2019-03-13, 07:44
Medlem
Att sluta CT kommer nog göra dig ganska risig.

Om inte inneliggandes avgiftning eller att söka hjälp för din problematik är ett alternativ för dig så har du redan lösningen på din avgiftning hemma.

Lägger du in dig får du nedtrappningsschema på oxazepam

Du har redan det hemma så om du har karaktär nog att avstå alkoholen så kan du göra ett eget nedtrappningsschema.

Dag 1 4 tabl 8, 12, 18, 22

Dag 2 3 tabl 8, ,18, 22

Dag 3 2 tabl 12, 22

Dag 4 1 tabl 22

Om det blir för snävt för dig kan du köra ett fem dagars schema med lite högre dos.
Citera
2019-03-13, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crickan2
Tja!
Jag har druckit ungefär 1,5 - 2 flaskor vin varje kväll i drygt 4 års tid.
Kan jag bara sluta tvärt?
Jag har försökt trappa ner men det går inte.
Tänker att jag ska bara ta ett eller två glas men det funkar inte, slutar med minst en och en halv flaska.
Har ändå någon slags gräns så börjar inte dricka förrän tidigast 17 och slutar vid senast 24.
Är trött på den här skiten!
Har sobril fast äter inte de men om det kan vara till hjälp...
Vad fan ska jag göra???

Hej,

Det är naturligtvis individuellt, men med mängden du nämner så borde det inte vara en omöjlighet, om än väldigt påfrestande.

Det du först och främst måste ge akt på är kramper och syn/hörselhallucinationer. Dilerium Tremens och krampanfall kan vara dödande, så det vill du inte dra på dig. Inom missbrukarvården används just Oxazepam, den verksamma ingridiensen i Sobril som du nämner, mot abstinensbesvär, så ja de hjälper, men tänk dig för väldigt, väldigt noga. Att byta sitt alkoholberoende mot ett benso-beroende är ett väldigt dåligt byte.

När jag skulle bryta mitt alkoholberoende så var det efter ca 2 månaders drickande av ca 1 liter sprit om dagen. Då fick jag benso i ett par dagar, men även av den lilla mängden så kände jag abstinens efter tabletterna istället.

Förbered dig på 5-10 dagars abstinensperiod, och förbered dig på att det blir ett helvete. Ångest från helvetet, illamående, sömnlöshet, skakningar, desorientering, svettningar, svårt med kroppskordination, gråtanfall och mycket annat.

För mig var det värdefullt att lägga in mig på beroendevården en kortare tid, ett par dagar. Du har sannolikt också andra problem i kroppen som du inte känner av men som skadar dig, såsom B1- och B12-vitaminbrist, som kan leda till allvarliga sjukdomar, och vården ger dig injektioner mot bristen. Sen kommer du få väldigt hög puls och högt blodtryck också, och det kan också vara skadligt beroende på din övriga kondition.

P.g.a. att adstinensen är så fasansfull, så är det också under den fasen som man lättast återfaller eftersom man bara vill slippa smärtan och ångesten, och det brukar gå över runt dag 5, i alla fall i min kropp. Men det är alltså 5 dagar som man måste stå ut, dag som natt. Det är den värsta resan jag gjort i hela mitt liv.

Har jag erfarenhet av att göra det utan vård? Ja, jag gör det just nu i skrivandets stund, med en konsumtion på ca 2,5-3 flaskor vin per dag, men inte under lika lång tid som du. Jag har endast enklare lugnande mediciner till min hjälp, inte benso, och det går, men det är vedervärdigt. Fruktansvärt. Men det går.
Citera
2019-03-13, 08:41
Avslutad
Citat:
Tja!
Tänker att jag ska bara ta ett eller två glas men det funkar inte, slutar med minst en och en halv flaska.
Har ändå någon slags gräns så börjar inte dricka förrän tidigast 17 och slutar vid senast 24.
Vad fan ska jag göra???

Du behöver professionell avgiftning, antingen på behandlingshem eller psyk, så dem kan medicinera dig och övervaka dina värden.

Jag har vart nykter sedan jag på mig själv in på behandling i öppenvården i början av januari, vill du ha praktisk info kan du skicka pm
Citera
2019-03-13, 09:02
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Tja!
Vad fan ska jag göra???

Du dricker två flaskor vin varje kväll, det är inte mycket, du dricker ingenting på dagarna och du sköter ditt liv bra. Du kan utan vidare sluta på en gång.

Sobril kan vara till hjälp i början, men se till att du inte blir beroende av dessa istället. Melatonin AGB kan vara bra för sömnen, finns på apoteket och är receptbelagt. Du kan också köpa Melatonin på nätet.

Ät ordentligt, motionera, sov och skaffa dig något att göra på kvällen. Det kan vara bra att gå på några AA möten, då får du något att göra och du kan prata med andra med samma problem, det pratas mycket om gud på AA mötena, det kan du strunta i, gud har ingenting med detta att göra.
Senast redigerad av trottwell 2019-03-13 kl. 09:23.
Citera
2019-03-13, 10:03
Medlem
ZyClaves avatar
Citat:

Försök igen, och försök bättre. Se till att den begränsning du satt inte går att komma runt, kanske genom att helt enkelt inte ha mer än låt säga en flaska inledningsvis hemma.

Kanske kan du göra upp ett schema för en hel månad med exakta maximum DL-mått per dag som successivt minskar.

För att en sådan plan skall fungera måste du dock ge dig faaan på att du måste sköta den. Det måste göras till prio 1 i ditt liv under denna övergångsperiod.

Att tvärt sluta med alkohol efter stort dagligt användande lär inte vara kul alls; men avtrappnings-metoden fungerar för vissa och CT-metoden fungerar för andra.

