2019-03-13, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Privilegier som att kunna gifta sig, som att inte uppfattas som mentalt sjuka. Privilegier som andra har alltså.
Varför det? Vad är poängen?
Citera
2019-03-13, 11:00
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Man gynnar kärnfamiljer för att ge trygghet åt barnen. LGBT-personer får i allmänhet inga barn. De kan få roa sig med sina sexlekar hur mycket de vill, men det finns ingen andledning för oss andra att sponsra deras intressen.

Sponsra? Utveckla.

Samhället innehåller inte bara barnalstrarare, varför skulle samhället bara vara till för de? Det är inte alla heterosexuella som skaffar barn, som du kanske känner till, och det är många lgbt-personer som gör det, så ens om man fick för sig att samhället ska gynna de som skaffar barn på bekostnad av de som inte gör det (vilket är en galen synpunkt), inte ens då finns det rationella skäl att diskriminera folk. Och det är diskriminering vi talar om, inte sponsring eller att ge privilegier eller annat sånt trams. Så tillvida du inte menar att vi redan sponsrar och ger privilegier till heterosexuella.

Citat:
Varför det? Vad är poängen?

För att det inte är försvarbart att ha det på något annat sätt.
Citera
2019-03-13, 11:11
Medlem
KlasseArbogas avatar
Citat:
Se hellre Shauns utmärkta svar på detta trams: https://www.youtube.com/watch?v=5rUFX7YhjQ4

Shaun har många bra videor där han plockar sönder BPS och andra mentala dvärgar som Stefan Molyneux
Citera
2019-03-13, 11:14
Medlem
Citat:
Samhället innehåller inte bara barnalstrarare, varför skulle samhället bara vara till för de?
Ingen har sagt att samhället bara är till för dem. Jag skrev ju att de får hålla på med sina sexlekar hur mycket de vill. Precis på samma sätt som frimärkssamlare eller MC-entusiaster får hålla på med sina intressen hur mycket de vill. Men vi har ju bestämt att alla myndighetsbeslut och lagstiftning skall vara till barnens bästa. Det är därför lagstiftningen skall premiera samkönade par, som ju är potentiella föräldrar.

Citat:
Det är inte alla heterosexuella som skaffar barn
Just därför bör vi göra allt vi kan för att ge dem bra förutsättningar att skaffa och ta väl hand om barn.

Citat:
och det är många lgbt-personer som gör det
Inte särskilt många, va? Och definitivt inget som borde uppmuntras.

Citat:
om man fick för sig att samhället ska gynna de som skaffar barn på bekostnad av de som inte gör det (vilket är en galen synpunkt)
Jag tycker iofs inte att några åsikter kan vara "galna", men jag kan inte hålla med dig om att vi skall gynna personer med sexuella avvikelser på barnens bekostnad.

Citat:
Och det är diskriminering vi talar om, inte sponsring eller att ge privilegier eller annat sånt trams. Så tillvida du inte menar att vi redan sponsrar och ger privilegier till heterosexuella.
Det är väl klart att det är ett privilegium att få gifta sig. Det finns ett antal krav, t.ex. att man är ogift och har uppnått en viss ålder. Enligt den religion vår äktenskapslagstiftning bygger på, eller borde bygga på, så finns ytterligare ett antal väldigt förnuftiga krav.

Om du anser att det är en "rättighet" att få ingå äktenskap, hur försvarar du i så fall att du vill "diskriminera" polygama personer, 14-åringar, hundar och guldfiskar? Eller folk som inte har någon partner alls - varför skall de "diskrimineras"? Klart de måste få gifta sig med sig själva, med sina mammor eller med sina katter, annars är det ju ojättvist, eller hur?

Citat:
För att det inte är försvarbart att ha det på något annat sätt.
Nonsensargument av typen "sådär får man inte tycka, Mvh åsiktspolisen".
Senast redigerad av VarmaDrycker 2019-03-13 kl. 11:19.
Citera
2019-03-13, 11:15
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Worldwatcher
Skogsvatte har helt rätt. Sen är inte 1950-talet någon unik period i termer av värderingar och synen på könsroller. Tvärtom så är den perioden i det avseendet representativ för i princip hela mänsklighetens historia. Det är utvecklingen därefter som utgör ett unikum. I synnerhet då från 1960-talet och framåt.

