2019-03-11, 23:56
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Nej jag känner inte denna familj.

Det finns inget som tyder på annat än en fungerande familj fram till denna händelse, vad jag vet.
Du kanske vet annat?
Jag nämnde innan pre-, per- och post.

Pre: innan Agnes blir sjuk verkar det ha fungerat som en normal familj.

Per: över tid försämras Agnes trots stort engagemang från föräldrarna. Med tanke på diagnos ME borde de snarare tagit det lugnt, försökt acceptera och acklimatiserat sig. Krisbearbetning fungerar inte. Inledande år har de dock visst hopp om att finna bot eller behandling.

Hoppet dalar då Agnes snarare försämras.
De förmår varken hjälpa eller beskydda sitt barn vilket jag tror uppfattas som ett nederlag i föräldrarollen; en känsla av misslyckande via för höga krav på sig själva (ångestskapande). Troligen upplevs ett erkännande som ytterligare nederlag; ber inte om hjälp, spelar rollspel, försöker lösa problemen på egen hand.

Möjligen sker en tillbakablick på sjukdomsperioden de genomlevt - varav tolkningen blir ett facit på framtiden: Moa antas gå igenom samma lidande som Agnes. Föräldrarna orkar inte uppleva barnens lidande och smärta, framtiden upplevs helt värdelös och självmordstankarna övergår från passiv tanke av och till (tillvänjning, exponering) till mer aktiv (planering). Föräldrarna allierar sig och drar sig undan - världen där ute kan inte tillföra nåt med Agnes som facit sen flera år. Fördjupad depression påverkar de mentala funktionerna:
Citat:
Nedsatt koncentrationsförmåga
Depression är även en kognitiv sjukdom som drabbar flera intellektuella funktioner. Hos vissa personer är koncentrationsstörning ett första symtom på depression. Bristande förmåga att läsa, ta till sig, minnas och förstå kan vara påtagligt och skrämma den sjuke. Likaså kan förmågan att få sammanhang i ett TV program eller en film vara påverkad.

Kognitiv svikt, bristande omdöme
Då de intellektuella funktionerna drabbas kan omdömet svikta. Den depressivt sjuke kan ta felaktiga och irrationella beslut, inleda för omgivningen oförklarliga relationer eller utan förvarning säga upp sitt arbete. Depression skall alltid misstänkas vid denna typ av plötsliga och oväntade händelser.

Minnesstörning
Depression påverkar flera kognitiva funktioner, framförallt uppmärksamhets- och minnesförmågan. När det gäller minnet är det främst inlärningsförmågan och korttidsminnet - arbetsminnet - som påverkas. Sekundärt berörs därmed också långtidsminnet. Detta kan vara tydligt hos både yngre och äldre. Hos äldre kan det ibland misstolkas som begynnande demenssjukdom. Detta kallas "pseudodemens" och botas med antidepressiv medicinering.

Depressivt färgat tänkande
Den depressionssjukes tankeliv är ofta präglat av negativism, både när det gäller den egna personlighetens möjligheter och samhällets utveckling. Framtiden är mörk och utan hopp. Tänkandet upptas av kommande möjliga katastrofer på det personliga, nationella eller internationella planet.

Självanklagelse, synd - skuld
Det negativa tänkandet utmynnar lätt i självanklagelser som till en början kan vara förståeliga och rimliga. Den sjuke tycker sig inte räcka till i familjelivet eller på arbetet utan upplever sig som en belastning.

