2019-03-11, 20:25
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Här är piloten:

https://i.dailymail.co.uk/1s/2019/03/11/15/10838420-6795731-Mulugeta_Gatechew_pictured_was_the_main_pilot_on_E thiopian_Airli-a-67_1552317512021 .jpg

Yared Getachew, ska enligt uppgift ha varit kompetent med 8000 flygtimmar.
Fast det är två piloter i en besättning.
Uppgifterna att styrmannen haft 200 flygtimmar kan inte stämma, eftersom han i så fall inte ens hade haft ett certifikat för kommersiell flygning.
Men om det ens ligger i närheten av att vara sant, innebär det att det i praktiken varit skolflygning där kaptenen varit instruktör.
Det funkar bra om allt går som det ska, men får man problem kan det bli en belastning.
I stället för att man är två som hjälps åt, försvinner en del av kapaciteten hos kaptenen till att hålla koll på eleven.
Om det är rekryten som sköter flygningen och något går fel kommer kaptenen behöva ta över i något skede.

Ponera att du får unreliable airspeed där det är kaptenens instrument som visar fel. I det läget lämnar man över kontrollen till piloten i högerstol. Men vad gör du om det är en elev med dryga 200 timmar som sitter där?

Citat:
Ursprungligen postat av Vindpinad
Så planet hade svårt att stiga?

För tungt lastad? Bortfall av en motor? Flaps i fel läge? Det förklarar dock inte varför den störtdök i 400 knop rakt ner i backen. Nej, det här är nog något mjukvarurelaterat. Felaktig data från nån givare är mitt tips.
Av farten att döma, verkar de inte haft några problem att stiga.
Citera
2019-03-11, 20:33
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Uppgifterna att styrmannen haft 200 flygtimmar kan inte stämma, eftersom han i så fall inte ens hade haft ett certifikat för kommersiell flygning.
Men om det ens ligger i närheten av att vara sant, innebär det att det i praktiken varit skolflygning där kaptenen varit instruktör.
Det funkar bra om allt går som det ska, men får man problem kan det bli en belastning.
I stället för att man är två som hjälps åt, försvinner en del av kapaciteten hos kaptenen till att hålla koll på eleven.
Om det är rekryten som sköter flygningen och något går fel kommer kaptenen behöva ta över i något skede.

Ponera att du får unreliable airspeed där det är kaptenens instrument som visar fel. I det läget lämnar man över kontrollen till piloten i högerstol. Men vad gör du om det är en elev med dryga 200 timmar som sitter där?

Fast Ethiopian är ett ganska känt internationellt bolag som bland annat är medlem i Star Alliance. Så jag tror inte att de kör med outbildade piloter. Mycket snack här tråden om "flygplan byggda av bajs" och liknande, riktigt så är det inte...
Citera
2019-03-11, 20:33
Medlem
Tillssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
2st krascher och några mindre incidenter.
https://aviation-safety.net/database/types/Boeing-737-8-MAX/index

346 döda på tre år.
Citera
2019-03-11, 20:34
Medlem
covfefe...s avatar
Citat:

Flygbolaget skriver själva att FO hade 200 timmar
https://twitter.com/flyethiopian/status/1104744539686866944
Citera
2019-03-11, 20:37
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Fast Ethiopian är ett ganska känt internationellt bolag som bland annat är medlem i Star Alliance. Så jag tror inte att de kör med outbildade piloter. Mycket snack här tråden om "flygplan byggda av bajs" och liknande, riktigt så är det inte...
Fast uppgifterna om endast 200 timmar hos styrmannen kommer från Ethiopian själva. Du tänker att det blivit något fel i kommunikationen där?
Citera
2019-03-11, 20:38
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
346 döda på tre år.

Sjukt (lite). Ca 30 miljoner resenärer har flugit i dessa plan, kanske 4500 miljoner mil.

