2019-03-11, 19:12
Medlem
Drozds avatar
Mina "expertkunskaper" består av att ha sett ett gäng avsnitt av Air Crash Investigation på National Geographic. Där har de skildrat flera olyckor med olika moderna "smarta" säkerhetssystem inblandade som griper in utan att piloterna är medvetna om det --> flygkrasch.

Jäkligt konstigt att man inte trycker mycket hårdare på undervisning om de automatiska systemen och framförallt hur man deaktiverar dem, in case...
Citera
2019-03-11, 19:14
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Igår när jag kollade var haveriplats och sista FR24 loggen på i princip samma plats? Har det flyttat sig?

[Edit]Tydligen en bra bit bort ?

Titta här (kartan en bit ner):
https://www.theguardian.com/world/2019/mar/11/ethiopian-airlines-plane-crash-flight-et302-visual-guide-to-what-we-know-so-far

Alla rapporterar ju att kraschen var efter 6 minuter, klockan 05:44. Sista radarkontakten med FR24 var 05:41. Det stämmer rätt väl att man flyger 20-25 km på dessa 3 minuter, vilket det är till den plats de pekar ut som nedslagsplatsen.
Citera
2019-03-11, 19:14
Medlem
Lär bli jobbigt för Norwegian om de nu har 18 plan och de blir stående på marken. Måste påverka deras flight operations ganska rejält men inställda flyg, förseningar pga. annat strul osv.

Norwegian hade väl för övrigt enorma problem med sina Deamliner när de introducerades.

För många år sedang groundande väl SAS själv modellen som hade hjuluppphägningar som gick av. Nu har Kina mfl.länder har gett modellen flygförbud, vem och hur tas ett sådant beslut i Sverige?.
Citera
2019-03-11, 19:28
Medlem
Här är ytterligare en sida som visar samma nedslagsplats:

https://www.news.com.au/travel/travel-updates/incidents/its-highly-suspicious-alarm-bells-raised-over-doomed-ethiopian-airlines-flight/news-story/953b3d7c19c0f72f7fd63c57bcee657f

Alldeles bredvid Bishoftu. Mellan sista radarkontakten (05:41) och den platsen (nedslag 05:44) är det 35 kilometer om man tänker sig att de gör en högersväng. Sista loggade hastigheten är 380 knop. Det tar ganska exakt 3 minuter att flyga 35 kilometer med 380 knop, så jag tycker det stämmer ganska bra..
Citera
2019-03-11, 19:28
Medlem
Tyrolerhatts avatar
Har försökt läst på om modellerna. Ska flyga om 2 veckor med Norwegian till Berlin.

Var tvungen och maila dom och fråga vilket plan som jag flyger med.

Boeing 737-800 , bör jag vara orolig? Är livrädd för att flyga i vanliga fall och just nu är det den känslan ggr 100.

Funderar på att skita i resan.
Citera
2019-03-11, 19:31
Medlem
Här är piloten:

https://i.dailymail.co.uk/1s/2019/03/11/15/10838420-6795731-Mulugeta_Gatechew_pictured_was_the_main_pilot_on_E thiopian_Airli-a-67_1552317512021 .jpg

Yared Getachew, ska enligt uppgift ha varit kompetent med 8000 flygtimmar.
Citera
2019-03-11, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tyrolerhatt
Har försökt läst på om modellerna. Ska flyga om 2 veckor med Norwegian till Berlin.

Boeing 737-800 , bör jag vara orolig? Är livrädd för att flyga i vanliga fall och just nu är det den känslan ggr 100.

Det finns sannolikt inget säkrare sätt att färdas än att flyga. Risken att råka ut för något är så otroligt, otroligt, otroligt liten. Tänk Tage Danielsson och Harrisburg, ungefär. Det finns knappt. Boeing 737-800 är ett av världens absolut säkraste plan.
Citera
2019-03-11, 19:40
Medlem
Tillssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det finns sannolikt inget säkrare sätt att färdas än att flyga. Risken att råka ut för något är så otroligt, otroligt, otroligt liten. Tänk Tage Danielsson och Harrisburg, ungefär. Det finns knappt. Boeing 737-800 är ett av världens absolut säkraste plan.
Hur ser statistiken ut för Boeing 737 Max 8? Vilket flygbolag jobbar du för?
Citera
2019-03-11, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Här är piloten:

https://i.dailymail.co.uk/1s/2019/03/11/15/10838420-6795731-Mulugeta_Gatechew_pictured_was_the_main_pilot_on_E thiopian_Airli-a-67_1552317512021 .jpg

Yared Getachew, ska enligt uppgift ha varit kompetent med 8000 flygtimmar.

8000 flygtimmar, men antagligen inte så många timmar i en max 8a.
Citera
2019-03-11, 19:45
Medlem
Vindpinads avatar
Så planet hade svårt att stiga?

För tungt lastad? Bortfall av en motor? Flaps i fel läge? Det förklarar dock inte varför den störtdök i 400 knop rakt ner i backen. Nej, det här är nog något mjukvarurelaterat. Felaktig data från nån givare är mitt tips.
Citera
2019-03-11, 19:45
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tyrolerhatt

Förstår hur du känner. Är själv nojig när det kommer till flygande - en gång i tiden så fobetisk att jag bröt ihop bara jag såg ett plan - men skit inte i resan. Otroligt cyniskt; men efter en sån här hemsk incident så kommer alla, från piloter till personalen på marken som är involverade i hanteringen av kärran, att vara extra vaksamma och noggranna i sin uppgift.

Om det är någon gång du ska sätta dig i en Boeing så är det nu, så sett. Det kommer att gå bra.
Citera
2019-03-11, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Enligt Google university så kan stigande terräng/berg runt omkring vara skäl till att inte använda klaffarna så mycket.

Klaffarna minskar startsträckan men om man har en tillräckligt lång startbana så prioriterar man att få upp hastigheten snabbare för att kunna stiga över t ex berg i närheten.

I avvaktan på säkra besked så skulle jag också hålla öppet att MCAS kan ha aktiverats på ganska låg höjd.

https://www.quora.com/Does-an-airplane-take-off-faster-with-half-of-the-flaps-or-full-flaps-in-terms-of-the-amount-of-runw ay-length-used

edit: tydligen är också bullergränser ett skäl att använda klaffar längre. Man kanske kan tro att de inte är så hårda med sådant i Addis?

http://krepelka.com/fsweb/learningcenter/aircraft/flightnotesboeing737-800.htm

Är det liknande omgivning vad gäller terräng och berg runt Indonesiens flygplats som Ethiopiens flygplats?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in