2019-03-11, 15:47
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Stagnerat är väl att ta i, bara sedan valet har SD stigit ett par procent, hur mycket kan man begära egentligen? Ibland måste tiden få värka också och det spelar i det här läget mindre roll om SD har 15 eller 22%, det krävs ändå att M+KD inser att den gamla relationen med L+C är sprucken och att det inte är något att satsa på för framtiden. En otrogen partner kommer vänstra igen om chansen ges.
Visst, du, jag och många andra inser att Alliansen är död.
Men förklara det för rikspajasen Kristersson.....jösses!
Genom att hovra i bakgrunden så har SD förlorat möjligheten att locka över de gråsossar, de klassiska knegarna, som tröttnat på att finansiera S-aktivisternas alla vansinnigheter.
Missnöjda sossar ser nu ut att gå till KD istället?
2019-03-11, 15:52
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Visst, du, jag och många andra inser att Alliansen är död.
Men förklara det för rikspajasen Kristersson.....jösses!
Genom att hovra i bakgrunden så har SD förlorat möjligheten att locka över de gråsossar, de klassiska knegarna, som tröttnat på att finansiera S-aktivisternas alla vansinnigheter.
Missnöjda sossar ser nu ut att gå till KD istället?

Det är mycket svårt att säga att SD har spelat korten dåligt när de haft den extrema uppgång som de haft, alla andra avundas den. En historisk splittring av båda blocken har också skett och flera partier kämpar hårt för att inte partierna ska splittras också. Hade någon förutspått detta för bara ett år sedan hade personen framstått som en pajas.
2019-03-11, 17:12
Medlem
För första gången sedan SD började stagnera i opinionen, 2015, så ser vi nu reella opinionsförskjutningar.

Högerblocket (M, SD, KD) fick mellan 40-45 procent åren före valet, utom i Yougov och Sentio (som vi inte längre litar på). Nu börjar högerblocket närma sig egen majoritet i samtliga mätningar.

Tidigare har en förlust för något vänsterparti oftast korresponderat med en ökning för ett annat vänsterparti, men nu ser vi den samlade vänstern (S, V, C, L, MP) tappa samtidigt.

Viktigt är också att både L och C tappar. För L är läget desperat och jag räknar med att en ny partiledare bryter JÖK. C har fortfarande en säkerhetsmarginal, men om utvecklingen fortsätter så kan den marginalen vara borta i slutet av sommaren. Då får vi se hur C gör vad beträffar JÖKen och partiledarfrågan.
2019-03-11, 17:57
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Det är mycket svårt att säga att SD har spelat korten dåligt när de haft den extrema uppgång som de haft, alla andra avundas den. En historisk splittring av båda blocken har också skett och flera partier kämpar hårt för att inte partierna ska splittras också. Hade någon förutspått detta för bara ett år sedan hade personen framstått som en pajas.

För ett år sedan var Alliansen redan en vandrande vålnad. Centern satte kniven i den när de hoppade av misstroendeförklaringen mot Peter Hultqvist sommaren 2017.
2019-03-11, 18:04
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
enom att hovra i bakgrunden så har SD förlorat möjligheten att locka över de gråsossar, de klassiska knegarna, som tröttnat på att finansiera S-aktivisternas alla vansinnigheter. Missnöjda sossar ser nu ut att gå till KD istället?

Många missnöjda gråsossar blev nog förbannade på SD:s idiotiska "kasta skit på folkhemmet"-video.
2019-03-11, 18:04
Medlem
Reguluss avatar
Det blågula blocket drar ifrån det rödgröna

Val.digital har nu uppdaterat sin rullande poll of polls med den senaste Demoskop-mätningen:

https://val.digital/Chart/?type=BlockCircleChart&counttoday=2019-03-11

Det blågula blocket (M + KD + SD) ökar sin ledning över det rödgröna (JÖK + V) med två mandat, och har nu ett övertag om sju mandat: 178 mot 171.

L och MP ligger fortfarande kvar under 4%.
2019-03-11, 18:16
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
[b]Det blågula blocket (M + KD + SD)
Det är inget "block" på något sätt! De har iofs EU-federation och fördubblad FN-invandring gemensamt, och samarbetar om att bygga nya gratisboenden åt nyanlända invandrare i vissa kommuner, men de vägrar ju ens prata med varandra och har utsett varandra till huvudmotståndare! M och KD avsatte SD:s talman och har vägrat rösta för SD:s misstroendeförklaring mot stefan Löfvén, så de har inte ens det gemensamt att de är verkliga oppositionspartier. Att prata om dem som "ett block" är helt absurt och verklighetsfrämmande.
2019-03-11, 18:21
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Det är inget "block" på något sätt! De har iofs EU-federation och fördubblad FN-invandring gemensamt, och samarbetar om att bygga nya gratisboenden åt nyanlända invandrare i vissa kommuner, men de vägrar ju ens prata med varandra och har utsett varandra till huvudmotståndare! M och KD avsatte SD:s talman och har vägrat rösta för SD:s misstroendeförklaring mot stefan Löfvén, så de har inte ens det gemensamt att de är verkliga oppositionspartier. Att prata om dem som "ett block" är helt absurt och verklighetsfrämmande.

Jag skulle säga att det är svensk politik som just nu är absurd och verklighetsfrämmande.

Förr eller senare kommer dock de blågula att tvingas anpassa sig till verkligheten, och hur den ser ut ser vi här:

https://val.digital/Chart/?type=BlockCircleChart&counttoday=2019-03-11
2019-03-11, 18:22
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
För ett år sedan var Alliansen redan en vandrande vålnad. Centern satte kniven i den när de hoppade av misstroendeförklaringen mot Peter Hultqvist sommaren 2017.

För min del står det December 2014 på alliansens dödsruna, DÖ blev alliansen död.
2019-03-11, 18:41
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Många missnöjda gråsossar blev nog förbannade på SD:s idiotiska "kasta skit på folkhemmet"-video.
En video som jag har missat.
Jag tror att SD's transformering från ett lite uppkäftigt missnöjesparti, ett parti som stod med gräsrötterna mot "etablissemanget", till ett konservativt dito gjordes på ett ganska så klumpigt sätt.
Hade SD fortsatt att vara uppkäftiga, fortsatt att opponera sig, så tror jag att partiet hade fortsatt att mjölka både S och Nya M på väljare.

P.g.a. DÖ, DÖ 2 och JÖK så har och är SD ett av de renodlade oppositionspartierna, vilket man inte ser eller hör vidare mycket av.
2019-03-11, 18:43
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:

Jag tycker att SD har vattenkammat sig allt för mycket i ett försök att passa in på den traditionella höger-vänsterskalan när deras styrka var deras placering enligt GAL-TAN.
2019-03-11, 18:57
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jag tycker att SD har vattenkammat sig allt för mycket i ett försök att passa in på den traditionella höger-vänsterskalan när deras styrka var deras placering enligt GAL-TAN.

Jag tror inte din taktik hade lett till en starkare opinion för SD och dina värderingar, snarare tvärtom. Men det är alltid svårt att veta exakt var man ska lägga sig för maximal effekt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in