Men naturligtvis är varje avliden person en för mycket, och man bör sträva efter nolltolerans.
Citera
2019-03-11, 20:45
Medlem
Citat:

Hmmm..vad gör man om kaptenens instrument börjar visa fel och det sitter en elev bredvid? Vad sägs om att, som kanske sista alternativ (eller första) byta plats? Om alternativet är att konstatera att ”nej, nu lade instrumenten av och jag har en elev bredvid mig, nu får han skicka skiten i backen - jag tar en kaffe så länge”? Däremot tror jag att det finns ett visst glapp när det gäller ny teknik och människa. Jag är ingen pilot men jag har varit sjöbefäl i både flottan och handelflottan i drygt 30 år och faktum är att dagens nyutexaminerade sjöbefäl är riktigt duktiga systemoperatörer men sjömanskap och navigation kan de knappt stava till. Det betyder att så länge systemen fungerar så klarar de jobbet galant men vid blackout i storm eller annat haveri så tenderar det att bli mindre bra.. Kan det vara samma inom flyget?
Citera
2019-03-11, 20:52
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av covfefe...
Flygbolaget skriver själva att FO hade 200 timmar
https://twitter.com/flyethiopian/status/1104744539686866944
Minimikravet för att få göra uppflygning för kommersiellt certifikat i ett litet propellerplan är 250 timmar.

I Europa tillåts en komprimerad utbildning där man kan släppas när man passerat 200 timmar. Den varianten kallas Multi-Crew Pilot Licence (MPL) och då görs större delen av utbildning i simulator och man får inte behörighet att flyga flygplan ensam.
Efter en sådan utbildning, har man extremt lite erfarenhet av att ha spakat flygplan på riktigt.

Det är alltså teoretiskt möjligt att styrmannen kan ha haft dryga 200 h, men i så fall var detta helt säkert en träningsflygning för honom.
Citera
2019-03-11, 20:56
Medlem
Citat:
Sjukt (lite). Ca 30 miljoner resenärer har flugit i dessa plan, kanske 4500 miljoner mil.

Men naturligtvis är varje avliden person en för mycket, och man bör sträva efter nolltolerans.

Ok? Så då är det säkrare att färdas i trafiken. Enligt Trafikverket kördes 2018 ca 10000 miljoner mil på svenska vägar (dvs mer än dubbelt mot din siffra ovan) och det kostade 235 liv...
Citera
2019-03-11, 20:56
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knickedick108
Hmmm..vad gör man om kaptenens instrument börjar visa fel och det sitter en elev bredvid? Vad sägs om att, som kanske sista alternativ (eller första) byta plats?

Byta plats när planet flyger okontrollerat 300 meter över backen?
Något säger mig att de hade fullt upp med annat.

Vad man snarast borde göra vid en "unreliable airspeed" är att köra på "pitch and power", dvs ställa in motorerna på en specifik effekt samt rikta nosen upp x grader.
https://youtu.be/GhoTVJmOmMw?t=179
Citera
2019-03-11, 21:01
Medlem
Tyrolerhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Du bör ej kliva ur sängen imorgon eller nånsin igen. Det är livsfarligt. Tyvärr också farligt att bara ligga still, i långa loppet. Så antingen får du försöka tänka rationellt och acceptera att det finns gott om livsfaror, eller avsluta livet under kontrollerade former.
Haha

Ja givetvis har du helt rätt. Det är förmodligen 1000 ggr högre chans att jag krockar med bilen imorgon på väg till jobbet än att det händer något när jag flyger.

Men ändå
Citera
2019-03-11, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Byta plats när planet flyger okontrollerat 300 meter över backen?
Något säger mig att de hade fullt upp med annat.

Vad man snarast borde göra vid en "unreliable airspeed" är att köra på "pitch and power", dvs ställa in motorerna på en specifik effekt samt rikta nosen upp x grader.
https://youtu.be/GhoTVJmOmMw?t=179

Ah.. 300 meter är nog lite tight, jag läste att planet var på 8000 fot men det kanske är över havsytan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in