Ja, vad vill unga kvinnor? Och hur mår unga kvinnor idag? Statistik visar att mer än hälften av dagens unga kvinnor har psykiska problem. Jag slår vad om att den siffran var oerhört mycket lägre förr. När du talar om ”tvång” så klingar det falsk eftersom du samtidigt hyllar feminismen. För det är under feminismens täckmantel som kvinnor utsätts för just tvång. Marxisters och liberalers dyrkan av den eviga ekonomiska tillväxten utgör grunden för ett system där kvinnor tvingas till förvärvsarbete genom högt skattetryck och ingen sambeskattning. Listigt förklätt till en ”rättighet” har de allra flesta kvinnor inget val. De är systemets slavar i själva verket. Utveckling? I think not. En civilisations sista dödsryckningar snarare.

Vilken tid jämför du med?

När jag läser om Sveriges historia bronsålder, medeltid, 20-tal osv. Bilden som framträder är att kvinnor (och barn) alltid har arbetat och bidragit till familjens försörjning. Alltid, många timmar om dagen, hårt och enformigt.
Jag vet inte hur folk mådde då.

Jag pratar alltså inte om fåtalet familjer/individer som styrde och ställde.

50-talet var unikt och inte ens då hade alla män möjlighet att försörja sin familj på en lön.

Det som förändrades var att arbetarklassens män och kvinnor kämpade för och fick rättigheter.

"Den eviga ekonomiska tillväxten" är jag också emot eftersom jordens resurser är ändliga, det är därför jag personligen försöker leva så minimalistiskt som möjligt, men det känns som en helt annan diskussion.
Senast redigerad av Jenny9 2019-03-13 kl. 11:19.
Citera
2019-03-13, 11:27
Medlem
trigganiggas avatar
Svenskar och alla andra vita folkslag står inför utrotning, men vad gör kvinnorna? Jo, de gnäller om deras rätt till sexuell frigörelse och statliga hittepåjobb. Men om inte kvinnor reproducerar sig så lämnar de inte efter sig någon att åtnjuta dessa politiska "framsteg".

Mer eller mindre varenda kvinna idag är feminist, oavsett vad hon kallar sig. För kvinnan ser sig själv i en kamp mot sin man om att få ta del av hans resurser, medan mannen främst ser andra män som ett hot och gladeligen delar med sig av resurser i utbyte mot en familj. Idag får kvinnan resurserna från männen utan att behöva ge något som helst i gengäld, och då uteblir naturligtvis barnafödandet. Feminismen kallar detta "lika lön" och "sexuell frigörelse".

Men detta är för mycket för en kvinna att förstå, för kvinnor använder logik för att rationalisera önsketänkande och beslut som de tvingas ta. Därför skall kvinnor hållas undan politiken och det finns ingen anledning att diskutera saken med dem. Avskaffandet av kvinnor i politiken är ett beslut som svenska män måste fatta på egen hand.

Om man på flashback kunde se vilket kön användarna hade så hade jag aldrig gett mig in i debatter med kvinnor. Det är fullständigt lönlöst och frustrerande.
Citera
2019-03-13, 11:31
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ingen har sagt att samhället bara är till för dem. Jag skrev ju att de får hålla på med sina sexlekar hur mycket de vill. Precis på samma sätt som frimärkssamlare eller MC-entusiaster får hålla på med sina intressen hur mycket de vill. Men vi har ju bestämt att alla myndighetsbeslut och lagstiftning skall vara till barnens bästa. Det är därför lagstiftningen skall premiera samkönade par, som ju är potentiella föräldrar.

Just därför bör vi göra allt vi kan för att ge dem bra förutsättningar att skaffa och ta väl hand om barn.

Inte särskilt många, va? Och definitivt inget som borde uppmuntras.

Jag tycker iofs inte att några åsikter kan vara "galna", men jag kan inte hålla med dig om att vi skall gynna personer med sexuella avvikelser på barnens bekostnad.

