , men mscs kan lätt få fel data från sensorer, och hur vet vi att alla piloter fått rätt utbildning för all denna ytterligare komplexitet och mer svårflygna flygplan?

Håll er borta från max 8. Vi har ju ingen verifiering på om piloterna kan hantera detta mer komplexa svårflygna bygge. Plus att planet verkligen vilar på macs systemet så att planet inte stallar. och systemet kan alltid få fel data från sensorer. och är man nära marken hinner man kanske inte reagera och stänga av macs autopilot, då macs får nosen att peka neråt så att planet störtdyker ner i 400knop på 2000meter höjd,hur ska man hinna reagera som pilot?? och dessa krascher skedde vid start nära marken.
Senast redigerad av stroganof 2019-03-13 kl. 13:48.
Citera
2019-03-13, 13:52
Medlem
Caracallass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luniatic
Får man tycka att flygplan borde utrustas med en tredje "orange låda" som spelar
in video från åtminstone cockpit, som ett komplement till CVR o FDR.
Håller med. Fantiserar om hur de upptäcker att planet har problem och ber om att få återvända, varpå planet störtdyker och ingen hinner eller kan göra något , det kanske skedde så snabbt att de blev medvetslösa. Fruktansvärt.
Citera
2019-03-13, 14:02
Medlem
frank-costellos avatar
Här är två artiklar från Reuters under måndagen. Kina och Indonesien ställde under måndagen in sina flygningar med Boeng 737 MAX 8 efter en krasch som dödade mer än 157 personer. Detta är den andra flygplansolyckan de senaste fem månaderna med den nya modellen.

Planet som tillhörde Ethiopian Airlines och ska vara på väg mot Nairobi när det störtdök ned på ett fält bara minuter efter att man lyft från Addis Ababa, varpå alla ombord ska ha dött Eftersom planet precis hade lyft så var det fulltankat. På planet fanns människor från mer än 30 nationer och inklusive 22 personer som arbetade för FN.

Flight ET 302, som har registreringsnummer ET-AVJ, lämnade flygplatsen Bole i Addis Ababa, Etiopien, klockan 08:38 på söndagsmorgonen (05:38 GMT), med destination mot Nairobi, Kenya. Klockan 08:44 så förlorade man kontakten med kontrolltornet. Planet kraschade i närheten av staden Bishoftu, 62 km sydost om huvudstaden Addis Ababa. Detta enligt flygbolaget.

Flygtiden mellan Addis Ababa och Nairobi är 2 h och 10 min. Piloten hade bara några minuter efter start begärt att få återvända till flygplatsen i Addis Ababa. "Piloten ska ha nämnt att han hade svårigheter och att han ville återvända. Han fick tillståndet (att återvända)," ska Tewolde GebreMariam, som är verkställande direktör, VD, för Ethiopian Airlines, ha sagt under en presskonferens.

Vid kraschplatsen ska män från Röda Korset med ansiksmasker ha gått igenom en stor krater, och placerat saker i svarta papperspåsar. Kläder, boardingspass och andra tillbehörigheter som låg på fältet tillsammmans med förkolnade kroppar från det sönderslagna planet.

Man ska ha hittat den svarta lådan där både bandspelaren, Cockpit Voice Recorder (CVR) och flygdatan från cockpiten finns. Detta enligt etiopisk statstelevision, och man skriver att det borde ge information om vad som ledde fram till olyckan.

Reuters ska ha intervjuat ett halvt dussin människor på den jordbruksmark där planet kraschade, och de ska ha sagt att kom ut stora mängder rök från baksidan av planet, medan fyra av vittnena ska ha sagt att de hade hört en stor smäll.

"Det var ett stort skramlande ljud, som man skulle släppa igenom och skaka metal," ska Turn Buzuma, en 26-årig hemmafru och jordbrukare som bor ungefär 300 meter ifrån olyksplatsen, ha sagt.

Malka Galato, 47, en jordbrukare som odlar korn och vete och som på vars fält som planet krascheade, ska ha sagt att han såg rök och gnistor från baksidan av planet. "Planet var väldigt nära marken och det svängde ... kor som betade på fältet sprang i panik," ska han ha sagt.

Tamirat Abera, 25, ska ha gått förbi vid olyckstillfället. Han sade att planet gjorde en kraftig svängning, och att det hade kommit rök och andra saker, som såg ut att vara papper och kläder, ur planets baksida, för att sedan krascha ungefär 300 meter därifrån.

"Det försökte att stiga, men misslyckades och kraschade sedan med nosen först," ska han ha sagt. "Det var en brand med vit rök som sedan blev svart."

