2019-03-12, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Jasså, invektiv är dåligt nu? Att du inte förmår ta till dig argument är inte samma sak som att de inte finns...

DU har fått svar på alla dina frågor och har du inga argument så är det helt ok för min del.
Nej, jag har inga problem med invektiv, det är du som fördömer det samtidigt som du ägnar dig åt det. Lite ironiskt.

Till skillnad ifrån dig är jag helt okej med att det är högt i tak på ett forum som inriktar sig på yttrandefrihet.

Och nej, jag har inte fått svar på någon av mina frågor, däremot har du svarat dinosaurier på frågan om vilken sorts päron som finns i affären.

Jag kan ställa frågorna igen men jag gissar att du m.fl. kommer göra allt för att undvika dom;

Fråga 1. Har det hänt tidigare att ordet neger bytts ut mot färgad, eftersom orkarN påstår att det är vanligt.

Fråga 2. Förstår du varför tråden fick tillbaka sin ursprungliga rubrik?

(Jag förstår att du inte vill svara på någon av frågorna)

Edit: kom på att ni är ganska korkade så jag kan vara övertydlig: om neger inte har bytts ut tidigare, innebär inte det att ingen tidigare har ansett att det bör bytas ut, alltså, att gå in och ändra och förbättra läsbarheten och att snygga till rubriken och underlätta diskussioner och allt vad fan ni Babblar om -när det gäller ordet neger? Det är inte applicerbart här. Lucky är den första att anse det.

Innebär det att Lucky har upptäckt något som ingen upptäckt innan (det finns trots allt 700 trådar med ordet neger i rubriken) eller är Lucky efterbliven och har ett helt annat synsätt på vad som är kvalité, än övriga mods?
Särskilt med tanke på att rubriken är återställd.
Senast redigerad av Blalotus 2019-03-12 kl. 18:00.
Citera
2019-03-12, 17:39
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Jasså, invektiv är dåligt nu? Att du inte förmår ta till dig argument är inte samma sak som att de inte finns...

DU har fått svar på alla dina frågor och har du inga argument så är det helt ok för min del.

PK är Politiskt korrekt, fyle är en dialektalt uttryck som är en nedsättande benämning på en grupp människor, kanske mest jämförbart med ordet pack.

Det finns en hel del på Flashback som är så extremt inne i sin åsiktskorridor, alltså väldigt PK, fast då enligt någons lags Flashback-standard, fast lika trångsynta. Jämför omvänd moralpanik.

Dessa människor förstår sällan syftet med forumet utan tror det är till för att dessa ska kunna skriva av sig lite vad de känner för, när det känner för det och var de känner för det. Detta fyle är också ofta bland de mest högljudda här i meta och en hel del av dem tillbringar mer tid här än i faktiska diskussioner. De kombinerar alltså PK/åsiktskorridor med närmast fullkomlig oförståelse för vitsen med forumet samt är även oftast högljutt klagande och med rättshaveristiska tendenser. Precis som allt annat högljutt PK-folk i samhället som ska pracka på folk just sin version av verkligheten.

Aha! Jag är nog mest bara vanlig PK utan din dialektala ändelse.

Blir inte du irriterad på att ingen annan Mod kommer hit och säger nåt? Mycket tyngd på dina axlar.
Citera
2019-03-12, 17:49
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Aha! Jag är nog mest bara vanlig PK utan din dialektala ändelse.

Blir inte du irriterad på att ingen annan Mod kommer hit och säger nåt? Mycket tyngd på dina axlar.

Nejdå, inte alls. De är det så vanliga gnällandet för gnällandets skull här, med den vanliga dosen huvvet-i-sanden-strategin för att undvika att ta till sig förklaringar. Inte mycket att lägga resurser på en sådan här struntsak; dvs att ordet neger var utbytt mot färgad under en knapp dag i rubriken i en tråd i Musik. Vi hade avhandlat det i Outlaw innan tråden i meta ens var startad, inkl. flytten av neger-tråden till I&I.

