Citat:
Ursprungligen postat av
swagyolo420
Hej, den största motiveringen till dessa val var att jag var ute efter relativt högrisk (potentiell hög avkastning) fonder. Jag är ingen haj på börsen direkt och efter att ha läst på om det hela efter att vi fått ordning på ekonomin så kändes dessa 4 fonder bäst. Spridning, låga avgifter och en del på hemmaplan så att säga, skulle väl vara dom största motiveringarna i dagsläget. Försöker att läsa på både här på forumet och utanför det för att kunna bilda mig en uppfattning och få inspiration för framtida omplaceringar.
Man lär så länge man lever eller vad det nu sägs

On du eftersöker mer risk och diversifiering bör du dock skippa globalfonden.
Just globalfonder har en relativt usel riskjusterad avkastning i jämförelse med resten och är en fond som historiskt backat runt 30% samtidigt som dessa har sämst avkastning av alla indexfonder. Det utgör således en risk man får snålt med betalt för.
Om du vill vara global och få det något mindre oviktat samt ha något högre risk som du pratar om vore en enklare fördelning:
20% USA
20% Sverige
-
20% Asien
20% Tillväxtmarknader
-
20% Övrigt (t ex Spiltan Investmentbolag)
Indelningarna ovan är för att gruppera fonderna efter geografisk region.
Västvärlden och öst samt något annat.
Om du eftersöker ännu mer risk byt ut Sverige mot svenska småbolag och Spiltan Invest mot fastigheter.
Om du eftersöker mer spridning bör du också möjligtvis titta på portföljfördelningar som inte endast utgörs av ett enda tillgångsslag (aktieindex). Bland dessa hittar du t ex klassiker som t ex fastigheter och guld.