2019-03-11, 22:52
Bannlyst
[quote=Elli09|66995663]
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Har man cancer och enbart tar en "tårtbit" ur bröstet så är det en ganska lätt operation. Av strålningen kan man bli trött, men ganska överkomligt. Man brukar kunna jobba under den månaden man får strålbehandling, halvtidsjobb i alla fall. Det tar ett par timmar per dag med väntetid, inställning av apparaten och strålning. I en behandling där cellgifter (cytostatika) ingår, så blir man ofta otroligt kraftlös och trött. Man sover en del, man kan ibland inte behålla maten och kräks - inte så ofta, man får illamåendemedel också, så illamåendet är inte alltid så farligt.

Så är det enbart operation och strålning så har nog H gått ganska smärtfritt förbi det hela. Dock kan det psykiska ta en del stryk.[/QUOTE]
Absolut och i detta fallet var det nog det värsta,med tanke på hur hon ändrade livsstil uteslöt socker helt och hållet m.m.Själv kan jag inte så mkt om just cancer men har den erfarenheten att vilken renlevnadsmänniska du en är kan drabbas medans det finns de som både röker dricker och lever osunt aldrig drabbas.Men H blev överdrivet försiktig.Den gången vet jag att hon inte tog någon hjälp av kurator el liknande.Kanske hade behövts..är väl en stor livskris att drabbas av cancer oavsett vilken form el.vilka åtgärder som behövdes.Bara ordet cancer är laddat för många.

Kan denna livskris ha satt sig i huvudet till den milda grad att det tillslut ( växande såklart) har påverkat hela familjen. Kan detta ha varit starten?
Citera
2019-03-11, 22:53
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Tack. Exakt detta jag menade. När någon med hög social status (eller någon som många känner sympati eller kan identifiera sig med) begår brott tenderas det att letas förmildrande omständigheter.

Agnes och Moa var lika mycket offer som Fadime. OH (och HB om hon var med på noterna) var lika brutal mördare som Fadimes pappa. Båda tog sig rätten att döda sina döttrar. Båda hade sina egna ideer och motiveringar till varför det måste ske. Baserat på vad DE ansåg vara ett värdigt liv för sina döttrar.

Vilka skulle de förmildrande omständigheterna vara?
Citera
2019-03-11, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meze
Vet du vilka två områden eller adresser i Göteborg?

Kan det som hände i As skola ligga till grund för hennes mående? Något föräldrarna varit måna om att dölja, tänker psykisk ohälsa. Hade de påbörjad BUP kontakt redan i Göteborg kanske?

Kontakt med socialtjänsten, kanske pga någon orosanmälan? Flyttat ifrån något...?

Postade detta tidigare idag(från någon annans inlägg):
I denna gedigna sammanfattning står om familjens flyttar(jag som fetat i texten):
"Mamma H*nna Br*nt*n,(a,e,o), född 3/8 1969 i Västra Frölunda, Göteborg
Pappa Osk*r H*nk*w, (a,e,o), född 7/2 1972 i Järfälla och uppvuxen i Bromma utanför Stockholm
Dotter Agn*s (e), född september 2003 i Johanneberg, Göteborg
Dotter Mo* (a), född augusti 2006 i Tynnered, Göteborg

Senast kända adress i Göteborg är Blågatan i Västra Frölunda som de köpte augusti 2010. Innan dess har de haft 1-2 olika adresser i Göteborg. 7 juli 2011 säljer de huset på Blågatan. Möjligen köper de redan i augusti 2010 ett radhus på Morkullevägen 41 i Bjärred (där O:s företag stod skrivet) innan de i februari 2012 köper Björkvägen. (A finns med på en gruppbild för fotboll i maj 2011)."
(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)

Att något ska ha hänt i A: s skola är en trådsanning.

