2019-03-11, 20:14
Medlem
najass avatar
De värsta OT och trams-inlägg är nu raderade och varningar utdelade till de som inte förmår följa rutinerna för att klaga på moderatorsåtgärder och/eller gärna vill tramsa lossa i sådana här trådar.

Och, ja, rubriken är återställd samt tråden flyttad till I&I

/mod
Citera
2019-03-11, 20:18
Medlem
ImTheMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GubbenmedG
Är rubriken i tråden som diskuteras, ändrad till original rubriken igen? Jag tyckte mig se det nyss.
jupp, man har dock kompenserat genom att flytta till en avdelning där den inte riskerar att dyka upp bland aktuella ämnen.
Citera
2019-03-11, 20:23
Medlem
GubbenmedGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImTheMan
jupp, man har dock kompenserat genom att flytta till en avdelning där den inte riskerar att dyka upp bland aktuella ämnen.

Jo den ligger under aktuella ämnen: övriga ämnen. Jag får upp den där iaf.
Citera
2019-03-11, 20:27
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus
Det är inte ett polariserande uttryck här på flashback heller, faktum är att det mer eller mindre är norm här.

Nu vet jag ju att du gärna vill ändra flashback till någon slags separatistisk, skyddad verkstad för ömtåliga horungar likt dig själv, men någonstans måste folk få uttrycka även de åsikter som du inte håller med om.

Och högt i tak är en trygghet för många som sällan får göra sin röst hörd någon annanstans.
Du har alla möjligheter att vältra dig i snäva normer, lågt i tak och åsiktskorridorer på de flesta andra ställen på nätet, räcker inte det?

Personligen använder jag inte ordet neger alls, men om jag hade velat slippa se det och andra polariserande yttryck och invektiv så hade jag aldrig besökt flashback.

Det är liksom inte svårare än så.
Har du kul med halmgubbarna? Jag argumenterar inte för att jag ska slippa se ordet neger på Flashback.
Citera
2019-03-11, 20:30
Medlem
ImTheMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GubbenmedG
Jo den ligger under aktuella ämnen: övriga ämnen. Jag får upp den där iaf.
ah, my bad, kan hända att jag sökte efter den tillfälliga rubriken
Citera
2019-03-11, 20:46
Medlem
nextdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Och, ja, rubriken är återställd samt tråden flyttad till I&I

/mod
Bra! Sidan kan inte ha parollen "yttrandefrihet på riktigt" samtidigt som de censurerar bort "fula" ord.
Citera
2019-03-11, 20:53
Medlem
Ygg3s avatar
TACK TS för att du tog upp det. Jag satt i tråden och uppdaterade och märkte denna sjuka rubrikändring.
Jag skrev ettt inlägg om det som togs bort, helt utan kommentar eller PM ifrån mod. Sjukt.
"Neger" kommer ifrån spanskan negro, som betyder just svart. Att man inte ens får skriva det på "yttrandefrihet på riktigt"-forumet är för jävligt.
Citera
2019-03-11, 20:54
Medlem
Antivalents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Jag kan förolämpa dig med hundratals ord utan att vi är olikfärgade, men jag gör inte det för det är totalt onödigt för en respektfullt samtal

Jag ogillar ordet neger lika mycket som svenne eller guling. Bakom alla ligger förakt och hat och sånt eldar bara på konflikter från varje håll.

kan jag säga vad jag ogillar med afrikaners beteende utan att förolämpa så kommer det tas emot på ett bättre sätt än omvänt, vill man däremot föra hat via megafon så visst krydda på med starka ord, men vidare intellektuellt eller begåvat är det inte oavsett om du är mörkhyad och gapar svenne eller omvänd o skriker neger

Jag håller med dig till 100%. Dock handlar inte yttrandefrihet om vad som är effektivt, sakligt eller sant.
Citera
2019-03-11, 21:53
Medlem
Ordet neger i svenska akedemins ordlista

2009
ne´ger substantiv ~n negrer
negr·er
(mans)person som till*hör en människo*ras med mörk hy som är ur*befolkning bl.a. i större delen av Afrika kan upp*fattas som ned*sätt.

