2019-03-11, 23:33
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Du drar iväg som antirasister som menar att invandrarkritik är dödsläger och nazism. Fast omvänt. Min ambition var att rädda tråden, för den var usel när jag fick den i mitt knä. Märkvärdigare än så är det inte.

Det är inte din uppgift att "rädda trådar", det är din uppgift att moderera ett underforum.
Citera
2019-03-11, 23:38
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
"Guling" ses inte med blida ögon.

Trots det säger säger asiater själva att de är gula. Men det är uppenbart ett skällsord till skillnad från det värdeneutrala neger vars hets mot användandet av ljudet bara används för att tysta svenskar. Det står neger i uppslagsverk från nittiotalet. Bernt Egerbladh sa Vad vet jag om negerslang i Jag minns mitt förtiotal från sent åttiotal. Det är det naturliga ordet för Subsahariska afrikaner av negroid rad.
Citera
2019-03-11, 23:51
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Flashback har förändrats rejält senaste 1-2 åren. Jag tror att moderatorernas egna erfarenheter påverkar dom dynamiskt så dom blir och agerar mer och mer pk.

Tacka fan får det. Ägnar min sin tid åt att otacksamt städa internets kloak påverkas man nog efter ett tag.

Citat:
Att ändra i rubriken (för den tråd som diskuteras) som moderatorn gjorde så ändrar man trådskaparens förmedlade känsla. Tråden blir således någon helt annan än den som startades.

Ja! Någon kanske vill diskutera ämnet utan att delta i den "känsla" som tråden förmedlar. Eftersom man inte får starta flera trådar om samma ämne omöjliggörs det.

Citat:
Men med detta så kan man fastslå att modereringen på Flashback är hårdare än vad den är på Youtube. Det hade jag aldrig trott för 5 år sedan.

Inte så svårt att håla sig från att spinna trådtitlar.
Citera
2019-03-11, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orkarN
Det står att rubriker ska vara rättvisande, och praxis håller att man ska undvika att förstöra möjligheten till debatt redan i rubriken. Uppenbarligen debatterades det hur långt det ska dras; jag vet vilken sida jag hade varit på om jag var kvar i Outlaw.
Den förlorande sidan gissar jag.
Den sidan som inte har något att göra här på forumet överhuvudtaget.

Det finns ingenting som är missvisande med rubriken och nej, debatter förstörs inte av enbart specifika ord, det vet du precis lika väl som mig.
Senast redigerad av Blalotus 2019-03-12 kl. 00:17.
Citera
2019-03-12, 00:00
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av therefore
Om rubriken var "blir ersatt av en jävla neger!.
Så ger det mig mycket input och information redan innan jag går in i tråden.

Delvis registrerar man att TS tycker att det är ett problem direkt innan man klickat på den.
Delvis förstår man att det är något som gör han upprörd, och att stämningen kommer vara hetsk.

Men det kan vara ett problem. Ponera att man vill diskutera hur positivt det är för integrationen att en svarthyad person får chansen att representera Sverige i Eurovisionen. Då är inte den tråden lämplig, men man får heller inte starta en ny tråd för då bryter man mot regel 0.02.
Citera
2019-03-12, 00:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OntOmQ
Neger eller negroid är mer korrekt och i grunden helt neutralt på svenska. Men nu råkar det vara så att för många obildade svenskar sneglat på USA och blandar ihop neger med ”nigger”.
Likaväl skulle jag inte vilja bli kallad vit, det heter kaukasisk.

Här har vi problemet. Sedan har man även direktimporterat uttrycket "N-ordet" som alltså i Sverige appliceras på neger och inte nigger. Det blir snabbt väldigt virrigt det här.
Citera
2019-03-12, 00:15
Medlem
-Andreas-s avatar
'En Neger/negro' = mörk person.
Så tolkar jag ur kontext att skribenter menar att beskriva en person utan att lägga värderingar, ett konstaterande.

'En jävla Neger' eller 'En jävla Nigger' i ett annat sammanhang, kan absolut tolkas som nedvärderande, ja.

Så, nja.
Om ngn beskriver att 'Han var ljus till utseendet' eller 'Han var neger', är imo inget att lyfta luren o ringa 114 14 för så att säga.
Citera
2019-03-12, 00:18
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wazzobazzo
Här har vi problemet. Sedan har man även direktimporterat uttrycket "N-ordet" som alltså i Sverige appliceras på neger och inte nigger. Det blir snabbt väldigt virrigt det här.

Sorry men det är inte ok att säga eller skriva neger. Det är nedsättande och det används just med syftet att vara nedsättande. All right en del skulle ju säga att det är rasistiskt i sig att ifrågasätta att en mörkhyad får representera Sverige, så varför inte låta det synas tydligt att det är en rasistisk frågeställning genom att tillåta ett rasistiskt språkbruk?
Kanske för att det är så många som helt enkelt inte står ut med att diskutera i såna trådar där idioter vräker ur sig vad som helst.
Helt frånsett att moderatorerna gör som de vill, så kommer fler att vilja delta i diskussionerna om kvaliten höjs på språkbruket... och kanske Flashback kan skaka av sig sitt dåliga rykte som pissränna också...
Citera
2019-03-12, 00:19
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Sorry men det är inte ok att säga eller skriva neger. Det är nedsättande och det används just med syftet att vara nedsättande. All right en del skulle ju säga att det är rasistiskt i sig att ifrågasätta att en mörkhyad får representera Sverige, så varför inte låta det synas tydligt att det är en rasistisk frågeställning genom att tillåta ett rasistiskt språkbruk?
Kanske för att det är så många som helt enkelt inte står ut med att diskutera i såna trådar där idioter vräker ur sig vad som helst.
Helt frånsett att moderatorerna gör som de vill, så kommer fler att vilja delta i diskussionerna om kvaliten höjs på språkbruket... och kanske Flashback kan skaka av sig sitt dåliga rykte som pissränna också...

Det är inte nedsättande.
Citera
2019-03-12, 00:24
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren
Det är inte nedsättande.

Jo, det är det på svenska. Det används i allra högsta grad som skällsord och det uppfattas som nedsättande. Du måste väl ha märkt att många tar illa upp?
Varför är en del vita snubbar (gissar att du är vit) så helvetiskt angelägna om att använda det ordet? Vad är det för besatthet det handlar om?
Citera
2019-03-12, 00:25
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarslira
Neger är ett ord i svenska akademins ordlista, så vad är problemet....ser ut som mitt förra inlägg försvann ang just det..?
Men bara att gå in och kolla det själva, ett äpple är ett äpple och en neger en neger.

Fy fan här sitter man och har ett "samtal" med rasister.
Lägg ner Flashback tills folk blir vuxna.
Citera
2019-03-12, 00:28
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren
Det är inte nedsättande.

Det anses vara det, ja. Det man möjligtvis kan diskutera är om det bör vara det. Kanske bör negern återerövra ordet "neger"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in