Det som mest irriterar med sådant här är väl i så fall att det tar tid och energi från mer allvarliga klagomål om moderering.
Citera
2019-03-12, 17:59
Medlem
Citat:
Nejdå, inte alls. De är det så vanliga gnällandet för gnällandets skull här, med den vanliga dosen huvvet-i-sanden-strategin för att undvika att ta till sig förklaringar. Inte mycket att lägga resurser på en sådan här struntsak; dvs att ordet neger var utbytt mot färgad under en knapp dag i rubriken i en tråd i Musik. Vi hade avhandlat det i Outlaw innan tråden i meta ens var startad, inkl. flytten av neger-tråden till I&I.

Det som mest irriterar med sådant här är väl i så fall att det tar tid och energi från mer allvarliga klagomål om moderering.
Fast det är bara TheLuckys fel och ingen annan. Jag kontaktade the lucky vid 2tiden nånting och sa att han borde prata med sina kollegor annars skulle jag starta en tråd här. Väntade ett dygn utan att få svar. Hade han bara sagt att det diskuterades internt så hade tråden inte behövt skapas.

I övrigt är du synnerligen korkad om du hellre skriver i denna tråden än ägnar dig åt viktigare saker om detta tar sådan tid och ork...
Senast redigerad av Blalotus 2019-03-12 kl. 18:02.
Citera
2019-03-12, 18:01
Medlem
orkarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus
Fråga 1. Har det hänt tidigare att ordet neger bytts ut mot färgad, eftersom orkarN påstår att det är vanligt.
Det här är varför ingen svarar här. Det är uppenbart att du inte är intresserad av något annat än att missförstå med flit, men du ska få ett sista svar:

Jag påstod att det inte är första gången någon ändrar i en rubrik för att tråden inte enbart ska dra till sig kioskmongon som du. Jag påstod att den här ändringen levde på ett spektrum (som du, vill säga) av ändringar som görs av den anledningen. Det skulle inte förvåna mig om jag ändrat "neger" nån gång under mina fem år, eller - som nån annan här i tråden ville - bara slängt en tråd för att den uppenbart var konstruerad av en retard som bara ville tramsa.
Citera
2019-03-12, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orkarN
Det här är varför ingen svarar här. Det är uppenbart att du inte är intresserad av något annat än att missförstå med flit, men du ska få ett sista svar:

Jag påstod att det inte är första gången någon ändrar i en rubrik för att tråden inte enbart ska dra till sig kioskmongon som du. Jag påstod att den här ändringen levde på ett spektrum (som du, vill säga) av ändringar som görs av den anledningen. Det skulle inte förvåna mig om jag ändrat "neger" nån gång under mina fem år, eller - som nån annan här i tråden ville - bara slängt en tråd för att den uppenbart var konstruerad av en retard som bara ville tramsa.

Jag har inte missförstått något. Det är du som inte är förståndig nog att följa mina tankebanor.

Som sagt, spektrumet är bevisligen inte applicerbart på ordet neger, eftersom det inte gjorts innan, jag ville göra det tydligt genom att låta dig svara på frågan om det har hänt innan eller inte.
Att du nu kommer med rent bullshit såsom "mja... nja... det kanske eventuellt någon gång möjligen har hänt kanske eventuellt" är bara löjligt. Fram med något som stöder ditt skitsnack istället.

Den första som anser detta är TheLucky.
Är det han som har rätt och alla andra har haft fel tidigare vad gäller vilka rubriker som är okej att ändra menar du?

Vill du följa mina tankebanor ännu tydligare?

Hade detta varit vanligt som du ljög om så hade folk reagerat tidigare, och jag har inte sett en enda sådan tråd de senaste 5 åren och jag har nog sett varenda tråd i metaforumet.

Så, hur kommer det sig att moderatorer går in och rättar till rubriker för jämnan men inte förrän nu så har någon bytt ut ordet neger?

