Citat:
Ursprungligen postat av
Jenny9
Det är vid detta laget mycket tydligt att du och jag tolkar och har dragit fundamentalt olika slutsatser kring samhällsutvecklingen.
I korthet så tolkar jag det som att du håller 50- talets Sverige som ditt ideal. Stämmer detta?
Jag ser 50- talets Sverige som en utopi som uppstod mycket tack vare att vår industri inte var sönderbombad efter 2:a världskrigets slut.
Sen dess har världen förändrats. Allt det som du i ditt inlägg skyller på feminismen skyller jag i stort på riskkapitalism, amerikansk utrikespolitik, fåtalet judiska klaner och saudiska kungahuset. (Dock inte tex. depression och skilsmässor, för det hade varit fånigt).
Feminismen ser jag som en sund motkraft på lokal/nationell nivå som gett kvinnor bättre preventivmedel, bra mödravård och självbestämmande över kropp och själ.
Sen att det finns någon enstaka kvinna som målat en tavla med mensblod triggar mig inte så mycket. Jag läste att på 80/90- talet var där en bög i New York som målade med sitt HIV- smittade blod, triggade mig inte så mycket heller.
Detta däremot:
Vill unga kvinnor detta?
Eller ska detta lösas Pol Pot style:
Tvångsgifta och tvångsförflytta folk?
"feminina yrkesroller"= de hundratusentals yrkena inom offentlig sektor som du precis beskrev som värdelösa?
Tack för statistiken angående kvinnors självmord. Ofrivillig ensamhet blir döden för de kvinnorna också verkar det som. Jag läste en gång statistik som visade att av de kvinnor som begick självmord/försök så skedde majoriteten precis innan mensen.
Skogsvatte har helt rätt. Sen är inte 1950-talet någon unik period i termer av värderingar och synen på könsroller. Tvärtom så är den perioden i det avseendet representativ för i princip hela mänsklighetens historia. Det är utvecklingen därefter som utgör ett unikum. I synnerhet då från 1960-talet och framåt.
Ja, vad vill unga kvinnor? Och hur mår unga kvinnor idag? Statistik visar att mer än hälften av dagens unga kvinnor har psykiska problem. Jag slår vad om att den siffran var oerhört mycket lägre förr. När du talar om ”tvång” så klingar det falsk eftersom du samtidigt hyllar feminismen. För det är under feminismens täckmantel som kvinnor utsätts för just tvång. Marxisters och liberalers dyrkan av den eviga ekonomiska tillväxten utgör grunden för ett system där kvinnor tvingas till förvärvsarbete genom högt skattetryck och ingen sambeskattning. Listigt förklätt till en ”rättighet” har de allra flesta kvinnor inget val. De är systemets slavar i själva verket. Utveckling? I think not. En civilisations sista dödsryckningar snarare.