2019-03-11, 21:08
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knickedick108
Ah.. 300 meter är nog lite tight, jag läste att planet var på 8000 fot men det kanske är över havsytan?

Japp.
Och flygplatsen ligger på 7600 fot över havet. De flög dessutom mot ett område med ännu högre terräng.
Citera
2019-03-11, 21:08
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Hmmm..vad gör man om kaptenens instrument börjar visa fel och det sitter en elev bredvid? Vad sägs om att, som kanske sista alternativ (eller första) byta plats? Om alternativet är att konstatera att ”nej, nu lade instrumenten av och jag har en elev bredvid mig, nu får han skicka skiten i backen - jag tar en kaffe så länge”?
Byta plats hinner man inte.
Men det finns olika sätt att lösa det. På en del flygplanstyper kan man koppla över så att man speglar den andra sidans instrument på sin sida.

Citat:
Däremot tror jag att det finns ett visst glapp när det gäller ny teknik och människa. Jag är ingen pilot men jag har varit sjöbefäl i både flottan och handelflottan i drygt 30 år och faktum är att dagens nyutexaminerade sjöbefäl är riktigt duktiga systemoperatörer men sjömanskap och navigation kan de knappt stava till. Det betyder att så länge systemen fungerar så klarar de jobbet galant men vid blackout i storm eller annat haveri så tenderar det att bli mindre bra.. Kan det vara samma inom flyget?
Sjöbefäl är nog den yrkeskategori som ligger närmast kommersiella piloter.

Jag känner igen mig helt i det du beskriver.
När jag flugit med unga kollegor med låg flygtid har de alltid varit mycket motiverade och tekniskt kunniga. Utmärkta på att operera flygplanet, så länge allt följer planen och man gör en instrumentflygning till en större flygplats.
Men det räcker att det blir tal om att göra en helt visuellt inflygning till någon liten grekiskt flygplats, så blir det genast svettigt.
Citera
2019-03-11, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Byta plats hinner man inte.
Men det finns olika sätt att lösa det. På en del flygplanstyper kan man koppla över så att man speglar den andra sidans instrument på sin sida.

Sjöbefäl är nog den yrkeskategori som ligger närmast kommersiella piloter.

Jag känner igen mig helt i det du beskriver.
När jag flugit med unga kollegor med låg flygtid har de alltid varit mycket motiverade och tekniskt kunniga. Utmärkta på att operera flygplanet, så länge allt följer planen och man gör en instrumentflygning till en större flygplats.
Men det räcker att det blir tal om att göra en helt visuellt inflygning till någon liten grekiskt flygplats, så blir det genast svettigt.

Nu har ju vi sjöfolk fördelen att vi kan stäva sjön och göra nollfart medan eleven tar reda på vart vi är genom traditionell metod. Inte riktigt samma sak i ett flyg kan jag tänka mig!
Citera
2019-03-11, 21:19
Moderator
OYs avatar
Citat:
Fast uppgifterna om endast 200 timmar hos styrmannen kommer från Ethiopian själva. Du tänker att det blivit något fel i kommunikationen där?

200h på aktuell flygplanstyp, är det ett orealistiskt antagande?

Så slipper man tjafsa om grundutbildningstimmar etc.

Vi kan sannolikt utgå ifrån att styrmannen har gjort ett antal timmar under grundläggande flygutbildning, de timmar och starter som erfordras för ett flygcertifikat, inklusive erforderlig mängd timmar i simulator för MAX 8.

200h avser sannolikt tid i MAX 8 i operativ tjänst, eller vad tror ni?
Citera
2019-03-11, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Här är piloten:

https://i.dailymail.co.uk/1s/2019/03/11/15/10838420-6795731-Mulugeta_Gatechew_pictured_was_the_main_pilot_on_E thiopian_Airli-a-67_1552317512021 .jpg

Yared Getachew, ska enligt uppgift ha varit kompetent med 8000 flygtimmar.
Oj vad ung.

Någon skrev att piloten var senior?
Citera
2019-03-11, 21:23
Medlem
Jacobssteges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av covfefe...
Flygbolaget skriver själva att FO hade 200 timmar
https://twitter.com/flyethiopian/status/1104744539686866944
På flygplanstypen mer troligt, inte totalt loggat i karriären.
Citera
2019-03-11, 21:36
Medlem
Kosmos.s avatar
Inte orkat läsa tråden. Var piloterna etiopier?
Citera
2019-03-11, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banana
Varför skulle han vara det..?

För att han flyger där nere en hel del och de nyss lanserade omnipollos första etiopisktbryggda ipa.
Sen bor han där nere.

https://www.beernews.se/articles/langa-avstand-inget-problem-omnipollo/

Citat:
"Det var i somras som Hen*k Fent*e och hans familj flyttade från Stockholm till Etiopien och huvudstaden Addis Abeba."
Senast redigerad av abidazz 2019-03-11 kl. 21:49.
Citera
2019-03-11, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kosmos.
Inte orkat läsa tråden. Var piloterna etiopier?

Så kan det vara. Är det avgörande i fallet?
Citera
2019-03-11, 22:17
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
I Europa tillåts en komprimerad utbildning där man kan släppas när man passerat 200 timmar. Den varianten kallas Multi-Crew Pilot Licence (MPL)

Det ska ha vart frågan om ett MPL å 200h.
Skepparn var relativt ny på på typen med.
Citera
2019-03-11, 22:20
Medlem
Citat:
Ponera att du får unreliable airspeed där det är kaptenens instrument som visar fel. I det läget lämnar man över kontrollen till piloten i högerstol. Men vad gör du om det är en elev med dryga 200 timmar som sitter där?
Men hen måste ju ha uppnått en nivå som motsvarar att flyga planet själv nån timme ifall det allra värsta händer med kapten och väder.
Citera
2019-03-11, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Det ska ha vart frågan om ett MPL å 200h.
Skepparn var relativt ny på på typen med.

Dum fråga men ny på en ny modell, som jag tolkar att detta är, vad innebär det? 200 timmar totalt låter väldigt lite, 200 timmar på just den typen låter ganska lite men ändå kanske 50 flygningar a 4 timmar. Är det 200 timmar totalt så är det ju en prao-elev i min värld (ok, lite överdrivet) men det fanns ju en hyfsat kompetent befälhavare ombord, väl? 8000 timmar är väl ok i luften?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in