2015
Så fick ordet ett tillägg...

neger [ne´ger] substantiv ~n negrer
• ⟨nedsätt.⟩ mans*person med mörk hy
​ – Använd hellre svart (person

Så ett äpple är ett äpple och neger är fortfarande en neger, precis som en arab är dn arab.
Nä vi är inte alla lika...inte på långa vägar, spelar ingen roll vad en hög hjärntvättade fånar inbillar sig.
EUSSR och har tydligen tagit över Flashback också....för ett litet tag, innan det inom en rätt snar framtid rasar 😁
Citera
2019-03-11, 21:57
Medlem
OntOmQs avatar
Neger eller negroid är mer korrekt och i grunden helt neutralt på svenska. Men nu råkar det vara så att för många obildade svenskar sneglat på USA och blandar ihop neger med ”nigger”.
Likaväl skulle jag inte vilja bli kallad vit, det heter kaukasisk.
Citera
2019-03-11, 22:12
Medlem
Jag ser det som ett problem om även flashback ska börja bli modererat av en massa "samhälleliga" regler. Här borde det helst vara högt i tak. Det är det iofs men att ändra rubriken med hänvisning till "kvalité"? Det är snuddande nära MSM's alla förklaringar till deras beteende. Vart går gränsen för hur snävt det ska vara?
Citera
2019-03-11, 22:25
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Treantprotector
Har också uppmärksammat denna "antirasist" flertalet gånger, mer partisk moderator får man leta efter. Snubben borde borde moderera på famljeliv istället, där kan han ju banna oliktänkande för liknande uttryck utan frågetecken. Går inte riktigt att göra här på flashback utan varningar först och där sätter det stopp för dessa rymdkramare, som tur är.

Negro är spanska för svart. Nigrum är svart på latin.
Negroid är är benämningen på svarta människor. Mannen är neger och kvinnan negress.

Då ordet neger har förknippats med slaveri* och rasism** så har man i Sverige valt att frångå bruket av termer som Afrikansk neger (congonese) och Austraneger vid beskrivning av de större negroida folkgrupperna.

Då rasbegreppet framförallt i USA har blivit känsligt pga av slaveriet och aparthaid, och som allt amerikansk spridit sig ut över världen. Främst av vänstern som varit i behov av att definiera en ny förtryckt underklass att befria.
Så har neger blivit ett rasistiskt skälsord. Förbjudet att användas av alla utom afroamerikaner som glatt kallar varandra för nigger. Villket var det dagliga utrycket för svarta slavar av deras ägare.

Hursom så finns en praktisk användning att snabbt kunna beskriva personer utifrån utsende.
Där afrikan kan bli mycket missvisande. Då personen inte haft någon kontakt med afrika på många generationer.

Så som beskrivning så blir då hudfärgen väsentlig som singaliment likaom hårfärg och ögonfärg. Varvid Svart, Brun, Ljusbrun, Ljus, Vit, Rödlätt och Gul kan vara praktiska.

Och då är vi tillbaka på ruta ett med beskrivningen svart. Negro på latinska språk.

* Det är dock förvånande att man i Sverige tagit åt sig av slaveriskammen då svensk inblandning i förslavandet av afrikaner varirt ringa. Undantaget är att man drev en holländsk handelsstation i västafrika under en kortare tid. Där man köpte slavar av afrikanska stammar och sålde dem vidare för transport till amerika.

Den andra väl dokumenterade beröringen med slaveriet är via ett kortare övertagande av en liten fransk ö i karibien.

** Rasism. Exotismen i Sverige förväxlas ofta med rasism. Flertalet svenskar hade fram till 59-talet nära på ingen personlig erfarenhet av svarta personer. Utan den bild gemene man hade av svarta baserade sig på skolböcker, konst o litteratur samt senare på film och framförallt musik. Svarta personer var exotiska. Svarta användes ofta på ettiketter för exotiska kolonialvaror så som choklad, kaffe men också konfektyr och bakelser. Något som inte bara gällde avbildandet av afrikaner utan också indianer för tobak o majs. Asiater när det gällde tea, arrak, ris och kryddor.
Senast redigerad av Sam.Boyd 2019-03-11 kl. 22:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in