Citat:
Det kommer vara många som inte tror på det hela. Michaels stjärnglans var enorm. Men de här killarna riskerade både familj och sina arbeten med dessa anklagelser. Gör man det? Riskerar man en riktigt bra karriär och familj, bara för att göra sig "intressant"? Aldrig i livet. En 17-åring hade kanske kunnat göra det. Men dessa killar är över 30 nu. De är fäder och sambos. De har inget att tjäna på att gå ut med detta. Tvärtom. De stämmer dödsboet på många många miljoner, men de vet också att det är en oerhört liten chans att ens få ut en krona. De är inte dumma i huvudet.Någon sammanfattade det (för många) obekväma och kvistiga med Jackson som följer (och det här var medan han fortfarande levde): "Michael Jackson vill inte ha den slags tuffa och virila, halvt kriminella image som svarta män ofta förväntas köra, han vill inte ens sjunga om det. Han vill göra den slags sånger som vita kvinnor gör succé med. Där någonstans tar tålamodet slut för många vanliga människor."
Så var det och är det. Observera att jag inte förnekar att MJ hade en delvis störd självbild och en sentimental syn på barn (troligen en konsekvens av hans egen "förlorade barndom"), men känslan av att hans stil blev äcklig beror delvis just på att han motsätter sig de här tydliga schablonerna för kön och ras. Däremot är jag inte alls övertygad om att han var pedofil, där verkar det saknas påtagliga bevis.
Så var det och är det. Observera att jag inte förnekar att MJ hade en delvis störd självbild och en sentimental syn på barn (troligen en konsekvens av hans egen "förlorade barndom"), men känslan av att hans stil blev äcklig beror delvis just på att han motsätter sig de här tydliga schablonerna för kön och ras. Däremot är jag inte alls övertygad om att han var pedofil, där verkar det saknas påtagliga bevis.
Förutom att jag är övertygad om att killarna talar sanning, så är jag också övertygad om att Michael är offer för sin uppväxt. Inte för att "han inte fick vara barn", det köper jag inte (jo, att han inte fick vara barn, begriper jag, men inte att det är därför han umgås med barn). Pappa har med all sannolikhet satt på nån eller några av sina ungar - däribland Michael. Pedofiler har väldigt ofta en bakgrund av sexuella övergrepp. Därmed inte sagt att alla som blivit utsatta blir pedofiler. Tvärtom.