2019-03-11, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Men hur många familjer finns det inte som gör kärriär? Vi vet inte ett dugg om Hanna uppmuntrade hans val att nå en professur. Vi vet inte ett dugg om hon sen hade andra planer när han var klar med sitt.
Det finns väl ingenting via uttalande av chefen som indikerar att hon arbetade i tristess eller hade gjort nåt val som hon inte trivdes med?
Hon har väl en fri vilja att förkovra sig, det är ingen som tvingat henne till aktuell livssituation.

Eller är hon en jävla mes? Ett offer för omständigheter? En stackars kvinna som fått göra avkall?
Ingen sådan uppgift finns.

Om hon vore lidande så hade hon skilt sig snarare än skrivit testamente för att vilja stendö ihop med honom och barnen några dar senare.
Absolut inte..inte heller tror jag det är passande att vara en j****a mes med de uppgifterna hon hade på sin arbetsplats.
Citera
2019-03-11, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Men hur många familjer finns det inte som gör kärriär? Vi vet inte ett dugg om Hanna uppmuntrade hans val att nå en professur. Vi vet inte ett dugg om hon sen hade andra planer när han var klar med sitt.
Det finns väl ingenting via uttalande av chefen som indikerar att hon arbetade i tristess eller hade gjort nåt val som hon inte trivdes med?
Hon har väl en fri vilja att förkovra sig, det är ingen som tvingat henne till aktuell livssituation.

Eller är hon en jävla mes? Ett offer för omständigheter? En stackars kvinna som fått göra avkall?
Ingen sådan uppgift finns.

Om hon vore lidande så hade hon skilt sig snarare än skrivit testamente för att vilja stendö ihop med honom och barnen några dar senare.

Förslag eller krav om skilsmässa från ena eller andra parten är något jag länge har funderat på om det kan vara den utlösande faktorn för morden. Att någon ville riva självmordsförklaringsbrevet. Inte ville vara med på tåget längre.
Citera
2019-03-11, 22:00
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Förslag eller krav om skilsmässa från ena eller andra parten är något jag länge har funderat på om det kan vara den utlösande faktorn för morden. Att någon ville riva självmordsförklaringsbrevet. Inte ville vara med på tåget längre.
Rimmar inte ett dugg med gemensamt familicide. Testamente ett par dar innan.
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Absolut inte..inte heller tror jag det är passande att vara en j****a mes med de uppgifterna hon hade på sin arbetsplats.
Det är inget intryck jag fått av henne jag heller men det är vad resultatet blir om hon presenteras som ett offer eller som nån sorts viljelös amöba..
Det låter som rena stenåldern stundom där hon faller till föga för en mans nycker.
Senast redigerad av develi 2019-03-11 kl. 22:03.
Citera
2019-03-11, 22:02
Bannlyst
Citat:
Och även om det är en rad andra förfärliga saker så är det svårt att kalla Hannas beslut att förverkliga en familjeförintelse för just mesig.
Citera
2019-03-11, 22:03
Medlem
Citat:
Märkliga slutsatser...Du vet inte hur dem la upp sin föräldraledighet m.m.Dessutom hade O den möjligheten att arbeta på hemmaplan så mkt som möjligt också och dels så hade han sina uppdrag E&Y.Tror de löste det rätt bra där och då.H hade ju även möjligheten att vistas i Bjärred under sin ledighet.Ska ju egentligen inte behöva förklara i detalj hur de löst det..hur många tror du inte arbetar på annan ort och till och med annat land ?
Ja det finns ensamstående föräldrar som sliter häcken av sig och föräldrar där ena parten jobbar borta mkt. Men det hindrar väl inte att man förstår att det måste vara skitjobbigt för den hemmavarande föräldern. Det var du som sa att Oskars pendlande pågick från 2002 vilket låter som otroligt jobbigt för en familj att ha det så under så lång tid.
Citera
2019-03-11, 22:03
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Hon behövde inga cellgifter vilket jag skrivet långt bak i tråden.Tog en liten tårtbit som hon utryckte det...jag vet ej vad det innebär.Hon var inte sjukskriven heller.Men strålades för säkerhets skull som de också kallade det.
Har man cancer och enbart tar en "tårtbit" ur bröstet så är det en ganska lätt operation. Av strålningen kan man bli trött, men ganska överkomligt. Man brukar kunna jobba under den månaden man får strålbehandling, halvtidsjobb i alla fall. Det tar ett par timmar per dag med väntetid, inställning av apparaten och strålning. I en behandling där cellgifter (cytostatika) ingår, så blir man ofta otroligt kraftlös och trött. Man sover en del, man kan ibland inte behålla maten och kräks - inte så ofta, man får illamåendemedel också, så illamåendet är inte alltid så farligt.