Etiopiens parlament ska ha förklarat måndagen som en sorgedag. Bland de döda fanns b.l.a. biståndsarbetare, doktorer, professorer i litteratur och botanik, en juridikstuderande, en kvinna som precis hade gift sig, en pappa vars fru att föda, samt ett par som nyligen fått barn.

I Nairobi, som man skriver är en stor mötesplats för biståndsarbetare och diplomater i Afrika, så ska ett möte öppnat med en stunds tystnad för den FN anställda som hade omkommit. "Det är en av de största katastrofer vi har haft sedan flera år tillbaka," ska Michael Moller, FN chefen i Genève, ha sagt.

Kraschen följer på en krasch där samma flygplansmodell var inblandad, ett plan tillhörande Indonesia Lion Air, vilket störtade i oktober strax efter det att man lyft varpå alla 189 personerna ombord omkom.

Boeingaktien ska ha sjunkit kraftigt då risken finns att två krascher under så kort tid kunde tyda på att det finns fel i de nya planen. Företaget har redan accepterat ordrar på mer än 5000 nya av planen som har en låg bränsleförbrukning, som har varit i bruk under mindre än två år.

Den första kommersiella flygningen av den nya flygplansmodellen skedde den 22:a maj 2017. Man skriver att planet beräknas vara arbetshästen för flygbolag runt om i världen under årtionden.

USA ska under måndagen sagt till flygbolag att det var säkert att flyga Boeing 737 MAX 8. Sent under måndagen ska U.S. Federal Aviation Administration (FAA) utfärdat en "fortsatt luftvärdighet" (continued airworthiness notification) för att försäkra flygbolagen att planet var säkert att flyga.

Man ska ha sagt att man höll på att samla in data vad gäller kraschen och att man var i kontakt med internationella civila luftfartsorganisationen (ICAO) International Civil Aviation Authority, och att man omedelbart skulle agera ifall man såg några brister vad gäller säkerheten.

Boeing Co ska sent under måndagen ha bekräftat att man tänker göra en uppdatering vad gäller mjukvaran i 737 MAX 8. Detta några timmar efter det att amerikanska luftfartsmyndigheten, FAA, ska ha sagt att man beordrat förändringar vad gäller designen i flygplanet innan apriol var över.

Boeing ska inte i samband med att man meddelat uppdateringen av mjukvaran ha refererat till kraschen i Etiopien. Uttalandet ska dock ha uttryckt företagets kondoleanser till släktingarna till de 157 personerna som omkom.

Företaget ska ha sagt att efter kraschen av Lion Air i oktober så ska man under flera månader "utvecklat en förbättrad mjukvara vad gäller flygkontrollen för 737 MAX, som är skapad för att göra ett redan säkert flygplan ännu säkrare." Den uppdaterade mjukvaran "kommer att utplaceras i 737 MAXs luftflotta inom de närmaste veckorna," ska det ha sagt.
https://www.reuters.com/article/us-ethiopia-airplane-boeing/boeing-to-upgrade-software-in-737-max-8-fleet-in-weeks-idUSKBN1QT04X
https://www.reuters.com/article/us-ethiopia-airplane-witnesses/ethiopian-plane-smoked-and-shuddered-before-deadly-plunge-idUSKBN1QS1LJ

Här är en dagsaktuell artikel från Reuters
EASA, europeiska unionens byrå för luftsäkerhet, European Union Aviation Safety Agency ska under tisdagen ställt in alla flygningar med flygplanet Boeing 737-8 och 737-9 inom unionen, efter kraschen i Etiopien i söndags.

Den amerikanska luftfartsmyndigheten ska ha sagt att man inte tänker sluta använda den aktuella modellen och att en genomgång "av sytemen inte visar några problem vad gäller den funktionen och ger ingen anledning till att beordra att flygplanet ska förbjudas att användas."

Aeromexiko har ställt in alla flygningar.

Australian Civil Aviation Safety Authority har ställt in alla flygningar till och från landet.

West Jet. Kanada ställer inte in flygningar. Transportministern Marc Garneau ska ha sagt att man däremot kan komma att "agera omedelbart" och ställa in flygningar ifall det skulle komma ny information som skulle indikera att det fanns problem.

Ethiopian Airlines ska ha ställt in alla flygningar med de fyra återstående 738 MAX 8 som de har i sin luftflotta.

Norwegian Air har tillfälligt ställt in flygningarna. Man har 18 MAX flygplan.

Turkish Airline ska ha sagt att man ställt in flygningarna med sina 12 MAX flygplan.

Flydubai, ställer in flygningarna med sina 11 MAX 8.