"vi har alltid gått in och ändrat såna här rubriker"
Känns lite som
"Det har alltid sett ut såhär i Sverige"
Senast redigerad av Blalotus 2019-03-12 kl. 18:28.
Citera
2019-03-12, 19:02
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogandoff
...
Din åsikt om hur man bäst modererar ett forum med väldigt många använder är självklart överlägsen min, dock var min poäng att din åsikt om ordets användning och vilka som använder ordet är irrelevant till en gemensam policy som jag antar att alla moderatorer måste följa.
Givetvis förstår jag att ibland får man helt enkelt improvisera när det kommer till regler som är mer abstrakta. Vad jag försöker förmedla är att jag oroar mig att din personliga åsikt om just ordet påverkar ditt objektiva bedömande, vilket inte är så ovanligt så det är ingen självklarhet att du inte skulle kunna lida av det.

Absolut, jag har inte flera års erfarenhet av användarbasen eller de administrativa åtgärderna som tas.
Men även jag kan dra en slutsats från vad som har gjorts och jag har svårt att tro att de "fjortisar" som gillar att släppa one-liners i trådar om människor från icke-skidåkande länder inte skulle göra detta bara för att det numera står "färgad" eller "svart person", det känns som att det kvittar vilket ord som användes för att beskriva personen utan allt som krävs är att det är ju en svart person.
Är det verkligen sådan stor skillnad att du kan till och med säga det rakt ut? Jag kan ju som sagt inte argumentera emot information som jag inte besitter...

Jo, rubriker påverkar väldigt mycket hur tonen sätts i en tråd. Liksom givetvis själva trådstarten

På tiden när Heta ämnen fanns var det t.ex. en sport för folk att skriva rubriker som skulle vara så "provocerande" som möjligt för att locka till sig folk och komma högst på listan. Klick-bait här precis som på media i stort digitalt alltså.

Symptomatiskt för dessa fjortisar är att de sällan eller aldrig är ett dyft intresserade av att diskutera ämnet. Vilket även ses i det nu aktuella fallet där TS har skrivit 1 enda inlägg förutom sin trådstart i tråd med knappt 400 inlägg. Diskussion är ofta helt ointressant för dessa människor.

Därför justerar vi deras rubriker vid behov för att det ger en möjlighet för de som faktiskt vill diskutera att göra just det. Det är väldigt vanligt att idioter startar idiot-trådar och tror de är provocerande. Dock kan det ju generera intressanta diskussioner för många även om inte TS fattar det eller ens är intresserad av det. I de vetenskapliga delarna där jag modererar några delforum är det rätt tydligt. Någon jöns skriver en "provocerande" trådstart och struntar sen blankt i den. Rensar man bara sedan bort skiten så kan folk som vill dock fortfarande diskutera de underliggande ekologiska frågeställningarna till exempel.

Det finns en hel del som tycker detta är dåligt och tycker vi borde korga alla usla tramstrådar alltid, men jag anser det är bättre att rädda dom om det går och låta folk som vill diskutera. TS intentioner är fullkomligt ointressanta i sammanhanget.
Citera
2019-03-12, 19:24
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Sen när blev det flashbacks moderatorers uppgift att censurera och ändra trådstarter för att dom är provocerande eller inte uttrycker sig neutralt?

Det är en retorisk fråga, rätt svar är: aldrig. Det är inte moderatorernas uppgift och faktum är att sån skit inte hör hemma här alls.

Att gå in och ändra i en rubrik som är förvirrande, missvisande, innehåller enbart svordomar eller något annat som har att göra med läsbarheten är ljusår ifrån att ändra en rubrik för att den är provocerande eller icke neutral.

Och vad fan är det du säger egentligen? Att flashback ska vara neutralt och icke provocerande?
Delar du den åsikten med många tror du?

Jag håller helt med om att man inte bör byta ut ordet neger i en rubrik och att det är problematiskt ur yttrandefrihetssynpunkt att göra det.

Med de sagt finns det ändå ingen absolut skiljelinje mellan att ändra rubriker för att de är förvirrande, missvisande eller på annars sätt stör läsbarheten och ändra dem för att de inte är neutrala.