Tidigare livshändelser eller beslut kan omprövas och skuldbeläggas när det gäller den egna personen. I en förlängning kan anklagelserna gälla samhällets utveckling nationellt eller internationellt. Den sjuke upplever sig ha skuld i händelser som ligger bortom den egna möjligheten att påverka. De depressiva tankarna kan då anta en psykotisk valör.
http://www.deprimerad.net/for-lakare/om-depression/symtomatologi-och-diagnostik/kognitiva-symtom
Senast redigerad av develi 2019-03-11 kl. 23:59.
Citera
2019-03-12, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HumbleOpinion
Verkar ha flyttats mycket 2010-12? Först från något ställe i stadsdelen Tynnered till Blågatan aug 2010, sedan därifrån sommaren 2011 (alltså när A slutade ettan) till Morkullegatan i Bjärred, och sedan i feb -12 slutligen till Björkvägen. (Sälj- och köpdatum matchar förstås inte flyttdagar perfekt, men nåt sånt här tycks det gått till.) Folk får väl flytta bäst de vill, men det låter väl lite hattigt för en som just börjat skolan?
Vet du var man kan hitta lagbilden från fotboll maj 2011? Hade de redan flyttat ner till radhuset i Bjärred då, eller kan det varit lag här i Gbg?

Det gör det. Men kanske var det också därför? Att A kanske var detta känsliga barnet och att därför flyttade föräldrarna en del? Kanske det jag omedvetet ser/ känner i att de verkar ha flyttat från något?
De kanske inte kunde se det egentliga problemet(svårigheten på så vis att ha ett extra känsligt barn) utan såg det i den yttre miljön och omgivningen.
Och att det var något som följde dem hela livet genom att jaga runt efter en läkare som skulle kunna förklara.
Kanske extremt blinda för något de inte kunde se då de själva var en del av problemet, att de själva också var extremt känsliga personligheter?

Lagbilden ska vara från Bjärred och år 2012.
Ska se om jag kan hitta den.
Citera
2019-03-12, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lorsandors
Det gör det. Men kanske var det också därför? Att A kanske var detta känsliga barnet och att därför flyttade föräldrarna en del? Kanske det jag omedvetet ser/ känner i att de verkar ha flyttat från något?
De kanske inte kunde se det egentliga problemet(svårigheten på så vis att ha ett extra känsligt barn) utan såg det i den yttre miljön och omgivningen.
Och att det var något som följde dem hela livet genom att jaga runt efter en läkare som skulle kunna förklara.
Kanske extremt blinda för något de inte kunde se då de själva var en del av problemet, att de själva också var extremt känsliga personligheter?

Lagbilden ska vara från Bjärred och år 2012.
Ska se om jag kan hitta den.
Jag vågar mig inte på några större funderingar på om de flyttat från eller till något, men jag har skrivit förr att det för mig känns lite märkligt att de flyttade från ett hus som jag tycker är utmärkt lokaliserat i Gbg efter mindre än ett år.
Är fotbollsbilden från 2012 måste det ju vara Bjärred, men om den är från maj 2011 som i texten du citerat kan den likaväl vara från Gbg.
Känner ett par ungdomar som snackade om att de gick i parallellklass med A på Åkeredsskolan. Tydligen hade de gemensam kompis med A. Men av det snacket fick jag inga vibbar av något särskilt. (Dock nämnde ju Ellamaj något om en händelse på skolan. Hon skrev Önnered, men det bara måste vara Åkered. Om A inte av någon anledning bytte skola under ettan - Önnered och Åkered ligger mindre än en km ifrån varandra. Fast det låter bara för komplicerat)
Citera
2019-03-12, 00:29
Medlem
Citat:
Verkar ha flyttats mycket 2010-12? Först från något ställe i stadsdelen Tynnered till Blågatan aug 2010, sedan därifrån sommaren 2011 (alltså när A slutade ettan) till Morkullegatan i Bjärred, och sedan i feb -12 slutligen till Björkvägen. (Sälj- och köpdatum matchar förstås inte flyttdagar perfekt, men nåt sånt här tycks det gått till.) Folk får väl flytta bäst de vill, men det låter väl lite hattigt för en som just börjat skolan?
Vet du var man kan hitta lagbilden från fotboll maj 2011? Hade de redan flyttat ner till radhuset i Bjärred då, eller kan det varit lag här i Gbg?