Tre amerikanska flygbolag använder Boeing 737 MAX. Southwest Airlines Co, American Airlines Group Inc. och United Airlines. Samtliga ska ha sagt att man fortfarande har förtroende för sina plan.

Southwest, som har flest antal 737 MAX 8 flygplan i sin flotta med 34 stycken. Man ska ha sagt att man producerar tusentals av data punkter under varje flygning som hade tiden övervakas.

"Fram till idag, så va har gått igenom mer än 41,000 flygningar, och vi har jämförbar flygplansdata som visar på effektiviteten i våra driftstandard, procedurer och träning," ska talespersonen Michelle Agnew sagt i ett uttalande.

Southwest pilotförbund ska under torsdagen sagt att man stödde flygbolagets beslut om att fortsätta använda sig av flygplansmodellen.

American som har 24 MAX 8 flygplan, ska under tisdagen sagt att företaget fortsätter att "anse att Boeing 737 MAX (flygplanet) är säkert och att våra piloter är tillräckligt tränade, utrustade för att hantera det."

United Airlines har inga MAX 8, men däremot MAX 9, och man ska ha sagt att man hade förtroende för piloternas "förmåga att flyga flygplanet säkert."
https://www.reuters.com/article/us-ethiopia-airplane-southwest/u-s-airlines-stand-by-737-max-as-some-customers-nations-reject-it-idUSKBN1QT2AH

Här är en karta där Addis Ababa och Nairobi är markerade: https://www.google.com/maps/dir/addis+ababa/nairobi/@3.8183961,28.715306,5z/data=!3m1!4b1!4m14!4m13!1m5!1m1!1s0x164b85cef5ab40 2d:0x8467b6b037a24d49!2m2!1d38.7577605!2d8.9806034 !1m5!1m1!1s0x182f1172d84d49a7:0xf7cf0254b297924c!2 m2!1d36.8219462!2d-1.2920659!3e4?hl=sv&authuser=0
Senast redigerad av frank-costello 2019-03-13 kl. 14:35.
Citera
2019-03-13, 14:02
Moderator
OYs avatar
Vad sägs om att olyckan kanske berodde på något viktrelaterat.

Två fraktpiloter på en Ethiopian Airlines MD-11.

En av piloterna nämner något om flygplanets kapacitet relaterat till Addis högt belägna läge.

https://youtu.be/1cFy_TU-o48
Citera
2019-03-13, 14:07
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Japp en pilot med 8000 flygtimmar kan inte det. En pilot så dålig hade inte klarat en timme ens.

Han har/hade inte 8000 timmar på typen. Det är hans totala flygtimar. Han blev kapten så sent som i november förra året.
Samma sak på copilot, 200 hrs total flygtid. Inte på 737-8 max.

Skulle aldrig hända på ett europeiskt flygbolag. Vem sätter en lowtimer med 200 timmar i cockpit på en
stor jetkärra.
Citera
2019-03-13, 14:11
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Han har/hade inte 8000 timmar på typen. Det är hans totala flygtimar. Han blev kapten så sent som i november förra året.
Samma sak på copilot, 200 hrs total flygtid. Inte på 737-8 max.

Skulle aldrig hända på ett europeiskt flygbolag. Vem sätter en lowtimer med 200 timmar i cockpit på en
stor jetkärra.

Planet levererades i november. Det är en ny kärra ingen har tusentals timmar på den.

Men ok en FO på ynka 200 timmar det är lite. Men tror knappat han var ensam vid spakarna under själva uppflygningen.
Citera
2019-03-13, 14:21
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Som lekman är det bäst att lyssna på vad piloter och flygfolk säger och det är ju också precis vad jag brukar göra. Men just denna detalj är något jag inte kan hålla med om och jag har tagit upp det förut.

Det är inte så att jag på minsta vis ifrågasätter att ni piloter har helt rätt i att det går lika bra att krascha ett plan med flera, även piloter, i cockpit men jag anser ändå att proceduren att alltid ha minst två personer i cockpit (två personer som jobbar på planet, dvs! nog har fog för sig ). Mig veterligen har en del bolag haft denna regel spontant, före German Wings-kraschen, och jag tror inte att alla bolag tagit bort regeln heller.

Regeln är bra eftersom den höjer tröskeln för självmord eller andra aktiviteter som inte ligger i säkerhetens intresse (att en ensam pilot passar på att ta otillåtna preparat, ändrar fokus på ett dåligt sätt, eller whatever). Inte för att det inte går tekniskt, utan av psykologiska skäl. Det kan räcka med att bli tjatad på, skriken åt, bedd till, etc, för att man inte ska välja att krascha planet.

