Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Jag nämnde innan pre-, per- och post.
Pre: innan Agnes blir sjuk verkar det ha fungerat som en normal familj.
Per: Över tid försämras Agnes trots stort engagemang från föräldrarna. Med tanke på diagnos ME borde de snarare tagit det lugnt, försökt acceptera och acklimatiserat sig. Krisbearbetning fungerar inte. Inledande år har de dock visst hopp om att finna bot eller behandling.
Hoppet dalar då Agnes snarare försämras.
De förmår varken hjälpa eller beskydda sitt barn vilket jag tror uppfattas som ett nederlag i föräldrarollen; en känsla av misslyckande via för höga krav på sig själva (ångestskapande). Troligen upplevs ett erkännande som ytterligare nederlag; ber inte om hjälp, spelar rollspel, försöker lösa problemen på egen hand.
Möjligen sker en tillbakablick på sjukdomsperioden de genomlevt - varav tolkningen blir ett facit på framtiden: Moa antas gå igenom samma lidande som Agnes. Föräldrarna orkar inte uppleva barnens lidande och smärta, framtiden upplevs helt värdelös och självmordstankarna övergår från passiv tanke av och till (tillvänjning, exponering) till mer aktiv (planering). Föräldrarna allierar sig och drar sig undan - världen där ute kan inte tillföra nåt med Agnes som facit sen flera år. Fördjupad depression påverkar de mentala funktionerna:
Helt enig. I
Per, tror jag dom sökte hjälp hos sjukvården dvs som de flesta, upplevde att den omedelbara diagnosen inte var helt klargörande (borrelia? Annan infektion?). Man tror det är övergående. Men det tycks gå upp och ner, men mest ner och det blir aldrig bra igen. Kronisk borrelia? Finns det? Även där finns två "läger" bland läkarna. ME (kroniskt trötthetssyndrom) kom senare i tiden.
Sedan sökte man vidare via sjukvården ... Jag tror dom med tiden först upplevde sig förtvivlade och allt mer Maktlösa. Efter utlandsresor och annan vård som först gav positiva resultat men sedan till försämrad mående igen - DÅ började nog känslan av personligt misslyckande och uppgivenheten att växa sig stark. Depressionen börjar nosa dom i hälarna.
Post Efter närmast tre år med Agnes sjukdom, började Moa visa tidiga symtom som Agnes. Först kommer nog den instinktiva förnekelsen, vi inbillar oss .... Moa har ju inte haft någon infektion? (som Agnes)
Sedan vet via att Moa läkarundersöktes, fick preliminär diagnos samt slutligen en fastställd sådan under hösten.
Jag tror luften gick ur föräldrarna redan i början av våren/sommaren. Kanske inte samtidigt. Men dom enades till slut.
Dessvärre.
Jag tror allt är resultat av en långvarig process samt dålig copingförmåga. Dom sökte inte hjälp för egen del. Dom klamrade sig fast vid sig själva, två i depression, övertygade sig själva om att detta var det bästa.
Till övriga
(Jag som ingen annan försvarar den fruktansvärda handlingen).
För barnen och föräldrarna är allt förbi sedan drygt ett år tillbaka.
De efterlevande bär den stora sorgen resten av deras liv.