2019-03-12, 20:28
Medlem
Pressombudsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Om det var explosioner skulle givetvis fönstren gått sönder innan kollapsen - dvs simultant med explosionerna..

Varför föll inte plasco i fritt fall och symmetriskt som WTC 7 - var det inte just ”likheter” du anförde som argument för att WTC skulle varit cd?

Ang. Explosioner så är det ju mer än tydligt i din film att byggnaden redan är i kollaps.. gas, fallande bråte, kompression etc under kollaps är förstås att förvänta..
Ja enligt de flesta demoleringar skulle fönstren gått sönder innan kollapsen, men det behöver inte alltid vara så. 2:53 in i denna videon visar en annan byggnad där de mesta av synliga explosioner sker samtidigt som byggnaden kollapsar: https://www.youtube.com/watch?v=vBUSIzaS0ws

Plasco building liknar ungefär en normal kontrollerad demolering. Building 7 liknar något av ett mästerverk just i symmetrin. Att en brand kan orsaka en mer symmetrisk kollaps än någon annan kontrollerad demolering man sett känns inte sannolikt.
Citera
2019-03-12, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taskpungen
Med tanke på att planen praktiskt taget penetrerade tornen (dvs flög rakt igenom), måste det ha varit ett alldeles enastående ämne som inkapslade sprängämnena. Ett ämne som alltså tål en flygkrasch, men inte det inre sprängmedlets sprängkraft. Ämnet ska dessutom tåla 800-900 C värme i över 100 minuter.

Hör du inte själv hur korkat det låter?
Kanske fanns de mesta av sprängmedlen några våningar under impact? Jag har faktiskt ingen aning om dessa detaljer. Allt jag vet är att man inte kan ta 10% av en struktur och krossa 90% av samma struktur.
Citera
2019-03-12, 20:33
Medlem
Taskpungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pressombudsmannen
Kanske fanns de mesta av sprängmedlen några våningar under impact? Jag har faktiskt ingen aning om dessa detaljer. Allt jag vet är att man inte kan ta 10% av en struktur och krossa 90% av samma struktur.
Det är väldigt väsentliga detaljer som måste studeras och förklaras. Om sprängämnena var placerade längre ner faller hela konspirationsteorin, eftersom kollapsen bevisligen började vid kraschzonen.

Det du vet är att en stolle på Youtube har påstått det. Du får inte glömma att nästan allt i WTC-tornen var tomrum. Det var inte gjutet stål eller betong genom hela byggnaden, utan det mesta var öppna ytor. Byggnader är extremt bräckliga relativt sin storlek. De är ungefär lika hållbara som sandslott.

Enligt dig kan väl inte heller 10 % av ett korthus få ner resten av det?
Senast redigerad av Taskpungen 2019-03-12 kl. 20:38.
Citera
2019-03-12, 20:46
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ja enligt de flesta demoleringar skulle fönstren gått sönder innan kollapsen, men det behöver inte alltid vara så. 2:53 in i denna videon visar en annan byggnad där de mesta av synliga explosioner sker samtidigt som byggnaden kollapsar: https://www.youtube.com/watch?v=vBUSIzaS0ws
NEJ! Du motbevisar bara dig själv när du inte kollar upp dina källor ordentligt.
Det du ser är kompression från kollapsen - explosionerna skedde långt tidigare. Titta själv: https://youtu.be/A0Aokg0PBBE

(Om länken skulle försvinna i framtiden så handlar det om Capital Plaza Tower, Kentucky).

Citat:
Plasco building liknar ungefär en normal kontrollerad demolering. Building 7 liknar något av ett mästerverk just i symmetrin. Att en brand kan orsaka en mer symmetrisk kollaps än någon annan kontrollerad demolering man sett känns inte sannolikt.

Så nu har du i alla fall gått från ”omöjligt” till ”känns inte sannolikt” - bravissimo!
Citera
2019-03-12, 20:48
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:

Så du tycker att det översta kvarstående våningsplanet borde klarat av en belastning som var mångdubbelt det den konstruerats för att bära - eftersom? Ja varför??
Citera
2019-03-12, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taskpungen
Det är väldigt väsentliga detaljer som måste studeras och förklaras. Om sprängämnena var placerade längre ner faller hela konspirationsteorin, eftersom kollapsen bevisligen började vid kraschzonen.

Det du vet är att en stolle på Youtube har påstått det. Du får inte glömma att nästan allt i WTC-tornen var tomrum. Det var inte gjutet stål eller betong genom hela byggnaden, utan det mesta var öppna ytor. Byggnader är extremt bräckliga relativt sin storlek. De är ungefär lika hållbara som sandslott.

Enligt dig kan väl inte heller 10 % av ett korthus få ner resten av det?
Möjligen innehöll toppen enbart thermite. Dvs en typ av sprängmedel som smälter stålet, i syftet att försvaga strukturen och få toppen att falla ner. När detta fallet har skett fortsatte med mer explosiva sprängmedel resten av kollapsen.

