2019-03-13, 10:12
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
ASRS – Aviation Safety Reporting System

Hittade några av intresse.

Jag ska försöka få fram lite mer om hur EA302 rörde sig fram till kraschen.

Men här verkar problemen uppkomma när man slår på AP. Då bör det inte vara MCAS som spökar, som är aktiv under manuell flygning?
Citera
2019-03-13, 10:49
Medlem
qwerty-66s avatar
Boeing tvingas montera större motor pga konkurrens med A320. A320 är högre så kan montera större motorer utan större negativa konsekvenser.

Så av bränsleförbrukningsskäl monteras en större motor på Max vilket gör planet känsligare för stall vilket löses med en mjukvarufix kallad mcas. Som vanligt idag får mjukvara lösa problem med dåliga hårdvaruval pga ekonomiska skäl.

När sensorer falerar måste piloterna hantera ett mer svårfluget flygplan än tidigare 737 varianter.

http://www.chinaaviationdaily.com/news/19/19335.html
Citera
2019-03-13, 10:55
Medlem
Jag tror att mjukvarunissarna på Boeing har det lite svettigt om öronen just nu men dom är duktiga på att hitta fel så det är bara en tidsfråga innan lösningen kommer. Jag tror inte förtroendet fixas till lika snabbt.
Citera
2019-03-13, 10:55
Medlem
berenpxxs avatar
Finns en B38M kärra i luften i Europa, från Vilnius till Prag. Hur är det möjligt?

https://www.flightradar24.com/TVS420P/1fc96695
Citera
2019-03-13, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av berenpxx
Jag är övertygad om att även ET302 kraschen kommer att visa sig bero på pilotfel, såsom nästan alla flygolyckor är numera. Om sedan MCAS-systemet har varit inblandat eller inte blir vi snart varse.

B38M modellen verkar ju lite suspekt, antagligen kommer det att bli väldigt kostsamt för Boeing att åtgärda allt och återskapa förtroendet.

När jag bokar en flygresa, så vill jag veta vem som kommer att sitta i cockpit på den aktuella flighten, en länk till deras loggbok/loggböcker skulle vara till stor hjälp.

Men det kommer aldrig att ske. Vill jag minimera riskerna (men aldrig nollrisk) måste jag ha ett eget plan och anställa min egen pilot. På samma sätt om jag vill minimera riskerna med ett stundande kirurgiskt ingrepp, välja ett privat sjukhus och välja min egen kirurg.

När relativt nya flygplan störtar brukar det bero på pilotfel, sabotage eller flygledarefel.

I detta fallet tror jag pilotfel. Planet var för komplicerat för piloterna och de förstod sig inte på de automatiska systemen som hjälper piloten flyga. Piloterna har troligtvis även bristfällig utbildning på flygplanstypen och därför krasch. Förvånar mig inte det sker i ett land som Etiopien. Skulle aldrig satt mig i ett plan i ett u-land.
Citera
2019-03-13, 11:01
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Finns en B38M kärra i luften i Europa, från Vilnius till Prag. Hur är det möjligt?

Man tillåts flyga utan pax för att t. ex. flytta planet till basen.
Citera
2019-03-13, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Som det påpekats flera gånger nu, planen är inte instabila! I sammanhanget, utan vidare specifikation, tolkas "instabil" som "aerodynamisk instabil" och dessa plan är inte aerodynamiskt instabila!

Edit: Må vara att det är en glidande gräns och att ingen hindrar att passagerarplan har "relaxed stabillity". Men i konventionell mening, nej, 737 MAX är inte instabila.

Ja, så är det. Vi vet ju fortfarande inte vad som orsakat haveriet men jag ser en risk att Boeing ville lansera en ny modell för att motsvara utbildningen för föregångaren och att de kompletterade mjukvaran med en patch. Sammantaget en risk att inte alla piloter/flygbolag förstått eller satt sig in i helheten av vad den uppdateringen innebär.
Citera
2019-03-13, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Som det påpekats flera gånger nu, planen är inte instabila! I sammanhanget, utan vidare specifikation, tolkas "instabil" som "aerodynamisk instabil" och dessa plan är inte aerodynamiskt instabila!

Edit: Må vara att det är en glidande gräns och att ingen hindrar att passagerarplan har "relaxed stabillity". Men i konventionell mening, nej, 737 MAX är inte instabila.

Kan en 737 MAX glidflyga om man råkar ut för "double engine failure" och APU/ den där propellern som genererar elektricitet tar tid på sig att generera elektricitet???
Citera
2019-03-13, 11:19
Moderator
OYs avatar
Citat:

Av förtroendemässiga skäl groundar man flygplanstypen. Noll flygning med passagerare.

Att vissa typer av flygningar tillåts talar för det.

De som begriper sig på flygplanet vet att det inte föreligger förhöjd risk om piloterna har adekvat utbildning, systemförståelse, erfarenhet och dessutom kan flyga, annars hade man inte ens tillåtit flytt av flygplan.

Det går inte att dra någon annan slutsats.
Citera
2019-03-13, 11:24
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rudel-Stuka-Ace
När relativt nya flygplan störtar brukar det bero på pilotfel, sabotage eller flygledarefel.

I detta fallet tror jag pilotfel. Planet var för komplicerat för piloterna och de förstod sig inte på de automatiska systemen som hjälper piloten flyga. Piloterna har troligtvis även bristfällig utbildning på flygplanstypen och därför krasch. Förvånar mig inte det sker i ett land som Etiopien. Skulle aldrig satt mig i ett plan i ett u-land.

Det ska inte krävas superpiloter med en IQ över 130 för att flyga moderna plan. De ska kunna flygas av människor och anpassas till människor. Och till en normal logik. När ett plan störtdyker trots full gas och spaken bakåt är det allvarligt. Det är så förbannat amerikanskt med stödjande mjukvara plus uppdateringar som ska fixa allt - till och med instabilitet på ett nytt plan. Piloten måste försöka förstå uppkomna felmeddelanden från system som inte är kända för den stackars piloten....Alla som äger en persondator vet vad jag talar om. Trump har rätt när han talar om onödiga sista uppdateringar som inte tillför något utan bara ska ge intryck av smarthet och ha marknadsföringsvärde. Skype går snart inte att använda på grund av alla nya features.

USA är på väg ner som nation. De här krascherna är början på nedgången.
Citera
2019-03-13, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rudel-Stuka-Ace

Så behändigt resonerat!
"Den mänskliga faktorn" förekommer faktiskt i flera led här.
Det är den som konstruerar flygplan, allt material i dem, hårdvara, mjukvara, manualer ...
Jag kan föreställa mig att någon människa ligger bakom varje led i det här.
Övertro på de tekniska lösningarna och framförallt en övertro på AI med mera (för att inte tala om förställningen om den vita mannens överlägsenhet) är en biasfälla som inte gagnar någon när det gäller att förstå varför det blev som det blev.
Citera
2019-03-13, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Men här verkar problemen uppkomma när man slår på AP. Då bör det inte vara MCAS som spökar, som är aktiv under manuell flygning?

Reflekterade över samma sak. Kanske tur att de slog på AP?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in