2019-03-13, 11:40
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Så behändigt resonerat!
"Den mänskliga faktorn" förekommer faktiskt i flera led här.
Det är den som konstruerar flygplan, allt material i dem, hårdvara, mjukvara, manualer ...
Jag kan föreställa mig att någon människa ligger bakom varje led i det här.
Övertro på de tekniska lösningarna och framförallt en övertro på AI med mera (för att inte tala om förställningen om den vita mannens överlägsenhet) är en biasfälla som inte gagnar någon när det gäller att förstå varför det blev som det blev.

Dock är skillnaden mellan till exempel Etiopien och USA att i det förstnämnda räcker det med 200h för att få ta kontrollen över en MAX fylld med passagerare, i USA 1500h.

En expert berättar lite här i klippet, bland annat om hans erfarenheter av att landa i Addis med Ethiopian Air, han har noterat att det inte går till på samma vis som i till exempel USA, han tycks härleda skillnaden till utbildning och erfarenhet.

https://www.cnbc.com/video/2019/03/12/boeing-ethiopian-airlines-crash-might-have-been-a-training-issue-veteran-pilot-says.html

Han säger också att uppgradering kan innebära en ännu större risk. Jag förmodar att han menar att även en uppgradering kan innehålla fel. Saken är komplex.
Citera
2019-03-13, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Dock är skillnaden mellan till exempel Etiopien och USA att i det förstnämnda räcker det med 200h för att få ta kontrollen över en MAX fylld med passagerare, i USA 1500h.

En expert berättar lite här i klippet, bland annat om hans erfarenheter av att landa i Addis med Ethiopian Air, han har noterat att det inte går till på samma vis som i till exempel USA, han tycks härleda skillnaden till utbildning och erfarenhet.

https://www.cnbc.com/video/2019/03/12/boeing-ethiopian-airlines-crash-might-have-been-a-training-issue-veteran-pilot-says.html

Han säger också att uppgradering kan innebära en ännu större risk. Jag förmodar att han menar att även en uppgradering kan innehålla fel. Saken är komplex.
Nu var det ju inte dig jag retade upp mig på, så min kommentar tar en lite annan vändning - mest för diskussionernas skull.
Flygkunnig är jag ju inte, så jag får hålla mig till logikerna här; även en fåkunnig allmänhet kan ju må lite bättre av att få saker förklarade för sig.
Det är en uppenbar skillnad i utbildningstid, det förstår jag vidden av (ungefär) men med tanke på att några amerikanska piloter har noterat och meddelat oväntade problem mellan auto- och manuell styrning, så kan man fråga sig hur oväntade de var för andra piloter? Antag, för diskussionens skull, att information om dessa nyheter inte gått ut till alla berörda; om den hade gjort det, så hade det sannolikt inte krävt ens en timme av ytterligare utbildning för att få den informationen att sätta sig. Antag att besättningen (piloten hade uppenbarligen väldigt många flygtimmar bakom sig, f.ö.) flyger senaste modell av en tidigare, av dem väl känd konstruktion med ytligt beskrivna förbättringar, i tron att allt annat är lika?
Citera
2019-03-13, 12:06
Medlem
Tillssons avatar
Norwegian vill ha ersättning av Boeing för de inställda flygningarna med Boeing 737 Max 8.
Citat:
– Vi förväntar oss att Boeing tar på sig de här kostnaderna. Det är de som har tillverkat modellen och det här drabbar många resenärer, säger Charlotte Holmbergh Jacobsson, kommunikationschef på Norwegian.

Norweigian har 18 st Max 8.
https://www.dn.se/ekonomi/norwegian-vill-ha-ersattning-av-boeing/
Citera
2019-03-13, 12:19
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rudel-Stuka-Ace
När relativt nya flygplan störtar brukar det bero på pilotfel, sabotage eller flygledarefel.