Det handlar om gränsdragning ur vissa sådana aspekter medan det handlar om att absolut inte styra vilka ord som får användas i sig och att vissa synonymer är bättre än andra ur andra aspekter.
Senast redigerad av HusvagnSvensson 2019-03-12 kl. 19:26.
Citera
2019-03-12, 19:32
Medlem
najass avatar
Citat:

...Jag kan ställa frågorna igen men jag gissar att du m.fl. kommer göra allt för att undvika dom;

Fråga 2. Förstår du varför tråden fick tillbaka sin ursprungliga rubrik?

(Jag förstår att du inte vill svara på någon av frågorna)

Edit: kom på att ni är ganska korkade så jag kan vara övertydlig: om neger inte har bytts ut tidigare, innebär inte det att ingen tidigare har ansett att det bör bytas ut, alltså, att gå in och ändra och förbättra läsbarheten och att snygga till rubriken och underlätta diskussioner och allt vad fan ni Babblar om -när det gäller ordet neger? Det är inte applicerbart här. Lucky är den första att anse det.

Innebär det att Lucky har upptäckt något som ingen upptäckt innan (det finns trots allt 700 trådar med ordet neger i rubriken) eller är Lucky efterbliven och har ett helt annat synsätt på vad som är kvalité, än övriga mods?
Särskilt med tanke på att rubriken är återställd.

Givetvis har det hänt tidigare, det har du ju fått berättat för dig flera gånger. Hur står det till med läsförståelsen? Det var till och med en period ffa i I&I som admin gick ut med dekret om att det inte skulle vara invektiv alls i rubrikerna. Runt 2010/2011 har jag för mig. Tror fortfarande det står i riktiljerna där.

Bara för att få även dig att verkligen förstå att detta inte är nått nytt sökte jag lite under olika år. Vid alla år jag sökte på (2010, 2014, och 2019) fick jag träffar. Här är några exempel.

(FB) Man våldtog hemtjänstpersonal i Norrköping
Ursprungsrubrik: Neger våldtog hemtjänstpersonal i Norrköping

(FB) Negern – sån är han!
Ursprungsrubrik: Den svarte afrikansen – sån är han
(Samma syfte som i detta fall, höja nivån och ge folk möjlighet att faktiskt diskutera, byttes tillbaka efter disksusioner i outlaw. Detta är alltså i princip en kopia på detta fallet)

(FB) Serietafsande 28-åring i kollektivtrafiken, dömd januari 2019
Ursprungsrubrik: Barnantastande neger i farten igen i kollektivtrafiken - januari 2019

Så låt se hur du nu flyttar målstolparna, missförstår och hänger upp dig på någon annan detalj, allt för att fortsätta få gagg-gnälla.
Citera
2019-03-12, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Jag håller helt med om att man inte bör byta ut ordet neger i en rubrik och att det är problematiskt ur yttrandefrihetssynpunkt att göra det.

Med de sagt finns det ändå ingen absolut skiljelinje mellan att ändra rubriker för att de är förvirrande, missvisande eller på annars sätt stör läsbarheten och ändra dem för att de inte är neutrala.

Det handlar om gränsdragning ur vissa sådana aspekter medan det handlar om att absolut inte styra vilka ord som får användas i sig och att vissa synonymer är bättre än andra ur andra aspekter.
Ja som sagt så skulle jag ha förståelse för om man bytte ut hora mot prostituerad, även om det är ingrepp i folks uttryckssätt är det lite mer förståeligt.

Ordet neger har en annan laddning och att ta bort det kan ju liknas vid att tysta folks åsikter, snarare än att folk bara använder fula ord.

Citat:
Givetvis har det hänt tidigare, det har du ju fått berättat för dig flera gånger. Hur står det till med läsförståelsen? Det var till och med en period ffa i I&I som admin gick ut med dekret om att det inte skulle vara invektiv alls i rubrikerna. Runt 2010/2011 har jag för mig. Tror fortfarande det står i riktiljerna där.