Det är väl klart att det är ett privilegium att få gifta sig. Det finns ett antal krav, t.ex. att man är ogift och har uppnått en viss ålder. Enligt den religion vår äktenskapslagstiftning bygger på, eller borde bygga på, så finns ytterligare ett antal väldigt förnuftiga krav.

Om du anser att det är en "rättighet" att få ingå äktenskap, hur försvarar du i så fall att du vill "diskriminera" polygama personer, 14-åringar, hundar och guldfiskar? Eller folk som inte har någon partner alls - varför skall de "diskrimineras"? Klart de måste få gifta sig med sig själva, med sina mammor eller med sina katter, annars är det ju ojättvist, eller hur?

Nonsensargument av typen "sådär får man inte tycka, Mvh åsiktspolisen".

Nej vi har inte bestämt att lagstiftning ska vara för barnens bästa, inte på bekostnad av allt annat. Lagstiftningen ska vara för allas bästa. Men oavsett detta, hur skulle barn gynnas av att diskriminera vissa grupper? På vilket sätt är det en fördel för barn, och tänk gärna på att även barn ingår i dessa grupper.

Så vi bör uppmuntra en del att skaffa barn men andra ska inte uppmuntras, kanske t o m hindras? Det låter inte vidare genomtänkt.

Vi kommer nog gå fram och tillbaka på den här punkten hela tiden, jag menar att du vill gynna vissa grupper på andras bekostnad och du menar att det är det jag vill göra. Så okej, kan du visa på vilket sätt det skulle vara på barns bekostnad att ge "privilegier" till lgbt-folk?

Jag försvarar det så att jag vill att man ska få göra vad man vill så länge ingen skadas av det. Barnäktenskap går ju då bort. Jag har inget teoretiskt emot att få gifta sig med husdjur, ting eller sig själv, men ingen driver någon av dessa frågor. Vi har inget sånt sluttande plan. Jag har inte heller något problem med att gifta sig med flera personer.

En regel jag tycker är bra att försöka leva efter är att om du skadar någon och du inte kan motivera det på ett filosofiskt plan så är det något du borde upphöra med.
Citera
2019-03-13, 11:35
Medlem
trigganiggas avatar
Citat:
Man gynnar kärnfamiljer för att ge trygghet åt barnen. LGBT-personer får i allmänhet inga barn. De kan få roa sig med sina sexlekar hur mycket de vill, men det finns ingen andledning för oss andra att sponsra deras intressen.

Det är här det mest perversa stadiet i den politiska kampen träder i kraft... Nu kommer de hävda sin rätt att ha tillgång till andras barn

Om svenska män inte stoppar dem kommer vi ha en ny generation svenskar som blivit sexuellt traumatiserade som barn. Tag Kalifornien som en varning.
Citera
2019-03-13, 11:37
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Möjligen inte. Men ponera att vad kvinnor innerst inne vill är att i genomsnitt ha ca 1,5 barn. Grundkunskaper i matematik och biologi räcker för att förstå att människosläktet så småningom försvinner om kvinnorna får som de vill. Hur skall vi lösa det problemet?

Och jag är inte ute efter att lägga skulden på kvinnorna. Det är väl samma problem med män. Alldeles för många män har alldeles för lite intresse för ansvar och stabil reproduktion, och vill istället annat. Så frågan ("hur skall vi lösa det?") kunde förstås lika gärna ställas till män.

Jag tror inte människan är skapt för att kunna hantera den frihet vi har idag. Det finns en mycket tydlig negativ korrelation mellan frihet och barnafödande. (Det handlar inte om ekonomi, eftersom en del rika länder, t.ex. Saudiarabien, kan hålla uppe födelsetalen ifall de är ofria). Min slutsats är att vi har att välja mellan att tänka om eller gå under. Idag maskeras det här problemet med invandring. Man skapar konstgjord befolkningstillväxt genom att importera nyanlända (som föder massor av barn under sina första år i landet) och låtsas som om problemet inte finns. Men i längden straffar det sig alltid att sopa problem under mattan.

