2019-03-11, 08:59
Medlem
Krusensnorres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanjosefsson
Det är inte ordet neger som är nedsättande, utan hur du framför det.
Fast spelar det någon roll sålänge det inte faller under HMF?
Citera
2019-03-11, 09:01
Medlem
GunnarSparrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Att använda ordet neger brukade vara rätt okontroversiellt för inte särskilt länge sedan. Ge det 10-15 år så kommer säkert ordet färgad vara bannat det med och man är rasist och hatare om man skulle använda det.

Det är ett jävla eskalerande trams det här förbannade ordpoliseriet och en moderator på Flashback borde inte ha det fokuset. Det är iallafall min åsikt i frågan.

Det behöver inte vara att man är rasist dock, jag är inte rasist och jag använder ordet men jag använder det inte i det offentliga rummet.
Citera
2019-03-11, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GunnarSparr
Vet inte varför du ens nämner du är halvafrikan, tror du att det spelar någon roll?
Dels för att folk ska veta att jag har stor kuk, och delvis för att förtydliga att jag inte har någon agenda mot negrer. Jag tyckte det var lämpligt för trovärdigheten i sammanhanget.
Citera
2019-03-11, 09:18
Medlem
Willy-45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Att använda ordet neger brukade vara rätt okontroversiellt för inte särskilt länge sedan. Ge det 10-15 år så kommer säkert ordet färgad vara bannat det med och man är rasist och hatare om man skulle använda det.

Det är ett jävla eskalerande trams det här förbannade ordpoliseriet och en moderator på Flashback borde inte ha det fokuset. Det är iallafall min åsikt i frågan.
Har haft en arbetskamrat som i telefon presenterade sig som "Tjenare, de e negern.."
Känner mig lite kluven..

Är nog vitingar som ogillar ordet mer än de som avses..
Men vita anser sig ju ofta sjäva veta bäst? Särskilt om man anser sig vara en God Antirasist.
När man är egentligen är motsatsen..
Citera
2019-03-11, 09:22
Medlem
kalkryggars avatar
Flashback har förändrats rejält senaste 1-2 åren. Jag tror att moderatorernas egna erfarenheter påverkar dom dynamiskt så dom blir och agerar mer och mer pk.

Att ändra i rubriken (för den tråd som diskuteras) som moderatorn gjorde så ändrar man trådskaparens förmedlade känsla. Tråden blir således någon helt annan än den som startades.

Lite trist att moderatorerna ska avgöra vad andra skall anse vara kvalitet.

Men med detta så kan man fastslå att modereringen på Flashback är hårdare än vad den är på Youtube. Det hade jag aldrig trott för 5 år sedan.
Citera
2019-03-11, 09:24
Medlem
GunnarSparrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus
Dels för att folk ska veta att jag har stor kuk, och delvis för att förtydliga att jag inte har någon agenda mot negrer. Jag tyckte det var lämpligt för trovärdigheten i sammanhanget.
Om du nu inte har någon agenda mot negrer så borde du heller inte bry dig rubriken ändras eller hur?
Nu börjar du trassla in dig i ditt eget fisknät men du är ju neger så det kan man förstå.
Citera
2019-03-11, 09:25
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus

Jag är helsvensk och håller med dig.
Citera
2019-03-11, 09:26
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GunnarSparr
Om du nu inte har någon agenda mot negrer så borde du heller inte bry dig rubriken ändras eller hur?

Man kan bry sig om språk utan att att ha en agenda mot färgade.
Citera
2019-03-11, 09:27
Avstängd
ElIzzards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsykedeliskaTankar
Så ledsen för att du inte får skriva ett nedsättande ord.

Vilket ord menar du skulle vara nedsättande?
Citera
2019-03-11, 09:30
Medlem
Drama-Llamas avatar
Sist den här frågan var uppe, för åtta år sedan, sade admin så här:

Citat:
Ursprungligen postat av admin
Citat:
Ursprungligen postat av AbrahamLincoln
Säg nu att jag är en AFA-tomte.

Vad tror du får mig "mer" att gå in och sätta dit dem med "fel" åsikt. En rubrik som heter "Negern - sån är han!" eller "Den svarta afrikanen - sån är han!". Jag vågar tippa på det förstnämnda.

Vad jag vill komma fram till är att en provocerande rubrik kan vara lika lockande, och i vissa fall mer lockande, till att skapa diskussion.
Du skulle möjligen få svar från "AFA-tomten", men inte från negern.
Ordet neger uppfattas idag som ett nedsättande ord, och undviks därför ofta i debatter.
Det betyder inte att medlemmarna på Flashback behöver underkasta sig dessa samhällsnormer, men när det gäller valet av rubrik så kommer det troligtvis att få vissa konsekvenser.

Genom att välja värdeneutrala ord så attraherar man båda sidor. Ifall syftet inte är debatt, utan att kränka och göra fingret åt "PK-maffian" så är den första rubriksättningen att föredra.

En svart person ser sig inte nödvändigtvis som varken "neger" eller "den svarta afrikanen". Men den sistnämnda kommer sannolikt att upplevas som mera seriös och som en tråd där även han/hon kan tänka sig att delta i debatten.

För mig är den relevanta frågan snarare varför folk tror sig ha en oinskränkt rätt att använda invektiv och polariserande uttryck i trådrubriker.
Senast redigerad av Drama-Llama 2019-03-11 kl. 09:49.
Citera
2019-03-11, 09:30
Medlem
Färgad är också ett dåligt ordval, för det säger ju inget om färgen. Säg Svart person istället.
Citera
2019-03-11, 09:31
Medlem
GunnarSparrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElIzzard
Vilket ord menar du skulle vara nedsättande?
För vissa, ofta negrerna själva är ordet "neger" nedsättande men de använder det mot varandra hela tiden så det verkar bero på vem som säger det, det är snurrigt jag vet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in