Jag inte bara lyssnat "stollen" på youtube, jag har försökt komma på något själv där det är möjligt att med 10% av en struktur krossa resterande 90%. Kan du komma på något? Ihåligt eller ej.
Kartong, sten, ägg, bil, hus, glas. Bara i tanken känns det inte ens möjligt.

Ja korthus är väl i så fall det enda. Det räcker ju att man blåser på det så rasar allt. World trade center var dock inget korthus utan en stabil struktur, byggd för att klara kollision med jetplan och orkaner.

Dessutom var mitten av world trade center själva stommen med hisschakten. Så att byggnaderna var ihåliga stämmer inte.
Citera
2019-03-12, 20:56
Medlem
Citat:
Så du tycker att det översta kvarstående våningsplanet borde klarat av en belastning som var mångdubbelt det den konstruerats för att bära - eftersom? Ja varför??
Om tornet inte var konstruerad för att bära våningsplanen ovanför. Varför har tornet inte kollapsat innan?
Citera
2019-03-12, 20:57
Medlem
Borka88s avatar
Citat:
Om det var explosioner skulle givetvis fönstren gått sönder innan kollapsen - dvs simultant med explosionerna..

Varför föll inte plasco i fritt fall och symmetriskt som WTC 7 - var det inte just ”likheter” du anförde som argument för att WTC skulle varit cd?

Ang. Explosioner så är det ju mer än tydligt i din film att byggnaden redan är i kollaps.. gas, fallande bråte, kompression etc under kollaps är förstås att förvänta..

Hur menar du att inte fönster går sönder? Kolla denna video 1:20 in

https://www.youtube.com/watch?v=mHjH1sl1o9s
Citera
2019-03-12, 21:01
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Borka88
Hur menar du att inte fönster går sönder? Kolla denna video 1:20 in

https://www.youtube.com/watch?v=mHjH1sl1o9s

För det första är det där fel byggnad, vi diskuterade wtc7, och för det andra var det inte mitt påstående, (det var pressombudsmannens argument - jag är fullt medveten om att mängder av fönster gick sönder runt de våningsplan och områden som brann mest).
Citera
2019-03-12, 21:01
Medlem
Taskpungens avatar
Citat:
Möjligen innehöll toppen enbart thermite. Dvs en typ av sprängmedel som smälter stålet, i syftet att försvaga strukturen och få toppen att falla ner. När detta fallet har skett fortsatte med mer explosiva sprängmedel resten av kollapsen.
En väldigt långsökt teori. Har du någonting som stödjer detta? Gärna vetenskapliga studier.
Citat:
Jag inte bara lyssnat "stollen" på youtube, jag har försökt komma på något själv där det är möjligt att med 10% av en struktur krossa resterande 90%. Kan du komma på något? Ihåligt eller ej.
Kartong, sten, ägg, bil, hus, glas. Bara i tanken känns det inte ens möjligt.

Ja korthus är väl i så fall det enda. Det räcker ju att man blåser på det så rasar allt. World trade center var dock inget korthus utan en stabil struktur, byggd för att klara kollision med jetplan och orkaner.

Dessutom var mitten av world trade center själva stommen med hisschakten. Så att byggnaderna var ihåliga stämmer inte.
En enorm skyskrapa är bräcklig. Skulle du vara en jätte, jämnhög med tvillingtornen, skulle du kunna rasera tornen genom att knuffa lätt på dem. De är som korthus, relativt sin storlek. Du minns kaplastavar va? Tänk dig att du bygger ett torn av det. Bygg tornet ca 4 m högt, och låt 40 cm av det falla ner mot resten. Skiten kommer kollapsa.

Vi pratar otroliga massor som sätts i rörelse, vilket blir en otrolig kraft. Ett tåg är svårt att bromsa, för det är så tungt. Din cykel är lätt att bromsa, för den är lätt. Förstår du?

Gällande att tornen skulle klara jetplan, så gjordes inga datorsimuleringar för att bekräfta detta. Så vad arkitekten säger att tornen ska klara, och vad tornen faktiskt klarade, är helt olika saker.

Nej, men tornen var till största delen öppna ytor och rum. Precis som vilket hus som helst. De var inte genomsolida betong- eller stålobjekt.
Senast redigerad av Taskpungen 2019-03-12 kl. 21:05.
Citera
2019-03-12, 21:03
Medlem
Borka88s avatar
Citat:
För det första är det där fel byggnad, vi diskuterade wtc7, och för det andra var det inte mitt påstående, (det var pressombudsmannens argument - jag är fullt medveten om att mängder av fönster gick sönder runt de våningsplan och områden som brann mest).

ok, my bad!
Citera
2019-03-12, 21:05
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Om tornet inte var konstruerad för att bära våningsplanen ovanför. Varför har tornet inte kollapsat innan?

Eftersom det är väldig skillnad på statisk belastning och när ett antal våningsplan kommer nedkraschande.. samma effekt som gör att Det inte gör ont om du håller i en sten, men det gör ont om någon släpper den i huvudet på dig...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in