I detta fallet tror jag pilotfel. Planet var för komplicerat för piloterna och de förstod sig inte på de automatiska systemen som hjälper piloten flyga. Piloterna har troligtvis även bristfällig utbildning på flygplanstypen och därför krasch. Förvånar mig inte det sker i ett land som Etiopien. Skulle aldrig satt mig i ett plan i ett u-land.

Ethiopian Airlines har ett jävla bra trackrecord och är ingen dussinlinje. Ska du ens resa i Afrika så är Ethiopian Airlines ett nära på måste. Se bara på Lufthansa Germanwings Flight 9525 så är det inte givet bättre om det gäller Europa. Sedan ska man givetvis undvika sämre märken men Ethiopian Airlines är ett bra sådant.
Citera
2019-03-13, 12:41
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Nu var det ju inte dig jag retade upp mig på, så min kommentar tar en lite annan vändning - mest för diskussionernas skull.
Flygkunnig är jag ju inte, så jag får hålla mig till logikerna här; även en fåkunnig allmänhet kan ju må lite bättre av att få saker förklarade för sig.
Det är en uppenbar skillnad i utbildningstid, det förstår jag vidden av (ungefär) men med tanke på att några amerikanska piloter har noterat och meddelat oväntade problem mellan auto- och manuell styrning, så kan man fråga sig hur oväntade de var för andra piloter? Antag, för diskussionens skull, att information om dessa nyheter inte gått ut till alla berörda; om den hade gjort det, så hade det sannolikt inte krävt ens en timme av ytterligare utbildning för att få den informationen att sätta sig. Antag att besättningen (piloten hade uppenbarligen väldigt många flygtimmar bakom sig, f.ö.) flyger senaste modell av en tidigare, av dem väl känd konstruktion med ytligt beskrivna förbättringar, i tron att allt annat är lika?

Har du tagit reda på hur ofta piloter rapporterar om alla möjliga problem mellan himmel och jord för alla möjliga flygplan?
Citera
2019-03-13, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Har du tagit reda på hur ofta piloter rapporterar om alla möjliga problem mellan himmel och jord för alla möjliga flygplan?
Borde jag det?
Varför i så fall?
Var det tänkt som ironi från din sida? Är det löjligt av piloter att vädra sina problem, tycker du?
(Jag får inget grepp om din kommentar)
Kan man bortse från att de problem vi talar om här tycks vara problem av intresse för fallet?
Citera
2019-03-13, 12:48
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Ethiopian Airlines har ett jävla bra trackrecord och är ingen dussinlinje. Ska du ens resa i Afrika så är Ethiopian Airlines ett nära på måste. Se bara på Lufthansa Germanwings Flight 9525 så är det inte givet bättre om det gäller Europa. Sedan ska man givetvis undvika sämre märken men Ethiopian Airlines är ett bra sådant.

Bra för att varaa Afrika.
De är inte så stora.
2010 havererade de en 737 på ett sätt som var allt annat än bra.

Man ska ha torrt på fötterna innan mam uttalar sig som du gör.

De gr ioffsg hyffsade poäng i safety ratings men det som hände 2010 var ibte bra.
Att de flyger med en elev som har 200h under kommersiell transport är inte bra.
Man kan ana att detta haft betydande del i olyckan. Kaptenen var rätt ny på 737Max.
Kombinationen av ganska ny kapten och fjunis som styrman ger rysningar.
Många av olyckorna på senare år har haft lite av erfarenhetsproblem.

Att jämföra mot Lufthansa å räkna in Germanwings blir löjligt och rent fel.
Citera
2019-03-13, 12:50
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Norwegian vill ha ersättning av Boeing för de inställda flygningarna med Boeing 737 Max 8.

Norweigian har 18 st Max 8.
https://www.dn.se/ekonomi/norwegian-vill-ha-ersattning-av-boeing/

Olyckan med ET302 har inte påvisats bero på Boeings fel eller misstag. Boeing har inte rekommenderat groundning av MAX, det har skett på Norwegians initiativ och därefter den europeiska luftfartsmyndigheten, men önska kan de alltid.