Du får testa dig fram vad som fungerar bäst för dig, men viljestyrkan kommer att krävas oberoende av metod! Lycka till!
Citera
2019-03-13, 11:23
Medlem
sluskjohans avatar
Du har ju Sobril hemma som läkare ger ut just för att trappa ned alkoholen med, jag har själv gjort det och med sobril är det väldigt enkelt. Ta enbart vid behov så kommer det gå bra, kolla dina levervärden och börja med antabus. Det är faktiskt så mycket enklare att sluta med alkohol med hjälp av benzo än vad folk tror. Det svåra är att inte halka dit igen.
Citera
2019-03-13, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Du dricker två flaskor vin varje kväll, det är inte mycket, du dricker ingenting på dagarna och du sköter ditt liv bra. Du kan utan vidare sluta på en gång.
Haha ja... Det låter inte ens som ett missbruk, däremot kan man nog ligga i riskzonen.

Håller med om de som påpekar att du (TS) måste fixa en ny hobby, att ersätta drickandet med att stirra in i väggen kommer inte hålla många dagar...
Citera
2019-03-13, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sluskjohan
Du har ju Sobril hemma som läkare ger ut just för att trappa ned alkoholen med, jag har själv gjort det och med sobril är det väldigt enkelt. Ta enbart vid behov så kommer det gå bra, kolla dina levervärden och börja med antabus. Det är faktiskt så mycket enklare att sluta med alkohol med hjälp av benzo än vad folk tror. Det svåra är att inte halka dit igen.
Nja, det svåra är att inte bli torsk på benzo istället.
Citera
2019-03-13, 13:01
Medlem
sluskjohans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus
Nja, det svåra är att inte bli torsk på benzo istället.
Ok, har man vilja och får den chansen att sluta med hjälp av benzo är det inget problem enligt mig. Svaga benzo ska det vara, 10mg intag vid stora besvär, endast vid behow.
Citera
2019-03-13, 13:32
Medlem
metalcorenightfalls avatar
Måste bara fråga, om du dricker 1,5-2 flaskor vin varje kväll. Innebär inte det att du blir bakfull under dagen innan du börjar dricka igen på kvällen? Jag menar inte att jag inte tror dig men hade jag druckit 1,5 flaskor-2 flaskor vin på en kväll så hade jag haft den värsta bakfyllan någonsin när jag vaknar.

Möjligt att det är annorlunda när man är alkoholist, alkoholnivån i blodet hinner liksom aldrig gå ner eller nåt sånt.

För att hjälpa dig så tror jag tyvärr inte du kan lösa detta på egen hand. Inte på lång sikt iallafall. Möjligtvis att du skulle klara av en cold turkey i någon vecka men betvivlar att det hade varat så värst länge. Du säger att du i 4 år konstant druckit 1,5-2 flaskor vin per dag. Det är inget kroppen enkelt vans av vid.
Tag hjälp av alla dessa alkoholisthjälpsorganisationer som trots allt ändå finns.
Citera
2019-03-13, 14:58
Medlem
Gynekologstols avatar
Det enda som egentligen räknas är om du vill sluta eller inte.

Du har druckit mycket, men det är inte några "Leaving Las Vegas"-mängder det är tal om. Det är ytterst osannolikt att du får DT av de mängder som du har druckit. De som yrar om DT och professionell hjälp vet inte vad de talar om.

Ta semester en vecka, och se till att trappa ner under den tiden. För dagbok över hur du mår och hur mycket du dricker, och var ärlig mot dig själv i den. Drick inte tidigt på dagen, utan endast några timmar innan du skall lägga dig.

Om du vill ha ett liv efter att du har blivit nykter så är mitt råd även att skippa sjukvård och så kallade organisationer.

Om du vill så kommer du att lyckas.
Citera
2019-03-13, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av metalcorenightfall
Måste bara fråga, om du dricker 1,5-2 flaskor vin varje kväll. Innebär inte det att du blir bakfull under dagen innan du börjar dricka igen på kvällen? Jag menar inte att jag inte tror dig men hade jag druckit 1,5 flaskor-2 flaskor vin på en kväll så hade jag haft den värsta bakfyllan någonsin när jag vaknar.

Möjligt att det är annorlunda när man är alkoholist, alkoholnivån i blodet hinner liksom aldrig gå ner eller nåt sånt.

Det är en intressant fråga.

Som alkoholberoende har jag ofta funderat på varför jag inte blir bakfull längre, på det där vanliga viset alltså. Man får inte ont i huvudet, inte akut illamående osv.

Det jag tror kan vara en förklaring är att man alltid mår jävligt dåligt, så man känner liksom inte någon skillnad. Även i mina nyktra perioder mår jag inte särskilt bra (om det hänger ihop med sprutten vet jag inte), men det blir liksom aldrig mycket värre. Att må dåligt blir ett normaltillstånd.

En alkoholberoendes bakfylla, av min grad i vart fall, efter två flaskor vin är försumbar. Snarare så att jag känner mig lättad att jag inte drack så mycket. Blir lite risig i kistan, dålig aptit och rörig i huvudet. Det är allt.

Efter 1,5 litet sprit i några dagar är det nåt annat, men då är det istället långt mycket värre än en bakfylla. Då fungerar knappt dina basala kroppsfunktioner som urinering eller andning och jag måste 100 gånger om dagen övertyga mig själv om att ett hopp framför tåget är inte egentligen vad jag vill.

Så nej, en alkoholberoende får inte en baksmälla i den vanliga bemärkelsen, om jag får utgå från mina erfarenheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in