Bara för att få även dig att verkligen förstå att detta inte är nått nytt sökte jag lite under olika år. Vid alla år jag sökte på (2010, 2014, och 2019) fick jag träffar. Här är några exempel.

(FB) Man våldtog hemtjänstpersonal i Norrköping
Ursprungsrubrik: Neger våldtog hemtjänstpersonal i Norrköping

(FB) Negern – sån är han!
Ursprungsrubrik: Den svarte afrikansen – sån är han
(Samma syfte som i detta fall, höja nivån och ge folk möjlighet att faktiskt diskutera, byttes tillbaka efter disksusioner i outlaw. Detta är alltså i princip en kopia på detta fallet)

(FB) Serietafsande 28-åring i kollektivtrafiken, dömd januari 2019
Ursprungsrubrik: Barnantastande neger i farten igen i kollektivtrafiken - januari 2019

Så låt se hur du nu flyttar målstolparna, missförstår och hänger upp dig på någon annan detalj, allt för att fortsätta få gagg-gnälla.
I ett enda fall är det relevant att personen i rubriken är neger. Och det fallet var precis som du säger en kopia av detta.

I de andra fallen spelar etniciteten ingen som helst roll för själva rubriken.
Finns ju inga som helst problem med att byta ut ordet neger när det saknar relevans, i detta fall handlade det om etnicitet, precis som i kopian du länkade.

Du får gärna leta mer om du vill göra en poäng, du tycks ju ha en del fritid.

Citat:
Ursprungligen postat av bern77
Skapa ett eget ord.....typ njugers alla kommer förstå ändå,,,,moderatorn får dock lite problem.

Typ jag är så trött på alla njugers är inte ni?

-Jo visst är det inte förskräckligt hur mycket dessa njugers skräpar ner.

Test pågår hur moderator agerar just nu! då njugers är skator för mig/oss.
Beror helt på om förbudet mot kodord endast gäller det utvalda folket eller om det gäller allmänt.
Senast redigerad av Blalotus 2019-03-12 kl. 20:24.
Citera
2019-03-12, 20:17
Medlem
Snopphanens avatar
Ser man en rubrik med "neger" vet man från början att det är en rasistisk tråd. Troligtvis kryllar det med folk som samtidigt påstår att de inte är rasister och att neger är neutralt för en neger är en neger höhö. Och så är det en stor och viktig yttrandefrihetsfråga för de här att få säga att man inte gillar att negrer syns i svensk tv. Så vem som inte är rasist orkar diskutera i såna trådar? Nästan inga eftersom det är som att försöka diskutera med en gråsugga. Så det är väl lika bra att det flaggas för vilka trådar som bör lämnas ifred. Det här är skyddad verkstad och lekstuga för flashbacks rasister, det finns andra trådar. Så tänker redan många flashbackanvändare. Och det lär inte ändras för att man putsar och polerar det lite.
Citera
2019-03-12, 20:38
Medlem
Antivalents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snopphanen
Ser man en rubrik med "neger" vet man från början att det är en rasistisk tråd. Troligtvis kryllar det med folk som samtidigt påstår att de inte är rasister och att neger är neutralt för en neger är en neger höhö. Och så är det en stor och viktig yttrandefrihetsfråga för de här att få säga att man inte gillar att negrer syns i svensk tv. Så vem som inte är rasist orkar diskutera i såna trådar? Nästan inga eftersom det är som att försöka diskutera med en gråsugga. Så det är väl lika bra att det flaggas för vilka trådar som bör lämnas ifred. Det här är skyddad verkstad och lekstuga för flashbacks rasister, det finns andra trådar. Så tänker redan många flashbackanvändare. Och det lär inte ändras för att man putsar och polerar det lite.

Då är det väl bättre att man inte ändrar rubrikerna? Låt idioterna ha sina trådar så slipper du klicka på trådar som är ute efter att provocera?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in