Jag kan inte se att det finns ett enda demokratiskt i-land i världen med hög materiell levnadsstandard som har naturlig befolkningsökning (dvs minst 2,1 barn per kvinna):

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_sovereign_states_and_dependencies_by_total _fertility_rate

113 länder ligger på >= 2,1 men i stort sett alla är fattiga och/eller ofria. Man kan möjligen räkna enstaka undantag (kanske Mexiko och Israel).

Jag vet inte. Jag tycker det är en viktig fråga. En av mänsklighetens viktigaste just nu och definitivt inget att raljera om. Det är en fråga som borde vara en av de mest diskuterade i samhällsdebatten. Men det är helt tyst om det. Man bara fortsätter ösa på med mer invandring och låtsas som det regnar.

Intressant inlägg från dig, jag ska fundera på detta.

Måste ställa en följdfråga. Utgår du från att upprätthålla dagens befolkningsmängd? Eller är, låt säga 2 barn/kvinna = mänsklighetens undergång oavsett befolkningsmängd?
Citera
2019-03-13, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trigganigga
Svenskar och alla andra vita folkslag står inför utrotning, men vad gör kvinnorna? Jo, de gnäller om deras rätt till sexuell frigörelse och statliga hittepåjobb. Men om inte kvinnor reproducerar sig så lämnar de inte efter sig någon att åtnjuta dessa politiska "framsteg".

Mer eller mindre varenda kvinna idag är feminist, oavsett vad hon kallar sig. För kvinnan ser sig själv i en kamp mot sin man om att få ta del av hans resurser, medan mannen främst ser andra män som ett hot och gladeligen delar med sig av resurser i utbyte mot en familj. Idag får kvinnan resurserna från männen utan att behöva ge något som helst i gengäld, och då uteblir naturligtvis barnafödandet. Feminismen kallar detta "lika lön" och "sexuell frigörelse".

Men detta är för mycket för en kvinna att förstå, för kvinnor använder logik för att rationalisera önsketänkande och beslut som de tvingas ta. Därför skall kvinnor hållas undan politiken och det finns ingen anledning att diskutera saken med dem. Avskaffandet av kvinnor i politiken är ett beslut som svenska män måste fatta på egen hand.

Om man på flashback kunde se vilket kön användarna hade så hade jag aldrig gett mig in i debatter med kvinnor. Det är fullständigt lönlöst och frustrerande.

Vilket nonsens.
Varken arten människa eller just den vita varianten av arten människa är utrotningshotade.
Däremot hotar vår arts expansion på detta klot mer eller mindre alla andra arters existens.

Sen verkligen? Kivnnor gör inget på detta klot av värde? Inget abrete alls?
Få se nu över 80% av svenska kivnnor yrkesarbetar. Så inget arbete alls?

Den som uppenbart saknar både kunskap och logik här är du, vilket jag just bevisat via ovan motbevisning av ditt trams.
Citera
2019-03-13, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trigganigga
Svenskar och alla andra vita folkslag står inför utrotning
Siffror från SCB:

Citat:
År 2012 var fruktsamhetstalet för utrikes födda 2,17 barn per kvinna medan det för inrikes födda var 1,87. Det ger en skillnad mellan inrikes och utrikes födda på 0,3 barn per kvinna.
https://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Far-utrikes-fodda-fler-barn/

Eftersom inrikes födda får i snitt 1,87 barn så sjunker den svenska delen av befolkningen i snabb takt, vilket man döljer genom att ha hög invandring, peka på att totalbefolkningen ökar, och skrämma folk från att diskutera detaljerna.
Citera
2019-03-13, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Vilket nonsens.
Varken arten människa eller just den vita varianten av arten människa är utrotningshotade.
Däremot hotar vår arts expansion på detta klot mer eller mindre alla andra arters existens.

Sen verkligen? Kivnnor gör inget på detta klot av värde? Inget abrete alls?
Få se nu över 80% av svenska kivnnor yrkesarbetar. Så inget arbete alls?

Den som uppenbart saknar både kunskap och logik här är du, vilket jag just bevisat via ovan motbevisning av ditt trams.
80 % av kvinnorna yrkes arbetar . Där är problemet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in