Förlåt, jag känner mig egentligen rätt "dum" och "arrogant" som går emot flygfolk här om vad som bör företas i en cockpit, men jag menar att detta är en fråga för psykologer att reda ut, inte piloter.

Jag hoppas att även om du inte håller med, så förstår du min poäng (psykologer vs piloter) och placerar mig inte i facket över kompletta idioter som rapar upp dumheter som så många gör i dessa trådar.

Men, jag tror att du har helt rätt i en annan aspekt rörande topic. Dessa flygförbud som träder i drift även när planen är i luften ökar inte rimligtvis flygsäkerheten. Nu har vi ju tjogtals med flygbesättningar som mitt under planerad flygning får den kognitivt belastade ordern att vända om, vända hit eller vända dit för att landa planet vilket leder till stress för piloter, för ATC-personal, för all logistikhantering på flygplatser, slöseri med bränsle och till irritation för passagerare. Så själva andemeningen i ditt resonemang är ju helt riktig, dylika händelser leder till överilade åtgärder som är mer politik och PR än säkerhet. Jag kan också komma på andra exempel, för mig är exemplet jag alltid kommer att tänka på när rederier började svetsa igen bogvisir efter MV Estonias förlisning, inklusive bogvisir av en helt annan och mycket säkrare typ (modell "skjutdörrar") vilket man också givetvis slutade med efter ett tag och bara ledde till problem för lastning, ökad belastning på bryggan då fartygen fick lägga till med aktern i alla hamnar och helt utan uppenbar förbättring av sjösäkerhet. Så jag håller med dig fullständigt i sak, men dristar ändå att gå emot vad beträffar punkten med en tvåmannaregel i cockpit som jag tror ökar säkerheten (som genomtänkt åtgärd, inte som överilad påhittad PR-regel som kommer och går och menar är något för experter på CRM eller suicidprevention att avgöra).
Jag förstår din poäng och uppskattar alltid en saklig debatt.
Men låt oss ta den här: (FB) Bättre cockpitsäkerhet kan minska antalet flyghaverier

Apropå självmordspiloter, kanske du vill titta på den här tråden: (FB) Atlas Air 359: Totalhaveri av Boeing 767-300
Inte ens tre piloter i cockpit hjälper alltid.
Citera
2019-03-13, 14:27
Medlem
Citat:
...Skulle aldrig hända på ett europeiskt flygbolag. Vem sätter en lowtimer med 200 timmar i cockpit på en
stor jetkärra....

Ok, men var sätter man då "lowtimers" för att dom skall samla ihop flera timmar?

/T
Citera
2019-03-13, 14:35
Medlem
En fråga till er flygkunniga i tråden.

Det förekommer att par uppgifter från piloter att problem uppstått när man slog på autopiloten. När gör man det? Kan det vara så att AP och den här MCAS ibland bråkar med varandra?
Citera
2019-03-13, 14:40
Moderator
OYs avatar
Metalliskt skramlande, rök, gnistor, kläder och papper, flygplanet roterar eller vrider sig.

Vad sägs om något liknande Southwest 1380?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Southwest_Airlines_Flight_1380

MCAS förklarar knappast vittnesmål enligt ovan. Om vittnesmålen beskriver vad som verkligen hände.

Källa till rök kan vara motor, vad annars?

Skramlande och gnistor kan komma från motor, var annars?

Lösa kläder och papper är det fullt av i kabinen, i lastrummet ligger det i resväskor.

Motorbortfall ger mer dragkraft på en sida, måste kompenseras, annars vrider sig flygplanet.

Motorbortfall, något kan ha rasat i motorn med följd att det åker ut bakvägen, vid stigning(nos kraftigt upp)inbillar jag mig att detta skrot således kan träffa något på de bakre styrytorna, skrotet färdas bakåt ovansida bakre vinge istället för under.

Ni som är piloter kan ju det där med vinklar, hur ser det ut vid start av en 737?

Hur mycket påverkar ett motorbortfall just när stigning har påbörjats, vad måste piloten göra, och hur påverkas det i så fall av skada på trim eller annan styryta?

Lägg därtill att det sannolikt blev stressigt med ljud och visuella varningar.

Lite funderingar bara, vad tycker ni?
Citera
2019-03-13, 14:41
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
Ok, men var sätter man då "lowtimers" för att dom skall samla ihop flera timmar?

/T

3-4 år i flygskola som instruktör och då skrapa ihop dina ~1500 pilot in command timmar. 200h har man knappt fått ihop efter kommersiellt cert i väst
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in