Frågan är, känner Boeing till något om säkerheten kring MAX som man inte har gått ut med i syfte att slippa ekonomiska krav, för i så fall är det en skandal utan dess like, amerikanska bolag flyger alltjämt MAX med Boeings muntra överinseende.

Om det visar sig att olyckan med ET302 berodde på pilotfel på grund av otillräcklig utbildning så lär samtliga flygbolag få stå sitt kast och ta smällen för groundning som gjordes innan myndighetsförbud började gälla.

Resten blir en tvist mellan bolag och myndigheter.

Mycket pengar står på spel för alla parter, således kan det ta lång tid innan en slutrapport om olycksorsaken ligger på bordet.
Citera
2019-03-13, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Olyckan med ET302 har inte påvisats bero på Boeings fel eller misstag. Boeing har inte rekommenderat groundning av MAX, det har skett på Norwegians initiativ och därefter den europeiska luftfartsmyndigheten, men önska kan de alltid.

Frågan är, känner Boeing till något om säkerheten kring MAX som man inte har gått ut med i syfte att slippa ekonomiska krav, för i så fall är det en skandal utan dess like, amerikanska bolag flyger alltjämt MAX med Boeings muntra överinseende.

Om det visar sig att olyckan med ET302 berodde på pilotfel på grund av otillräcklig utbildning så lär samtliga flygbolag få stå sitt kast och ta smällen för groundning som gjordes innan myndighetsförbud började gälla.

Resten blir en tvist mellan bolag och myndigheter.

Mycket pengar står på spel för alla parter, således kan det ta lång tid innan en slutrapport om olycksorsaken ligger på bordet.
Intressant artikel i DN idag om Trumps band till Boeing. Enligt denna är det p.g.a. detta osannolikt att USA skulle ställa planen
Citera
2019-03-13, 13:20
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews

Nej, verkligen inte. Jag reser mycket till och inom Afrika och har åkt max 2 ggr på 10 år.
Båda gångerna inrikes Etiopien.
KLM, Sabena, Airfrance, Lufthansa, Emirates, Qatar täcker 90 % av huvudorterna.

Ethiopian, Royal air maroc, Egyptair, Kenya airways är alla bolag som inte har samma krav på
utbildning eller träning. Har du pappa på rättplats i regeringen eller militären kan vemsomhelst bli pilot.
Enda Afrikanska flygbolag som håller europeisk standard är SAA.

Jag tror att utredningen kommer att visa att det är så enkelt att piloten helt enkelt inte kunde/visste
hur han stänger av ett automatiskt system. Styrman är styrman i en hierkisk cockpit. Han gör inget på egen hand.
Citera
2019-03-13, 13:20
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Bra för att varaa Afrika.
De är inte så stora.
2010 havererade de en 737 på ett sätt som var allt annat än bra.

Man ska ha torrt på fötterna innan mam uttalar sig som du gör.

De gr ioffsg hyffsade poäng i safety ratings men det som hände 2010 var ibte bra.
Att de flyger med en elev som har 200h under kommersiell transport är inte bra.
Man kan ana att detta haft betydande del i olyckan. Kaptenen var rätt ny på 737Max.
Kombinationen av ganska ny kapten och fjunis som styrman ger rysningar.
Många av olyckorna på senare år har haft lite av erfarenhetsproblem.

Att jämföra mot Lufthansa å räkna in Germanwings blir löjligt och rent fel.

De flesta eller alla som uttalar sig som experter håller Ethiopian Airlines högt i ranking. Att de ens flyger med detta Max det senaste av de bästa gör att de håller hög klass. Sedan kanske det var ett dåligt val men de försökte iaf.
Citera
2019-03-13, 13:21
Medlem
Får man tycka att flygplan borde utrustas med en tredje "orange låda" som spelar
in video från åtminstone cockpit, som ett komplement till CVR o FDR.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in