Citat:
Ursprungligen postat av
knickedick108
Hmmm..vad gör man om kaptenens instrument börjar visa fel och det sitter en elev bredvid? Vad sägs om att, som kanske sista alternativ (eller första) byta plats? Om alternativet är att konstatera att ”nej, nu lade instrumenten av och jag har en elev bredvid mig, nu får han skicka skiten i backen - jag tar en kaffe så länge”?
Byta plats hinner man inte.
Men det finns olika sätt att lösa det. På en del flygplanstyper kan man koppla över så att man speglar den andra sidans instrument på sin sida.
Citat:
Ursprungligen postat av
knickedick108
Däremot tror jag att det finns ett visst glapp när det gäller ny teknik och människa. Jag är ingen pilot men jag har varit sjöbefäl i både flottan och handelflottan i drygt 30 år och faktum är att dagens nyutexaminerade sjöbefäl är riktigt duktiga systemoperatörer men sjömanskap och navigation kan de knappt stava till. Det betyder att så länge systemen fungerar så klarar de jobbet galant men vid blackout i storm eller annat haveri så tenderar det att bli mindre bra.. Kan det vara samma inom flyget?
Sjöbefäl är nog den yrkeskategori som ligger närmast kommersiella piloter.
Jag känner igen mig helt i det du beskriver.
När jag flugit med unga kollegor med låg flygtid har de alltid varit mycket motiverade och tekniskt kunniga. Utmärkta på att operera flygplanet, så länge allt följer planen och man gör en instrumentflygning till en större flygplats.
Men det räcker att det blir tal om att göra en helt visuellt inflygning till någon liten grekiskt flygplats, så blir det genast svettigt.