Citat:
Ursprungligen postat av
crickan2
Tja!
Jag har druckit ungefär 1,5 - 2 flaskor vin varje kväll i drygt 4 års tid.
Kan jag bara sluta tvärt?
Jag har försökt trappa ner men det går inte.
Tänker att jag ska bara ta ett eller två glas men det funkar inte, slutar med minst en och en halv flaska.
Har ändå någon slags gräns så börjar inte dricka förrän tidigast 17 och slutar vid senast 24.
Är trött på den här skiten!
Har sobril fast äter inte de men om det kan vara till hjälp...
Vad fan ska jag göra???
Hej,
Det är naturligtvis individuellt, men med mängden du nämner så borde det inte vara en omöjlighet, om än väldigt påfrestande.
Det du först och främst måste ge akt på är kramper och syn/hörselhallucinationer. Dilerium Tremens och krampanfall kan vara dödande, så det vill du inte dra på dig. Inom missbrukarvården används just Oxazepam, den verksamma ingridiensen i Sobril som du nämner, mot abstinensbesvär, så ja de hjälper, men tänk dig för väldigt, väldigt noga. Att byta sitt alkoholberoende mot ett benso-beroende är ett väldigt dåligt byte.
När jag skulle bryta mitt alkoholberoende så var det efter ca 2 månaders drickande av ca 1 liter sprit om dagen. Då fick jag benso i ett par dagar, men även av den lilla mängden så kände jag abstinens efter tabletterna istället.
Förbered dig på 5-10 dagars abstinensperiod, och förbered dig på att det blir ett helvete. Ångest från helvetet, illamående, sömnlöshet, skakningar, desorientering, svettningar, svårt med kroppskordination, gråtanfall och mycket annat.
För mig var det värdefullt att lägga in mig på beroendevården en kortare tid, ett par dagar. Du har sannolikt också andra problem i kroppen som du inte känner av men som skadar dig, såsom B1- och B12-vitaminbrist, som kan leda till allvarliga sjukdomar, och vården ger dig injektioner mot bristen. Sen kommer du få väldigt hög puls och högt blodtryck också, och det kan också vara skadligt beroende på din övriga kondition.
P.g.a. att adstinensen är så fasansfull, så är det också under den fasen som man lättast återfaller eftersom man bara vill slippa smärtan och ångesten, och det brukar gå över runt dag 5, i alla fall i min kropp. Men det är alltså 5 dagar som man måste stå ut, dag som natt. Det är den värsta resan jag gjort i hela mitt liv.
Har jag erfarenhet av att göra det utan vård? Ja, jag gör det just nu i skrivandets stund, med en konsumtion på ca 2,5-3 flaskor vin per dag, men inte under lika lång tid som du. Jag har endast enklare lugnande mediciner till min hjälp, inte benso, och det går, men det är vedervärdigt. Fruktansvärt. Men det går.