Så är det enbart operation och strålning så har nog H gått ganska smärtfritt förbi det hela. Dock kan det psykiska ta en del stryk.
Senast redigerad av Flashig78 2019-03-11 kl. 22:06.
Citera
2019-03-11, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll
Jodå. Massvis av skillnader men åxå likheter. Som ex förvrängda uppfattningar om äganderätt gentemot sina barn. Jag pratar inte om likheter i själva fallen utan mer om olikheter i hur man ser på resp. mord.
Nog förstår du väl vad jag menar med klass och härkomst? Vi lever i ett klassamhälle och i ett mångkulturellt samhälle. Vi bedöms olika beroende på vilken grupp vi tillhör.

Tack. Exakt detta jag menade. När någon med hög social status (eller någon som många känner sympati eller kan identifiera sig med) begår brott tenderas det att letas förmildrande omständigheter.

Agnes och Moa var lika mycket offer som Fadime. OH (och HB om hon var med på noterna) var lika brutal mördare som Fadimes pappa. Båda tog sig rätten att döda sina döttrar. Båda hade sina egna ideer och motiveringar till varför det måste ske. Baserat på vad DE ansåg vara ett värdigt liv för sina döttrar.
Citera
2019-03-11, 22:08
Bannlyst
Citat:
Ja det finns ensamstående föräldrar som sliter häcken av sig och föräldrar där ena parten jobbar borta mkt. Men det hindrar väl inte att man förstår att det måste vara skitjobbigt för den hemmavarande föräldern. Det var du som sa att Oskars pendlande pågick från 2002 vilket låter som otroligt jobbigt för en familj att ha det så under så lång tid.

Förvisso, men det brukar trots allt inte leda till att den hemmavarande slår ihjäl barnen.
Citera
2019-03-11, 22:12
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Men herregud. Hur många ensamstående kvinnor (och ibland män) finns det inte därute som tar hand om barnen 24/7, utan avlastning på helgen, och utan att slå ihjäl barnen. Jobbigt ja. Men överkomligt? Absolut. Överdriv inte arbetet. VI är många ensamstående som jobbar/jobbat heltid, tagit hand om våra barn, gått på föräldramöten i skolan, pysselkvällar på dagis, fixat mat, nattat ungar, städat... you name it. Det går. Överdriv inte att det skulle vara så otroligt jobbigt för en familj att ha det så. Inte när mannen faktiskt kommer hem på helgen och förhoppningsvis tar över en del av ansvaret.

PS. Mina ungar lever fortfarande. Trots att de haft både sjukdomar och det enda och det andra.
Citera
2019-03-11, 22:13
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Tack. Exakt detta jag menade. När någon med hög social status (eller någon som många känner sympati eller kan identifiera sig med) begår brott tenderas det att letas förmildrande omständigheter.

Agnes och Moa var lika mycket offer som Fadime. OH (och HB om hon var med på noterna) var lika brutal mördare som Fadimes pappa. Båda tog sig rätten att döda sina döttrar. Båda hade sina egna ideer och motiveringar till varför det måste ske. Baserat på vad DE ansåg vara ett värdigt liv för sina döttrar.
Av vem?
Citera
2019-03-11, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Varför utgår du från att en väldigt välutbildad kvinna som i stor konkurrens fick jobb på EY blev en helt viljelös person. Hon hade en hög kvalificerad tjänst på Skatteverket.

Inget som tyder på en mesig person direkt. Snarast en viljestark person.

Du underskattar henne.

Även de mest viljestarka, driftiga och självständiga yrkeskvinnor har vittnat om hur de brutits ner när de hamnat i ett destruktivt förhållande med en kontrollerande man. Kanske var det så för HB. Kanske pressen det innebar när flickorna insjuknade gjorde sitt till. HB kanske fick vaka på nätterna om M var sjuk. Sömnbrist gör folk lättare att hjäärntvätta. Klassisk metod för krigsfångar.

Eller så var det OH som blev påverkad av sömnbrist. De som kände familjen väl borde veta vem av dem som var den dominanta.
Citera
2019-03-11, 22:14
Bannlyst
När nu Elisabeth erfor att hon lurades in på fel bakgata av Missan tog hon istället sig an att avslöja
saker om Palme-mordet. Den kvinnan har onekligen sett sina bättre dagar passera revy.
Senast redigerad av Gullgulligullan 2019-03-11 kl. 22:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in