Kan mycket väl från första början ha handlat om det som kallas för "psykisk ohälsa" och då hos A och att det ville föräldrarna till varje pris dölja.
Och därifrån har allt bara eskalerat.
Beskrivande ord om de fyra: Mjuka, känsliga, blyga, försiktiga, konstnärliga, trevliga, hjälpsamma, artiga, skötsamma, ärliga, snälla, vänskapliga, o. s. v.
Sådana personlighetstyper brukar omvittnat inte ha(få) det så lätt i livet.

Allt kan vara möjligt här, precis allt.
Senast redigerad av lorsandors 2019-03-11 kl. 22:57.
Citera
2019-03-11, 22:57
Medlem
Flashig78s avatar
[quote=Gullgulligullan|66995969]
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09

Kan denna livskris ha satt sig i huvudet till den milda grad att det tillslut ( växande såklart) har påverkat hela familjen. Kan detta ha varit starten?
Tror jag inte. Beskedet om cancer är skrämmande. Vidrigt. Men man växer in i det och de flesta har en instinkt att överleva. Man ska nog vara illa däran för att ge upp. Eller ge efter för paniken. Individuellt det där.
Citera
2019-03-11, 22:57
Medlem
harperlees avatar
Det finns nog en anledning till att kvinnor oftare begär skilsmässa och att detta inte sällan kommer som en blixt från klar himmel för mannen som trodde allt var toppen.

(Jag kan ta fram statistik om någon känner för att tjafsa).

För mig handlar det också mer om en kedja av hur familjen haft det genom åren och hur deras vardag sett ut, vilka bekymmer de kan ha haft och vilka konflikter, än att det skulle vara så enkelt som att Hanna tröttnade på att sortera tvätt en dag och sade nu tänker jag strypa barnen.

Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll
Nu handlade min fundering runt hur livet var för familjen i gbg. Långt innan barnen slogs ihjäl men under år som präglade föräldrarna och deras relation.
Allt går och det som inte går, det går det åxå. Man kan vara ensamstående med tio barn och vara tvungen att styra upp det med risk för att man bryter ihop på vägen. Men det är väl knappast något man önskar när man bildar familj. Man delar på ansvaret om man lever ihop. Skiljer man sig så har man delad vårdnad. Dom pappor jag känner vill inte ha det på annat sätt. Gårdagens pappor är på väg bort. Det är en ny tid nu.
Citera
2019-03-11, 22:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Vilka skulle de förmildrande omständigheterna vara?
Att händerna som ströp barnen var utan valkar och stickiga torrsprickor?
Citera
2019-03-11, 23:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Hej nevön!
Det finns tom synnerligen trovärdiga uppgifter från en synnerligen trovärdig källa om att det var Hanna som skrev avskedsbrevet. Men det är möjligt att Oskar fick med nån mening på slutet...

Moster.
Det är filmat när han sitter med. Visst, hon håller i pennan men det är deras ord.
Men säg inget till tråden. Tyvärr så tror jag inte att AC.A kommer visa den sekvensen, men näst bäst är ju att Stefan står och säger att dom skrev även avskedsbrevet tillsammans.
"Det finns ju ingen film, eller annan digital bevisning framme idag så Stefan hade säkert fel även denna gång.
Men, kolla intervjun - fast han ljuger nog.
OT - kommer du på kusinträffen den 19:e
Citera
2019-03-11, 23:06
Medlem
[quote=Remark|66995879]Det enda jag ville säga var att båda var likvärdiga. Ja, dom var en högst fungerande familj på alla plan. Tills sjukdom drabbade denna familj. Oavsett vem av familjemedlemmarna det drabbade först, så saknades bra coping-strategier hos båda.

