2019-03-05, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RyanBrosling
Samma här, ska bli intressant att följa den resan.

Edit: SPP Obligationsfond 60% Core Ny Teknik 40%

Ingen som har köp någon fond med inriktning ädelmetaller?

Här är 2 intressanta alternativ för ädelmetaller och råvaror:

Pacific Precious
Handelsbanken Råvarufond
Citera
2019-03-06, 10:26
Medlem
Någon som har en åsikt om dom här?

East Capital China A-Shares A USD
Fidelity Em Mkts A-DIST-USD
Pictet-Water R EUR
Schroder ISF Frntr Mkts Eq A Acc USD
Citera
2019-03-06, 11:45
Medlem
swagyolo420s avatar
Drog igång denna månaden med en 30-års horisont för mig och frugan. Ca 10k pumpas in i dessa varje månad och så får vi se, kanske omplacering på några efter varje år men helst hade jag velat att de sitter och jäser i 30 år med injektioner på 2500 i varje fond per månad.

Avanza Global 25%
Avanza Zero 25%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 25%
Swedbank Robur Asienfond 25%
Citera
2019-03-10, 12:39
Medlem
Är det läge att börja spara i fonder nu eller ska man vänta lite till tills lågkonjunkturen kommer och då punga in massa pengar?
Citera
2019-03-10, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Readycelik
Är det läge att börja spara i fonder nu eller ska man vänta lite till tills lågkonjunkturen kommer och då punga in massa pengar?
Tipsa mig gärna när lågkonjunkturen kickar igång så hänger jag på!
Citera
2019-03-10, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Readycelik
Ja månadsspara utan att tänka på hur börsen går och om det är högt eller lågt du vet ändå inte nåt om hur det kommer gå
Citera
2019-03-11, 10:18
Medlem
lucifersatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swagyolo420
Drog igång denna månaden med en 30-års horisont för mig och frugan. Ca 10k pumpas in i dessa varje månad och så får vi se, kanske omplacering på några efter varje år men helst hade jag velat att de sitter och jäser i 30 år med injektioner på 2500 i varje fond per månad.

Avanza Global 25%
Avanza Zero 25%

50% Sverige? Jag skulle nog ta bort Zero eller Spiltan och köra 1/3 del på de som blir kvar.
Citera
2019-03-11, 10:44
Medlem
swagyolo420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lucifersatan
50% Sverige? Jag skulle nog ta bort Zero eller Spiltan och köra 1/3 del på de som blir kvar.

Hmm, har tittat lite på det faktiskt. Suttit och funderat på om en Japanfond kanske skulle kunna ersätta Spiltan då asienfonden inte investerar något i Japan. Annars så känns Core ny teknik som något jag hade kunnat investera i över lång tid också.
Citera
2019-03-11, 11:36
Medlem
Briggsjos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swagyolo420

Avanza Global 25%
Avanza Zero 25%

Hade hellre kört
50% Avanza Global
25% Swedbank Robur Access Asien
25% Plus Småbolag Index
Citera
2019-03-11, 14:50
Medlem
Hejsan, är helt ny på detta med fonder och jag tänkte rådfråga er vad ni tycker om mina val.
Tanken är en sparande på 4-5år, för att förenkla köp utav villa. Startar med 10 000:- och tänkte sätta in 1000kr/månaden.

50% Swedbank Robur Access Global
25% Spiltan aktiefond investmentbo
25% Swedbank Robur Access Europa

Detta kanske är helt galet eller inte, men vill gärna höra era synpunkter och åsikter samt råd kring mina val samt sparande.
Citera
2019-03-11, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inzoe
Hejsan, är helt ny på detta med fonder och jag tänkte rådfråga er vad ni tycker om mina val.
Tanken är en sparande på 4-5år, för att förenkla köp utav villa. Startar med 10 000:- och tänkte sätta in 1000kr/månaden.

50% Swedbank Robur Access Global
25% Spiltan aktiefond investmentbo
25% Swedbank Robur Access Europa

Detta kanske är helt galet eller inte, men vill gärna höra era synpunkter och åsikter samt råd kring mina val samt sparande.
Mycket Europa. Om det är för mycket eller inte avgör du helt själv. Finns inga rätt eller fel när det kommer till att investera.

Du kanske tror väldigt mycket på Europa? Men hade då hellre satsat dem 25% på en Asien fond. Exempelvis Swedbank Robur access Asien.
Citera
2019-03-11, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweDutch
Mycket Europa. Om det är för mycket eller inte avgör du helt själv. Finns inga rätt eller fel när det kommer till att investera.

Du kanske tror väldigt mycket på Europa? Men hade då hellre satsat dem 25% på en Asien fond. Exempelvis Swedbank Robur access Asien.

Tänkte på de förut, känns som de kanske är bättre med mer spridning, så byter nog där. Hur tror du dessa fonder kan fungera för mitt ändamål?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in