Lagbilden från 2012 i Bjärred: http://forumbilder.se/H5KS3/henkow.jpg

Trådsanningen om en händelse på skolan ska gälla Gbg, men fotbollsbilden är från Bjärred 2012, de hann alltså bara flytta dit så både påbörjades och avslutades fotbollen för A: s del.
Pappa O var tränare och är också med på bilden.
Senast redigerad av lorsandors 2019-03-12 kl. 00:36.
Citera
2019-03-12, 00:35
Medlem
Citat:
Jag vågar mig inte på några större funderingar på om de flyttat från eller till något, men jag har skrivit förr att det för mig känns lite märkligt att de flyttade från ett hus som jag tycker är utmärkt lokaliserat i Gbg efter mindre än ett år.
Är fotbollsbilden från 2012 måste det ju vara Bjärred, men om den är från maj 2011 som i texten du citerat kan den likaväl vara från Gbg.
Känner ett par ungdomar som snackade om att de gick i parallellklass med A på Åkeredsskolan. Tydligen hade de gemensam kompis med A. Men av det snacket fick jag inga vibbar av något särskilt. (Dock nämnde ju Ellamaj något om en händelse på skolan. Hon skrev Önnered, men det bara måste vara Åkered. Om A inte av någon anledning bytte skola under ettan - Önnered och Åkered ligger mindre än en km ifrån varandra. Fast det låter bara för komplicerat)

Har inte tänkt på detta tidigare, men började de flytta på sig lite väl ofta sedan äldsta barnet började skolan?
Citera
2019-03-12, 00:36
Medlem
Citat:
Lagbilden från 2012 i Bjärred: http://forumbilder.se/H5KS3/henkow.jpg

Trådsanningen om en händelse på skolan ska gälla Gbg, men fotbollsbilden är från Bjärred 2012, de hann alltså bara flytta dit så både påbörjades och avslutades fotbollen för A: s del.
Pappa O var tränare och är också med på bilden.
Men ofta hävdas det ju i tråden att A ska ha fått ME som följd av sjukdom orsakad av fästingbett under fotbollsläger 2015? Då måste hon ju spelat 3-4 år?
Citera
2019-03-12, 00:42
Medlem
Citat:
Men ofta hävdas det ju i tråden att A ska ha fått ME som följd av sjukdom orsakad av fästingbett under fotbollsläger 2015? Då måste hon ju spelat 3-4 år?

Kanske jag som tänkte fel kring siffran 12 nu- 12 var åldern för insjuknande för A.
Citera
2019-03-12, 00:45
Medlem
Citat:
Har inte tänkt på detta tidigare, men började de flytta på sig lite väl ofta sedan äldsta barnet började skolan?
Kan inte bedöma det. Men flytten till Blågatan ser ju iaf ut att vara tänkt att matcha start i ettan i Åkered för A. Ca. ett år senare flyttade de igen. Det känns väl inte superplanerat. Men folk resonerar olika.
Citera
2019-03-12, 00:46
Medlem
Citat:
Kanske jag som tänkte fel kring siffran 12 nu- 12 var åldern för insjuknande för A.
Men var hon på fotbollsläger 2015 kan hon ju inte insjuknat 2012?
Citera
2019-03-12, 00:48
Medlem
Citat:
Men var hon på fotbollsläger 2015 kan hon ju inte insjuknat 2012?

Hon var född år 2003.
Citera
2019-03-12, 00:51
Medlem
Citat:
Hon var född år 2003.
Ok. Tänkte galet där! Men jag tror nån skrev förut idag att hon insjuknat 2012. Kanske också menade när hon var 12
Citera
2019-03-12, 01:03
Medlem
Citat:
Ok. Tänkte galet där! Men jag tror nån skrev förut idag att hon insjuknat 2012. Kanske också menade när hon var 12

Okej :-)

Snabbkollade lite i tråden och såg någon skriva att åtminstone år 2012 spelade A fotboll, men att ingen har bekräftat om A fortsatte spela efter det och då fortfarande spelade år 2015.
Det tas väl årliga bilder, antar jag? Och eftersom endast en bild kunnat hittas så kanske det förutsätts att A spelade endast det året. Finns det en bild och dessa tas årligen så borde fler ha hittats.
Senast redigerad av lorsandors 2019-03-12 kl. 01:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in