Det är vad polisens utredning kommit fram till.
Ok Remark. Då kände du familjen? Varför har du inte kommit ut med det tidigare?
En högst fungerande familj säger du. Utveckla!
En högst fungerande familj som bara råkade mörda sina barn. Jag har nog aldrig i mitt liv hört något så.........vet inte vad jag ska säga. Blir mållös.
Citera
2019-03-11, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lorsandors
I denna gedigna sammanfattning står om familjens flyttar(jag som fetat i texten):
Pappa Osk*r H*nk*w, (a,e,o), född 7/2 1972 i Järfälla och uppvuxen i Bromma utanför Stockholm

Senast kända adress i Göteborg är Blågatan i Västra Frölunda som de köpte augusti 2010. Innan dess har de haft 1-2 olika adresser i Göteborg. 7 juli 2011 säljer de huset på Blågatan. Möjligen köper de redan i augusti 2010 ett radhus på Morkullevägen 41 i Bjärred (där O:s företag stod skrivet) innan de i februari 2012 köper Björkvägen. (A finns med på en gruppbild för fotboll i maj 2011)."

Kan mycket väl från första början ha handlat om det som kallas för "psykisk ohälsa" och då hos A och att det ville föräldrarna till varje pris dölja.
Beskrivande ord om de fyra: Mjuka, känsliga, blyga, försiktiga, konstnärliga, trevliga, hjälpsamma, artiga, skötsamma, ärliga, snälla, vänskapliga, o. s. v.

Kan vara vad som helst. T.o.m anorexia...
Citera
2019-03-11, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll

Ok Remark. Då kände du familjen? Varför har du inte kommit ut med det tidigare?
En högst fungerande familj säger du. Utveckla!
En högst fungerande familj som bara råkade mörda sina barn. Jag har nog aldrig i mitt liv hört något så.........vet inte vad jag ska säga. Blir mållös.

Nej jag känner inte denna familj.

Det finns inget som tyder på annat än en fungerande familj fram till denna händelse, vad jag vet.
Du kanske vet annat?
Citera
2019-03-11, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Alla bisysslor har jag skrivit om innan...Revisioner och bokslut genererar i stora summor och sånt kan man sköta hemifrån.Ja han var på Nya Zeeland för Svenskt Näringsliv räkning i 3 veckor på grund av deras omdiskuterade momssystem.

Han skrev att han bedrev forskning där, men det kan jo ha varit för svensk näringslivs räkning det med.
Jag har inte betvivlad att han kunde sköta sitt företag i stort sätt hemifrån. Men det ser inte bra ut för någon som inte är van vid den miljön att drar in 140.000 kr i genomsnitt per månad under 2017 bredvid en fulltidsjobb när man då ser sig av någon för mig fortsatt inte klar anledning tvungen att förinta hela sin familj tillsammans med sin fru (om det nu var så). Då hade det jo varit mer närliggande att dra ner på arbetsbördan först.

Har du funderat mer på köket? Eller du vet kanske. Jag förstår inte varför H, om hon var så handlingskraftig som hon ibland beskrivs här, överlåt allt till sin man - i samförstånd. Eller finns det indikationer att hon använde något verktyg för att krossa tabletterna åt barnen? Eller ordnade O allt åt alla? Var det nu stökig i köket eller var bara den omtalade disken kvar på diskbänken. Lät dramatisk när du skrev sist om det.
Senast redigerad av Vinbergssnacka 2019-03-11 kl. 23:30.
Citera
2019-03-11, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lorsandors

Verkar ha flyttats mycket 2010-12? Först från något ställe i stadsdelen Tynnered till Blågatan aug 2010, sedan därifrån sommaren 2011 (alltså när A slutade ettan) till Morkullegatan i Bjärred, och sedan i feb -12 slutligen till Björkvägen. (Sälj- och köpdatum matchar förstås inte flyttdagar perfekt, men nåt sånt här tycks det gått till.) Folk får väl flytta bäst de vill, men det låter väl lite hattigt för en som just börjat skolan?
Vet du var man kan hitta lagbilden från fotboll maj 2011? Hade de redan flyttat ner till radhuset i Bjärred då, eller kan det varit lag här i Gbg?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in